Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av Teslalink »

Hittade denna kalkyl som räknar på BEV vs ICE i olika varianter. t.ex. Tesla model 3 vs BMW 330i:

Break-Even: Duration until the Tesla Model 3 LR has equalized its CO2 surplus from battery production
@ 20'000 km per year Diff. per km: 232g. CO2 surplus from battery prod. equalized after 0.9 Jahre
@ 30'000 km per year ditto 0.6 Jahre

Känns riktigt välarbetad.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av Teslalink »

CO2eq ICEvsBEV-USA20kkmOY.PNG
Utsläppen över 15år och 20000km/år från batteri+el i USA är alltså lägre än well2tank för bensinen.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.

Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.

Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.

Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.

Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.

Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.

Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.

Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.

Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.

Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.

Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Om vi vänder på det, vilka biltillverkare kräver service varje år?

Kan inte minnas att jag gjort annat än inkörsservice på mina senaste 4-5 bilar.

Edit: Frugans Audi A4 - 19, rullat cirka 100 mil och en månad gammal.
6C7F2380-413C-4102-A8B3-C5D1F5A2CBEE.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.

Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.

Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.

Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Om vi vänder på det, vilka biltillverkare kräver service varje år?

Kan inte minnas att jag gjort annat än inkörsservice på mina senaste 4-5 bilar.

Edit: Frugans Audi A4 - 19, rullat cirka 100 mil och en månad gammal.
6C7F2380-413C-4102-A8B3-C5D1F5A2CBEE.jpeg
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av LarsL »

Alla bilar jag har haft har service minst 1 gång per år, även elbilen. Däremot gick dieseln upp till 3000 mil får några år sedan.

Förr var det ju höst och vår som gällde... men det var ju ganska längesedan nu.

Sen kanske inte det här olje bytet på 4-7 liter(?) ger särskilt stor påverkan jämfört med de 100-tals liter bilen eldar upp varje år.
Verdi

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
På en avgasbil byter man motorolja & filter minst en gång per år. Den har man missat?
Växellådsolja kan också behövas ibland.
Och alla andra delar som byts regelbundet på avgasbilar, de kostar ju också på miljön att producera?
Diverse pumpar, filter, generatorer, tändstift, kamremmar osv.
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.

Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.

Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.

Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Bara för att du inte hört betyder inte att det inte finns
Vectra 2,2 bensin 2004 2 år 3000mil +kamkedja
Vectra 1,9 diesel 2008 2år 3000mil 21000 mil kamremmen
Golf 1,4 tsi 2010 2 år 3000mil 21000 mil kamkedja
Golf Sportsvan 1,2 tsi 2år 3000 mil 21000 mil kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2014 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2018 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Det var mina bilar som hade 2 år eller 3000 mil mellan servicen
Min nästa bil kommer inte ha varken kamkedja eller kamremmen :)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av chpaulin »

Tonläget på de inledande inläggen i denna tråden hör inte hemma på det här forumet. Vi är alla vänner här så tagga ner lite.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Fast kalkylen är felaktig om man matar in fel uppgifter i den . Det är inte samma mängder skit om man servar varje år eller vartannat år.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Min Superb är 14 månader gammal har gått 1770mil och inget är byt på den . Du behöver inte överdriva i varje inlägg.
Du har alltså en nästan helt ny bil, som du aldrig tänkt serva?
Låter ju som ett bra exempel, inte.

Jag vågar nog påstå att de flesta följer service rekommendationerna, särskilt de första åren för att garanti osv skall gälla.

Här kan du tex se vad som regelbundet byts på Sveriges vanligaste bil:
http://www.volvohowto.com/servicing-vol ... 5-to-2015/
Grattis, inte ett rätt.
2år eller 3000 mil
Har service avtal och Skoda connect app som meddelar när är det dags för service
Skoda är det första märket jag hört talas om som inte kräver service minst en gång om året.
Du kan inte påstå att det är normalfallet.

Och vad tror du kommer ske när det är dags för service? Jo de kommer byta bl.a. just motorolja och filter.
Det är nämligen det absolut viktigaste att sköta på en avgasbil. Kom inte och försök påstå nått annat.
Bara för att du inte hört betyder inte att det inte finns
Vectra 2,2 bensin 2004 2 år 3000mil +kamkedja
Vectra 1,9 diesel 2008 2år 3000mil 21000 mil kamremmen
Golf 1,4 tsi 2010 2 år 3000mil 21000 mil kamkedja
Golf Sportsvan 1,2 tsi 2år 3000 mil 21000 mil kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2014 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Skoda Superb 1,9 tdi 2018 2 år 3000mil 21000 kamremmen
Det var mina bilar som hade 2 år eller 3000 mil mellan servicen
Min nästa bil kommer inte ha varken kamkedja eller kamremmen :)
Oj, du har alltså haft två olika bilmärken! Wow!
Jag har servat Volvo, Saab, Nissan, Mazda, Audi och diverse annat skrot.
Alla har enligt manualen krävt oljebyte varje år.

Men återigen, det har på senare år blivit konkurrens på service och ”long life” har gjort intåg.
Jag är dock fortsatt övertygad om att de flesta märken kräver årlig service.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
Fast kalkylen är felaktig om man matar in fel uppgifter i den . Det är inte samma mängder skit om man servar varje år eller vartannat år.
Men hallå, jag säger ju att de flesta servar varje år.
Fråga vilken bilmeck somhelst vad som är standard.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av nek0 »

Opel+Skoda+VW=2?
Jo hade en Nissan Pulsar också i 5 månader så jag vet inte vad den hade för service plan .
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av nek0 »

dd88 är det något fel på AdBlue förbrukningen hos Audin? Jag har lika mycket kvar efter 1770 mil
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?

”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”

https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Opel+Skoda+VW=2?
Jo hade en Nissan Pulsar också i 5 månader så jag vet inte vad den hade för service plan .
Skoda tillhör VW och använder deras motorer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av dd88 »

nek0 skrev:
dd88 är det något fel på AdBlue förbrukningen hos Audin? Jag har lika mycket kvar efter 1770 mil
Nej bara överdrivet stor tank, mätaren brukar gå ner när det är 15-20 liter kvar. Brukar fylla på var tusende mil typ.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ett år och ca 1500 mil har det varit på typ alla bilar senaste decennierna.
Jag har bytt olja på en jäkla massa bilar så lite koll bör jag ha...
Sedan höjde man till ett år och 3000 mil på dieselbilar i och med long life olja. Sedan även bensinbilar.
Verkar som VW nu alltså accepterar upp till 2 år, eller 3000 mil.

Volvo har iaf 1 år, även Mazda. De flesta har garanterat fortfarande 1 år. Men de kan nog komma att höja om nu VW höjt.
Det verkar allt mer viktigt att konkurrera även på service.

Och, hur man än vänder och vrider på det så kommer avgasbilar kräva regelbundna byten av olja, diverse filter, pumpar, kamremmar osv som överhuvudtaget inte finns i en elbil.
Det generar enorma mängder miljöfarligt avfall.

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?

”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”

https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Online kalkyl med LCoE BEVvsICE

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

BMW har 3000 mil också.

Dock är det väl skit samma? Det är väl inte det främsta argumentet mot fossiler?
Poängen var att kalkylen inte tog hänsyn till de gigantiska mängder av miljövidrigt avfall som genereras av verkstäderna när de servar hundratals miljoner avgasbilar varje år.

Man kan inte bara säga att batterier är miljövidriga att producera, och påstå att avgasbilar bara släpper ut gifter vid förbränning eller produktion av bränslet.
All motorolja återvinns, delar som blir över återvins även de. Är väl egentligen däcken som är den största miljöboven men i norden är vi duktiga på att återvinna även dessa, dock värre söderut.
Ehh?

”Förbrukade smörjmedel och hydraul- och spilloljor är ett stort miljöproblem. Enbart i Sverige förbrukas 120 000-150 000 ton per år och mycket lite samlas upp. En stor del av oljorna läcker ut i naturen och åtskilligt dumpas illegalt eller eldas upp utan tillstånd. ”

https://miljo-utveckling.se/vastsverige ... spillolja/
2003, det var femton år sen och precis som det står i artikeln så är det idag ett lagkrav.
Gäller den lagen i hela världen, och tillämpas av alla menar du?
Get real. :)
Det är fortfarande ett gigantiskt globalt problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar