Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Moderator: Redaktion
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Fast att slopa momsen blir ännu större bidragmati skrev:Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Det är bara bra om det blir många JASbinsell-gerdin skrev:Anslaget minskad med hälften i rena kronor och du får 15 istället för 30% enligt nya budgeten. Men ett par nya JAS blir det säkert istället som vi aldrig någonsin lär behöva.mati skrev:Solcellsbidraget har väl inte avskaffats? Det är bara Naturvårdsverktets anslag som har minskats. Solcellsbidraget betalas ut av länsstyrelsen.Gustafsson skrev:Då kan man väl låta firman installera laddboxen och utnyttja ROT för solcellerna, men det blir kanske inte lika bra totalt. Elcykeln får gå utan bidrag
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Men uppenbarligen är det ytterst få som har utnyttjat ladda-hemma-stödet. Det gjorde alltså varken till eller från. Idén och ambitionen var säkert bra, men utformningen var så konstig och krånglig att folk inte tyckte det var värt det, antar jag. Till exempel kravet om debiteringsmöjlighet gjorde säkert att många drog öronen åt sig.Mickep skrev:Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Jag har ju inte skaffat nån laddbox eftersom jag har en portabel laddsladd och ett 3-fasuttag på väggen istället. Jag vill ju ha den flexibiliteten. Om jag skulle köpa en e-Niro skulle jag däremot få behov av en box som slår ihop 2 faser till en och då står valet mellan två varianter av samma fabrikat. Den går att få med fast installation som berättigade till ladda hemmabidrag och en med 3-faskontakt. Nu behöver jag inte känna att jag förlorar nåt när jag väljer den med 3-faskontakt (som också kallas portabel). Då kan man slänga in även den i bilen och ta med vid behov.mati skrev:Men uppenbarligen är det ytterst få som har utnyttjat ladda-hemma-stödet. Det gjorde alltså varken till eller från. Idén och ambitionen var säkert bra, men utformningen var så konstig och krånglig att folk inte tyckte det var värt det, antar jag. Till exempel kravet om debiteringsmöjlighet gjorde säkert att många drog öronen åt sig.Mickep skrev:Tråkigt att ladda hemma bidraget försvinner. det har gjort mycket för elsäkerheten. nu är det risk att folk börjar bli snåla. (det gör också att omställningen för brf blir mycket svårare då argumentet att det blir billigare att installera en laddare än motorvärmare försvinner och då kommer det inte att få igenom sådana motioner på årsmötet).
bra eller dåligt, men ideologiskt vill m och kd att individen bär alla kostnader, men det kan bli att investeringar inte görs, pga ekonomi, folk är mer försiktiga med sina egna pengar.(kanske inbland lite väl försiktig)
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Jag har klarat mig bra utan laddbox tills Teslas UMC visade sig vara skräp ur hållbarhetssynpunkt. Eftersom Tesla först inte ville byta den på garanti köpte jag en wall connector som faktiskt var billigare än en ny UMC. Sen fick jag visserligen efter lite tjat en ny UMC men wall connectorn visade sig vara en praktisk investering. Dock inte särskilt hållbar den heller. I e-Golfen ingick en Clever-laddbox som är ful och klumpig, men den gör sitt jobb. Jag tror dock att jag kommer byta ut båda laddboxar mot en gemensam laddlösning som klarar av att lastbalansera mellan bilarna och helst även med huset. Allra helst vill jag ha en laddlösning som även tar hänsyn till aktuell solcellsproduktion, men jag inser att det förmodligen är för mycket begärt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Låter som om du skall kika på en Zappi. Har precis släppts en ny 3-fas variant, som inte finns i lager än.mati skrev:Jag har klarat mig bra utan laddbox tills Teslas UMC visade sig vara skräp ur hållbarhetssynpunkt. Eftersom Tesla först inte ville byta den på garanti köpte jag en wall connector som faktiskt var billigare än en ny UMC. Sen fick jag visserligen efter lite tjat en ny UMC men wall connectorn visade sig vara en praktisk investering. Dock inte särskilt hållbar den heller. I e-Golfen ingick en Clever-laddbox som är ful och klumpig, men den gör sitt jobb. Jag tror dock att jag kommer byta ut båda laddboxar mot en gemensam laddlösning som klarar av att lastbalansera mellan bilarna och helst även med huset. Allra helst vill jag ha en laddlösning som även tar hänsyn till aktuell solcellsproduktion, men jag inser att det förmodligen är för mycket begärt.
http://försäljning.orustengineering.se/ ... duct_id=30
https://myenergi.uk/
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Du kanske ska titta på Aura? https://charge-amps.com/products/chargi ... ions/aura/mati skrev:Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Men den klarar väl inte solcellsladdning? Det är lite det som är bekymret. Det är svårt att få både och.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Du kan ju kombinera Zappin med vilken annan laddbox som helst, vilken då gör zappin boxen med lägst prioritet.mati skrev:Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
Du borde ju kunna köpa 2st zappizar, frågan blir bara hur prioriteringen mellan boxarna fungerar.
Har mailat dem om det, så det skall bli intressant att se vad de svarar.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
[quote][/quote]Du kanske ska titta på Aura? https://charge-amps.com/products/chargi ... ions/aura/
Aura ser ju trevlig ut med ett vanligt 220volt uttag undertill. Vet någon vad den kostar, billigare än Tesla wallcharger?
Aura ser ju trevlig ut med ett vanligt 220volt uttag undertill. Vet någon vad den kostar, billigare än Tesla wallcharger?
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Har fått svar. Det går att ha två zappis och de kan antingen dela på strömmen eller den ena ha prioritet över den andra.Hammar skrev:Du kan ju kombinera Zappin med vilken annan laddbox som helst, vilken då gör zappin boxen med lägst prioritet.mati skrev:Ja, den är najs, förutsatt att trefas kommer. Men kan den ladda två bilar samtidigt, dvs finns den med två utgångar? Eller kan man koppla ihop två stycken zappisar på nåt sätt?
Du borde ju kunna köpa 2st zappizar, frågan blir bara hur prioriteringen mellan boxarna fungerar.
Har mailat dem om det, så det skall bli intressant att se vad de svarar.
Many thanks for your interest in our zappi.
It is possible to do this however not so straight forward. You would likely need to speak to your DNO as you would potentially have 2 devices that could operate at 32 amps/7kW which would exceed the single-phase capacity if operating at maximum capability simultaneously. You can set a grid limit in the zappi menus to ensure they operate at a safe level without causing main fuse issues. The zappis can also communicate with each other to detect if one needs more power than the other - this can also be decided by yourself in terms of the charging mode they operate in. Lastly, the zappis are designed to balance the load in your property so they are able to detect if other domestic appliances are operating (kettle, electric shower for example). As a result, the zappi will automatically reduce its charge to prevent any voltage issues in the property.
I've CC'd my colleagues from tech support - Gary Dixon & Mike Robinson - into this reply as I may have misinformed you slightly as technical info is not my area of expertise (I'm a sales exec). They may provide additional feedback if I've missed anything.
Kind regards,
Om du enbart skall ladda från solcellerna så är lägsta laddhastighet 6A enligt type-2 standarden. Finns gott om instälningsmöjligheter i boxarna.Liam's response is quite comprehensive and has summed up the scenario very well.
The IET Codes of practice for EV Charging Equipment Installation state that "where the Maximum Demand (LOAD), including new Electric Vehicle Charging Equipment of a property is greater than 13.8 kVa (kW) … the installer should contact the DNO prior to installation to establish supply capacity"
Two zappis is equivalent to 14 kW therefore the DNO must be contacted, however we can configure/restrict the Maximum Demand shared between the two zappis. Your installer will need to contact the DNO. They can also be configured to either share the power equally or one can have priority other the other. If the grid limit is exercised it is the current drawn by the property that is "throttled" back slightly by the zappis.
Manualen hittar du här: https://myenergi.uk/wp-content/uploads/ ... l-v1.2.pdf
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Det var väldans. Tack för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Vad tror ni om Tibber Easee laddbox?
https://sverige.tibber.com/products/easee/
22kw, balansering mellan upp till tre boxar och inbyggd jordfelsbrytare typ B.
7000:-
https://sverige.tibber.com/products/easee/
22kw, balansering mellan upp till tre boxar och inbyggd jordfelsbrytare typ B.
7000:-
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Det var sidan med photoshopade bilder ja. Står lite i tråden för den:nicemd skrev:Vad tror ni om Tibber Easee laddbox?
https://sverige.tibber.com/products/easee/
22kw, balansering mellan upp till tre boxar och inbyggd jordfelsbrytare typ B.
7000:-
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 24#p271824
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Produkten är helt ny på marknaden, men slå dem en signal och kolla. Jag har sett den i verkligheten och den dag jag har behov av dubbla laddare så kommer jag uppgradera nuvarande Halo.Sensible skrev:Aura ser ju trevlig ut med ett vanligt 220volt uttag undertill. Vet någon vad den kostar, billigare än Tesla wallcharger?”themax” skrev:Du kanske ska titta på Aura? https://charge-amps.com/products/chargi ... ions/aura/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Aura verkar kosta runt 24000 kr!
https://www.laddabilenhemma.se/sv/produ ... -aura.html
https://www.laddabilenhemma.se/sv/produ ... -aura.html
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
designad ev ett lyxbilsmärke känns som det återkommer på prislappen. Känns som om priset är satt eftersom folk kommer få halva delen betald av det nu skotade stödet. Är detta ett rimligt pris? det känns som om när stöd(eller bidrag/avdrag) kommer så höjer tillverkarna med lika mycket så folk tror de får rabatt när de egentligen betalar lika mycket som förut (jämför med rot och rut).
Tycker att ett rimligt pris för en laddare är runt 5-8 tusen. (+ installationkostand). Eller är jag helt ute och cyklar på en gammal fossilcykel (eftersom föraren avger koldioxod som tydligen är dåligt för klimatet).
Tycker att ett rimligt pris för en laddare är runt 5-8 tusen. (+ installationkostand). Eller är jag helt ute och cyklar på en gammal fossilcykel (eftersom föraren avger koldioxod som tydligen är dåligt för klimatet).
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Ja 5 till 8 tkr räcker länge.
Så det är nog smartast att hålla sig till Tesla original.
Så det är nog smartast att hålla sig till Tesla original.
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
Nu blev jag ställd. Vart helt inställd på Zappy då den version som finns idag är så prisvärd och smart (dock saknar 3-fas). Nya zappyn var lite dyr (jordfelsbrytare tillkommer) och jämför man med Tibber + Watty så känns ju det mer prisvärt (om nu inte solcellslösningen lockar hårt). Watty verkar cool med att den, förutom lastbalansering mot huvudsäkringen, kan "se" vad det är som förbrukar el i huset.
Mitt största önskemål är ju lastbalansering mot huvudsäkring.
Mitt största önskemål är ju lastbalansering mot huvudsäkring.
Model 3 LR AWD 19"
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 15 jan 2018 23:07
- Ort: Henån
- Kontakt:
Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar
I den nya versionen av Zappi så ingår jordfelsbrytare och DC detektion dvs det behövs inget mer änn att den avsäkras vilket ger en prisvärd och enkel installation.
Den ökade kostnaden inkluderar alltså kostnaden för den tidigare extra Typ B jordfelsbrytaren.
Den uppfyller även de nya ZE kraven som inför nästa år med dubbla relä.
Harvi kan ytterligare förenkla installationen då man kan koplar in lastvakterna här istället för att dra en kabel från dem till Zappi om den tex instaleras i en Carport där man redan har el framdragen.
Lastvakten säkerställer att man inte överbelastar nätsäkringen och eftersom den reagerar mycket fort har den fungerat bra ihop med värmepumpar som har lastvakt då dessa brukar vara långsammare. DVS värmen får prioritering före laddningen.
Om man byter till timmdebitering och använder laddarens tids programering eller tariffstyrning laddar man billigare.
Flera elbilar kan programeras att starta vid en viss tid men inte laddas i ett tidsintervall.
Själv har jag timmdebitering vilket ger högre betalt för solelen på dagen samt billigre laddningdå jag i mitt dall programerat för ladding mellan kl 01 och 05.
Tidigare år har skillnaden mellan dygnsdebiterin och timmdebitering varit väldigt lite. I år har dock skillnaden blivigt vesäntligt mer.
I Strobritanien kan man via Huben ansluta myenergis produkter (Zappi och Eddi) till en virtuell kraftstation och där vid effektöverskott (storm tex) få betalt för att ladda elbilen. Likadant vid effektunderskott få betalt för att kopla bort laddningen enligt de parametrar man angett
Jag har talt med Svenska Kraftnät och här ligger Sverige långt efter bla pga av att vi har tillgång till snabb reglerkraft via vatten.
Denna funktionalitet är därför inte så nödvändig i Sverige men i ett energisystem med mer förnybara energi är på och frånkoling av effekt samt styrning av energi mot då den är billigare en av förutsättningarna för minska de problem som skeptikerna till förnybar energi varnar för, tex effekt brist (värst då det är då oljekraftverken startar) eller effektöverskott.
Effektbrist är lätt att avhjälpa om en Virtuell kraftstation tex reglerar 500000st värm pumpar att köra 250000st 30 minuter i taget.
Detta får man då betalt för också.
Med mer tillgänglig information om tempertur ute inne samt k-värde i huset kan detta regleras direkt mot husens värmetröghet och här skulle energideklaration tillgänglig i en databas på internet göra den till mer änn en papaertiger.i
Jättenkelt om informationen bra finns tillgänglig samt värme pumparna är uppkoplade och man anslutit sig
Tekniken kan antingen göras mycket komplex/klara allt redan nu och i ett startskede för många konsumenter bli för dyr (Sverige generellt)) eller, som i myenergi fal,l en lösning enkel att starta med för vem som helst men sedan med kapaciteten att byggas ut till at klara vad som helst. (Storbritanien generellt)
Jag har jobbat flera gånger i Storbritanien och även om det fanns leverantörer till Saab som på slutet av 90talet fortfarande hade stampat jordgolv (inget skämt) så finns det redan då massor med "higtech made simple" företag. Dessa saknar vi i Sverige då investerarna ofta är bättre på affärsmodeller (ta mycket betalt för lite) änn på "higtech made simple"
myenergi är änn så länge ett mycket bra exempel på "higtech made simple"
Den ökade kostnaden inkluderar alltså kostnaden för den tidigare extra Typ B jordfelsbrytaren.
Den uppfyller även de nya ZE kraven som inför nästa år med dubbla relä.
Harvi kan ytterligare förenkla installationen då man kan koplar in lastvakterna här istället för att dra en kabel från dem till Zappi om den tex instaleras i en Carport där man redan har el framdragen.
Lastvakten säkerställer att man inte överbelastar nätsäkringen och eftersom den reagerar mycket fort har den fungerat bra ihop med värmepumpar som har lastvakt då dessa brukar vara långsammare. DVS värmen får prioritering före laddningen.
Om man byter till timmdebitering och använder laddarens tids programering eller tariffstyrning laddar man billigare.
Flera elbilar kan programeras att starta vid en viss tid men inte laddas i ett tidsintervall.
Själv har jag timmdebitering vilket ger högre betalt för solelen på dagen samt billigre laddningdå jag i mitt dall programerat för ladding mellan kl 01 och 05.
Tidigare år har skillnaden mellan dygnsdebiterin och timmdebitering varit väldigt lite. I år har dock skillnaden blivigt vesäntligt mer.
I Strobritanien kan man via Huben ansluta myenergis produkter (Zappi och Eddi) till en virtuell kraftstation och där vid effektöverskott (storm tex) få betalt för att ladda elbilen. Likadant vid effektunderskott få betalt för att kopla bort laddningen enligt de parametrar man angett
Jag har talt med Svenska Kraftnät och här ligger Sverige långt efter bla pga av att vi har tillgång till snabb reglerkraft via vatten.
Denna funktionalitet är därför inte så nödvändig i Sverige men i ett energisystem med mer förnybara energi är på och frånkoling av effekt samt styrning av energi mot då den är billigare en av förutsättningarna för minska de problem som skeptikerna till förnybar energi varnar för, tex effekt brist (värst då det är då oljekraftverken startar) eller effektöverskott.
Effektbrist är lätt att avhjälpa om en Virtuell kraftstation tex reglerar 500000st värm pumpar att köra 250000st 30 minuter i taget.
Detta får man då betalt för också.
Med mer tillgänglig information om tempertur ute inne samt k-värde i huset kan detta regleras direkt mot husens värmetröghet och här skulle energideklaration tillgänglig i en databas på internet göra den till mer änn en papaertiger.i
Jättenkelt om informationen bra finns tillgänglig samt värme pumparna är uppkoplade och man anslutit sig
Tekniken kan antingen göras mycket komplex/klara allt redan nu och i ett startskede för många konsumenter bli för dyr (Sverige generellt)) eller, som i myenergi fal,l en lösning enkel att starta med för vem som helst men sedan med kapaciteten att byggas ut till at klara vad som helst. (Storbritanien generellt)
Jag har jobbat flera gånger i Storbritanien och även om det fanns leverantörer till Saab som på slutet av 90talet fortfarande hade stampat jordgolv (inget skämt) så finns det redan då massor med "higtech made simple" företag. Dessa saknar vi i Sverige då investerarna ofta är bättre på affärsmodeller (ta mycket betalt för lite) änn på "higtech made simple"
myenergi är änn så länge ett mycket bra exempel på "higtech made simple"
Mvh
Lars
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13, Renault Zoe Intense -13
Lars
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13, Renault Zoe Intense -13