SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft

Inlägg av StefL »

Toja skrev:
Tesla har kommit till stadium 2, mycket bra.
Stadium 1: Ignor them (Tesla)
Stadium 2: Fight them (Tesla)
Stadium 3: You winn (Tesla vinner)
Man (eller var det Gandhi?) brukar väl rentav tala om fyra stadier:
First they ignore you
Then they laugh at you
Then they fight you
Then you win

Så Tesla har t.o.m kommit till det tredje stadiet :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft

Inlägg av StefL »

Svenska Dagbladets vad gäller elbilar synnerligen balanserade journalist Jonas Fröberg ställer idag en försynt fråga om varför den aktuella artikeln publicerades just nu - har det möjligen med den kommande omröstningen i EU-parlamentet om hur stränga utsläppsregler man ska sätta för biltillverkarna att göra?

Misstänker att det kan vara en betalartikeln men en och annan kan förhoppningsvis läsa den.

https://www.svd.se/hur-vardera-artikeln ... ns-framtid
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft

Inlägg av jonsalgerier »

Misstänker att det kan vara en betalartikeln men en och annan kan förhoppningsvis läsa den.

https://www.svd.se/hur-vardera-artikeln ... ns-framtid[/quote]

Brukar fungera att läsa i inkognito-läge eftersom man har några teaser-artiklar på sig innan man får den riktiga väggen i ansiktet. Tydligen sparas detta som en kaka i browsern -> inkognitoläge ger många teasers :) ...
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft

Inlägg av evilirish »

Det är väldigt svårt att inte ta på sig folie-hatten när det kommer såna artiklar, som av en händelse, nära något stort. I detta fallet en omröstning i EU om utsläpp.
IVL-rapporten och följande nyhetsinslag om hur oerhört viktigt det var att ha pyttesmå batterier. Som av en händelse några dagar innan Volvo gick ut och sa att de skulle bygga jättemånga bilar med minimal mängd batterier, så kallade mildhybrider, som laddas av bensinmotorerna.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft

Inlägg av Teslaspolen »

evilirish skrev:
HerrNilsson skrev:
Absolut, solcellerna jag har på taket har ju förbrukat resurser och släppt ut en hel del vid tillverkning och transport. Men finns det något belägg för att detta skulle förta vinsten av mina solcellers produktion av förnybar el under säg 25 år som är garantitiden?
Det räknas med ca 2 år för att gå +/-0 på solceller. När de är tillverkade av smutsiga kolkraftverk i Kina och sen skeppade på ett fartyg som går på orenad råolja.
Varje vind och sol kW som kommer online på elnätet minskar dessutom fossila delen el generering. Även om solpanelen tillverkats av kolkraft (Varför skulle den? De allra första ja, men sen då? En solcellsfabrik torde ha gott om billiga solceller att göra el av...) så kommer den i alla fall att betala av sin co2 belastning inom 2 år. Samma gäller för vindkraftverken, visst blir det utsläpp i produktion, frakt och montering men dessa mer än väl kompenseras.
Skriv svar