Sida 1 av 1

Re: Nya dieselbilar släpper ut 5 ggr än tillåtet

Postat: 10 jul 2018 00:37
av jeppe_sthlm
bylund skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Snacka om att vi kommer att få sota för den tavlan i många år framöver.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sota i flera bemärkelser :)

Såhär tar du bort reklamen som Tapatalk lägger till i alla dina inlägg: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29&t=12803
Tackar! Det var rätt amatörmässigt att ha den kvar. Tänkt på det flera gånger, men aldrig kollat hur man stängt av.

Re: Nya dieselbilar släpper ut 5 ggr än tillåtet

Postat: 10 jul 2018 00:46
av jeppe_sthlm
lator skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Förstår fortfarande inte hur det gick till när regeringen miljöklassade dieselbilar. Måste ha varit en duktig lobbyverksamhet bakom det...

Hur många dieslar har under åren sålts som miljöbilar?

Snacka om att vi kommer att få sota för den tavlan i många år framöver.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu får vi komma ihåg att det har gått många år sedan begreppet miljöbilar infördes av... Regeringen Reinfeldt. :shock:

Givetvis så var det tokigt att försöka lura i folket att en bil kan vara "miljövänlig". Att sedan försöka klassa just dieselbilar så var ju än tokigare. Nästan hälften av Stockholms miljöklassade bilar är idag "miljödieslar". Ca 7% är el eller laddhybrider... :?
Urf - nästan hälften!? Är det så illa...de kommer vi att behöva dras med i många långa år framöver.

Märkligt är att man i Europa totalt har blundat för alla andra typer av utsläpp än CO2, när man i t.ex. USA haft större fokus på sådant som smutsar ner närmiljön än CO2. Antar att det beror att det tillverkas många dieselbilar i EU..

Känslan är att vetenskap väger väldigt lätt mot tung lobbyism när EU drar upp sina riktlinjer.

Re: Nya dieselbilar släpper ut 5 ggr än tillåtet

Postat: 10 jul 2018 08:55
av Mickep
Beror på att man så intensivt velat kika på koldioxiden när man velat göra bilar miljövänliga. (men det är ju inte det som dödar en när man har bilen igång i ett garage). Dieslar har ju filter som skall filtrera andra skadliga ämnen (något som jag tycker bensinbilar också skulle ha) Katalysatorer hjälper bara en del.
Vissa föredrar dielselbilar framför bensin för att de är "starkare", men jag vet inte. skulle önska att det fanns elbilar(med jämförbar räckvidd som avgasbilar) i samma prisklass som vanliga bilar då hade det här diskussionen inte uppståt. Jag tycker att har man en klassificering skall den hållas och bilar som inte visar sig klara den skall åka ned till den kravnivå som de klarar. (borde kunna göras på besiktningen då äldre bilar blir sämre ju mer de körs) En skrotningspremie borde införas om man köper/byter till en bil med fastställd(dvs riktig) lågt utsläpp. (då menar jag inte bara växthusgaser)

Re: Nya dieselbilar släpper ut 5 ggr än tillåtet

Postat: 10 jul 2018 09:02
av unumlapis
Jag anser att svenska staten (och för all del, låt gärna flera andra länder stämma in i kören) bör stämma biltillverkarna på de miljöbonuspengar som felaktigt utbetalats eller på annat sätt subventionerat fusket. Att man låter detta passera utan att agera är att vända blint öga till och faktiskt godkänna fusket. Och då spelar det ingen roll om vi har Volvo eller ej och detta är en av anledningarna att man inte väljer att agera.

Re: Nya dieselbilar släpper ut 5 ggr än tillåtet

Postat: 10 jul 2018 09:10
av ovelundkvist
-+1

Re: Nya dieselbilar släpper ut 5 ggr än tillåtet

Postat: 10 jul 2018 17:37
av thomas76
+1

Re: Nya dieselbilar släpper ut 5 ggr än tillåtet

Postat: 10 jul 2018 18:44
av nek0
Det ända som hjälper är körförbud

Re: Nya dieselbilar släpper ut 5 ggr än tillåtet

Postat: 11 jul 2018 08:16
av Laban
khavusr skrev:
Jag anser att svenska staten (och för all del, låt gärna flera andra länder stämma in i kören) bör stämma biltillverkarna på de miljöbonuspengar som felaktigt utbetalats eller på annat sätt subventionerat fusket. Att man låter detta passera utan att agera är att vända blint öga till och faktiskt godkänna fusket. Och då spelar det ingen roll om vi har Volvo eller ej och detta är en av anledningarna att man inte väljer att agera.
Problemet är att detta är godkänt av staten, det är tillåtet att stänga av avgasreningen om motorn "kan ta skada". Läs ex:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... peraturer/
Det här behöver inte vara olagligt – systemen stängs alltså av för att rädda motorkomponenterna – men Emissions Analytics misstänker att systemen stängs av under ett större temperaturspann än vad som egentligen är nödvändigt.
Har man inte definierat vilket temperaturspann som är tillåtet för reglering så är det förstås fritt fram att stänga av reningen när man så känner för det. Att det ser ut så här beror gissningsvis på att staterna i Europa är rädda om sina biltillverkare, skatteintäkter - jobb.
"Om det gällde höga utsläpp i temperaturer under noll grader vore det förståerligt. Det finns anledningar till att motorn måste skyddas. Men här har vi en konstig situation där temperaturgränsen har satts alldeles för högt och det kommer som en överraskning", säger Nick Molden på Emissions Analytics till BBC.
Dags att inse att dieselmotorer inte är miljövänliga.