Har det gjorts några noga beräkningar när det gäller klimatpåverkan att tillverka en fosilbil, tillverka 20 000 liter bensin, transporten av drivmedel till bensinmackarna, driften av bensinmackar, 20 servicetillfällen med material och verkstadens drift?
Verkar vara just elbilar som det görs en massa flummiga beräkningar på.
Klimatpåverkan tillverka fosilbil, 20000 L bensin 20 service
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2266
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Klimatpåverkan tillverka fosilbil, 20000 L bensin 20 ser
När det gäller elbilar då är det minsann jätteviktigt att ta med hur allt görs och hur elen produceras. När det gäller fossilbilarna så släpper dom inte ut något när dom produceras eller hur bränslet kommer till pumparna. Den finns ju bara där.
Har sett denna iaf. https://www.nyteknik.se/miljo/chalmers- ... ck-6933597
Har sett denna iaf. https://www.nyteknik.se/miljo/chalmers- ... ck-6933597
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Klimatpåverkan tillverka fosilbil, 20000 L bensin 20 ser
Framför allt vad en ICE egentligen släpper ut och inte vad NEDC säger. Varmkörd motor med nytt avgasrör med ny katalysator mot en några år gammal bil med slitage i alla delar, kallstarter och tomgångskörning för att tina upp vindrutor och kupén. Vi vet ju hur bra det gick när elbilar matchas mot NEDC så bra som det bara går. NEDC säger 40mil, verkligheten säger 25mil. Måste vara samma minst med ICE + då slitaget på motor och avgasrening som fungerar sämre och sämre med åren.Off Grid Byggaren skrev:Har det gjorts några noga beräkningar när det gäller klimatpåverkan att tillverka en fosilbil, tillverka 20 000 liter bensin, transporten av drivmedel till bensinmackarna, driften av bensinmackar, 20 servicetillfällen med material och verkstadens drift?
Verkar vara just elbilar som det görs en massa flummiga beräkningar på.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!