Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av Niklas Z »

Ja, det var en rejäl skillnad. Även om man korrigerar för att proteinhalten är mycket lägre i mjölk (pga av den stora mängden vatten i mjölken) så ger nötkött 3-4 ggr större klimatpåverkan per kg protein än mjölk.
Bra tabell för övrigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av chall »

Bilden visar problematiken.
27% av jordens landyta används på något sätt till för att mätta vår hunger efter animaliska produkter.

7% använder vi till att odla mat till människor. Växtbaserad kost.

Vi tränger bort oss själva, vilda djur och natur. Så som vi glufsar i oss animaliska produkter är skamligt, oetiskt och definitivt ohållbart.

Det är bara slänga grillen och sluta med animaliskt. Själv gick jag över till en växtbaserad kost för ca 8år sedan.

BIlden kommer från UN Food & World Bank, OurWourldinData.org
World-Map-by-Land-Use-01.png
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av LarsL »

Men snälla du det går inte att odla människoföda på de marker där vi kan ha betande djur!

Om du är rädd för att vi inte ska klara matförsörjningen bli upprörd över att vi bygger hus och industrier på vår bästa djurbruksmark istället.
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av chall »

LarsL

Tror inte du förstod bilden riktigt om det nu var till mig du svarade.

Majoriteten av de 27% av jordens landyta går till att odla föda åt djur.
Varför skulle det inte gå att odla människoföda på dessa marker?
Marker som till största del är tagna från vild natur. Kanske dax och ge tillbaka lite.

Nämnde inget om rädsla om matförsörjning.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av Jerka »

LarsL skrev:
Men snälla du det går inte att odla människoföda på de marker där vi kan ha betande djur!

Om du är rädd för att vi inte ska klara matförsörjningen bli upprörd över att vi bygger hus och industrier på vår bästa djurbruksmark istället.
Du blandar ihop äpplen och päron. Vi pratar inte bara om mark som används av betande djur, vi pratar om mark som odlas och skördas för att mata köttdjuren. Och den marken hade man gissningsvis kunnat odla andra grödor på.

Jag kan köpa att en viss köttproduktion är nödvändig för att hålla ängarna öppna och för att ge gödsel till åkrarna. Men den mängd som behövs till det är bara en bråkdel av vad vi äter idag. Den dag en stor majoritet av befolkningen är veganer så kan jag köpa invändningarna, men inte nu. Nu är läget sådant att vi alla bör försöka äta mindre kött och att ju fler som äter helt köttfritt desto bättre.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Du blandar ihop äpplen och päron. Vi pratar inte bara om mark som används av betande djur, vi pratar om mark som odlas och skördas för att mata köttdjuren. Och den marken hade man gissningsvis kunnat odla andra grödor på.
Kor äter gräs, får äter gräs, sly och ”ogräs”, vi kan inte äta det. Vi måste låta djur omvandla den här maten till något vi kan äta. På den mark som det ”odlas” gräs, hö eller sly går det inte att odla annat som du är villig att äta.


Hela den här antikött kampanjen är i itierad av djurensrätt och liknande extremorganisationer och har inget med verkligheten att göra.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av Jerka »

En ko äter c:a 30 kg gräs och 10 kg kraftfoder per dag (mest spannmål). Så en del av det korna äter kan vi också äta.

Men jag köper att det är en lite mer komplex fråga. Man måste ta reda på:

- Hur stor del av marken som betas skulle man kunna odla på?
- Hur stor del av marken som odlas till djuren skulle vi kunna odla för människan ätbara grödor på?
- Hur mycket kor behövs till att hålla landskapen öppna och bevara artrikedomen?
- Hur mycket gödsel behövs för att gödsla världens åkrar?

Min uppfattning är att vi skulle kunna klara oss på betydligt mindre nötboskap än vi har idag om vi bara åt mindre kött, men det är inte helt enkelt att hitta data på allt.
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av FreddeB »

danni skrev:
iAkita skrev:
danni skrev:
Segelflygaren skrev:
Ni som har Netflix, titta på dokumentären What the Health.
Och efter (eller kanske hellre före), läs kritiken mot den filmen från den oerhört kunnige Jacob Gudiol: https://traningslara.se/what-the-health/
+1, men ännu bättre: Varför inte läsa lite peer-reviewade artiklar publicerade i ansedda vetenskapliga tidskrifter inom området som komplement till ”dokumentärerna”? En icke försumbar andel av mina forskningsanslag går nuförtiden direkt ner i fickan på förläggare iställer för till forskning, eftersom det numera är regel att de stora anslagsgivarna kräver att resultat ska publiceras med ”open-access” så att även allmänheten får tillgång till dem.

Tanken är god, men det känns trist om pengarna är kastade i sjön och folk ändå förlitar sig på TV, bloggare och andra influencers utan högre utbildning inom området de diskuterar. Jag kan lova att det kostar betydligt mer att publicera en artikel open-access av vad ett Netflix abonnemang eller en internetuppkoppling gör, så ta chansen när det nu är gratis (på bekostnad av att mindre forskning utförs)!
Visst är det bra att läsa forskning direkt, och det gör jag också inom så många områden jag kan och hinner med, men jag kan inte riktigt hålla med om din slutsats att de pengarna är kastade i sjön om folk tar sin information från bloggar. Det finns gott om kunniga bloggare med faktisk utbildning som läser forskningen, och kan sen sprida kunskapen vidare. Allra helst med källhänvisningar, så man kan kontrollera och verifiera påståendena. Och det har ju faktiskt Jacob, i mängder, och han har faktiskt högre utbildning inom området. Så jag tycker du hoppar till väldigt förhastade slutsatser här.
Kollade lite snabbt vem den här Jacob är, såvitt jag kan se är han sjukgymnast och blivande civilingenjör, det är ju inte någon högre utbildning inom området alls. Det är som med läkare och näringslära, de har ungefär 1-2 dagars utbildning i näringslära under hela sin långa utbildning men ändå är det väldigt många som tror att de har en högre utbildning och kunskap inom ämnet.

Jacob är säkert jätteduktig på att uttala sig om saker i området men saknar utbildning. Alla dessa bloggare med annonser har ju en egen agenda, de vill ofta provocera så att de får många besökare då de tjänar pengar på just detta. Av någon anledning är kost ett väldigt känsligt ämne och att skriva artiklar som kritiserar kostråd eller t ex en film som väcker uppmärksamhet är ju rena guldgruvan för en sådan bloggare.

Jag förlitar mig på stora organisationer där många experter, med högre utbildning inom området, arbetat tillsammans för att ta fram informationen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Du blandar ihop äpplen och päron. Vi pratar inte bara om mark som används av betande djur, vi pratar om mark som odlas och skördas för att mata köttdjuren. Och den marken hade man gissningsvis kunnat odla andra grödor på.
Kor äter gräs, får äter gräs, sly och ”ogräs”, vi kan inte äta det. Vi måste låta djur omvandla den här maten till något vi kan äta. På den mark som det ”odlas” gräs, hö eller sly går det inte att odla annat som du är villig att äta.


Hela den här antikött kampanjen är i itierad av djurensrätt och liknande extremorganisationer och har inget med verkligheten att göra.
+1
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av chall »

LarsL skrev:
Kor äter gräs, får äter gräs, sly och ”ogräs”, vi kan inte äta det. Vi måste låta djur omvandla den här maten till något vi kan äta. På den mark som det ”odlas” gräs, hö eller sly går det inte att odla annat som du är villig att äta.

Hela den här antikött kampanjen är i itierad av djurensrätt och liknande extremorganisationer och har inget med verkligheten att göra.

LarsL
Verkligheten är inte att kor betar gräs, sly och ogräs. Många vill gärna sprida denna bild (reklam).
Visst finns det en liten del av boskap (Norden) som betar som du säger/önskar men denna del är försvinnande liten (globalt). Den bittra kalla sanningen är att folk inte vill betala för den glada frigående kossan. Nötfärs 140 kr kilo.

Försäljning av gräskött är liten i sammanhanget.

Boskap äter föda som vi människor har odlat. Den mark som vi använder till att föda boskap överstiger mark som används till människo föda. Fakta!

Forskare varnade för en 30-40 år sedan att om/när Kina/Asien börjar äta animaliskt som vi i väst kommer markområden att behövas på bekostnad av vild natur. Brasilien och Argentina är exempel på detta idag.
Under de senaste decennierna har stora områden av regnskog, gräsmark och savanna omvandlats till jordbruk(soja). Mycket av detta land ligger i biologiskt rika och mycket ekologiskt viktiga områden av global betydelse.
Då ska vi ha i åtanke att Nord-Amerika och Europa redan kör fullt ut med föda till djur. Tro USA ligger på över 50% av allt odlat går till boskap. Europa lite lägre.

Vilda djurlivet har globalt minskat med 50% de senaste 40 åren.

Som vanligt lyssnar ingen på forskare eller diverse organisationer. En del kallar dom för extremister eller extremorganisationer :D :o

Slutligen önskar jag att alla som vill äta animaliskt gör detta med de lokala bönderna i åtanke och köper kött från gräsätande djur. Kilopriset blir hög och köttbiten blir kanske något som äts vi högtider. Söndagsstek !!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av danni »

FreddeB skrev:
danni skrev:
iAkita skrev:
danni skrev:
Segelflygaren skrev:
Ni som har Netflix, titta på dokumentären What the Health.
Och efter (eller kanske hellre före), läs kritiken mot den filmen från den oerhört kunnige Jacob Gudiol: https://traningslara.se/what-the-health/
+1, men ännu bättre: Varför inte läsa lite peer-reviewade artiklar publicerade i ansedda vetenskapliga tidskrifter inom området som komplement till ”dokumentärerna”? En icke försumbar andel av mina forskningsanslag går nuförtiden direkt ner i fickan på förläggare iställer för till forskning, eftersom det numera är regel att de stora anslagsgivarna kräver att resultat ska publiceras med ”open-access” så att även allmänheten får tillgång till dem.

Tanken är god, men det känns trist om pengarna är kastade i sjön och folk ändå förlitar sig på TV, bloggare och andra influencers utan högre utbildning inom området de diskuterar. Jag kan lova att det kostar betydligt mer att publicera en artikel open-access av vad ett Netflix abonnemang eller en internetuppkoppling gör, så ta chansen när det nu är gratis (på bekostnad av att mindre forskning utförs)!
Visst är det bra att läsa forskning direkt, och det gör jag också inom så många områden jag kan och hinner med, men jag kan inte riktigt hålla med om din slutsats att de pengarna är kastade i sjön om folk tar sin information från bloggar. Det finns gott om kunniga bloggare med faktisk utbildning som läser forskningen, och kan sen sprida kunskapen vidare. Allra helst med källhänvisningar, så man kan kontrollera och verifiera påståendena. Och det har ju faktiskt Jacob, i mängder, och han har faktiskt högre utbildning inom området. Så jag tycker du hoppar till väldigt förhastade slutsatser här.
Kollade lite snabbt vem den här Jacob är, såvitt jag kan se är han sjukgymnast och blivande civilingenjör, det är ju inte någon högre utbildning inom området alls. Det är som med läkare och näringslära, de har ungefär 1-2 dagars utbildning i näringslära under hela sin långa utbildning men ändå är det väldigt många som tror att de har en högre utbildning och kunskap inom ämnet.

Jacob är säkert jätteduktig på att uttala sig om saker i området men saknar utbildning. Alla dessa bloggare med annonser har ju en egen agenda, de vill ofta provocera så att de får många besökare då de tjänar pengar på just detta. Av någon anledning är kost ett väldigt känsligt ämne och att skriva artiklar som kritiserar kostråd eller t ex en film som väcker uppmärksamhet är ju rena guldgruvan för en sådan bloggare.

Jag förlitar mig på stora organisationer där många experter, med högre utbildning inom området, arbetat tillsammans för att ta fram informationen.
Jacob har förutom det du listar också tagit en mastersexamen från Lunds Universitet i "sports sciences", så visst har han utbildning även på det faktiska området. Sen finns det ju också en poäng som gör att en läkare eller en civilingenjör ändå har en fördel, och det är ju en allmän vana att ta del av kunskap från vetenskapliga källor. En läkare har garanterat bättre möjligheter att få med sig rätt info när hen läser en rapport på PubMed eller liknande än någon som saknar högre utbildning överhuvudtaget.

Vad gäller just Jacob så är han oerhört stringent, och redovisar alltid källor och resonemang bakom det han påstår. Jag har mycket stort förtroende för honom inom allt som gäller träning och näringslära. Sen är det ju alltid som så att källkritik knappast handlar om att granska personen, utan personens påståenden och källorna för dessa, annars blir det ju faktiskt bara ett ad hominem. Överlag har vi ju bättre möjligheter att granska det som Jacob påstår i sin blogg, än det som påstås i dokumentären, som knappast kommer från en mer trovärdig källa. Kritiken mot What The Health kommer ju för den delen inte bara från Jacob - den har ju varit väldigt utbredd och kommit från många håll, inkl faktiska dietister och näringsvetare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av FreddeB »

danni skrev:
FreddeB skrev:
danni skrev:
iAkita skrev:
danni skrev:
Och efter (eller kanske hellre före), läs kritiken mot den filmen från den oerhört kunnige Jacob Gudiol: https://traningslara.se/what-the-health/
+1, men ännu bättre: Varför inte läsa lite peer-reviewade artiklar publicerade i ansedda vetenskapliga tidskrifter inom området som komplement till ”dokumentärerna”? En icke försumbar andel av mina forskningsanslag går nuförtiden direkt ner i fickan på förläggare iställer för till forskning, eftersom det numera är regel att de stora anslagsgivarna kräver att resultat ska publiceras med ”open-access” så att även allmänheten får tillgång till dem.

Tanken är god, men det känns trist om pengarna är kastade i sjön och folk ändå förlitar sig på TV, bloggare och andra influencers utan högre utbildning inom området de diskuterar. Jag kan lova att det kostar betydligt mer att publicera en artikel open-access av vad ett Netflix abonnemang eller en internetuppkoppling gör, så ta chansen när det nu är gratis (på bekostnad av att mindre forskning utförs)!
Visst är det bra att läsa forskning direkt, och det gör jag också inom så många områden jag kan och hinner med, men jag kan inte riktigt hålla med om din slutsats att de pengarna är kastade i sjön om folk tar sin information från bloggar. Det finns gott om kunniga bloggare med faktisk utbildning som läser forskningen, och kan sen sprida kunskapen vidare. Allra helst med källhänvisningar, så man kan kontrollera och verifiera påståendena. Och det har ju faktiskt Jacob, i mängder, och han har faktiskt högre utbildning inom området. Så jag tycker du hoppar till väldigt förhastade slutsatser här.
Kollade lite snabbt vem den här Jacob är, såvitt jag kan se är han sjukgymnast och blivande civilingenjör, det är ju inte någon högre utbildning inom området alls. Det är som med läkare och näringslära, de har ungefär 1-2 dagars utbildning i näringslära under hela sin långa utbildning men ändå är det väldigt många som tror att de har en högre utbildning och kunskap inom ämnet.

Jacob är säkert jätteduktig på att uttala sig om saker i området men saknar utbildning. Alla dessa bloggare med annonser har ju en egen agenda, de vill ofta provocera så att de får många besökare då de tjänar pengar på just detta. Av någon anledning är kost ett väldigt känsligt ämne och att skriva artiklar som kritiserar kostråd eller t ex en film som väcker uppmärksamhet är ju rena guldgruvan för en sådan bloggare.

Jag förlitar mig på stora organisationer där många experter, med högre utbildning inom området, arbetat tillsammans för att ta fram informationen.
Jacob har förutom det du listar också tagit en mastersexamen från Lunds Universitet i "sports sciences", så visst har han utbildning även på det faktiska området. Sen finns det ju också en poäng som gör att en läkare eller en civilingenjör ändå har en fördel, och det är ju en allmän vana att ta del av kunskap från vetenskapliga källor. En läkare har garanterat bättre möjligheter att få med sig rätt info när hen läser en rapport på PubMed eller liknande än någon som saknar högre utbildning överhuvudtaget.

Vad gäller just Jacob så är han oerhört stringent, och redovisar alltid källor och resonemang bakom det han påstår. Jag har mycket stort förtroende för honom inom allt som gäller träning och näringslära. Sen är det ju alltid som så att källkritik knappast handlar om att granska personen, utan personens påståenden och källorna för dessa, annars blir det ju faktiskt bara ett ad hominem. Överlag har vi ju bättre möjligheter att granska det som Jacob påstår i sin blogg, än det som påstås i dokumentären, som knappast kommer från en mer trovärdig källa. Kritiken mot What The Health kommer ju för den delen inte bara från Jacob - den har ju varit väldigt utbredd och kommit från många håll, inkl faktiska dietister och näringsvetare.
Tack för att du gjorde mig uppmärksam på att Jacob även har läst sport science, missade det. Hur mycket näringslära innehåller den utbildningen, mer än en läkarutbildning?

Visst kan en läkare ha lättare att avkoda studier om näringslära än gemene man men det finns ju en anledning till att utbildningar till nutritionist nästan är lika långa som en läkarutbildning. Jag tar inte kostråd från min läkare bara för att hen har en högre utbildning. Jag tar heller inte medicinska råd från min nutritionist av samma anledning.

Min poäng var att det alltid finns en stor risk att man får en färgad och ofullständig bild av läget om man följer en blogg eller enskild person (t ex din läkare, tandläkare, sjukgymnast etc) för att få information om näringslära. Hur vet vi att Jacob eller någon annan hälsobloggare inte cherry-pickar det som ligger de egna intressena närmst? Generellt anser jag att hälsobloggare oavsett bakgrund gör stor skada då de gör folk osäkra på vad som utgör en hälsosam kost.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
En ko äter c:a 30 kg gräs och 10 kg kraftfoder per dag (mest spannmål). Så en del av det korna äter kan vi också äta.
Köttkor äter i princip bara gräs (hö eller ensilage). Att köpa kraftfoder är för dyrt. Jag gav fören extra tillskott endast under lamningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av LarsL »

Det djurrätssaktivisterna ska tänka på är att om vi avskaffar köttkonsumtion så kommer alla kor dö. Ingen kommer ha kor för skojskull. Dessutom kommer, som anges i artikeln, våra betesmarker växa igen och ett kulturlandskap som funnits i 1000-tals år att förstöras. Tala om miljökatastrof... Men sånt här är svårt att begripa när man bara sett djur på vykort.
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av chall »

LarsL
Du pratar ju emot dig själv.

Enda anledningen till att djur får vara ute överhuvudtaget är pga av aktivister som kämpar för djurens rätt.

Beteslagen 1988, glad kor ska vara ute lite på sommaren. Astrid Lindgren kämpade för djurens rätt och hon var starkt bidragande till lagen.

Astrid Lindgren var en aktivist för djurens rätt.

Mjölk-Kött industrin och många bönder verkar för att beteslagen skall tas bort. Den industri som bönder jobbar för vill minska eller ta bort betesrätten.

Om du vill att öppna landskap ska finnas kvar så är det bäst att du kämpar för djurens rätt. ;)

Förr gick djuren ute och åt pga att maten var där och resultatet blev öppna landskap. Kulturlandskap!! Små gårdar med betande djur.

Vem hindrar bonden från att skapa sitt kulturlandskap genom att släppa ut boskapen och låta dom beta 6 månader per år. Inte är det djurrättsaktivister!!

Enligt mjölkindustrin och bonden är kossan är en investering som skall ge avkastning. Stackars kossan ska ju pumpa fram hundratals produkter i samarbete med mjölkbolagen. Inte fan ska hon va ute och ränna runt och öppna upp landskapen.
Verdi

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av Verdi »

Bonden har inte den makten pga för låga mjölkpriser.

För övrigt är "aktivister" som hotar bönder och deras familjer den värsta sortens kräk.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av Jerka »

LarsL skrev:
Det djurrätssaktivisterna ska tänka på är att om vi avskaffar köttkonsumtion så kommer alla kor dö. Ingen kommer ha kor för skojskull. Dessutom kommer, som anges i artikeln, våra betesmarker växa igen och ett kulturlandskap som funnits i 1000-tals år att förstöras. Tala om miljökatastrof... Men sånt här är svårt att begripa när man bara sett djur på vykort.
Det kommer kanske vara ett problem den dagen en förkrossande majoritet av alla människor är veganer - men så ser det ju inte ut. Vi vräker ju i oss kött som om det inte fanns någon morgondag. Att minska köttkonsumtionen rejält skulle enbart vara positivt och då skulle man ju dessutom kunna kosta på sig bra kött när man väl äter det. Och om några procent av befolkningen avstår helt från kött så är det också bara positivt.

Det är lite som att argumentera för att en fet man borde låta bli att banta därför att man dör om man inte äter något alls. I och för sig sant men som utgångsläget är så hade det inte alls gjort något att minska på intaget.

Sen tycker jag det är onödigt med den där raljerande och nedvärderande tonen. Det finns naturligtvis ingen människa som bara sett djur på vykort. Tvärtom är det just insikten om hur mycket av den moderna djurhållningen ser ut, där djuren i princip lever sina liv på fabriker, som fått många att ta steget över till veganism. Jag vet att det finns bra kött, ekologiskt och lokalt och allt det där, men med dagens konsumtionsnivåer räcker inte det.

Här finns lite intressanta siffror:

http://www.svensktkott.se/om-kott/statistik/

Här framgår t ex att hälften av det nötkött vi äter i Sverige är importerat. Vi skulle alltså kunna minska vår svenska nötköttskonsumtion med hälften och bara sluta importera så skulle antalet kor i Sverige fortfarande vara kvar på exakt samma nivå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av LarsL »

chall skrev:
LarsL
Du pratar ju emot dig själv.

Enda anledningen till att djur får vara ute överhuvudtaget är pga av aktivister som kämpar för djurens rätt.
Vilket genuint skitsnack!

Djurrättsaktivister är nästan på nivå med terorister! Hoppas verkligen att du inte sympatiserar med dessa kräk?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av Niklas Z »

LarsL, jag har väldigt lite kunskap om djurrättsaktivister. Har du några källor där man kan läsa mer om dem? Med tanke på hur du beskriver dem som grupp vore det bra att få lite mer kunskap som är välgrundad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
LarsL, jag har väldigt lite kunskap om djurrättsaktivister. Har du några källor där man kan läsa mer om dem? Med tanke på hur du beskriver dem som grupp vore det bra att få lite mer kunskap som är välgrundad.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6928911
Du kan söka lite själv. Det finns hur mycket som helst på google
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av FreddeB »

Utan dessa terrorister hade t ex det omfattande djurplågeriet på Franska slakterier fortfarande pågått.

Det går inte att komma ifrån att de kontroller som ska förhindra oegentligheter på gårdar och slakterier inte fungerar, Sverige är inget undantag. Varje vecka rapporteras det om djur som far illa, flera gånger per år står det om hundratals djur som brinner inne, tusentals fåglar som ytterst plågsamt kvävs eller fryser ihjäl under transport osv. Allt p.g.a. den storskaliga uppfödningen, det kan väl ingen blunda för?

Jag håller helt med om att hot och förstörelse inte får förekomma. Den lilla klick aktivister som står för sånt förstör för alla de med fredliga och demokratiska värderingar. Jag är ganska övertygad om att majoriteten av Djurens rätts medlemmar är av sorten Astrid Lindgren.

Den dagen då slakterier har glasväggar kanske aktivister inte behövs lika mycket längre, men tills dess har de en viktig roll i samhället.

Varje gång jag ser en ny rapport om djurplågeri skäms jag över människosläktet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
LarsL, jag har väldigt lite kunskap om djurrättsaktivister. Har du några källor där man kan läsa mer om dem? Med tanke på hur du beskriver dem som grupp vore det bra att få lite mer kunskap som är välgrundad.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6928911
Du kan söka lite själv. Det finns hur mycket som helst på google
Jo, jag vet redan att sådant förekommer, men djurrättsaktivister är ett ganska brett begrepp och vad jag menar med välgrundad kunskap är inte anekdotisk evidens, utan välgjorda sammanställningar av den samlade bilden av djurrättsaktivisters agerande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av chall »

LarsL skrev:
Vilket genuint skitsnack!

Djurrättsaktivister är nästan på nivå med terorister! Hoppas verkligen att du inte sympatiserar med dessa kräk?

Många som förvränger aktivism här.

I artikeln som du hänvisar till,
”Nyligen gick föreningen Naturbeteskött ut tillsammans med Svenska naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden, författaren Stefan Edman och sex forskare ut med ett gemensamt upprop med krav på en nationell handlingsplan för naturbetesmarkerna. ”

Detta är aktivism, dom försöker påverka.

Svenska naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden är organisationer som kämpar för bl.a. djurens rätt. Inga terrororganisationer väl?

LarsL, du är själv en djurrättsaktivist. Du vill ha ett öppet landskap som endast kan ske om boskap får vara ute så mycket som möjligt. Du kämpar för ett bättre liv för djuren.

Du ska ha all heder för det, behövs fler som kämpar för att glada kor ska finnas ute i naturen och inte bara på reklamfilmer och fotografier/paket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av Svenssons »

Finns väll ingen som på allvar kan hävda att "Enda anledningen till att djur får vara ute överhuvudtaget är pga av aktivister som kämpar för djurens rätt." utan att då kanske hävda att alla som låter djuren vara ute är aktevister, dvs varje svensk bonde och djurägare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köttkonsumtion viktig för den Svenska miljön

Inlägg av LarsL »

Djurensrätt försöker skrämma folk till ett beteende och/eller levnadsätt genom aktioner. Detta är terrortaktik så organisationen borde klassas som sådan och deras medlemmar fängslas eller åtminstone rensas ut från myndigheterna.
Skriv svar