Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Vad kan du tänka dig att göra för att minska din klimatpåverkan?

Sopsortera
102
13%
Plocka upp plast och skräp i naturen
70
9%
Minska mitt användande av plast (påsar, förpackningar etc.)
90
11%
Äta lokalproducerade varor/varor i säsong
90
11%
Äta mindre kött
71
9%
Avstå från att ta flyget inrikes
86
11%
Avstå från att ta flyget utomlands
49
6%
Avstå från att åka bil och istället åka mer kollektivt/cykla/åka tåg
33
4%
Byta min bil mot en elbil
93
12%
Shoppa mindre
61
8%
Annat
36
5%
Tveksam, vet ej
0
Inga röster
Inget
3
0%
 
Antal röster: 784

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Surfaren »

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan
https://via.tt.se/pressmeddelande/manga ... Id=3244408

Vi kör en omröstning här med samma upplägg. Om du röstar på "tveksam, vet ej" eller "inget", var då vänlig att rösta enbart på ett alternativ. Annars kan du rösta på flera.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av NEO »

Minska kött och sluta flyga blir svårt, har sydamerikanska rötter och jobbar i flygbranschen :lol:

Däremot undviker jag att ta elbilen till jobbet och sätter mig oftast på pendeln och vidare med flygtåget. Har garanterat blivit mer medveten efter jag påbörjade min utfasning av fossilbil hemma för några år sedan.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Toja »

Elbil har man ju redan
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Surfaren »

Toja skrev:
Elbil har man ju redan
Ja, om man redan har gjort något på listan så får man nog anses vara beredd att göra det. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Toja »

Surfaren skrev:
Toja skrev:
Elbil har man ju redan
Ja, om man redan har gjort något på listan så får man nog anses vara beredd att göra det. ;)
Jo, men jag menade att det kanske skulle finnas en val att har redan skaffat elbil.
Vilket dom flesta här på detta forum gjort.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Jerka »

Vänta lite, funkar den här omröstningen så som jag tror att den funkar? Är det bara 15% av användarna här inne som kan tänka sig att sopsortera? Det gör väl varenda människa i det här landet sen typ 15 år tillbaka?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag säger inget, visst har jag elbil men det har inget med miljön att göra. Visst sopsorterar jag lite (tidningar, kartonger och en del glas) men det är mest för föreningarna blir så irriterade om man slänger massa kartonger i sopkärlen.

Gör nog inget av miljöskäl egentligen.
Verdi

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
Vänta lite, funkar den här omröstningen så som jag tror att den funkar? Är det bara 15% av användarna här inne som kan tänka sig att sopsortera? Det gör väl varenda människa i det här landet sen typ 15 år tillbaka?
Hehe. Jag tror du läser staplarna liiiiite fel. ;)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av bjelkeman »

Jag gör i princip allt som föreslagits i den listanoch drar ner på mitt flygande, men har inte avstått helt ännu (vilket är dåligt då det står i princip för allt mitt C02 utsläpp).

Jag har dessutom startat ett par företag/organisationer som genom sitt arbete bör dramatiskt minska andra människors utsläpp framöver, men det är svårt att bevisa i förväg.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av dhanjel »

Sopsorterar (kommunen kräver det), är vegetarian (frugan med) , vi båda cyklar till jobbet. Försöker minska på plast (har shoppingpåsar i tyg, sugrör i metall osv). Solceller installerade (dock ej aktiverade än ,slöa elbolag...) Och har bokat elbil.

Däremot är det en del resor i jobbet och familjen åker på charter då och då. Där borde.man dra ner, samtidigt tycker jag att flyga katterna bör vara betydligt högre.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Mysman »

Hade det varit frågan om miljöpåverkan/resurshushållning/hållbarhet hade jag förstått innebörden. Men i frågan klimatpåverkan blir det N/A.

Byta till elbil står förstås högt på önskelistan.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Teslaspolen »

Jag gör faktiskt... Allt det där. :shock: Utom flyg till utlandet, men det händer kanske en gång vart femte år eller så, alltid inom Europa. Sist jag flög var 2014, innan dess 2008... Och om det skulle bli fler gånger klimatkompenserar jag alltid mitt säte med TRINE.

Indirekt orsakar jag fyra flygresor per år inom EU då min flickvänn bor i södra Europa och flyger hit till varje vinter och sommar, men även dessa klimatkompenserar jag bort.

Att flyga inrikes finns inte på kartan. Att ta tåget/bilen till Arlanda och sen flyga till Göteborg eller Malmö skulle ta lika lång tid som att åka dit direkt med tåg/bil... Och vara mycket dyrare, för att inte tala om stressigt.

Det jag kan bli bättre på är att äta mat efter säsong; men det är nog mer att jag bara behöver lära mig vad som gäller när.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Jeppe_E »

Undersökningar som denna kan ju ge en väldigt skev bild.

Nej, jag är inte beredd att avstå från flygresor utomlands.
Jaha, du är sån du?
Japp, sist jag flög var 2013... Å nu är det dags igen... Till Madeira.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av TeslaTissel »

Toja skrev:
Surfaren skrev:
Toja skrev:
Elbil har man ju redan
Ja, om man redan har gjort något på listan så får man nog anses vara beredd att göra det. ;)
Jo, men jag menade att det kanske skulle finnas en val att har redan skaffat elbil.
Vilket dom flesta här på detta forum gjort.
Nja, det är ju rätt många ändå som planerar skaffa elbil.
Intressant enkät också när det gäller kollektivt resande.
Även om jag skulle (nu) ha tillgång till elbil skulle jag ändå dra mig för att köra inom Stockholm!

Det är vilket som, spelar ingen roll om man kör fossilt eller fossilfritt!
Det är för krångligt helt enkelt och svårt ta sig fram på vissa platser.
Körde MC i sommar, det funkade långt smidigare. Så om jag skulle bo i Stockholmsområdet skulle jag tveklöst satsa på elscooter eller liknande.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av leiflodde »

Jag har 3 olika system som tillverkar värme eller elektricitet från solen, borde också räknas?

Elbil sen 2014 12.

Har börjat köra på semester i Europa sen 2014 12 och ingen flygresa på semestern sen dess men tyvärr i jobbet :(

Men kött blir svårt :o men kanske bättre att äta upp dom om de nu är bovarna ;)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av TeslaTissel »

leiflodde skrev:
Jag har 3 olika system som tillverkar värme eller elektricitet från solen, borde också räknas?

Elbil sen 2014 12.

Har börjat köra på semester i Europa sen 2014 12 och ingen flygresa på semestern sen dess men tyvärr i jobbet :(

Men kött blir svårt :o men kanske bättre att äta upp dom om de nu är bovarna ;)

Good point! Lägg in det i enkäten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av LarsL »

Avstår hellre från flygresor än att sopsortera, det är ett riktigt elände med komposten.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av dd88 »

leiflodde skrev:
Jag har 3 olika system som tillverkar värme eller elektricitet från solen, borde också räknas?

Elbil sen 2014 12.

Har börjat köra på semester i Europa sen 2014 12 och ingen flygresa på semestern sen dess men tyvärr i jobbet :(

Men kött blir svårt :o men kanske bättre att äta upp dom om de nu är bovarna ;)
Jokes aside, ditt svar visar det uppenbara hycklandet kring ”miljö” och ny teknik, många kan tänka sig att köpa ett gott samvete, men ”rör inte mitt kött”. Det är just den här inställningen som måste bort för att vi ska ha en chans. Säger inte att andra insatser är meningslösa, men jag kan köra ett par tusen mil per år med en smutsig dieselbil, ta med familjen på solsemester ett par gånger per år samt ha lampan tänd om natten och fortfarande ha en livstil som är bättre för miljön genom att välja bort kött och mejeriprodukter.

https://www.theguardian.com/environment ... t-on-earth
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
leiflodde skrev:
Jag har 3 olika system som tillverkar värme eller elektricitet från solen, borde också räknas?

Elbil sen 2014 12.

Har börjat köra på semester i Europa sen 2014 12 och ingen flygresa på semestern sen dess men tyvärr i jobbet :(

Men kött blir svårt :o men kanske bättre att äta upp dom om de nu är bovarna ;)
Jokes aside, ditt svar visar det uppenbara hycklandet kring ”miljö” och ny teknik, många kan tänka sig att köpa ett gott samvete, men ”rör inte mitt kött”. Det är just den här inställningen som måste bort för att vi ska ha en chans. Säger inte att andra insatser är meningslösa, men jag kan köra ett par tusen mil per år med en smutsig dieselbil, ta med familjen på solsemester ett par gånger per år samt ha lampan tänd om natten och fortfarande ha en livstil som är bättre för miljön genom att välja bort kött och mejeriprodukter.

https://www.theguardian.com/environment ... t-on-earth
Så länge man äter svenskt lokalproducerat så är det inget fel med kött.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av dd88 »

LarsL skrev:
dd88 skrev:
leiflodde skrev:
Jag har 3 olika system som tillverkar värme eller elektricitet från solen, borde också räknas?

Elbil sen 2014 12.

Har börjat köra på semester i Europa sen 2014 12 och ingen flygresa på semestern sen dess men tyvärr i jobbet :(

Men kött blir svårt :o men kanske bättre att äta upp dom om de nu är bovarna ;)
Jokes aside, ditt svar visar det uppenbara hycklandet kring ”miljö” och ny teknik, många kan tänka sig att köpa ett gott samvete, men ”rör inte mitt kött”. Det är just den här inställningen som måste bort för att vi ska ha en chans. Säger inte att andra insatser är meningslösa, men jag kan köra ett par tusen mil per år med en smutsig dieselbil, ta med familjen på solsemester ett par gånger per år samt ha lampan tänd om natten och fortfarande ha en livstil som är bättre för miljön genom att välja bort kött och mejeriprodukter.

https://www.theguardian.com/environment ... t-on-earth
Så länge man äter svenskt lokalproducerat så är det inget fel med kött.
Tror du på den där lögnen eller försöker du bara provocera?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av leiflodde »

dd88 skrev:
leiflodde skrev:
Jag har 3 olika system som tillverkar värme eller elektricitet från solen, borde också räknas?

Elbil sen 2014 12.

Har börjat köra på semester i Europa sen 2014 12 och ingen flygresa på semestern sen dess men tyvärr i jobbet :(

Men kött blir svårt :o men kanske bättre att äta upp dom om de nu är bovarna ;)
Jokes aside, ditt svar visar det uppenbara hycklandet kring ”miljö” och ny teknik, många kan tänka sig att köpa ett gott samvete, men ”rör inte mitt kött”. Det är just den här inställningen som måste bort för att vi ska ha en chans. Säger inte att andra insatser är meningslösa, men jag kan köra ett par tusen mil per år med en smutsig dieselbil, ta med familjen på solsemester ett par gånger per år samt ha lampan tänd om natten och fortfarande ha en livstil som är bättre för miljön genom att välja bort kött och mejeriprodukter.

https://www.theguardian.com/environment ... t-on-earth
Jag har ju givit mitt svar rätt eller fel på hur jag agerat i mitt liv, men hur ser ditt klimat kliv ut?

Är det bättre ger jag mig direkt och själva har vi kört ca 18000 mil med hyfsat ren elbil, borde bli mycket kött jag kan äta.

Förstår att helheten är viktig men om vi alla tar småsteg slutar köra dieselbilar, flyga och äta grönsaker så har vi ett bra liv :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Smutt »

Lite trött på militanta veganer, ja vi äter fel kött för mycket nöt o Gris. Men om sverige hade 20 eller 200 miljoner fler kaniner o getter som föddes upp hemma på det som nu är gräsmattor skulle inte påverka miljön alls.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Baretta »

Annat: Sålde stora motorbåten och köpte segelbåt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Lite trött på militanta veganer, ja vi äter fel kött för mycket nöt o Gris. Men om sverige hade 20 eller 200 miljoner fler kaniner o getter som föddes upp hemma på det som nu är gräsmattor skulle inte påverka miljön alls.
Håller med, en del svensk köttproduktion lär påverka klimatet mindre än en del vegetariska alternativ. Svensk köttproduktion är också delvis en förutsättning för svenska grödor.
leiflodde skrev:
Förstår att helheten är viktig men om vi alla tar småsteg slutar köra dieselbilar, flyga och äta grönsaker så har vi ett bra liv :)
Att sluta att äta grönsaker är väl att ta i? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad är Du beredd att göra för att minska klimatpåverkan?

Inlägg av OfarligTesla »

Smutt skrev:
Lite trött på militanta veganer, ja vi äter fel kött för mycket nöt o Gris. Men om sverige hade 20 eller 200 miljoner fler kaniner o getter som föddes upp hemma på det som nu är gräsmattor skulle inte påverka miljön alls.
Man får väl äta vad man vill. Men det blir hyckleri om man kramar om sitt kött samtidigt som man pratar sig hes för elbilsåkandet av miljöskäl och tycker folk skall sluta med fossilbilar. Kött påverkar miljön mycket.
Skriv svar