Low-tech batteri

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Low-tech batteri

Inlägg av chpaulin »

Fördelen med att stapla cementblock (eller ännu bättre granitblock) är att densiteten är så mycket högre än vatten. Det är väl så att det bara är ca 10 länder i världen som har vattenkraft i någon större anläggning då det inte lönar sig om man inte har naturliga lägen för det.

Jag har också funderar på om man inte skulle kunna ha ett stort granitblock med trissor i källaren som man hissade upp vid överskott. Blev glad när jag läste om kranidéen, nu vet jag att min idé inte var helt galen :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Low-tech batteri

Inlägg av Kevork »

Liknande system har presenterats förut fast med tåg.

Fördel med kran borde vara en betydligt mindre och billigare infrastruktur.

https://interestingengineering.com/ener ... er-gravity
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Low-tech batteri

Inlägg av pinussen »

Såg en youtube video om Flowbatterier, verkar nice.

De visade även en "batterilösning" med ett stort kullagrat svänghjul på ca 1 m diameter för att lagra energi. Sätt spinn på det mha solel och plocka ut energin när det behövs. Stor precision i tillverkningen dock så den inte tappar energi. Magneter som gör det lättare också så att kullagringen inte drar så mycket energi. Känns som det var på Fully charged men kanske var nån annan Youtubeshow.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Low-tech batteri

Inlägg av pinussen »

pinussen skrev:
Såg en youtube video om Flowbatterier, verkar nice.

De visade även en "batterilösning" med ett stort kullagrat svänghjul på ca 1 m diameter för att lagra energi. Sätt spinn på det mha solel och plocka ut energin när det behövs. Stor precision i tillverkningen dock så den inte tappar energi. Magneter som gör det lättare också så att kullagringen inte drar så mycket energi. Känns som det var på Fully charged men kanske var nån annan Youtubeshow.
Hmm nä det var nog en dokumentär på Netflix om framtidens batterier.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Low-tech batteri

Inlägg av 12man »

Kevork skrev:
Liknande system har presenterats förut fast med tåg.

Fördel med kran borde vara en betydligt mindre och billigare infrastruktur.

https://interestingengineering.com/ener ... er-gravity
man kunde ju ha en vikt som hissas i vindkraftstornen, skulle ju bli ett fasligt liv om förfulning annars, sen kunde man göra det 10ggr effektivare, och hissa en uranklump, så löses ett annat problem också :twisted:
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Low-tech batteri

Inlägg av Kevork »

12man skrev:
man kunde ju ha en vikt som hissas i vindkraftstornen, skulle ju bli ett fasligt liv om förfulning annars, sen kunde man göra det 10ggr effektivare, och hissa en uranklump, så löses ett annat problem också :twisted:
Genialt, kan omöjligt finnas någon hake ;)
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Low-tech batteri

Inlägg av Kevork »

Kanske gamla skrotade fossilbilar går att använda istället för betongblock :lol:
compressed-flattened-crushed.jpg
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Low-tech batteri

Inlägg av Jerka »

pinussen skrev:
Såg en youtube video om Flowbatterier, verkar nice.

De visade även en "batterilösning" med ett stort kullagrat svänghjul på ca 1 m diameter för att lagra energi. Sätt spinn på det mha solel och plocka ut energin när det behövs. Stor precision i tillverkningen dock så den inte tappar energi. Magneter som gör det lättare också så att kullagringen inte drar så mycket energi. Känns som det var på Fully charged men kanske var nån annan Youtubeshow.
Problemet med såna där svänghjul är att om något går fel så sätter de fart rätt genom väggen och plöjer antagligen ner flera av husen i grannskapet innan de stannar. Farliga grejer.

Klassiker:
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Low-tech batteri

Inlägg av 12man »

Henrik Torphammar skrev:
Franz skrev:
I år ser det ut som att vi hade haft nytta av en väldigt stor solcellsutbyggnad till våra befintlig "batterier" i form av vattenkraftsdammar.
Bilagan vattenmagasin.png finns inte längre
Hinner man pumpa mer än det avdunstar en solig dag?
Då kan man ha solceller på ytan
Kyocera_1.7MW_floating_solar_power_plant_at_Nishihira_Pond_2_750_492_80_s.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Low-tech batteri

Inlägg av Franz »

Henrik Torphammar skrev:
Franz skrev:
I år ser det ut som att vi hade haft nytta av en väldigt stor solcellsutbyggnad till våra befintlig "batterier" i form av vattenkraftsdammar.
vattenmagasin.png
Hinner man pumpa mer än det avdunstar en solig dag?
I Sverige finns det normalt inte så stort behov att pumpa eftersom vi använder oss av vattenkraften under sommarmånaderna. D.v.s. min poäng är den att varje kWh man får ut från solcellerna under sommaren är vatten motsvarande 1 kWh som får vara kvar i "vattenkraftsmagasinen" till den behövs.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Low-tech batteri

Inlägg av Elmil »

Kevork skrev:
Kanske gamla skrotade fossilbilar går att använda istället för betongblock :lol:
Jag tänkte samma sak, och VW har ju numera gott om råvara :lol:
https://qz.com/1241214/photos-volkswage ... ooks-like/
VW_graveyard.jpg
Den stora fördelen med stapelkonceptet är ju att den lagrade energin kan sparas hur länge som helst utan att tappa "laddning".
Ta Egyptens pyramider t.ex ;)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Verdi

Re: Low-tech batteri

Inlägg av Verdi »

Elmil skrev:
Kevork skrev:
Kanske gamla skrotade fossilbilar går att använda istället för betongblock :lol:
Jag tänkte samma sak, och VW har ju numera gott om råvara :lol:
https://qz.com/1241214/photos-volkswage ... ooks-like/
VW_graveyard.jpg
Den stora fördelen med stapelkonceptet är ju att den lagrade energin kan sparas hur länge som helst utan att tappa "laddning".
Ta Egyptens pyramider t.ex ;)
Nåja. Erosion orsakar lite degenerering trots allt :lol:
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Low-tech batteri

Inlägg av Elmil »

Verdi skrev:
Elmil skrev:
Kevork skrev:
Kanske gamla skrotade fossilbilar går att använda istället för betongblock :lol:
Jag tänkte samma sak, och VW har ju numera gott om råvara :lol:
https://qz.com/1241214/photos-volkswage ... ooks-like/
VW_graveyard.jpg
Den stora fördelen med stapelkonceptet är ju att den lagrade energin kan sparas hur länge som helst utan att tappa "laddning".
Ta Egyptens pyramider t.ex ;)
Nåja. Erosion orsakar lite degenerering trots allt :lol:
Det har du rätt i... men jag tror degraderingen är störst de första 1000 åren, sedan planar det ut. 8-)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar