SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Moderator: Redaktion
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Nu kom det ännu en spik i kistan för den där lögn-artikeln
https://www.svd.se/debattorerna-missar- ... appssystem
Kort och gått så är det numera, enligt artikeln, mer eller mindre olagligt att utöka med kraftverk som förstör miljön. Alltså faller hela "varje ny elbil laddas uteslutande av supersmutsig kolkraft" argumentet.
https://www.svd.se/debattorerna-missar- ... appssystem
Kort och gått så är det numera, enligt artikeln, mer eller mindre olagligt att utöka med kraftverk som förstör miljön. Alltså faller hela "varje ny elbil laddas uteslutande av supersmutsig kolkraft" argumentet.
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
TACK för att du orkar danni! Så viktigt att bemöta alla felaktiga artiklar för att inte tappa momentum i omställningen.danni skrev:Det verkar som om SvD tog in en annan replik än min, så jag publicerade min här: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kolbilar/
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Få som tagit upp argumentet med solcellsinstallationskopplingen till nya elbilar i Sverige ändå. När folk blir intresserade av elbilar kan många också bli intresserade av elen och därför installera solceller på taket eller faktiskt tvärtom, när man installerat solceller kan man bli intresserad av elbil.evilirish skrev:Nu kom det ännu en spik i kistan för den där lögn-artikeln
https://www.svd.se/debattorerna-missar- ... appssystem
Kort och gått så är det numera, enligt artikeln, mer eller mindre olagligt att utöka med kraftverk som förstör miljön. Alltså faller hela "varje ny elbil laddas uteslutande av supersmutsig kolkraft" argumentet.
Sedan ska man inte börja argumentera i dessa trådar, då får man reda på vilken miljöbov man är om man installerat solceller och kör elbil...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Av ren nyfikenhet. Nån där i kommentarerna hävdar ju att vindkraft och solkraft är det värsta man kan hålla på med...
Absolut, solcellerna jag har på taket har ju förbrukat resurser och släppt ut en hel del vid tillverkning och transport. Men finns det något belägg för att detta skulle förta vinsten av mina solcellers produktion av förnybar el under säg 25 år som är garantitiden?
Har så svårt att tro att tillverkningen är SÅ smutsig så dess klimatavtryck överstiger årtionden av elproduktion. Samma resonemang och fråga kan appliceras på ett vindkraftverk.
edit: Sen får man inte säga förnybar energi heller tydligen...
Absolut, solcellerna jag har på taket har ju förbrukat resurser och släppt ut en hel del vid tillverkning och transport. Men finns det något belägg för att detta skulle förta vinsten av mina solcellers produktion av förnybar el under säg 25 år som är garantitiden?
Har så svårt att tro att tillverkningen är SÅ smutsig så dess klimatavtryck överstiger årtionden av elproduktion. Samma resonemang och fråga kan appliceras på ett vindkraftverk.
edit: Sen får man inte säga förnybar energi heller tydligen...
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Det räknas med ca 2 år för att gå +/-0 på solceller. När de är tillverkade av smutsiga kolkraftverk i Kina och sen skeppade på ett fartyg som går på orenad råolja.HerrNilsson skrev:Absolut, solcellerna jag har på taket har ju förbrukat resurser och släppt ut en hel del vid tillverkning och transport. Men finns det något belägg för att detta skulle förta vinsten av mina solcellers produktion av förnybar el under säg 25 år som är garantitiden?
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Nu har Fröberg svarat
https://www.svd.se/hur-vardera-artikeln ... ns-framtid
Slutet...
"Jag påstår inte att artikelförfattarna går någons ärenden. Det är oerhört bra att få en debatt om elbilar vars klimatavtryck att producera batterier är högt. Och att få en klimatneutral elproduktion i Europa, som artikelförfattarna pekar på, är centralt.
Men det är farligt att vara kategorisk. Speciellt eftersom man måste resa en väldigt stor fråga sedan den sista etanolbilen slutat säljas i Sverige och biogasmackarna är för få:
Vad är alternativet?"
https://www.svd.se/hur-vardera-artikeln ... ns-framtid
Slutet...
"Jag påstår inte att artikelförfattarna går någons ärenden. Det är oerhört bra att få en debatt om elbilar vars klimatavtryck att producera batterier är högt. Och att få en klimatneutral elproduktion i Europa, som artikelförfattarna pekar på, är centralt.
Men det är farligt att vara kategorisk. Speciellt eftersom man måste resa en väldigt stor fråga sedan den sista etanolbilen slutat säljas i Sverige och biogasmackarna är för få:
Vad är alternativet?"
ms 76132 "Eleamore"
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Ett mycket bra svar! Nu har olika debattörer malt ner varje del av den ursprungliga artikeln. Undrar vad folk som läst den första kommer att minnas?
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Egentligen uppskattar jag att vetenskap diskuteras offentligt, men frågan är om inte den här typen av artiklar borde faktagranskas före publicering av en eller ett par experter inom området. Inget ont om civilingenjörer (jag är en själv) men i sådana här debatter tycker jag mig kunna se en stor övervikt av gamla gubbar som minsann jobbat 30 år i branschen och kan det här. Att deras kunskaper om hur världen fungerar är utdaterad verkar inte bekymra dem nämnvärt (typ att elbilar nu för tiden har lång räckvidd och kan snabbladdas, att solkraft är jättebilligt eller att vindkraft faktiskt står för en ganska betydande del av Sveriges elproduktion). De vill ha kärnkraft, dubbdäck och bensinbilar och allt annat är orealistiskt, dåligt för industrin, farligt för miljön eller alltihop. Självklart levereras detta med en aura av inbillad auktoritet för att de gått och läst någonting för 30 år sedan som garanterat inte hade något med ämnet att göra.
Usch vad jag hoppas att jag aldrig blir sån.
Usch vad jag hoppas att jag aldrig blir sån.
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Du nämns i den här artiklendanni skrev:Det verkar som om SvD tog in en annan replik än min, så jag publicerade min här: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kolbilar/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... as-direkt/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Fantastiska kommentarer till denna artikel. Man undrar ibland hur vissa är helt immuna mot argument och fakta trots att de kräver de men aldrig ger någon tillbaka. Danni du ska en klapp på axeln att du åtminstone försöker möta kommentarerna och att du bemöter väldigt sakligt och med fakta.mati skrev:Du nämns i den här artiklendanni skrev:Det verkar som om SvD tog in en annan replik än min, så jag publicerade min här: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kolbilar/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... as-direkt/
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Jerka skrev:Egentligen uppskattar jag att vetenskap diskuteras offentligt, men frågan är om inte den här typen av artiklar borde faktagranskas före publicering av en eller ett par experter inom området. Inget ont om civilingenjörer (jag är en själv) men i sådana här debatter tycker jag mig kunna se en stor övervikt av gamla gubbar som minsann jobbat 30 år i branschen och kan det här. Att deras kunskaper om hur världen fungerar är utdaterad verkar inte bekymra dem nämnvärt (typ att elbilar nu för tiden har lång räckvidd och kan snabbladdas, att solkraft är jättebilligt eller att vindkraft faktiskt står för en ganska betydande del av Sveriges elproduktion). De vill ha kärnkraft, dubbdäck och bensinbilar och allt annat är orealistiskt, dåligt för industrin, farligt för miljön eller alltihop. Självklart levereras detta med en aura av inbillad auktoritet för att de gått och läst någonting för 30 år sedan som garanterat inte hade något med ämnet att göra.
Usch vad jag hoppas att jag aldrig blir sån.
Taktiken är mot-strävans-logistik!
Det kan bland dessa debattörer vara så men, bilindustrin (är skiträdd) uppenbarligen och har makt och pengar men deras tid ser ut att gå ut väldigt snabbt!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Nej precis, nämn inte det ordet till ”bakut-strävarna” och absolut inte till någon kärnkraftsvän.HerrNilsson skrev:Av ren nyfikenhet. Nån där i kommentarerna hävdar ju att vindkraft och solkraft är det värsta man kan hålla på med...
Absolut, solcellerna jag har på taket har ju förbrukat resurser och släppt ut en hel del vid tillverkning och transport. Men finns det något belägg för att detta skulle förta vinsten av mina solcellers produktion av förnybar el under säg 25 år som är garantitiden?
Har så svårt att tro att tillverkningen är SÅ smutsig så dess klimatavtryck överstiger årtionden av elproduktion. Samma resonemang och fråga kan appliceras på ett vindkraftverk.
edit: Sen får man inte säga förnybar energi heller tydligen...
Vi får försöka fortsätta informera och vara tydliga när det dyker upp fler attacker av det här slaget.
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Och så låter det ju extra viktigt när man skriver under med sin titel. Man är ju minsann civilingenjör, då har man lite extra pondus. Och det värsta är att en del folk verkar lita på tramset. Jag är också civilingenjör, men det betyder ju knappast att det jag säger har någon som helst verklighetsförankring eller att jag kan allting. (Eller jo såklart, men jag skulle aldrig skylta med det ).TeslaTissel skrev:Jerka skrev:Egentligen uppskattar jag att vetenskap diskuteras offentligt, men frågan är om inte den här typen av artiklar borde faktagranskas före publicering av en eller ett par experter inom området. Inget ont om civilingenjörer (jag är en själv) men i sådana här debatter tycker jag mig kunna se en stor övervikt av gamla gubbar som minsann jobbat 30 år i branschen och kan det här. Att deras kunskaper om hur världen fungerar är utdaterad verkar inte bekymra dem nämnvärt (typ att elbilar nu för tiden har lång räckvidd och kan snabbladdas, att solkraft är jättebilligt eller att vindkraft faktiskt står för en ganska betydande del av Sveriges elproduktion). De vill ha kärnkraft, dubbdäck och bensinbilar och allt annat är orealistiskt, dåligt för industrin, farligt för miljön eller alltihop. Självklart levereras detta med en aura av inbillad auktoritet för att de gått och läst någonting för 30 år sedan som garanterat inte hade något med ämnet att göra.
Usch vad jag hoppas att jag aldrig blir sån.
Taktiken är mot-strävans-logistik!
Det kan bland dessa debattörer vara så men, bilindustrin (är skiträdd) uppenbarligen och har makt och pengar men deras tid ser ut att gå ut väldigt snabbt!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Tesla har kommit till stadium 2, mycket bra.
Stadium 1: Ignor them (Tesla)
Stadium 2: Fight them (Tesla)
Stadium 3: You winn (Tesla vinner)
Stadium 1: Ignor them (Tesla)
Stadium 2: Fight them (Tesla)
Stadium 3: You winn (Tesla vinner)
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
När Kungliga vetenskapsakademien skriver för mindre än 10 år sedan i dagliga nyheter om att det inte går att ha mer än 10% vindkraft i det svenska elsystemet för det brakar ihop så säger det rätt mycket om att det kommer vara trams att låta den typen av gubb-professorer faktagranska saker som nyutexade ingenjörer vet bättre om. Det faller på sin egen orimlighet att låta någon som rent objektivt är subjektiv i sin granskning. EDIT: Idag snittar vi på långt mer än 10% vindkraft och systemet klarar låångt mycket mer innan ens det nuvarande reglersystemet är överbelastat.mati skrev:Och så låter det ju extra viktigt när man skriver under med sin titel. Man är ju minsann civilingenjör, då har man lite extra pondus. Och det värsta är att en del folk verkar lita på tramset. Jag är också civilingenjör, men det betyder ju knappast att det jag säger har någon som helst verklighetsförankring eller att jag kan allting. (Eller jo såklart, men jag skulle aldrig skylta med det ).TeslaTissel skrev:Jerka skrev:Egentligen uppskattar jag att vetenskap diskuteras offentligt, men frågan är om inte den här typen av artiklar borde faktagranskas före publicering av en eller ett par experter inom området. Inget ont om civilingenjörer (jag är en själv) men i sådana här debatter tycker jag mig kunna se en stor övervikt av gamla gubbar som minsann jobbat 30 år i branschen och kan det här. Att deras kunskaper om hur världen fungerar är utdaterad verkar inte bekymra dem nämnvärt (typ att elbilar nu för tiden har lång räckvidd och kan snabbladdas, att solkraft är jättebilligt eller att vindkraft faktiskt står för en ganska betydande del av Sveriges elproduktion). De vill ha kärnkraft, dubbdäck och bensinbilar och allt annat är orealistiskt, dåligt för industrin, farligt för miljön eller alltihop. Självklart levereras detta med en aura av inbillad auktoritet för att de gått och läst någonting för 30 år sedan som garanterat inte hade något med ämnet att göra.
Usch vad jag hoppas att jag aldrig blir sån.
Taktiken är mot-strävans-logistik!
Det kan bland dessa debattörer vara så men, bilindustrin (är skiträdd) uppenbarligen och har makt och pengar men deras tid ser ut att gå ut väldigt snabbt!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Man (eller var det Gandhi?) brukar väl rentav tala om fyra stadier:Toja skrev:Tesla har kommit till stadium 2, mycket bra.
Stadium 1: Ignor them (Tesla)
Stadium 2: Fight them (Tesla)
Stadium 3: You winn (Tesla vinner)
First they ignore you
Then they laugh at you
Then they fight you
Then you win
Så Tesla har t.o.m kommit till det tredje stadiet
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Svenska Dagbladets vad gäller elbilar synnerligen balanserade journalist Jonas Fröberg ställer idag en försynt fråga om varför den aktuella artikeln publicerades just nu - har det möjligen med den kommande omröstningen i EU-parlamentet om hur stränga utsläppsregler man ska sätta för biltillverkarna att göra?
Misstänker att det kan vara en betalartikeln men en och annan kan förhoppningsvis läsa den.
https://www.svd.se/hur-vardera-artikeln ... ns-framtid
Misstänker att det kan vara en betalartikeln men en och annan kan förhoppningsvis läsa den.
https://www.svd.se/hur-vardera-artikeln ... ns-framtid
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Misstänker att det kan vara en betalartikeln men en och annan kan förhoppningsvis läsa den.
https://www.svd.se/hur-vardera-artikeln ... ns-framtid[/quote]
Brukar fungera att läsa i inkognito-läge eftersom man har några teaser-artiklar på sig innan man får den riktiga väggen i ansiktet. Tydligen sparas detta som en kaka i browsern -> inkognitoläge ger många teasers ...
https://www.svd.se/hur-vardera-artikeln ... ns-framtid[/quote]
Brukar fungera att läsa i inkognito-läge eftersom man har några teaser-artiklar på sig innan man får den riktiga väggen i ansiktet. Tydligen sparas detta som en kaka i browsern -> inkognitoläge ger många teasers ...
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Det är väldigt svårt att inte ta på sig folie-hatten när det kommer såna artiklar, som av en händelse, nära något stort. I detta fallet en omröstning i EU om utsläpp.
IVL-rapporten och följande nyhetsinslag om hur oerhört viktigt det var att ha pyttesmå batterier. Som av en händelse några dagar innan Volvo gick ut och sa att de skulle bygga jättemånga bilar med minimal mängd batterier, så kallade mildhybrider, som laddas av bensinmotorerna.
IVL-rapporten och följande nyhetsinslag om hur oerhört viktigt det var att ha pyttesmå batterier. Som av en händelse några dagar innan Volvo gick ut och sa att de skulle bygga jättemånga bilar med minimal mängd batterier, så kallade mildhybrider, som laddas av bensinmotorerna.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: SvD: Elbilar är inte miljövänliga – laddas med kolkraft
Varje vind och sol kW som kommer online på elnätet minskar dessutom fossila delen el generering. Även om solpanelen tillverkats av kolkraft (Varför skulle den? De allra första ja, men sen då? En solcellsfabrik torde ha gott om billiga solceller att göra el av...) så kommer den i alla fall att betala av sin co2 belastning inom 2 år. Samma gäller för vindkraftverken, visst blir det utsläpp i produktion, frakt och montering men dessa mer än väl kompenseras.evilirish skrev:Det räknas med ca 2 år för att gå +/-0 på solceller. När de är tillverkade av smutsiga kolkraftverk i Kina och sen skeppade på ett fartyg som går på orenad råolja.HerrNilsson skrev:Absolut, solcellerna jag har på taket har ju förbrukat resurser och släppt ut en hel del vid tillverkning och transport. Men finns det något belägg för att detta skulle förta vinsten av mina solcellers produktion av förnybar el under säg 25 år som är garantitiden?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A