Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av FredrikR »

I dagarna (eller 1-2 veckor) så kommer min solcellsanläggning driftsättas.
Tänkte att vi i den här tråden kan ge tipps om vilket företag ni få bra betalt för sol-elen av.

Fick ett brev av upplands energi idag (min nätoperatör) "vi ger dig automatiskt en ersättning på din elnätsfaktura för nättnyttan som just nu är 5 öre/kWh."
Låter ju helt galet dåligt? Brukar man inte få spottpris + - några ören? Eller missar jag något?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av zyax »

Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av Jojo »

Tyvärr är det hela en djungel, där ersättningsnivåer samt regler ändras typ stup i kvarten...
De flesta betalar väl spotpris minus några öre (helt oförskämt egentligen), vissa betalar ngt mer om Du är deras nettokund också. Då blir Du blåst på inköpspriset med bl a fast avgift och allting. Ett undantag värt att nämna här är Bixia, som köper Ditt överskott och åtminstone betalar spotpris (utan avdrag) utan krav att vara även deras nettokund. Värt att tänka på... Dessvärre köper de för nuvarande ej certifikat/ursprungsgarantier, men detta kan ändras givetvis.
Nätnyttan bestäms av Ditt nätbolag, som kan vara ett helt annat företag än det Du har elavtal med. Tyvärr snålas det även på nätnyttan, själv betalar jag ungefär fyra gånger så mycket i överföringsavgift per kWh än jag får tillbaka i nätnytta :twisted: . Dags att bli helt självförsörjande, kan man tycka.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av lobbin »

Trelleborgs Energi har försökt göra det så enkelt som möjligt
Vi betalar samma pris på elen som levereras ut på elnätet som du har avtal på hos oss om när du köper av oss.
Är det bra eller dåligt? Just den här sommaren så hade det väl varit smutt då vi har rörligt elpris.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av TeslaTissel »

Intressanta reflektioner.

Elpriset steg kraftigt under sommaren tack vare torkan.
Regeringen hade också utlovat att elbolagen inte skulle få ta ut hur höga priser som helst, men det blev det inget av med.

Fyller på med senaste rapporten från Energimarknadsinspektionen:
Den sista länken är full med tabeller och beskrivningar att studera. Se länkarna!

https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... tavgifter/

https://www.ei.se/sv/nyhetsrum/nyhetsbr ... a-39-2018/
FC9156CD-5B1A-4E3B-BD20-DFBF83CE1426.png
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Vattenfall betalar spotpris +40öre på mitt avtal. Då måste jag köpa elen av dom också och det är väl lite dyrare än hos min tidigare leverantör (lokalpris hos Jämtkraft) men totalt blir det löjligt mycket bättre.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av Jensa »

Som sagts ovan. Du får dels ersättning från ditt elbolag för det du matar ut på nätet, vanligtvis spotpris exkl. moms (ibland ett tillägg i alla fall första året).
Sedan kan du få ersättning för nätnyttan av din nätleverantör (oftast några få ören).

+ 60 öre/kWh i skattereduktion.

Har dålig koll på elcertifikaten, någon som har bättre koll än mig får förklara.. :?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Elcertifikat och nätnytta är småpengar och det går dessutom inte att påverka så mycket. Vad man får för elen gör den stora skillnaden. Vattenfall har fortfarande spotpris +40öre och +1kr första året om man köpt anläggningen av dom.

https://www.vattenfall.se/solceller/sal ... rskottsel/
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av FredrikR »

Jojo skrev:
Tyvärr är det hela en djungel, där ersättningsnivåer samt regler ändras typ stup i kvarten...
De flesta betalar väl spotpris minus några öre (helt oförskämt egentligen), vissa betalar ngt mer om Du är deras nettokund också. Då blir Du blåst på inköpspriset med bl a fast avgift och allting. Ett undantag värt att nämna här är Bixia, som köper Ditt överskott och åtminstone betalar spotpris (utan avdrag) utan krav att vara även deras nettokund. Värt att tänka på... Dessvärre köper de för nuvarande ej certifikat/ursprungsgarantier, men detta kan ändras givetvis.
Nätnyttan bestäms av Ditt nätbolag, som kan vara ett helt annat företag än det Du har elavtal med. Tyvärr snålas det även på nätnyttan, själv betalar jag ungefär fyra gånger så mycket i överföringsavgift per kWh än jag får tillbaka i nätnytta :twisted: . Dags att bli helt självförsörjande, kan man tycka.
Aha, men kan man sälja certefikaten till någon annan då? eller är det pengar som bränner inne?

Bixia fastnade jag lite för också. Lät enkelt och bra!
Får höra med Vattenfall, men låter som att man kanske måste ha köpt anläggningen av dom för att få så bra betalt.

Det man kan få betalt för är
- Nätnytta småpengar (dvs de 5 öre som Upplands energi ger mig?)
- Försäljning av el (den stora delen av pengarna)
- Certifikat (också det en mindre summa?)
- 60 öre/kWh skattereduktion från staten på deklarationen?

Är det så?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Ja, så är det.

Jag har inte köpt min anläggning av Vattenfall så den där +1kr fick jag inte men för spotpris +40öre så är det inget krav.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vem betalar bäst för egenproducerad el?

Inlägg av Walker »

Kraftverksdoktorn skrev:
Ja, så är det.

Jag har inte köpt min anläggning av Vattenfall så den där +1kr fick jag inte men för spotpris +40öre så är det inget krav.
Samma här
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar