Vindkraft

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Caller29
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 jun 2018 11:07

Vindkraft

Inlägg av Caller29 »

Är det många här som äger vindkraftandelar?
Vilka för/nackdelar ser ni med dom?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vindkraft

Inlägg av bjelkeman »

Jag har vinkraftsandelar i Solivind. Det täcker i princip hela vårt behov, en 110 år gammal villa med bergvärme och hemma laddning. Vi har dragit ner vår förbrukning så även om vi köpte andelar att täcka 80-90% av förbrukningen så täcker det nästan hela nu.

Nackdelar är att andelarna verkar inte vara jättelätta att sälja. Investeringskostnade kontra vad man sparar verkade vara liknande för solel, de första 10 åren(? har inte beräkningen framför mig), men gradvis blir ju solel gratis, beroende på avskrivningskostnaden. Men jag kan inte ha solel för hela mitt behov.

Fördelarna är att andelarna är billiga just nu och jag ville vara säker på att mina pengar gick till förnybart och inte till något annat.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vindkraft

Inlägg av zyax »

Jag har vindkraftsandelar i Utellus. Det var bra för typ 15 år sedan när jag skaffade dem, men inte nu längre, de är inte värda mycket alls. Kommer kunna bli bra om statens utredning kommer fram till att man inte ska bli straffbeskattad. Numera har jag ju solceller som täcker årsbehovet av el så jag kommer sälja mina andelar om utredningen kommer fram till något positivt för då tror jag absolut inte att jag kan få skattereduktion för dubbla anläggningar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar