Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Hammar »

mati skrev:
Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
Du kan ju kombinera Zappin med vilken annan laddbox som helst, vilken då gör zappin boxen med lägst prioritet.
Du borde ju kunna köpa 2st zappizar, frågan blir bara hur prioriteringen mellan boxarna fungerar.
Har mailat dem om det, så det skall bli intressant att se vad de svarar.
Användarvisningsbild
Sensible
Inlägg: 37
Blev medlem: 25 sep 2018 10:17
Ort: Malmö

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Sensible »

[quote][/quote]Du kanske ska titta på Aura? https://charge-amps.com/products/chargi ... ions/aura/

Aura ser ju trevlig ut med ett vanligt 220volt uttag undertill. Vet någon vad den kostar, billigare än Tesla wallcharger?
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Hammar »

Hammar skrev:
mati skrev:
Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
Du kan ju kombinera Zappin med vilken annan laddbox som helst, vilken då gör zappin boxen med lägst prioritet.
Du borde ju kunna köpa 2st zappizar, frågan blir bara hur prioriteringen mellan boxarna fungerar.
Har mailat dem om det, så det skall bli intressant att se vad de svarar.
Har fått svar. Det går att ha två zappis och de kan antingen dela på strömmen eller den ena ha prioritet över den andra.
Many thanks for your interest in our zappi.

It is possible to do this however not so straight forward. You would likely need to speak to your DNO as you would potentially have 2 devices that could operate at 32 amps/7kW which would exceed the single-phase capacity if operating at maximum capability simultaneously. You can set a grid limit in the zappi menus to ensure they operate at a safe level without causing main fuse issues. The zappis can also communicate with each other to detect if one needs more power than the other - this can also be decided by yourself in terms of the charging mode they operate in. Lastly, the zappis are designed to balance the load in your property so they are able to detect if other domestic appliances are operating (kettle, electric shower for example). As a result, the zappi will automatically reduce its charge to prevent any voltage issues in the property.

I've CC'd my colleagues from tech support - Gary Dixon & Mike Robinson - into this reply as I may have misinformed you slightly as technical info is not my area of expertise (I'm a sales exec). They may provide additional feedback if I've missed anything.

Kind regards,
Liam's response is quite comprehensive and has summed up the scenario very well.

The IET Codes of practice for EV Charging Equipment Installation state that "where the Maximum Demand (LOAD), including new Electric Vehicle Charging Equipment of a property is greater than 13.8 kVa (kW) … the installer should contact the DNO prior to installation to establish supply capacity"

Two zappis is equivalent to 14 kW therefore the DNO must be contacted, however we can configure/restrict the Maximum Demand shared between the two zappis. Your installer will need to contact the DNO. They can also be configured to either share the power equally or one can have priority other the other. If the grid limit is exercised it is the current drawn by the property that is "throttled" back slightly by the zappis.
Om du enbart skall ladda från solcellerna så är lägsta laddhastighet 6A enligt type-2 standarden. Finns gott om instälningsmöjligheter i boxarna.
Manualen hittar du här: https://myenergi.uk/wp-content/uploads/ ... l-v1.2.pdf
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mati »

Det var väldans. Tack för det. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
nicemd
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 dec 2018 08:43

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av nicemd »

Vad tror ni om Tibber Easee laddbox?

https://sverige.tibber.com/products/easee/

22kw, balansering mellan upp till tre boxar och inbyggd jordfelsbrytare typ B.
7000:-
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Svenssons »

nicemd skrev:
Vad tror ni om Tibber Easee laddbox?

https://sverige.tibber.com/products/easee/

22kw, balansering mellan upp till tre boxar och inbyggd jordfelsbrytare typ B.
7000:-
Det var sidan med photoshopade bilder ja. Står lite i tråden för den:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 24#p271824
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av themax »

Sensible skrev:
”themax” skrev:
Du kanske ska titta på Aura? https://charge-amps.com/products/chargi ... ions/aura/
Aura ser ju trevlig ut med ett vanligt 220volt uttag undertill. Vet någon vad den kostar, billigare än Tesla wallcharger?
Produkten är helt ny på marknaden, men slå dem en signal och kolla. Jag har sett den i verkligheten och den dag jag har behov av dubbla laddare så kommer jag uppgradera nuvarande Halo.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
nicemd
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 dec 2018 08:43

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av nicemd »

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Mickep »

designad ev ett lyxbilsmärke känns som det återkommer på prislappen. Känns som om priset är satt eftersom folk kommer få halva delen betald av det nu skotade stödet. Är detta ett rimligt pris? det känns som om när stöd(eller bidrag/avdrag) kommer så höjer tillverkarna med lika mycket så folk tror de får rabatt när de egentligen betalar lika mycket som förut (jämför med rot och rut).
Tycker att ett rimligt pris för en laddare är runt 5-8 tusen. (+ installationkostand). Eller är jag helt ute och cyklar på en gammal fossilcykel (eftersom föraren avger koldioxod som tydligen är dåligt för klimatet).
Användarvisningsbild
Sensible
Inlägg: 37
Blev medlem: 25 sep 2018 10:17
Ort: Malmö

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Sensible »

Ja 5 till 8 tkr räcker länge.
Så det är nog smartast att hålla sig till Tesla original.
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Teslalink »

Nu blev jag ställd. Vart helt inställd på Zappy då den version som finns idag är så prisvärd och smart (dock saknar 3-fas). Nya zappyn var lite dyr (jordfelsbrytare tillkommer) och jämför man med Tibber + Watty så känns ju det mer prisvärt (om nu inte solcellslösningen lockar hårt). Watty verkar cool med att den, förutom lastbalansering mot huvudsäkringen, kan "se" vad det är som förbrukar el i huset.
Mitt största önskemål är ju lastbalansering mot huvudsäkring.
Model 3 LR AWD 19"
Orust Engineering
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jan 2018 23:07
Ort: Henån
Kontakt:

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Orust Engineering »

I den nya versionen av Zappi så ingår jordfelsbrytare och DC detektion dvs det behövs inget mer änn att den avsäkras vilket ger en prisvärd och enkel installation.
Den ökade kostnaden inkluderar alltså kostnaden för den tidigare extra Typ B jordfelsbrytaren.
Den uppfyller även de nya ZE kraven som inför nästa år med dubbla relä.

Harvi kan ytterligare förenkla installationen då man kan koplar in lastvakterna här istället för att dra en kabel från dem till Zappi om den tex instaleras i en Carport där man redan har el framdragen.

Lastvakten säkerställer att man inte överbelastar nätsäkringen och eftersom den reagerar mycket fort har den fungerat bra ihop med värmepumpar som har lastvakt då dessa brukar vara långsammare. DVS värmen får prioritering före laddningen.

Om man byter till timmdebitering och använder laddarens tids programering eller tariffstyrning laddar man billigare.
Flera elbilar kan programeras att starta vid en viss tid men inte laddas i ett tidsintervall.
Själv har jag timmdebitering vilket ger högre betalt för solelen på dagen samt billigre laddningdå jag i mitt dall programerat för ladding mellan kl 01 och 05.
Tidigare år har skillnaden mellan dygnsdebiterin och timmdebitering varit väldigt lite. I år har dock skillnaden blivigt vesäntligt mer.

I Strobritanien kan man via Huben ansluta myenergis produkter (Zappi och Eddi) till en virtuell kraftstation och där vid effektöverskott (storm tex) få betalt för att ladda elbilen. Likadant vid effektunderskott få betalt för att kopla bort laddningen enligt de parametrar man angett

Jag har talt med Svenska Kraftnät och här ligger Sverige långt efter bla pga av att vi har tillgång till snabb reglerkraft via vatten.
Denna funktionalitet är därför inte så nödvändig i Sverige men i ett energisystem med mer förnybara energi är på och frånkoling av effekt samt styrning av energi mot då den är billigare en av förutsättningarna för minska de problem som skeptikerna till förnybar energi varnar för, tex effekt brist (värst då det är då oljekraftverken startar) eller effektöverskott.
Effektbrist är lätt att avhjälpa om en Virtuell kraftstation tex reglerar 500000st värm pumpar att köra 250000st 30 minuter i taget.
Detta får man då betalt för också.
Med mer tillgänglig information om tempertur ute inne samt k-värde i huset kan detta regleras direkt mot husens värmetröghet och här skulle energideklaration tillgänglig i en databas på internet göra den till mer änn en papaertiger.i
Jättenkelt om informationen bra finns tillgänglig samt värme pumparna är uppkoplade och man anslutit sig
Tekniken kan antingen göras mycket komplex/klara allt redan nu och i ett startskede för många konsumenter bli för dyr (Sverige generellt)) eller, som i myenergi fal,l en lösning enkel att starta med för vem som helst men sedan med kapaciteten att byggas ut till at klara vad som helst. (Storbritanien generellt)
Jag har jobbat flera gånger i Storbritanien och även om det fanns leverantörer till Saab som på slutet av 90talet fortfarande hade stampat jordgolv (inget skämt) så finns det redan då massor med "higtech made simple" företag. Dessa saknar vi i Sverige då investerarna ofta är bättre på affärsmodeller (ta mycket betalt för lite) änn på "higtech made simple"
myenergi är änn så länge ett mycket bra exempel på "higtech made simple"
Mvh
Lars
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13, Renault Zoe Intense -13
Skriv svar