jag har verkligen snöat in på det här, det är ju superintressant att spåna vad Maersk har tänkt sig. Lite olika data men om man tar denna listan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_content_of_biofuel och plockar ut värden för råolja och LH2 så skiljer det ungefär 3 ggr så mycket energi per volymenhet till oljans fördel.
Kod: Markera allt
Fuel Type_____ Specific energy (MJ/kg)_ Energy Density (MJ/L)
Crude Oil_____ 41.868________________ 28 – 31.4
Hydrogen (H2)_ 120 – 142_____________ (Liquefied) 8.5 – 10.1
Om man sedan jämför det med effektiviteten i motorn från tank till propeller så skiljer det 2 ggr till vätgasens fördel.
Summa kardemumma så skiljer det där inte så mycket på hur mycket skeppet kan behöva ha med sig, men sedan är det ju skillnad på hur tankarna kan se ut och sånt som gör att det väger över ganska kraftigt till oljan igen, men det skiljer ändå klart mindre än vad man initialt tänker sig.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.