Varför pratar så många elbils-belackare om kolkraft ?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Varför pratar så många elbils-belackare om kolkraft ?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Vi får ofta höra om elbilar som drivs av kolkraft , IVL rapporter och annat skit som bygger på 10 år gammalt data. Frågan är varför ?



Tre "experter" pratar om hur mycket kolkraft som kommer att läggas ner de kommande 10 åren (USA).

1. 73 GW - dubbelt så mycket som man antog förra året. Dvs, vi är inne i en exponentiell fas och den s.k experten kör den klassiska linjära funktionen.
2. 100 GW (1/3 av totala kapaciteten)
3. 80-90 GW

Krävs inget geni för att tyda denna graf:

Bild

Så varför tas kolkraft ständigt upp som elbilens akilleshäl ?

Kolkraften är död, om än inte begraven ännu. Följer man kurvan i rät linje så finns det i princip ingen kolkraft kvar i USA till 2030. Och oddsen för en linjär utveckling är väl i princip 0.
Statistiken kan ju även bli något missvisande om man bara tittar på _andelen_ av de olika energislagen. Energiproduktionen via kolkraft (och därmed utsäppen) kan öka eller ligga still i världen, även om andelen minskar - eftersom den totala energiproduktionen går upp. Tycker det ofta är ett problem, att folk stirrar sig för blinda på %-en.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Varför pratar så många elbils-belackare om kolkraft ?

Inlägg av jonas »

Just nu är solceller synnerligen lönsamt elpriset är högt för att smältvattnet kommer för snabbt (allt på en gång ) vilket gör att många kraftverk måste släppa förbi vatten utan att det blir el. Dessutom står några kärnkraftverk stilla. Så för oss med solceller är det verkligen lukurativt.

Tillbaka till grundfrågan är det nog så att vissa talar om marginalkraft och att detta skulle vara kolkarft. Genom att elbilen ökar förbrukningen måste man starta upp kolkraft resonerar vissa.
Jag menar däremot att eftersom elbilen laddar under förhållandevis lång tid så är det inte marginalkraft man talar om. Marginalkraft är ju det som startas upp sist av allt för att täcka toppar.
Elbilsladdning skulle kunna användas för att jämna ut toppar om man gjorde näten intelligenta. dvs om det uppstår en topp stoppar laddningen för att genast fortsätta när den upphört. Då blir vi av med marginalel( fossil/kolkrafttoppar) på ett mycket effektivt sätt.
I Sverige är vår marginalkraft vattenkraft ända tills vi passerat toppen på baskraften 13GW vattenkraft och 8GW kärnkraft dvs 21GW. tillkommer på detta lite värmekraft 3,5GW och vind upp till 6GW (just nu kl16.00 333MW, därav namnet slumpkraft på vissa forum).

När inte detta räcker köper vi in kraft från danmark och tyskland. Dessa är oftast kolkraft med motiveringen att skulle inte vi köpt kraft skulle kolkraften minskat i dessa länder , dvs marginalelen.

I Sverige (135-160TWh förbrukning) har vi mindre än 2%fossilkraft (ca 3TWh)på nätet. Men de som inte valt el är det som får dela på den skvätt el som ingen valt. Idag ligger denna slatt på ca 50% fossilkraft. Vi kan då enkelt räkna ut att det är ca 6TWh el där ingen har valt bort fossilel.

Så i Sverige är det ytterst osannolikt att våra elbilar skulle köras på kolkraft. Estland däremot där är det mycket skifferoljeeldade elbilar.

Edit: stod koleldade elbilar tidigare.
Polen och Estland anses vara de största kolkraftsländerna enligt ekonomifakta.


Detta var en förenklad förklaring till varför vi inte har koleldade bilar i Sverige.
Siffror är avrundade för att kunna användas för huvudräkning men är i stort riktiga. ETC räknade på en mycket högre siffra på denna obokade elslatt.
Senast redigerad av jonas, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför pratar så många elbils-belackare om kolkraft ?

Inlägg av Teslaspolen »

Intressant skrivet, jonas! En rättning bara är att Estland inte eldar kol, utan skifferolja i massor.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför pratar så många elbils-belackare om kolkraft ?

Inlägg av Jerka »

Jag ser det som två olika saker.

Ska man skapa ett fossilfritt samhälle så måste man både ställa om elproduktionen och byta till elbilar. Men bara för att man inte är 100% i mål med energiomställningen - ganska långt ifrån globalt sett faktiskt - så innebär inte det att elbilar är en dålig idé. De är bara inte tillräckliga i sig själva.

Ibland har jag dragit någon liknelse, typ att man behöver både båt och åror för att ro över en vik, medan fossilbilar är som stövlar - hur höga man än gör stövlarna så kan man aldrig vada torrskodd över viken. Men jag vete tusan om det blir enklare för det. Själva situationen är så lätt att förstå i sig att inga liknelser borde behövas.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Varför pratar så många elbils-belackare om kolkraft ?

Inlägg av jonas »

Teslaspolen skrev:
Intressant skrivet, jonas! En rättning bara är att Estland inte eldar kol, utan skifferolja i massor.
Tack ja oljeskiffer är ju nog att betrakta som ännu värre ur miljöaspekt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar