SVTplay: Den stora klimatskandalen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av unumlapis »

Surfaren skrev:
Man blir ledsen och förbannad. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag önskar se ett slut på denna ständiga kortsiktighet som enbart syftar till ekonomisk vinning.
Såg denna dokumentär samma kväll som jag postade ovan så hade inte några egna reflektioner för stunden då. Men helt enig, man blir så jävla arg när man ser denna dokumentär som är från 2017. Så direkt börjar man undra vad blev det av den generella stämningen samt även från New York och de övriga kuststäderna (t ex Miami har stora problem redan.). Samt det hade varit väldigt intressant att faktiskt läsa dessa rapporterna som nämns dokumentären.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av Doosan »

Surfaren skrev:
Man blir ledsen och förbannad. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag önskar se ett slut på denna ständiga kortsiktighet som enbart syftar till ekonomisk vinning.
Jag förundras över våra grannländer som tex Norge som värnar om miljön och puffar för el bilar samtidigt som Norska staten stor satsar på nya gas och olje fyndigheter.
Eller Tyskland som prochekterar för nya kolkraftverk, om jag nu har förståt alt rätt.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av leiflodde »

Doosan skrev:
Surfaren skrev:
Man blir ledsen och förbannad. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag önskar se ett slut på denna ständiga kortsiktighet som enbart syftar till ekonomisk vinning.
Jag förundras över våra grannländer som tex Norge som värnar om miljön och puffar för el bilar samtidigt som Norska staten stor satsar på nya gas och olje fyndigheter.
Eller Tyskland som prochekterar för nya kolkraftverk, om jag nu har förståt alt rätt.
Är inte helt insatt men Norges mål är väl att sälja fossilt och köra upp vattenkraften själva?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av LarsL »

leiflodde skrev:

Är inte helt insatt men Norges mål är väl att sälja fossilt och köra upp vattenkraften själva?
Ja, man ska ju inte missbruka drogerna själv.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av unumlapis »

Om det är fler jag själv som är intresserad av att läsa de gamla reporter som dokumentären hänvisar till så finns samtliga plus ett antal andra gamla rapporter på Rapid Shift i form av ett antal länkar (37 rapporter totalt) i artikeln - Smoke & Fumes: the Deep History of Oil and Climate Change.

Sedan kan även denna artikeln, även den på Rapid Shift, vara av intresse - New York City Sues 5 Major Oil Companies For Climate Change Related Damages.

Trevlig läsning!
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av unumlapis »

Litet sidospår, men om ni saknar något att titta på ikväll, så rekommenderar jag Den bittra smaken av Teflon:

Teflon gör kanske att inget fastnar - men för att tillverka undermedlet krävs kemikalier som stannar i kroppen för evigt. När invånarna i en liten stad i West Virginia upptäcker att kemijätten DuPont medvetet förorenat dricksvattnet med giftigt avfall avslöjas en av de största miljöskandalerna i vår tid. Filmaren Stephanie Soechtigs undersökning av kemiindustrins giganter är en thriller som får dig att ifrågasätta allt i ditt kök. Amerikansk dokumentär från 2018.

Bara det att en av grundkomponenterna i teflon är fluor säger en hel del då fluor är ett nervgift... samma tema som stora klimatskandalen att kunskapen fanns om att teflon var giftigt men att man valde att mörka det.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av Ric »

Lite perspektiv på dokumentären.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av Niklas Z »

Jaghar inte tittat på youtubeklippet med Lars Bern, men varför skulle han ha något viktigt att framföra i denna fråga?

Vill man veta vad Lars Bern går för kan man med fördel läsa följande:

http://www.math.chalmers.se/~olleh/svar ... wsmill.pdf

Lars Bern har aldrig bedrivit någon forskning med bäring på klimatfrågan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av Verdi »

unumlapis skrev:
Litet sidospår, men om ni saknar något att titta på ikväll, så rekommenderar jag Den bittra smaken av Teflon:

Teflon gör kanske att inget fastnar - men för att tillverka undermedlet krävs kemikalier som stannar i kroppen för evigt. När invånarna i en liten stad i West Virginia upptäcker att kemijätten DuPont medvetet förorenat dricksvattnet med giftigt avfall avslöjas en av de största miljöskandalerna i vår tid. Filmaren Stephanie Soechtigs undersökning av kemiindustrins giganter är en thriller som får dig att ifrågasätta allt i ditt kök. Amerikansk dokumentär från 2018.

Bara det att en av grundkomponenterna i teflon är fluor säger en hel del då fluor är ett nervgift... samma tema som stora klimatskandalen att kunskapen fanns om att teflon var giftigt men att man valde att mörka det.

Det sa min faster redan på 90-talet. Det säger sig självt. Efter några år är teflonet borta. Vart har det tagit vägen? Antagligen in i maten och in i de som äter den. Kör med gjutjärnspannor hemma sen många år. :)
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av Mysman »

Ric skrev:
Lite perspektiv på dokumentären.
Håller med Lars Bern här, det har blåsts upp bortom all rim och reson.

Ni andra lider tyvärr av en överdramatisk världsbild som nog Rosling skulle sagt.

http://www.klimatupplysningen.se/2018/1 ... arnan-tar/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av Svenssons »

Mysman skrev:
Ric skrev:
Lite perspektiv på dokumentären.
Håller med Lars Bern här, det har blåsts upp bortom all rim och reson.

Ni andra lider tyvärr av en överdramatisk världsbild som nog Rosling skulle sagt.
Nu handlar det inte om tyckande och känslor utan om vetenskap och Lars Bern har inget att komma med inom forskning gällande klimatet. Visst kan han skriva artiklar, inlägg eller göra videoklipp men när dessa inte är baserade på forskning inom området utan tyckande och känslor så är det inte mycket att hänga i julgranen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av evilirish »

Ric skrev:
Lite perspektiv på dokumentären.
Jisses vilket dravel. Det hela börjar med att påstå att det är en reklamfilm för Exxon, för det ordet sägs många gånger i filmen. Ehm, va?

Sen kommer en avdankad teoretiker inom en helt annan akademisk profession och säger att det inte finns några som helst bevis för klimatförändringar. "Visserligen har temperaturen höjts en grad blablabla". Ja, på knappt hundra år, tidigare har en sån förändring tagit _hundratusen_ år.. Är mannen dement eller bara korkad?

Argumentet kan jag närmast beskriva som följande:
-"Jag har minsann befunnit mig 5 meter från ett betongfundament innan, så det är inga problem!"
Ja, men då färdades du i gångfart, nu kör du i 100km/h mot det, och fortsätter att accelerera. Det är en j*vla skillnad.
Det är inte det absoluta (avståndet/medeltemperaturen) i sig som är det farliga, utan hastigheten och accelerationen.
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av Kylbalsam »

Mysman skrev:
Ric skrev:
Lite perspektiv på dokumentären.
Håller med Lars Bern här, det har blåsts upp bortom all rim och reson.

Ni andra lider tyvärr av en överdramatisk världsbild som nog Rosling skulle sagt.

http://www.klimatupplysningen.se/2018/1 ... arnan-tar/
WOOOOWW, wow, wow! Vilken läsning. :lol: :lol: :lol:

Vad är Stockholmsinitiativets agenda egentligen???
Alla har en agenda som lägger ner ett helt domän-namn på åsiktsspridning. Imponerad! 8-)

(ja, det har en tydlig agenda: "Stockholmsinitiativet kom igång i april 2008 som en löst sammansatt grupp med avsikt att granska förutsättningarna för klimat- och energipolitiken.")

Undrar om det finns lite handbroms på medlemmarnas blogg-inlägg...så de stannar upp och kan kliva ner från sina höga hästar...och inte fokusera så mycket på deras hat mot "vanliga" människor.
Då kanske de ser att "de vanliga" FÖRSTÅR att speciellt djur och människor påverkas extremt negativt av de höga halterna fossilförbränning som sker.
När de "vanliga" människorna ser effekterna av annat än frisk luft i lungorna, så vill de såklart hitta ett alternativ som inte skadar DEM! - Alltså människorna själva! DET är "reptilhjärnan" som tar över...vilket är precis det som skrivs i Peter Stilbs inlägg, MEN Peter fokuserar på MILJÖN (jorden och klimatet)... undrar om han kan förstå argumentet att sluta fossilförbränna för att få en bättre hälsa hos människor och djur?!

Med 100% säkerhet (magkänsla) ;) , så påverkas miljön (jorden och klimatet) av fossilförbränning.
MEN säg att vi bortser från att detta är sant och att Stockholmsinitiativet får sin eventuellt fortsatta fossilförbränning, vilket då inte påverkar miljön (jorden och klimatet) enligt dem. Är de nöjda då? När människor o djur fortfarande kommer dö i förtid och alla tråkigheter däremellan...

Nä, jag är inte bitter eller trött på den totala förnekelsen på hur ALLT på jorden påverkas.

(Nu ska jag ta min fossileldade SUV o lämna både barnen och ett syrlig partikelmoln på dagis som de kan sniffa på när de vinkar hejdå) :twisted:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 mar 2014 16:10

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av lejon1 »

Kolla på SwebbTV så får ni se det från en annan vinkel. Allt är inte som det verkar vara!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av Walker »

evilirish skrev:
Ric skrev:
Lite perspektiv på dokumentären.
Jisses vilket dravel. Det hela börjar med att påstå att det är en reklamfilm för Exxon, för det ordet sägs många gånger i filmen. Ehm, va?

Sen kommer en avdankad teoretiker inom en helt annan akademisk profession och säger att det inte finns några som helst bevis för klimatförändringar. "Visserligen har temperaturen höjts en grad blablabla". Ja, på knappt hundra år, tidigare har en sån förändring tagit _hundratusen_ år.. Är mannen dement eller bara korkad?

Argumentet kan jag närmast beskriva som följande:
-"Jag har minsann befunnit mig 5 meter från ett betongfundament innan, så det är inga problem!"
Ja, men då färdades du i gångfart, nu kör du i 100km/h mot det, och fortsätter att accelerera. Det är en j*vla skillnad.
Det är inte det absoluta (avståndet/medeltemperaturen) i sig som är det farliga, utan hastigheten och accelerationen.
It’s not the fart that kills, it’s the smell
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av lator »

lejon1 skrev:
Kolla på SwebbTV så får ni se det från en annan vinkel. Allt är inte som det verkar vara!
Nej, allt är inte som det verkar... Det är värre! :o Och dessa så kallade "faktaprogram" vet jag inte vad man ska göra åt. Det finns ju tydligen en stor del av svenska befolkningen som tror på det och det är skrämmande nog för mig. :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: SVTplay: Den stora klimatskandalen

Inlägg av evilirish »

lator skrev:
lejon1 skrev:
Kolla på SwebbTV så får ni se det från en annan vinkel. Allt är inte som det verkar vara!
Nej, allt är inte som det verkar... Det är värre! :o Och dessa så kallade "faktaprogram" vet jag inte vad man ska göra åt. Det finns ju tydligen en stor del av svenska befolkningen som tror på det och det är skrämmande nog för mig. :(
..och i bakgrunden har de behändigt smetat upp Swish- och kontonummer som man kan skänka pengar till dem. Jag börjar misstänka vad det underliggande motivet är..
Skriv svar