Hur klimatsmart är du egentligen?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Hur klimatsmart är du egentligen?

Inläggav Teslaägare OlleBack » 06 aug 2018 21:51

+46 skrev:
OlleBack skrev:1.8 Aww Yeah ;)

Wow! Några tips eller goda råd som du kan dela med dig av?

Fuska lite i appen :) Har säkert räknat fel på det där man skulle veta vikten och så och sen har vi haft tur att inte köpt massa elektronik på ett tag vilket inte riktigt är normalt men annars så kör jag halv-veggo, solceller. 1000 mil elbil. Inget flyg, inge buss, duschar snabbduschar, bukashi för de rester som blir över m.m. Andra sånna här jag provat brukar jag nog hamna runt 3.
Senast redigerad av OlleBack 06 aug 2018 22:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Hedman » 06 aug 2018 21:56

Hmm.. dessa jobbresor som drar ner en med 2,2ton, men jag är ändå rätt nöjd med 3,7 ton totalt. Väntar med spänning tills elflygen blir verklighet.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Använd min referallänk och få en kredit på 1000kr för Supercharger laddning!
http://ts.la/magnus8042
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jeppe_sthlm » 06 aug 2018 22:01

Urf...10.9 :-(

Drygt en resa till Oslo varje månad mördade resultatet.

Åkte bil en gång - ska nog fortsätta med det..

Det omöjliggör dock dagstripper, vilket i sin tur inte blir poppis hos familjen.
Model S P85+ med AP
https://ts.la/jesper42420
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 06 aug 2018 22:03

1.5 ton.

Sen var det flygresorna.... semesterresan dubblade det till 3 ton. Och affärsresorna lade till ytterligare 14 ton. :?
Model S 75D. Bokad Model 3. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Hyted » 07 aug 2018 00:18

Hamnade på 5,1 ton, då flyger jag i princip aldrig.
Senast var 2007.

Kändes jobbigt högt!
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inläggav zyax » 07 aug 2018 08:05

Hamnade också på 5,1 för att jag inte flugit detta år ännu, den siffran stiger alltså kraftigt i höst.

Hade man fyllt i för 10 år sedan när man flög ofta i jobbet och åkte två fossilbilar och hade hög elförbrukning så hade siffrorna sett annorlunda ut.

Plantera 18 träd (per i år) så kommer jag till 0 ju, men det gick inte att fylla i :D
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
Solceller på hela taket (ca 18kWp)
zyax

Inläggav Teslaägare bylund » 07 aug 2018 08:25

Måste man inte se till att det alltid finns 18 träd extra i så fall? Annars skjuter man väl bara på problemet sådär 50-100 år beroende på art?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav zyax » 07 aug 2018 08:35

bylund skrev:Måste man inte se till att det alltid finns 18 träd extra i så fall? Annars skjuter man väl bara på problemet sådär 50-100 år beroende på art?

Om man gör av med 5 ton så är det ju 5 ton som långsiktigt måste bindas i jordskorpan igen som inte skulle bundits. Riktigt mörkgröna jeppar gillar inte sånt för det är ju i vägen för den riktiga lösningen och det kan man ju hålla med om. Men om man ska ner under 1 ton så är det till slut kompensation som gäller, därför bör vi hitta projekt som på riktigt plockar bort 5 ton CO2-utsläpp som annars skulle släppts ut alternativt se till så att träd sätts för pengar som aldrig skulle funnits och att dessa träd sedan står så lång tid att de binder upp det som sagts.

Vad gäller klimatkompensation på riktigt så har jag börjat fundera på betong-konstruktion, skulle man inte kunna klimatkompensera genom Cementas produktion. Betong släpper ut en sjuk mängd koldioxid vid tillverkning, men binder sedan tillbaka en hel del av denna när betongen är på plats. Om man kan betala så att tillverkarna tar tillvara på nära på 100% av den koldioxid som uppkommer vid tillverkningen så är ju sedan betongen i sig koldioxidbindande, men eftersom det är så sjukt dyrt så gör inte tillverkaren redan detta, varför vi skulle kunna betala den extra kostnaden som kompensation. Hör redan att det faller på sin orimlighet att stödja en bransch med något de själva borde betala för, men tänk om...
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
zyax

Inläggav LarsL » 07 aug 2018 08:44

Hela den där appen är ju mörkgrön... Sluta med det där, sluta med det här osv. Inga egentliga lösningar på några som helst problem.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav zyax » 07 aug 2018 08:49

LarsL skrev:Hela den där appen är ju mörkgrön... Sluta med det där, sluta med det här osv. Inga egentliga lösningar på några som helst problem.

Vad vill du med denna provokation?
zyax

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö