Kärnkraftens vara och inte vara

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av +46 »

Laban skrev:
zyax skrev:
Jag har ju ett excelark för min solcellsanläggning där jag kan fylla i det mesta, jag kan trixa med skatter och alla parametrar och plocka bort statligt stöd etc. Om jag då helt utan subventioner hamnar runt 1kr / kWh över 25 år där den rimliga gränsen för växelriktaren (runt 8-10% av anläggningskostnaden för en sådan). Kan nog trixa med en avräkningstid på 40 år och byte av växelriktare och effektminskning för att få ner priset en bit under 1kr, men eftersom detta är en helt vanlig hustaksanläggning så känner jag att det inte är rimligt att räkna längre då en storskalig anläggning kommer ha helt andra siffror. 1kr/kWh kommer vara svindyrt för solcellsel om man skulle köpa det.
Solkraft är tydligen nu så pass billigt att man har börjat bygga storskalig icke-subventionerad solkraft i Europa, ex:

https://www.pv-magazine.com/2018/02/08/ ... oss-italy/

https://www.greentechmedia.com/articles ... gs.syu7fT0
Även vindkraft till havs kan nu byggas helt utan subventioner.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... kraftspark
Installerat 13,2 kWp solceller
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av 12man »

I diskussioner om kärnkraft kontra alternativen duger inte ens 1år gamla argument än mindre 8år...

Sen har alla privatinstallationer en 10% fördel då inget kapitalavkastningskrav normalt sett finns, och behöver någon privat låna pengar till installationen så är det 1-2% på förhöjt huslån och inte 5-6% som bolag får betala så där finns 15% fördel direkt. Och sen undviks oftast energiskatten och elcertifikaten.

Men detta gäller bara solel, och husägare
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av 12man »

Kommersiell solel är på väg mot $0.01/kwh dvs ivf under 10öre/kwh.

Vad ska Vattenfall sälja vindenenergin ovan för?
ms 76132 "Eleamore"
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av +46 »

12man skrev:
I diskussioner om kärnkraft kontra alternativen duger inte ens 1år gamla argument än mindre 8år...

Sen har alla privatinstallationer en 10% fördel då inget kapitalavkastningskrav normalt sett finns, och behöver någon privat låna pengar till installationen så är det 1-2% på förhöjt huslån och inte 5-6% som bolag får betala så där finns 15% fördel direkt. Och sen undviks oftast energiskatten och elcertifikaten.

Men detta gäller bara solel, och husägare
+1
Jag kollade hur mycket jag betalade för elen i juni inklusive nätavgifter och skatter men exklusive fasta abonnemangsavgifter. Det slutade på 1,40:- per förbrukad kWh.
Ser verkligen fram emot att få min solcellsanläggning installerad!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av zyax »

+46 skrev:
Laban skrev:
zyax skrev:
Jag har ju ett excelark för min solcellsanläggning där jag kan fylla i det mesta, jag kan trixa med skatter och alla parametrar och plocka bort statligt stöd etc. Om jag då helt utan subventioner hamnar runt 1kr / kWh över 25 år där den rimliga gränsen för växelriktaren (runt 8-10% av anläggningskostnaden för en sådan). Kan nog trixa med en avräkningstid på 40 år och byte av växelriktare och effektminskning för att få ner priset en bit under 1kr, men eftersom detta är en helt vanlig hustaksanläggning så känner jag att det inte är rimligt att räkna längre då en storskalig anläggning kommer ha helt andra siffror. 1kr/kWh kommer vara svindyrt för solcellsel om man skulle köpa det.
Solkraft är tydligen nu så pass billigt att man har börjat bygga storskalig icke-subventionerad solkraft i Europa, ex:

https://www.pv-magazine.com/2018/02/08/ ... oss-italy/

https://www.greentechmedia.com/articles ... gs.syu7fT0
Även vindkraft till havs kan nu byggas helt utan subventioner.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... kraftspark
Det är som sagt uppenbart att man kan glömma kärnkraft i dess nuvarande form och pris. Vi behöver inte stänga den vi har omedelbart för som det ser ut exakt just nu skulle vi inte klara oss utan den, men sedan kommer den vara överflödig. Med ökad diff i timpriser på el kommer säkerligen pumpkraftverk också tillkomma i svenska vattenkraftanläggningar så vattenkraften kan gå negativt när det blåser och solen skiner för mycket.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av zyax »

+46 skrev:
12man skrev:
I diskussioner om kärnkraft kontra alternativen duger inte ens 1år gamla argument än mindre 8år...

Sen har alla privatinstallationer en 10% fördel då inget kapitalavkastningskrav normalt sett finns, och behöver någon privat låna pengar till installationen så är det 1-2% på förhöjt huslån och inte 5-6% som bolag får betala så där finns 15% fördel direkt. Och sen undviks oftast energiskatten och elcertifikaten.

Men detta gäller bara solel, och husägare
+1
Jag kollade hur mycket jag betalade för elen i juni inklusive nätavgifter och skatter men exklusive fasta abonnemangsavgifter. Det slutade på 1,40:- per förbrukad kWh.
Ser verkligen fram emot att få min solcellsanläggning installerad!
Jag fick 50 öre i snittpris för producerad el i juni och vissa dagar i juli har priset varit riktigt högt, upp över 80 öre och då blir det 1,60kr per producerad kWh totalt sett. Hade fler haft solel på sina hus hade vi inte haft så stora problem med mindre vatten i älvarna som vi nu har i värmen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av zyax »

Så är det säkert, men fortfarande så kommer inte solcellsanläggningarna ner till priser som motiverar installation utan stöd. Installationspriset är typ 1kr/kwh med verklig leverans över 25 år och det är utan underhållspengar till delar som går sönder etc. (exemplet taget från en av södra Hallands större installationer som gjordes för något år sedan.
Jag var nyfiken på hur kass anläggning de verkligen hade. Hittade en artikel om den största anläggningen installerad 2016:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... kraftspark

Nu står det inte vad de fick i subvention om de fick sådan, men 23 miljoner kronor för 2,7 GWh per år ger inte en avräkningstid på 25 år till 1kr/kWh. Underhållet är väldigt litet men de kanske har dyra kommungubbar och extrem markhyra och lån från 80-talet som gör att de får så kass ekonomi.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av Hedman »

zyax skrev:
Så är det säkert, men fortfarande så kommer inte solcellsanläggningarna ner till priser som motiverar installation utan stöd. Installationspriset är typ 1kr/kwh med verklig leverans över 25 år och det är utan underhållspengar till delar som går sönder etc. (exemplet taget från en av södra Hallands större installationer som gjordes för något år sedan.
Jag var nyfiken på hur kass anläggning de verkligen hade. Hittade en artikel om den största anläggningen installerad 2016:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... kraftspark

Nu står det inte vad de fick i subvention om de fick sådan, men 23 miljoner kronor för 2,7 GWh per år ger inte en avräkningstid på 25 år till 1kr/kWh. Underhållet är väldigt litet men de kanske har dyra kommungubbar och extrem markhyra och lån från 80-talet som gör att de får så kass ekonomi.
Varbergsexemplet känner jag inte till dess verkliga årsproduktion. Den anläggning jag refererade till har:
En total installation kostnad 14527563kr
Verklig produktion under helåret 2015, 585847kwh

Beräknar produktionen med följande antaganden:
Samma produktionen i 25 år
Utgår ifrån inga skador uppkommer
Ingen minskning av produktionen
Inget underhåll
Då får jag ihop 14 646 175 kwh under 25 år

Då bär det sig inte alls. Däremot verkar Varberg vara en riktigt lönsam historia.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av Niklas Z »

Den anläggning som zyax skrev om producerade mer än 2,7 GWh under 2017 (se http://solsidan.varbergenergi.se). Det blev 2,885 GWh under 2017 och hittills i år 2,274 GWh. Antagligen finns en skalfördel. Varbergsanläggningen kostade ungefär 50 % mer, men levererar fem gånger mer el.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av zyax »

Hedman skrev:
zyax skrev:
Så är det säkert, men fortfarande så kommer inte solcellsanläggningarna ner till priser som motiverar installation utan stöd. Installationspriset är typ 1kr/kwh med verklig leverans över 25 år och det är utan underhållspengar till delar som går sönder etc. (exemplet taget från en av södra Hallands större installationer som gjordes för något år sedan.
Jag var nyfiken på hur kass anläggning de verkligen hade. Hittade en artikel om den största anläggningen installerad 2016:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... kraftspark

Nu står det inte vad de fick i subvention om de fick sådan, men 23 miljoner kronor för 2,7 GWh per år ger inte en avräkningstid på 25 år till 1kr/kWh. Underhållet är väldigt litet men de kanske har dyra kommungubbar och extrem markhyra och lån från 80-talet som gör att de får så kass ekonomi.
Varbergsexemplet känner jag inte till dess verkliga årsproduktion. Den anläggning jag refererade till har:
En total installation kostnad 14527563kr
Verklig produktion under helåret 2015, 585847kwh

Beräknar produktionen med följande antaganden:
Samma produktionen i 25 år
Utgår ifrån inga skador uppkommer
Ingen minskning av produktionen
Inget underhåll
Då får jag ihop 14 646 175 kwh under 25 år

Då bär det sig inte alls.
Om det stämmer är det ju en felinvestering som heter duga. Förstår inte syftet riktigt när de inte räknat på det. 2015 var väl inget exceptionellt dåligt år heller så. Men jag har svårt att förstå varför man bygger en anläggning med avräkningstid på 25+ år trots att man vet att det blir lite eller inget underhåll.

Man ska dock inte dra några växlar på någon miljömupps anläggning, räkna på de anläggningar som sätts upp för helt annan verklig produktion. Sedan kan du försöka skrapa ihop pengar hos alla kärnkraftsförespråkare för att bygga ett nytt verk, det är inte olagligt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av zyax »

Niklas Z skrev:
Den anläggning som zyax skrev om producerade mer än 2,7 GWh under 2017 (se http://solsidan.varbergenergi.se). Det blev 2,885 GWh under 2017 och hittills i år 2,274 GWh. Antagligen finns en skalfördel. Varbergsanläggningen kostade ungefär 50 % mer, men levererar fem gånger mer el.
2017 var ett exceptionellt kasst år för solceller i Sverige dessutom.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av Niklas Z »

Ja, om inte vädret blir riktigt dåligt resten av 2018 kommer anläggningen att producera en bra bit över 3 GWh under 2018.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av zyax »

Niklas Z skrev:
Ja, om inte vädret blir riktigt dåligt resten av 2018 kommer anläggningen att producera en bra bit över 3 GWh under 2018.
Riktigt riktigt bra. De borde dra nytta av solsäkerheten på Öland och Gotland och sätta upp den här typen av anläggning där också. Tack för länken för övrigt, kommer att följa den anläggningens produktion så att jag kan peka på fakta när vi motarbetar korkade resonemang att det kostar 1kr / kWh.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av Mickep »

Nu skall vi inte hoppas allt för mycket att vi får lika många dagar utan regn nästkommande sommar. utan man får räkna på något medelvärde däremellan.
Men jag skulle vilja veta; kan man idag få solcellsanläggningar som är billigare än från de stora drakarna?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av zyax »

Mickep skrev:
Nu skall vi inte hoppas allt för mycket att vi får lika många dagar utan regn nästkommande sommar. utan man får räkna på något medelvärde däremellan.
Men jag skulle vilja veta; kan man idag få solcellsanläggningar som är billigare än från de stora drakarna?
De stora drakarna är väl dyrast?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av MangeT »

Om man vill ha anläggning likt Teslas takpaneler, behöver ej batterilagring men gärna se ut som taktegel/betongtaktegel i svart för nybygge. Någon som har något förslag? Gäller inte så jättestor takyta. (30kvm i byggyta troligtvis för huset och ganska låg takvinkel).
Kan alternativt se ut som svart plåttak.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av zyax »

MangeT skrev:
Om man vill ha anläggning likt Teslas takpaneler, behöver ej batterilagring men gärna se ut som taktegel/betongtaktegel i svart för nybygge. Någon som har något förslag? Gäller inte så jättestor takyta. (30kvm i byggyta troligtvis för huset och ganska låg takvinkel).
Kan alternativt se ut som svart plåttak.
Soltech har sånt och är det inte stort så kanske det ändå inte blir så dyrt, annars är kostnaden väldigt hög för Soltech-grejer.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av MangeT »

Tack. Ska kolla på Soltech. Låter som de är dyra på ditt svar?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraftens vara och inte vara

Inlägg av +46 »

zyax skrev:
MangeT skrev:
Om man vill ha anläggning likt Teslas takpaneler, behöver ej batterilagring men gärna se ut som taktegel/betongtaktegel i svart för nybygge. Någon som har något förslag? Gäller inte så jättestor takyta. (30kvm i byggyta troligtvis för huset och ganska låg takvinkel).
Kan alternativt se ut som svart plåttak.
Soltech har sånt och är det inte stort så kanske det ändå inte blir så dyrt, annars är kostnaden väldigt hög för Soltech-grejer.
Kanske värt att kolla med Vattenfall också. Troligtvis inte den billigaste lösningen, men det kan vara en poäng att de sannolikt finns kvar på marknaden den dagen det uppstår fel på anläggningen.

https://www.vattenfall.se/solceller/soltak/
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar