Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Teslalink »

Nu blev jag ställd. Vart helt inställd på Zappy då den version som finns idag är så prisvärd och smart (dock saknar 3-fas). Nya zappyn var lite dyr (jordfelsbrytare tillkommer) och jämför man med Tibber + Watty så känns ju det mer prisvärt (om nu inte solcellslösningen lockar hårt). Watty verkar cool med att den, förutom lastbalansering mot huvudsäkringen, kan "se" vad det är som förbrukar el i huset.
Mitt största önskemål är ju lastbalansering mot huvudsäkring.
Model 3 LR AWD 19"
Orust Engineering
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jan 2018 23:07
Ort: Henån
Kontakt:

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Orust Engineering »

I den nya versionen av Zappi så ingår jordfelsbrytare och DC detektion dvs det behövs inget mer änn att den avsäkras vilket ger en prisvärd och enkel installation.
Den ökade kostnaden inkluderar alltså kostnaden för den tidigare extra Typ B jordfelsbrytaren.
Den uppfyller även de nya ZE kraven som inför nästa år med dubbla relä.

Harvi kan ytterligare förenkla installationen då man kan koplar in lastvakterna här istället för att dra en kabel från dem till Zappi om den tex instaleras i en Carport där man redan har el framdragen.

Lastvakten säkerställer att man inte överbelastar nätsäkringen och eftersom den reagerar mycket fort har den fungerat bra ihop med värmepumpar som har lastvakt då dessa brukar vara långsammare. DVS värmen får prioritering före laddningen.

Om man byter till timmdebitering och använder laddarens tids programering eller tariffstyrning laddar man billigare.
Flera elbilar kan programeras att starta vid en viss tid men inte laddas i ett tidsintervall.
Själv har jag timmdebitering vilket ger högre betalt för solelen på dagen samt billigre laddningdå jag i mitt dall programerat för ladding mellan kl 01 och 05.
Tidigare år har skillnaden mellan dygnsdebiterin och timmdebitering varit väldigt lite. I år har dock skillnaden blivigt vesäntligt mer.

I Strobritanien kan man via Huben ansluta myenergis produkter (Zappi och Eddi) till en virtuell kraftstation och där vid effektöverskott (storm tex) få betalt för att ladda elbilen. Likadant vid effektunderskott få betalt för att kopla bort laddningen enligt de parametrar man angett

Jag har talt med Svenska Kraftnät och här ligger Sverige långt efter bla pga av att vi har tillgång till snabb reglerkraft via vatten.
Denna funktionalitet är därför inte så nödvändig i Sverige men i ett energisystem med mer förnybara energi är på och frånkoling av effekt samt styrning av energi mot då den är billigare en av förutsättningarna för minska de problem som skeptikerna till förnybar energi varnar för, tex effekt brist (värst då det är då oljekraftverken startar) eller effektöverskott.
Effektbrist är lätt att avhjälpa om en Virtuell kraftstation tex reglerar 500000st värm pumpar att köra 250000st 30 minuter i taget.
Detta får man då betalt för också.
Med mer tillgänglig information om tempertur ute inne samt k-värde i huset kan detta regleras direkt mot husens värmetröghet och här skulle energideklaration tillgänglig i en databas på internet göra den till mer änn en papaertiger.i
Jättenkelt om informationen bra finns tillgänglig samt värme pumparna är uppkoplade och man anslutit sig
Tekniken kan antingen göras mycket komplex/klara allt redan nu och i ett startskede för många konsumenter bli för dyr (Sverige generellt)) eller, som i myenergi fal,l en lösning enkel att starta med för vem som helst men sedan med kapaciteten att byggas ut till at klara vad som helst. (Storbritanien generellt)
Jag har jobbat flera gånger i Storbritanien och även om det fanns leverantörer till Saab som på slutet av 90talet fortfarande hade stampat jordgolv (inget skämt) så finns det redan då massor med "higtech made simple" företag. Dessa saknar vi i Sverige då investerarna ofta är bättre på affärsmodeller (ta mycket betalt för lite) änn på "higtech made simple"
myenergi är änn så länge ett mycket bra exempel på "higtech made simple"
Mvh
Lars
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13, Renault Zoe Intense -13
Skriv svar