Low-tech batteri
Moderator: Redaktion
Re: Low-tech batteri
Fördelen med att stapla cementblock (eller ännu bättre granitblock) är att densiteten är så mycket högre än vatten. Det är väl så att det bara är ca 10 länder i världen som har vattenkraft i någon större anläggning då det inte lönar sig om man inte har naturliga lägen för det.
Jag har också funderar på om man inte skulle kunna ha ett stort granitblock med trissor i källaren som man hissade upp vid överskott. Blev glad när jag läste om kranidéen, nu vet jag att min idé inte var helt galen
Jag har också funderar på om man inte skulle kunna ha ett stort granitblock med trissor i källaren som man hissade upp vid överskott. Blev glad när jag läste om kranidéen, nu vet jag att min idé inte var helt galen
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Low-tech batteri
Liknande system har presenterats förut fast med tåg.
Fördel med kran borde vara en betydligt mindre och billigare infrastruktur.
https://interestingengineering.com/ener ... er-gravity
Fördel med kran borde vara en betydligt mindre och billigare infrastruktur.
https://interestingengineering.com/ener ... er-gravity
Re: Low-tech batteri
Såg en youtube video om Flowbatterier, verkar nice.
De visade även en "batterilösning" med ett stort kullagrat svänghjul på ca 1 m diameter för att lagra energi. Sätt spinn på det mha solel och plocka ut energin när det behövs. Stor precision i tillverkningen dock så den inte tappar energi. Magneter som gör det lättare också så att kullagringen inte drar så mycket energi. Känns som det var på Fully charged men kanske var nån annan Youtubeshow.
De visade även en "batterilösning" med ett stort kullagrat svänghjul på ca 1 m diameter för att lagra energi. Sätt spinn på det mha solel och plocka ut energin när det behövs. Stor precision i tillverkningen dock så den inte tappar energi. Magneter som gör det lättare också så att kullagringen inte drar så mycket energi. Känns som det var på Fully charged men kanske var nån annan Youtubeshow.
Re: Low-tech batteri
Hmm nä det var nog en dokumentär på Netflix om framtidens batterier.pinussen skrev:Såg en youtube video om Flowbatterier, verkar nice.
De visade även en "batterilösning" med ett stort kullagrat svänghjul på ca 1 m diameter för att lagra energi. Sätt spinn på det mha solel och plocka ut energin när det behövs. Stor precision i tillverkningen dock så den inte tappar energi. Magneter som gör det lättare också så att kullagringen inte drar så mycket energi. Känns som det var på Fully charged men kanske var nån annan Youtubeshow.
Re: Low-tech batteri
man kunde ju ha en vikt som hissas i vindkraftstornen, skulle ju bli ett fasligt liv om förfulning annars, sen kunde man göra det 10ggr effektivare, och hissa en uranklump, så löses ett annat problem ocksåKevork skrev:Liknande system har presenterats förut fast med tåg.
Fördel med kran borde vara en betydligt mindre och billigare infrastruktur.
https://interestingengineering.com/ener ... er-gravity
ms 76132 "Eleamore"
Re: Low-tech batteri
Genialt, kan omöjligt finnas någon hake12man skrev:man kunde ju ha en vikt som hissas i vindkraftstornen, skulle ju bli ett fasligt liv om förfulning annars, sen kunde man göra det 10ggr effektivare, och hissa en uranklump, så löses ett annat problem också
Re: Low-tech batteri
Problemet med såna där svänghjul är att om något går fel så sätter de fart rätt genom väggen och plöjer antagligen ner flera av husen i grannskapet innan de stannar. Farliga grejer.pinussen skrev:Såg en youtube video om Flowbatterier, verkar nice.
De visade även en "batterilösning" med ett stort kullagrat svänghjul på ca 1 m diameter för att lagra energi. Sätt spinn på det mha solel och plocka ut energin när det behövs. Stor precision i tillverkningen dock så den inte tappar energi. Magneter som gör det lättare också så att kullagringen inte drar så mycket energi. Känns som det var på Fully charged men kanske var nån annan Youtubeshow.
Klassiker:
Re: Low-tech batteri
Då kan man ha solceller på ytanHenrik Torphammar skrev:Hinner man pumpa mer än det avdunstar en solig dag?Franz skrev:I år ser det ut som att vi hade haft nytta av en väldigt stor solcellsutbyggnad till våra befintlig "batterier" i form av vattenkraftsdammar.
ms 76132 "Eleamore"
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1731
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Low-tech batteri
I Sverige finns det normalt inte så stort behov att pumpa eftersom vi använder oss av vattenkraften under sommarmånaderna. D.v.s. min poäng är den att varje kWh man får ut från solcellerna under sommaren är vatten motsvarande 1 kWh som får vara kvar i "vattenkraftsmagasinen" till den behövs.Henrik Torphammar skrev:Hinner man pumpa mer än det avdunstar en solig dag?Franz skrev:I år ser det ut som att vi hade haft nytta av en väldigt stor solcellsutbyggnad till våra befintlig "batterier" i form av vattenkraftsdammar.
Driver sajten Car.info
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Low-tech batteri
Jag tänkte samma sak, och VW har ju numera gott om råvaraKevork skrev:Kanske gamla skrotade fossilbilar går att använda istället för betongblock
https://qz.com/1241214/photos-volkswage ... ooks-like/
Den stora fördelen med stapelkonceptet är ju att den lagrade energin kan sparas hur länge som helst utan att tappa "laddning".
Ta Egyptens pyramider t.ex
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Low-tech batteri
Nåja. Erosion orsakar lite degenerering trots alltElmil skrev:Jag tänkte samma sak, och VW har ju numera gott om råvaraKevork skrev:Kanske gamla skrotade fossilbilar går att använda istället för betongblock
https://qz.com/1241214/photos-volkswage ... ooks-like/
Den stora fördelen med stapelkonceptet är ju att den lagrade energin kan sparas hur länge som helst utan att tappa "laddning".
Ta Egyptens pyramider t.ex
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Low-tech batteri
Det har du rätt i... men jag tror degraderingen är störst de första 1000 åren, sedan planar det ut.Verdi skrev:Nåja. Erosion orsakar lite degenerering trots alltElmil skrev:Jag tänkte samma sak, och VW har ju numera gott om råvaraKevork skrev:Kanske gamla skrotade fossilbilar går att använda istället för betongblock
https://qz.com/1241214/photos-volkswage ... ooks-like/
Den stora fördelen med stapelkonceptet är ju att den lagrade energin kan sparas hur länge som helst utan att tappa "laddning".
Ta Egyptens pyramider t.ex
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller