Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av R2D2 »

Samtidigt som vi har möten angående Parisavtalet så kommer det här...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gene ... ocent-2019
SVT.PNG
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av TeslaTissel »

Hmmm.

Jag blev ordentligt skrämd!

Har varit i medie-skugga hela dagen, och blev verkligen orolig.

Nu vet jag inte riktigt vad man skall tro?
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av bjelkeman »

Ja, elbilspremien är ju bara för de som har råd med dyra elbilar i alla fall. De kan väl aldrig M stödja. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mati »

Det handlar om elcyklar osv. Det handlar inte om bonus-malus systmet, dvs elbilsbonusen vad jag förstår. Elbilsbonusen har ingenting med naturvårdsverket att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av R2D2 »

Ah okej... känns som att mitt inlägg skapade x antal för många hjärtattacker där.
My bad! :roll:
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Teslaspolen »

Riktigt dåligt att de skär ned på Klimatklivet; utan det hade vi inte sett alla dessa snabbladdare dom dykt upp i landet än!

M/KD i miljösatsningar alltså... :roll:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av bjelkeman »

Teslaspolen skrev:
Riktigt dåligt att de skär ned på Klimatklivet; utan det hade vi inte sett alla dessa snabbladdare dom dykt upp i landet än!

M/KD i miljösatsningar alltså... :roll:

Det passar dåligt ihop med deras valmanifest.
Infrastrukturen för att ladda bilar och lastbilar ska byggas ut och stöd till denna utbyggnad ska vara teknikneutralt. En snabbare omställning inom sjöfart och flyg är också nödvändig.
https://moderaterna.se/klimat-och-miljo
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mati »

Jag har fattat det som att de anser att t.ex. ladda-hemma stödet är dåligt eftersom det ändå inte utnyttjas. Och det kan man ju hålla med om. Reglerna är ju bara urkorkade. Samtidigt säger M att de vill främja utbyggnaden av snabbladdare utmed vägarna. Hur det ska gå till framgår dock inte riktigt för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av jeppe_sthlm »

Whaaat?? Är bonus/malus skrotad??
Blir det billigare att åka diesel igen nu?

Helt katastrofalt är det iallafall...

En sån här stor teknikomställning kommer att ta mycket längre tid om man inte subventionerar i början. Då gör industrin det man tjänar mest pengar på - det är ju vad marknaden kräver och man är tillbaks till fossila bränslen.

Var nån SD politiker som stod i TV och gafflade om att det skulle lösa sig med teknik och inte med bidrag. Ja - när tekniken kommit tillräckligt långt i utvecklingen och volymerna kommit upp ordentligt, men där är vi inte riktig än.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Jeppe_E »

jeppe_sthlm skrev:
Whaaat?? Är bonus/malus skrotad??
Blir det billigare att åka diesel igen nu?

Helt katastrofalt är det iallafall...

En sån här stor teknikomställning kommer att ta mycket längre tid om man inte subventionerar i början. Då gör industrin det man tjänar mest pengar på - det är ju vad marknaden kräver och man är tillbaks till fossila bränslen.

Var nån SD politiker som stod i TV och gafflade om att det skulle lösa sig med teknik och inte med bidrag. Ja - när tekniken kommit tillräckligt långt i utvecklingen och volymerna kommit upp ordentligt, men där är vi inte riktig än.
Läs om, läs rätt :)

Det gäller elfordon, inte Bonus/Malus. Eftersom elcykelstödet utnyttjades felaktigt (cyklar lämnades tillbaka - bonusen behölls) så är det ju rätt att plocka bort det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Teslaspolen »

bjelkeman skrev:
Teslaspolen skrev:
Riktigt dåligt att de skär ned på Klimatklivet; utan det hade vi inte sett alla dessa snabbladdare dom dykt upp i landet än!

M/KD i miljösatsningar alltså... :roll:

Det passar dåligt ihop med deras valmanifest.
Infrastrukturen för att ladda bilar och lastbilar ska byggas ut och stöd till denna utbyggnad ska vara teknikneutralt. En snabbare omställning inom sjöfart och flyg är också nödvändig.
https://moderaterna.se/klimat-och-miljo
Ibland är det allt konstigt resonerat. Kanske plockas bort bara för att förslaget råkar komma från en S-ledd regering; och något sådant duger väl inte längre då? :roll:

Som jag skrev tidigare... Klimatklivet har gjort en enorm skillnad för att få igång utbyggnaden av snabbladdare. I Dalarna står dom som spön i backen; innan detta hade vi... ett par stycken? FEV i Falun är den enda jag vet som fanns före Klimatklivet. Nu har vi en snabbladdare i varje halvstora ort! Och nu vågar folk köpa elbilar.

Nej, det räcker inte att bygga tillräckligt med laddare och sedan nöja sig med det. Antalet elbilar ökar, och förr eller senare (förr) kommer vi behöva två snabbladdare på alla platser. Och sedan tre, och sedan ännu fler... Så klart, det finns även många andra län i detta land som inte har kommit så pass långt som vi har; där kan stödet ännu lättare försvaras.

Någon gång måste ju snabbladdare kunna stå för sig själva; men då ska vi redan ha ett välutbyggt system för elbilar och en stor andel av elbilar på vägarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av LarsL »

Får sticka ut hackan lite här och säga att det påsätt och vis kan vara bra att stödet försvinner.

Jag tror nämligen att laddahemmastödet har dragit upp priset på boxar och installation. För konstigt nog har priserna ökat från typ 5-6000kr för boxen plus några tusen i installation och ytterligare någon för jordfelsbrytare till att kosta 20000kr, vilket också är maxtaket.

Klimatklivet har ju varit felkonstruerat på något sätt och lett till att vi fått en massa ensamma snabbladdare. Här tror jag defenetivt att kraven skulle behövts ändras till mer fokus på drift säkerhet, har man fått bidrag till en snabbladdare så borde man ansvara för att den ska funka också. De skulle ju kunna börja med att bygga två per ställe, tex.

Jag tror att snabbladdarna snart kommer vara självgående utan stöd, Tesla lyckas ju hyfsat bra. Norrlands inland behöver däremot fortfarande stöd, här behöver vi få till något.

Riktigt bra att det inte kommer byggas fler vätgasstationer för skattepengar.

Elcykelstödet, ja tack och lov att det försvinner... Ser inget som helst behov av att vi ska betala uppemot 10000kr för att någon köper en cykel.
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Becada »

Undrar lite hur många av de som köpt en elcykel eller elscooter körde bil till jobbet innan de köpte cykeln eller scootern? Jag tog tacksamt emot bidraget för den elscooter jag köpte i höstas men då jag åkte tåg till jobbet innan jag köpte scootern är väl miljönyttan av bidraget tämligen begränsad.
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Zoidberg »

Jag fick mina WC installerade i förra veckan. Köpte till en typ-B jfb.
Väntar på fakturan nu för att kunna ansöka om bidrag.
Är jag helt körd vad gäller ladda-hemma-stödet?
Jag har inte lusläst KD+M budget.

Det är ju ändå ett par tusenlappar det handlar om för min plånbok... Jag kunde lika gärna fortsatt ladda via mina trefaskontakter. Så som jag gjort senaste 4,5 åren med Tesla.

jag gjorde denna installation mycket på grund av bidraget finns...

fanns?.. :oops:
Senast redigerad av Zoidberg, redigerad totalt 1 gånger.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av NEO »

Att priserna går upp efter staten går in och stöttar är ju välkänt fenomen, bara se på ROT avdraget när det kom. Vilka fasoner. Hellre att staten subventionerar offentliga laddplatser än att bekosta privatpersoner.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av LarsL »

Zoidberg skrev:
Jag har inte lusläst KD+M+SD budget.
Vill inte vara petig, eller jo, men det var en M+KD budget som fick stöd i riksdagen.
Verdi

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Verdi »

Zoidberg skrev:
Jag fick mina WC installerade i förra veckan. Köpte till en typ-B jfb.
Väntar på fakturan nu för att kunna ansöka om bidrag.
Är jag helt körd vad gäller ladda-hemma-stödet?
Jag har inte lusläst KD+M+SD budget.

Det är ju ändå ett par tusenlappar det handlar om för min plånbok... Jag kunde lika gärna fortsatt ladda via mina trefaskontakter. Så som jag gjort senaste 4,5 åren med Tesla.

jag gjorde denna installation mycket på grund av bidraget finns...

fanns?.. :oops:
Rent krasst: Har du råd med två Teslor har du nog råd med en laddbox också. Finns mycket bättre som de pengarna kan gå till.
Verdi

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Verdi »

Zoidberg skrev:
Jag fick mina WC installerade i förra veckan. Köpte till en typ-B jfb.
Väntar på fakturan nu för att kunna ansöka om bidrag.
Är jag helt körd vad gäller ladda-hemma-stödet?
Jag har inte lusläst KD+M+SD budget.

Det är ju ändå ett par tusenlappar det handlar om för min plånbok... Jag kunde lika gärna fortsatt ladda via mina trefaskontakter. Så som jag gjort senaste 4,5 åren med Tesla.

jag gjorde denna installation mycket på grund av bidraget finns...

fanns?.. :oops:

Det var ingen SD-budget och det vet du om. Sluta tramsa.

Vad ska M och KD göra då? Självklart ska de försöka få igenom så mycket som möjligt av sin politik. Det är deras förbannade ansvar inför de som har röstat på dem. Jaha, så vad spelar det för roll om SD hjälpt till att rösta fram det? Det är ju fortfarande inte SD:s politik som fått gehör utan det är bara M och KD som gör sitt jobb. Det här snacket om "stöd av SD" är ju bara ett sätt för sossarna att klänga fast vid makten några år till. De är ju sjukt skickliga på att sätta agendan.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Zoidberg »

Verdi skrev:

Rent krasst: Har du råd med två Teslor har du nog råd med en laddbox också. Finns mycket bättre som de pengarna kan gå till.
Köper absolut ditt resonemang.
Jag har råd.
Men jag hade nog inte lagt pengar på installationen om det inte vore för 50% cashback från naturvårdsverket.
Har klarat mig fint utan laddboxar i flera år. Hade klarat mig fint länge till.

Jag har råd med mycket. Betyder inte att jag lättvilligt spenderar mina pengar på allt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Verdi

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Verdi »

Zoidberg skrev:
Verdi skrev:

Rent krasst: Har du råd med två Teslor har du nog råd med en laddbox också. Finns mycket bättre som de pengarna kan gå till.
Köper absolut ditt resonemang.
Jag har råd.
Men jag hade nog inte lagt pengar på installationen om det inte vore för 50% cashback från naturvårdsverket.
Har klarat mig fint utan laddboxar i flera år. Hade klarat mig fint länge till.

Jag har råd med mycket. Betyder inte att jag lättvilligt spenderar mina pengar på allt.
Du är fortfarande ett klockrent exempel på varför bidraget är felaktigt. Du har råd men behöver ingen laddbox. Så fort staten viftade med lite bidrag så beslutade du dig för att du nog ändå behövde en laddbox trots allt? ;)

Vilken klimatnytta hade staten fått för sina pengar hos dig?
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av binsell-gerdin »

Becada skrev:
Undrar lite hur många av de som köpt en elcykel eller elscooter körde bil till jobbet innan de köpte cykeln eller scootern? Jag tog tacksamt emot bidraget för den elscooter jag köpte i höstas men då jag åkte tåg till jobbet innan jag köpte scootern är väl miljönyttan av bidraget tämligen begränsad.
Vad baserar du det påståendet på? Att miljönyttan är begränsad? Köpte en till sambon som du cyklar året om istället för att åka buss eller bil.

https://www.nyteknik.se/opinion/forskar ... ar-6926357
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Zoidberg »

Verdi skrev:

Det var ingen SD-budget och det vet du om. Sluta tramsa.
My bad.
Jag anser mig inte alls politiskt insatt.
Eller intresserad.

Det stämmer att det är en M och KD budget som röstades igenom. Hade för mig att det var högerpartierna... Men det var M och KD som tog fram budgeten ja.
Det var inte alls där jag ville lägga tyngden i mitt inlägg. Har som sagt inte lusläst budgeten som röstas igenom.

Du har inte svaret på min fråga?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Verdi

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Verdi »

Zoidberg skrev:
Verdi skrev:

Det var ingen SD-budget och det vet du om. Sluta tramsa.
My bad.
Jag anser mig inte alls politiskt insatt.
Eller intresserad.

Det stämmer att det är en M och KD budget som röstades igenom. Hade för mig att det var högerpartierna... Men det var M och KD som tog fram budgeten ja.
Det var inte alls där jag ville lägga tyngden i mitt inlägg. Har som sagt inte lusläst budgeten som röstas igenom.

Du har inte svaret på min fråga?
Ok. Fair enough.

Vad var frågan nu igen? :lol:

Jag har iaf förklarat varför du inte bör få bidrag. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av mati »

Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Även elfordonspremien stängs helt för ansökningar

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Även om jag kanske blir halshuggen nu så vågar jag mig på påståendet att även bonus-malus borde avskaffas ganska kvickt. Sedan i somras har många elbilar bara blivit dyrare, t.ex. e-Golfens pris har ökat med ungefär 20000kr, exakt lika mycket som bonusen har ökat. Vilket sammanträffande.
En skattesubvention som är utformad på ett sätt att den gynnar tillverkarna och leverantörerna mer än konsumenten är felriktad och missar målet.
Dessutom går pengarna som bekant i slutändan till Norge. Slopa istället momsen för elbilar. Om man vill kan man ju införa ett tak på 60000kr eller nåt. Så att en dyr bil som Teslai/i-pace/e-tron inte får en orimligt hög bonus. Det hade varit det enda rätta anser jag.
Stödet kommer snabbt att fasas ut när elbilar blir billigare än avgasbilar ändå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar