Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

aaanders
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 sep 2018 17:21

Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige

Inlägg av aaanders »

Om man ser till miljönyttan med snabbtåg torde det vara marginell skillnad jämtemot elfordon (bil/minibuss/buss/taxi/pod…)
(speciellt om tar en del av de 250 miljarderna och investerar i koldioxidneutral elframställning/energilager)

Tidsvinst/bekvämlighet kommer också skillnaden vara marginell, sett till framtida utveckling av autonomi.
(troligtvis snarare till nackdel för tåget)

Slutligen kommer kostnaden vara mångdubbelt högre att välja tåget.

Hur man än vänder det så är det med största sannolikhet 250 miljarder i sjön…
(och 250 miljarder är troligtvis inte tillräckligt då de flesta ( 90% ? ) stora projekt går över budget.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Budget%C3%B6verdrag )

Jag förstår att om man jämför mot dagens fossilbil (som spyr ut avgaser och kräver full koncentration i många timmar för längre resor) så går det kanske att räkna hem,
men jämför man mot framtida elfordon om 25, 30, 40 år så är det en investering som endast framstår som ett utslag av politikers hybris/okunnighet/valfläsk

(Obs har inget emot järnväg i allmänhet, t ex investera/renovera befintlig räls )
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Elfyget och elbilen enda alternativet i Sverige

Inlägg av bylund »

fth skrev:
Tunnelbanan fungerar hyfsat bra, men belastningen/utnyttjandet är väldigt ojämnt, i rusning är det knökfullt, många andra tider är det tomma vagnar. Det är nog det som slår igenom i de förhållandevis höga siffrorna (och start/stop förstås, sannolikt ingen regenerering i vagnarna).

/fth
Kanske ingen regenerering, men man har faktiskt varit så smart på en del stationer att de är som på en liten kulle, så att man stannar i uppförsbacke och accelererar i nerförsbacke.

Problemet med knökfullt i systemet gäller nog också om alla går över till enskilda självkörande poddar istället för att samsas i större fordon. Men då kanske man i alla fall kan få en slot av trafikledningssystemet så att man kan vänta på avresestället hellre än i köer på vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar