Svensk el är till 48% fossil?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Svensk el är till 48% fossil?

Inlägg av Jerka »

Om detta stämmer så känner jag mig faktiskt lite lurad. Jag betalar extra för att få fossilfri el. Tänker att om alla gjorde det så skulle kolelen försvinna därför att ingen vill ha den. Men om mitt energibolags certifiering sålts till ett tyskt kolkraftverk, då bidrar jag ju i praktiken till att stödja kolel.

Ska kolla upp detta med mitt energibolag och byta om det är så.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Svensk el är till 48% fossil?

Inlägg av zyax »

Jerka skrev:
Om detta stämmer så känner jag mig faktiskt lite lurad. Jag betalar extra för att få fossilfri el. Tänker att om alla gjorde det så skulle kolelen försvinna därför att ingen vill ha den. Men om mitt energibolags certifiering sålts till ett tyskt kolkraftverk, då bidrar jag ju i praktiken till att stödja kolel.

Ska kolla upp detta med mitt energibolag och byta om det är så.
Du är ju inte lurad, du har ju köpt med ursprungsgarantier vilket ger en dyrare el. Men när en leverantör lovar vattenfallsel utan att du aktivt väljer det så blir du lurad. Alltså mestadels BS i denna artikeln eftersom det är kunder som inte valt utan bara köpt leverantörens ord rakt av som blivit lurade.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Svensk el är till 48% fossil?

Inlägg av 12man »

Är ju jättebra att avgas el nere i Europa blir lite dyrare, och att vi får marginellt billigare el och så kan de räkna hem solceller lite enklare, och utsläppen får ju vi i vilket fall som helst
ms 76132 "Eleamore"
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Svensk el är till 48% fossil?

Inlägg av Jerka »

zyax skrev:
Jerka skrev:
Om detta stämmer så känner jag mig faktiskt lite lurad. Jag betalar extra för att få fossilfri el. Tänker att om alla gjorde det så skulle kolelen försvinna därför att ingen vill ha den. Men om mitt energibolags certifiering sålts till ett tyskt kolkraftverk, då bidrar jag ju i praktiken till att stödja kolel.

Ska kolla upp detta med mitt energibolag och byta om det är så.
Du är ju inte lurad, du har ju köpt med ursprungsgarantier vilket ger en dyrare el. Men när en leverantör lovar vattenfallsel utan att du aktivt väljer det så blir du lurad. Alltså mestadels BS i denna artikeln eftersom det är kunder som inte valt utan bara köpt leverantörens ord rakt av som blivit lurade.
Nu hittade jag att det står på min faktura från Telge Energi att det är ursprungsmärkt el jag har köpt. Det borde väl innebära att de inte har sålt sin ursprungsmärkning på det sätt som debattinlägget beskriver?

Men jag fattar ändå inte. Vilka avtal gäller detta?
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Svensk el är till 48% fossil?

Inlägg av Mysman »

Om du köper miljömärkt el så förhindrar du på marginalen att denna el säljs i sk. Greenwash på kontinenten. Samma miljöel kan inte säljas två gånger (eller?).

Däremot är det ju inte fossilfri el, utan förnybar el. T.ex kärnkraft är fossilfri men inte miljömärkt(förnybar).
Tycker man kärnkraft är helt ok bör man alltså inte köpa ursprungsmärkt el.
Skriv svar