Hur klimatsmart är du egentligen?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av +46 »

98218CC4-A1FD-4223-B4B9-E1978598453B.jpeg
Många med mig överskattar nog den egna duktigheten.
Kan varmt rekommendera appen OneTonneFuture till dig som vill veta hur dina val och handlingar påverkar klimatet.
Själv hamnade jag på tre (3) ton...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av chpaulin »

Helsicke! Jag landade på 5,2. Största miljöboven är konferensresorna med jobbet och käket :/ 1 ton känns långt borta :(
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av OfarligTesla »

Kom till typ 10 ton, bara flyget står för typ 5 ton så (4 europaresor och 1 längre).
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av Tars »

Går ej att ange elbil.... hmmmm
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av OfarligTesla »

Tars skrev:
Går ej att ange elbil.... hmmmm
Man fick gå in och svara på massa fler frågor efter första rundan, då fanns det som alternativ.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av LarsL »

3,8 ton, jag har inte flugit alls under de senaste åren. Skulle vinna två ton på att bli vegan :o men eftersom jag bara äter svensktkött så tycker jag det är okej.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av Tars »

OfarligTesla skrev:
Tars skrev:
Går ej att ange elbil.... hmmmm
Man fick gå in och svara på massa fler frågor efter första rundan, då fanns det som alternativ.
Såg nu.
Tack!
Hamnade på 4,5
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av OlleBack »

1.8 Aww Yeah ;)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av TeslaTissel »

+46 skrev:
98218CC4-A1FD-4223-B4B9-E1978598453B.jpeg
Många med mig överskattar nog den egna duktigheten.
Kan varmt rekommendera appen OneTonneFuture till dig som vill veta hur dina val och handlingar påverkar klimatet.
Själv hamnade jag på tre (3) ton...
Roligt!

Skall testa!
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av +46 »

OlleBack skrev:
1.8 Aww Yeah ;)
Wow! Några tips eller goda råd som du kan dela med dig av?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av OlleBack »

+46 skrev:
OlleBack skrev:
1.8 Aww Yeah ;)
Wow! Några tips eller goda råd som du kan dela med dig av?
Fuska lite i appen :) Har säkert räknat fel på det där man skulle veta vikten och så och sen har vi haft tur att inte köpt massa elektronik på ett tag vilket inte riktigt är normalt men annars så kör jag halv-veggo, solceller. 1000 mil elbil. Inget flyg, inge buss, duschar snabbduschar, bukashi för de rester som blir över m.m. Andra sånna här jag provat brukar jag nog hamna runt 3.
Senast redigerad av OlleBack, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av Hedman »

Hmm.. dessa jobbresor som drar ner en med 2,2ton, men jag är ändå rätt nöjd med 3,7 ton totalt. Väntar med spänning tills elflygen blir verklighet.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Urf...10.9 :-(

Drygt en resa till Oslo varje månad mördade resultatet.

Åkte bil en gång - ska nog fortsätta med det..

Det omöjliggör dock dagstripper, vilket i sin tur inte blir poppis hos familjen.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av bjelkeman »

1.5 ton.

Sen var det flygresorna.... semesterresan dubblade det till 3 ton. Och affärsresorna lade till ytterligare 14 ton. :?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av Hyted »

Hamnade på 5,1 ton, då flyger jag i princip aldrig.
Senast var 2007.

Kändes jobbigt högt!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av zyax »

Hamnade också på 5,1 för att jag inte flugit detta år ännu, den siffran stiger alltså kraftigt i höst.

Hade man fyllt i för 10 år sedan när man flög ofta i jobbet och åkte två fossilbilar och hade hög elförbrukning så hade siffrorna sett annorlunda ut.

Plantera 18 träd (per i år) så kommer jag till 0 ju, men det gick inte att fylla i :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av bylund »

Måste man inte se till att det alltid finns 18 träd extra i så fall? Annars skjuter man väl bara på problemet sådär 50-100 år beroende på art?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av zyax »

bylund skrev:
Måste man inte se till att det alltid finns 18 träd extra i så fall? Annars skjuter man väl bara på problemet sådär 50-100 år beroende på art?
Om man gör av med 5 ton så är det ju 5 ton som långsiktigt måste bindas i jordskorpan igen som inte skulle bundits. Riktigt mörkgröna jeppar gillar inte sånt för det är ju i vägen för den riktiga lösningen och det kan man ju hålla med om. Men om man ska ner under 1 ton så är det till slut kompensation som gäller, därför bör vi hitta projekt som på riktigt plockar bort 5 ton CO2-utsläpp som annars skulle släppts ut alternativt se till så att träd sätts för pengar som aldrig skulle funnits och att dessa träd sedan står så lång tid att de binder upp det som sagts.

Vad gäller klimatkompensation på riktigt så har jag börjat fundera på betong-konstruktion, skulle man inte kunna klimatkompensera genom Cementas produktion. Betong släpper ut en sjuk mängd koldioxid vid tillverkning, men binder sedan tillbaka en hel del av denna när betongen är på plats. Om man kan betala så att tillverkarna tar tillvara på nära på 100% av den koldioxid som uppkommer vid tillverkningen så är ju sedan betongen i sig koldioxidbindande, men eftersom det är så sjukt dyrt så gör inte tillverkaren redan detta, varför vi skulle kunna betala den extra kostnaden som kompensation. Hör redan att det faller på sin orimlighet att stödja en bransch med något de själva borde betala för, men tänk om...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av LarsL »

Hela den där appen är ju mörkgrön... Sluta med det där, sluta med det här osv. Inga egentliga lösningar på några som helst problem.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av zyax »

LarsL skrev:
Hela den där appen är ju mörkgrön... Sluta med det där, sluta med det här osv. Inga egentliga lösningar på några som helst problem.
Vad vill du med denna provokation?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av LarsL »

zyax skrev:
LarsL skrev:
Hela den där appen är ju mörkgrön... Sluta med det där, sluta med det här osv. Inga egentliga lösningar på några som helst problem.
Vad vill du med denna provokation?
Ingen provokation bara ett konstaterande att appen är mörkgrön. Vet inte om det går att skapa en brigthgreen app eftersom britghtgreen kräver lösningar och nytänkande.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av zyax »

LarsL skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Hela den där appen är ju mörkgrön... Sluta med det där, sluta med det här osv. Inga egentliga lösningar på några som helst problem.
Vad vill du med denna provokation?
Ingen provokation bara ett konstaterande att appen är mörkgrön. Vet inte om det går att skapa en brigthgreen app eftersom britghtgreen kräver lösningar och nytänkande.
Ah, du menade så. Klimatkompensation är svårt, men också dyrt alltså borde det där lösa sig självt i en marknadsekonomi. Det är billigare att åtgärda än kompensera och där det inte är så kommer det ta längst tid att ställa om.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av kangru »

Mina arbetsresor är det som får min konsumtion att sticka iväg rejält (15-50Ton/år beroende på vilket år). Dessa leder dock i regel till att mycket CO2 sparas i nästa steg (genom att man kan kommunicera bättre med telefon/internet) och fler och fler av resorna ersätter jag med telefon och webex möten. Tittar jag enbart på min egen budget så ligger den på 2.9Ton/år och det kan jag naturligtvis jobba ner steg för steg med diverse aktiva åtgärder. Bor i hus med fjärrvärme och kör elbil med grön el.

Sen har jag en startup där vi sparar 8ton/CO2 per familj och år i Väst och Öst-Afrika när de konverterar ifrån ved och kol eldad matlagning till solceller och induktionsplatta, förhoppningsvis kan detta få mig att inte bara neutralisera vad jag och min familj har släppt ut men ge ett märkbart avtryck i de totala utsläppen regionalt (det är idag ungefär 100miljoner familjer som lagar mat med ved eller träkol idag i Afrika).
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av bylund »

zyax skrev:
LarsL skrev:
zyax skrev:
LarsL skrev:
Hela den där appen är ju mörkgrön... Sluta med det där, sluta med det här osv. Inga egentliga lösningar på några som helst problem.
Vad vill du med denna provokation?
Ingen provokation bara ett konstaterande att appen är mörkgrön. Vet inte om det går att skapa en brigthgreen app eftersom britghtgreen kräver lösningar och nytänkande.
Ah, du menade så. Klimatkompensation är svårt, men också dyrt alltså borde det där lösa sig självt i en marknadsekonomi. Det är billigare att åtgärda än kompensera och där det inte är så kommer det ta längst tid att ställa om.
För att klargrönt ska funka behövs bättre incitament än att det känns bra att lösa världsproblem. Därför tror jag att om det blir dyrt att smutsa ner (krav på kompensation t ex) kommer utvecklingen mot ren teknik skyndas på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inlägg av zyax »

kangru skrev:
Mina arbetsresor är det som får min konsumtion att sticka iväg rejält (15-50Ton/år beroende på vilket år). Dessa leder dock i regel till att mycket CO2 sparas i nästa steg (genom att man kan kommunicera bättre med telefon/internet) och fler och fler av resorna ersätter jag med telefon och webex möten. Tittar jag enbart på min egen budget så ligger den på 2.9Ton/år och det kan jag naturligtvis jobba ner steg för steg med diverse aktiva åtgärder. Bor i hus med fjärrvärme och kör elbil med grön el.

Sen har jag en startup där vi sparar 8ton/CO2 per familj och år i Väst och Öst-Afrika när de konverterar ifrån ved och kol eldad matlagning till solceller och induktionsplatta, förhoppningsvis kan detta få mig att inte bara neutralisera vad jag och min familj har släppt ut men ge ett märkbart avtryck i de totala utsläppen regionalt (det är idag ungefär 100miljoner familjer som lagar mat med ved eller träkol idag i Afrika).
Då kan du skapa en riktig klimatkompensationsgrej för oss här och andra, eller? Det är sånt jag har efterfrågat, en kompensation man känner närhet till och som man kan tro på istället för att lassa iväg pengar till någon man inte känner till ett projekt som aldrig följs upp.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar