Maersk fossilfritt 2050

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Maersk fossilfritt 2050

Inlägg av zyax »

jag har verkligen snöat in på det här, det är ju superintressant att spåna vad Maersk har tänkt sig. Lite olika data men om man tar denna listan: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_content_of_biofuel och plockar ut värden för råolja och LH2 så skiljer det ungefär 3 ggr så mycket energi per volymenhet till oljans fördel.

Kod: Markera allt

Fuel Type_____	Specific energy (MJ/kg)_ Energy Density (MJ/L)
Crude Oil_____	41.868________________	28 – 31.4 
Hydrogen (H2)_	120 – 142_____________  (Liquefied) 8.5 – 10.1 
Om man sedan jämför det med effektiviteten i motorn från tank till propeller så skiljer det 2 ggr till vätgasens fördel.

Summa kardemumma så skiljer det där inte så mycket på hur mycket skeppet kan behöva ha med sig, men sedan är det ju skillnad på hur tankarna kan se ut och sånt som gör att det väger över ganska kraftigt till oljan igen, men det skiljer ändå klart mindre än vad man initialt tänker sig.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Maersk fossilfritt 2050

Inlägg av Svenssons »

dontommazo skrev:
Olika typer av biobränslen samt vätgas är nog de troligaste alternativen ja. För stora oceangående fartyg kommer komprimerad vätgas ta för stor plats, så där ligger det närmare till hands med LH2 (nedkyld flytande vätgas). Det kräver en temperatur på ca -250degC, men det är mödan värd för att få upp energitätheten på energilagret.

Ett annat alternativ är att lagra vätgasen i metalhydrid. Det har hittills varit dyrt och vad jag vet mest använts i militära ubåtar mm, men förhoppningsvis får vi fram nya billigare lösningar även där. https://www.greencarcongress.com/2018/1 ... nelli.html

Jag har väldigt svårt att se poängen med H2 för personbilar (batteribilar funkar ju så sjukt bra och har långt högre energieffektivitet), men för oceangående fartyg kan det på sikt bli det bästa CO2-fria alternativet. Det förutsätter givetvis att vätgasen produceras från förnyelsebara källor. Idag kommer över 90% av vätgasen från reforming av naturgas, och är därmed ett relativt miljödåligt alternativ.
Flytande vätgas ger inte mycket mer energitäthet än vätgas under 700 bars tryck. Det är väl ca 5% tätare så det blir fortfarande att det krävs ca 3 gånger så stora tankar mot diesel. Metalhydrid ger väl ytterligare ca 30-40% men alltså fortfarande rätt mycket större plats än diesel. Till detta kommer problemet att få tag på vätgas i varje hamn.

Lösningen heter med största sannolikhet HVO för Maersk, i alla fall när det gäller fram till 2030 typ. Fler, långsammare autonoma skepp och atomdrift kan vara andra alternativ men nu kanske jag bröt mot forumregel 1...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Maersk fossilfritt 2050

Inlägg av frippe »

zyax skrev:
När man tänker på det så är det ju inte alls otänkbart att man dessutom från Maersk sida åker runt med tankers ute på haven och löser tankningen av skeppen "on-the-fly". Billigaste lösningen kommer bli den som gäller och det är jättedyrt att anlägg till hamn så...
Redan nu är det ingen som går till kaj i en hamn för att bunkra. Det görs ute på redden, helst i ett väderskyddat läge.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar