Why renewables can't save the planet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Why renewables can't save the planet

Inlägg av kler »

Intressant, och lite tråkig start på en söndag :)

Har nog inte riktigt hört dessa argument emot renewables förut. Men han har ju kanske en poäng, tråkigt nog.

[youtube]N-yALPEpV4w[/youtube]
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Why renewables can't save the planet

Inlägg av kler »

Fel tagg... :/

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Why renewables can't save the planet

Inlägg av Teslaspolen »

Läste en lång artikel i just detta ämnet en vän skickade till mig tidigare i veckan. Väldigt mycket antaganden och myter, och väldigt mycket lockfågelsång från en industri som sett sina bästa dagar. FUD!

Vilken industri? Den som inte får nämnas vid namn. :lol:


https://cleantechnica.com/2015/05/19/re ... -us-solar/
total-solar-panels-to-fulfill-electricity-demands-of-united-states.jpg
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Why renewables can't save the planet

Inlägg av +46 »

Jag tycker att Tyskland är ett bra exempel på misslyckad och kostsam energipolitik men utöver det så ger jag inte honom många rätt.
Om man utgår ifrån att energiomvandlingen ska ske där den gör mest nytta så ska man till exempel inte subventionera vindkraft på land med dåliga vindlägen utan istället bygga ute till havs där det blåser som bäst. Idag kan man göra det helt utan subventioner (först ut är Nederländerna) och ändå uppnå lönsamhet för energibolaget. Vi pratar då inte om 10-30 % fullasttimmar på årsbasis utan om 40-60 %.
Oavsett hur energiomvandlingen sker så finns det en teknisk livslängd på anläggningen. Om man tror och förespråkar marknadsekonomi så kommer bara det som är mest lönsamt att byggas i framtiden. Jag har svårt att tro att storskalig kärnkraft kommer att kunna vara konkurrenskraftig. Främst på grund av att allokeringen av ekonomiska resurser (dvs teknisk utveckling) sker inom förnybar energiomvandling.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Why renewables can't save the planet

Inlägg av Teslaspolen »

Lustigt, har nyligen fått en podcast lite relaterat till ämnet, kommit halvvägs igenom och det känns rättvist och balanserat.

https://solcellskollen.se/blogg/fredrik ... -karnkraft
Skriv svar