Klimatklivet - "inspiration” sökes

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Klimatklivet - "inspiration” sökes

Inlägg av mattiasottosson »

Skrev en motion till förra årets stämma för min BRF gällande uppförande av laddstolpar. Beslutsprocessen har haft sin stilla gång och så här 14 månader senare har styrelsen beslutat att två av våra parkeringsplatser ska få laddmöjlighet, under förutsättning att vi får stöd från klimatklivet. Ansvaret för att skicka in ansökan landade i mitt knä och tyvärr upptäckte jag att nästa ansökningsperiod går ut på torsdag. Beslut på ansökan väntas i september.

Vore onekligen fint att ha stolpen på plats innan nästa vinter, så undrar helt enkelt om någon här har gjort ansökan tidigare och kanske rentav kan bistå med lite "inspiration" till ansökan för vår del? Några av frågorna kändes spontant lite luddiga vid första anblicken, så skulle vara enormt tacksam om någon kan hjälpa mig lite på traven.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Klimatklivet - "inspiration” sökes

Inlägg av R2D2 »

Längst ner på sidan finns lite filer, kolla på "Vägledning för ansökan till klimatklivet - fixa laddplats" :)

http://energiradgivningen.se/projekt/fi ... bostadshus
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Klimatklivet - "inspiration” sökes

Inlägg av Leo »

Har inte gjort det själv men fått info att optimalt/max är om man hamnar omkring en "kostnad" på 24 440kr/parkeringsplats i kalkylen. Då får man maximalt bidrag. (boxar/stolpar/hårdvara/installation + ev mjukvara)) Hamnar man mycket högre för vissa delar (tex asfaltering) är det tydligen bättre att lyfta bort det från beräkningen tydligen. Hamnar det lägre så är det naturligtvis bättre så klart! Kan konstigt nog vara både med och utan moms. (Beror antagligen på om företaget/föreningen redovisar moms).
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Klimatklivet - "inspiration” sökes

Inlägg av jonas »

Jag skrev en motion att ta bort förmånsbeskattningen vid laddning på jobbets laddplatser.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Klimatklivet - "inspiration” sökes

Inlägg av Jojo »

Tyvärr verkar det bero en hel del på handläggaren och har Du en som inte bryr sig/krånglar till det kan Du motivera så bra som Du vill. Jag fick avslag på min ansökan i alla fall, men min handläågggare var en av de som antingen inte bryr sig ett dugg eller så var han överbelastad och oerfaren.
Min motivering gick ut på miljövinster, då jag påpekade att laddningen sker med egenproducerad solel, som producerades på byggnadens tak. Räckte tydligen inte för att kunna få stödet... :roll: :evil:
Skriv svar