Kolkraft konkurreras ut av solceller

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Tack för det klippet! Mycket intressant! Fruktansvärt dåligt filmat, dock. Varför fick man inte se filmduken hela tiden? Man missade ju en massa intressanta bilder. Att se honom stå där och prata var ju inte det viktiga. :cry:
En bättre film med bilder.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Verdi »

evilirish skrev:
icreate skrev:
Men man frigör bundet kol från kolväten och skickar ut koldioxid i atmosfären, vilket är vad vi försöker undvika.
Jag håller absolut med om att det inte är bra. Men kolvätena i veden togs upp från atmosfären för ett tiotal år sen.
Kolvätena i kolet har legat begravt i jorden i miljontals år och ger ett netto-införelse av koldioxid.

Fast förbränning av ved görs ofta rätt ineffektivt och det bildas mycket partiklar som både bidrar till växthuseffekten och är dåligt för luftkvaliteten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luft ... kordar-liv

Viktigt att göra rätt när man eldar så man får upp en hög temperatur snabbt.
Småskalig vedeldning bidrar med ungefär lika mycket utsläpp av partiklar och sot som all vägtrafik. Men det finns en del saker man kan göra själv för att minska utsläppen, som att elda snabbt och varmt och inte använda fuktig ved.
http://www.extrakt.se/miljogifter-och-k ... -du-eldar/
Verdi

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Verdi »

Ni nämner pappersbruk som lösningen på elproduktionen. Jag fattar inte, har alltid fått höra att de FÖRBRUKAR hiskeligt med el.

https://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/

Vad är det som gör att Södra Cell är nettobidragare? Kan alla göra det?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av 12man »

evilirish skrev:
icreate skrev:
Men man frigör bundet kol från kolväten och skickar ut koldioxid i atmosfären, vilket är vad vi försöker undvika.
Jag håller absolut med om att det inte är bra. Men kolvätena i veden togs upp från atmosfären för ett tiotal år sen.
Kolvätena i kolet har legat begravt i jorden i miljontals år och ger ett netto-införelse av koldioxid.
Vi har ju ett co2 problem på kort sikt också, väl inom växtcykeln för träd, så denna biobränning bidrar till co2 utsläpp
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av evilirish »

12man skrev:
evilirish skrev:
icreate skrev:
Men man frigör bundet kol från kolväten och skickar ut koldioxid i atmosfären, vilket är vad vi försöker undvika.
Jag håller absolut med om att det inte är bra. Men kolvätena i veden togs upp från atmosfären för ett tiotal år sen.
Kolvätena i kolet har legat begravt i jorden i miljontals år och ger ett netto-införelse av koldioxid.
Vi har ju ett co2 problem på kort sikt också, väl inom växtcykeln för träd, så denna biobränning bidrar till co2 utsläpp
Såklart. Två fel blir inte ett rätt.
_Men_ jag hävdar att om man av någon outgrundlig anledning måste bränna något, så är det mindre dåligt för världen om man bränner ved istället för kol. På samma sätt som syfilis är mindre dåligt än HIV..
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Tack för det klippet! Mycket intressant! Fruktansvärt dåligt filmat, dock. Varför fick man inte se filmduken hela tiden? Man missade ju en massa intressanta bilder. Att se honom stå där och prata var ju inte det viktiga. :cry:
En bättre film med bilder.
Så där ja, så ska det se ut! :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Zalman3 »

"Värmemarknaden omfattar ungefär 100 terrawattimmar, TWh, och omsätter omkring 100 miljarder per år. Fjärrvärme står för hälften av värmeleveranserna i Sverige. "
https://www.energiforetagen.se/medlemsp ... adsfragor/

Så fjärrvärmeverken producerar idag ca 50TWh värme, om man ökar produktionen till 70TWh,
så kunde elproduktionen vara 20TWh och värmen fortfarande 50TWh.

Denna elproduktion på 20TWh passar perfekt ihop med sol och vind, vi behöver mest värme på vintern,
om vi då också på vintern får 20TWh extra med el är det bara en win-win situation.

Är skogsägare och har själv sålt 100 ton träddelar till Sveaskog för 305kr per ton.

"1 m³ eldningsolja EO1 = 3,17 m³ pellets = 2,05 ton pellets"

Om en m3 eldningsolja för 17.000kr motsvarar ca 2 ton pellets, så finns betalningsförmågan på ca 8.500kr per ton pellets,
vilket är väldigt mycket högre än de 305 kr per ton jag fick för min kolväteförsäljning i form av träddelar.

De som säger att det är illa att elda träddelar, förklara vad är alternativet till att elda upp detta?
Jag har skördat diken och åkerkanter, på dessa träddelar så att mina åkrar inte växer igen.

Alternativet till att sälja detta till ett värmeverk är att elda upp dessa träddelar på åkern, vilket ur klimatsynpunkt inte är ett
bättre alternativ.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av icreate »

Att elda för att producera el är inte hållbart. Punkt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av LarsL »

Något måste man göra med restprodukterna från skogsindustrin och jordbruket. Om det verkligen går att konkurrera med annan elproduktion så är ju ett värmekraftverk något av det bästa vi kan göra. Sen ska man ju inte som vissa tror börja producera biodiesel av jord- och skogsprodukter som odlats fram specifikt för det ända målet, det är att gå över ån efter vatten. Skogen ska ju primärt producera byggmaterial och papper medan jordbruksmarken ska ge mat och foder.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Daf »

Allt hänger ju på var man sätter start- och stoppunkter för sina räkneexempel. Ved kommer oftast från björk som har rätt kort livslängd. Inom några decennier har en medelålders björk dött, multnat och frigjort sin CO2 till mark och till sist atmosfär. Utan att producera någon som helst användbar energi.

Att inte använda ved, halm eller annan bioproduktion tar inte bort eller ens reducerar de långsiktiga utsläppen. Vårt sätt att räkna med utsläpp vid källan kan skenbart se ut så, vi behöver se till hela kretsloppet. Då blir både vedeldning för värme och för el betydligt gynnsammare. Sedan ska förbränningen ske på rätt sätt förstås.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Zalman3 »

icreate skrev:
Att elda för att producera el är inte hållbart. Punkt.
Så du tycker det är bättre att jag eldar upp 100 ton träddelar på åkern istället
för att göra el och värme av den?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Jerker »

Jag vill återvända till det jag själv skrev om att det nu inte går att hejda utvecklingen eftersom både vind- och solel är så billigt. Vi står uppenbarligen inför en omställning. Exakt hur den kommer att se ut, hur den kan genomföras i olika delar av världen kan vi inte förutspå. Som alltid i såna här situationer så dyker det upp lösningar som ingen kunnat förutspå och som slår igenom med stor kraft.

Jag tror att det är rätt poänglöst att diskutera hur saker och ting kommer att utvecklas här i Sverige utan det är bara att luta sig tillbaka och och vänta och se. Nåt kommer att hända, det är jag övertygad om, men vi har ingen aning om vad.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Jag vill återvända till det jag själv skrev om att det nu inte går att hejda utvecklingen eftersom både vind- och solel är så billigt. Vi står uppenbarligen inför en omställning. Exakt hur den kommer att se ut, hur den kan genomföras i olika delar av världen kan vi inte förutspå. Som alltid i såna här situationer så dyker det upp lösningar som ingen kunnat förutspå och som slår igenom med stor kraft.

Jag tror att det är rätt poänglöst att diskutera hur saker och ting kommer att utvecklas här i Sverige utan det är bara att luta sig tillbaka och och vänta och se. Nåt kommer att hända, det är jag övertygad om, men vi har ingen aning om vad.
Tillträder som kommunpolitiker nu i november.
Då får man se hur intresserade kommunens energibolag är av att införa solceller och laddplatser.
I sämsta fall vill man inte ha konkurrens utan gör det svårt för de som vill ha en grön utbyggnad av elproduktionen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av icreate »

Zalman3 skrev:
icreate skrev:
Att elda för att producera el är inte hållbart. Punkt.
Så du tycker det är bättre att jag eldar upp 100 ton träddelar på åkern istället
för att göra el och värme av den?
Öhh. Nej.
GROT kan med fördel lämnas kvar i skogen så att näringsämnena bibehålls.
Alla dessa forumtrådar och inlägg om dieselmotorers utsläpp kontra elbilar, och så ska du plötsligt elda upp 100 ton organiskt material?! Snacka om onödigt koldioxidutsläpp.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
Jag vill återvända till det jag själv skrev om att det nu inte går att hejda utvecklingen eftersom både vind- och solel är så billigt. Vi står uppenbarligen inför en omställning. Exakt hur den kommer att se ut, hur den kan genomföras i olika delar av världen kan vi inte förutspå. Som alltid i såna här situationer så dyker det upp lösningar som ingen kunnat förutspå och som slår igenom med stor kraft.

Jag tror att det är rätt poänglöst att diskutera hur saker och ting kommer att utvecklas här i Sverige utan det är bara att luta sig tillbaka och och vänta och se. Nåt kommer att hända, det är jag övertygad om, men vi har ingen aning om vad.
Tillträder som kommunpolitiker nu i november.
Då får man se hur intresserade kommunens energibolag är av att införa solceller och laddplatser.
I sämsta fall vill man inte ha konkurrens utan gör det svårt för de som vill ha en grön utbyggnad av elproduktionen.
Du få rapportera här. Kan bli intressant att följa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
icreate skrev:
Att elda för att producera el är inte hållbart. Punkt.
Så du tycker det är bättre att jag eldar upp 100 ton träddelar på åkern istället
för att göra el och värme av den?
Måste hålla med här. Att tro på biobränslen som ett alternativ till eldrift på en global skala är förstås vansinne men de restmaterial vi har ska vi förstås använda på bästa sätt. Och det kan knappast vara att låta träden ruttna i skogen.

Men för att återgå mer till ämnet, det här gäller kolkraft i sydöstra Asien:

https://cleantechnica.com/2018/10/30/ne ... east-asia/
Earlier this year, London-based financial services giant HSBC revealed that it would cease financing all new coal-fired power plants around the world with three exceptions — Bangladesh, Indonesia, and Vietnam.
Hur ser det då ut för dessa länder:
However, due to the rapidly declining costs of renewable energy technologies such as solar and wind, both onshore and offshore, the average coal unit in these three countries is expected to be retired after only 15 years, rather than the more traditional 40 years that was common for countries which have come before.
Runt 2029 förväntas ny solkraft vara billigare än att driva befintlig kolkraft i dessa länder:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Runt 2029 förväntas ny solkraft vara billigare än att driva befintlig kolkraft i dessa länder:

Bild
Vi kommer troligen inte behöva vänta till 2029 eftersom jämförelsen är mellan kostnaderna att installera ny sol-/vindkraft och driva dessa mot att driva dagens kolkraftverk. Kostnaden att bygga nytt kolkraftverk är alltså inte med i beräkningen och det blir lite som när vissa journalister jämför elbil mot avgasbil. Kostnaderna bör ju innehålla samma saker för att kunna jämföras. Visst behöver befintlig kolkraft inte byggas utan kan drivas vidare men avskrivningarna från bygget bör tas med ändå om man i solceller tar med kostnaderna för att sätta upp sol-/vindkraft.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Vi kommer troligen inte behöva vänta till 2029 eftersom jämförelsen är mellan kostnaderna att installera ny sol-/vindkraft och driva dessa mot att driva dagens kolkraftverk. ..
Kontentan av artikeln var väl att det bör gå betydligt snabbare än så innan företaget ifråga helt slutar med investeringar i ny kolkraft.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Vi kommer troligen inte behöva vänta till 2029 eftersom jämförelsen är mellan kostnaderna att installera ny sol-/vindkraft och driva dessa mot att driva dagens kolkraftverk. ..
Kontentan av artikeln var väl att det bör gå betydligt snabbare än så innan företaget ifråga helt slutar med investeringar i ny kolkraft.
Redan idag misstänker jag att det inte byggs direkt många nya kolkraft utan istället främst solcellsfarmer.

Detta är en bild från en av de solcellsfarmer som finns nära mitt hus i Thailand:
solceller.jpg
Postade denna bild tidigare på forumet och denna solcellsanläggning har väl funnits i minst 5 år:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =20#p20845
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av 12man »

Zalman3 skrev:
icreate skrev:
Att elda för att producera el är inte hållbart. Punkt.
Så du tycker det är bättre att jag eldar upp 100 ton träddelar på åkern istället
för att göra el och värme av den?
Det här är bättre
Https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Biokol

Användning
Träkol har flera användningsområden såsom värmekälla för att tina tjäle, grilla eller rena järn vid stålframställning. Under senare år har intresset ökat för att tillföra träkol och svartkol till odlingsjord, varvid det ofta kallas biokol. Biokol kan öka markens bördighet, särskilt vid varmt klimat och vid jordar med lågt pH-värde, öka jordbrukets produktivitet och ge skydd mot vissa blad- och jordburna sjukdomar. Biokol i jorden gör att det ofta växer bättre, tack vare stor porositet vilket ofta kan hålla mer vatten som växter och jordens mikroorganismer nyttjar. Markvattnet innehåller växtnäring och sidorna runt porerna kan skydda vissa mikroorganismer från deras fiender.

Kolsänka
Biokol har stor stabilitet, ofta med halveringstider på över tusen år. Biokol har därför även uppmärksammats som en möjlig kolsänka, vilket innebär att koldioxid i luften samlas in av växter och via pyrolys omvandlas till biokol som deponeras i jorden för lång tid. Detta samtidigt som jordens bördighet ökar och läckage av växtnäring och därmed övergödning minskar.

Det senare låter som nåt som behövs just nu....är tror jag enda framkomliga CCS metod, men är ju alldeles för lowtech
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Kolkraft konkurreras ut av solceller

Inlägg av Daf »

Det sistnämnda är väl kanske inte aktuellt så länge vi bränner fossilkol, men det var ju så fossilkolet blev till en gång i tiden.

När det sista kolkraftverket är stängt, tar man träd - ved - och pyrolyserar, med träkol som resultat. Gaserna används förslagsvis i el- och värmeproduktion i stället för att snabbt eller långsamt gå upp i atmosfären oanvänt. Dit kommer det i alla fall förr eller senare. Gräv sedan ned kolet, i kolgruvor eller andra djupa gropar man inte vill ha kvar. Finansieras av el och värme från verksamheten + förhoppningsvis kolkrediter. El och värme gör det oberoende av politiska beslut.

Det går naturligtvis att göra medan kolkraften är i drift också, men då är det nog slugare att elda all ved inkl kolet och ersätta fossilkol.
Skriv svar