Elektrisk gräsklippare?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Teslaspolen »

Inte säker på att en gräsklippare klassas som ett fordon :lol: Så jag lägger inlägget här.

Hittils i alla år har vi haft fossilklippare som väsnas, luktar och är dryg att starta. Efter att jag fick upp ögonen för Tesla har jag kikat på el-allt annat möjligt med.

Någon här som vet om elgräsklippare är något att ha? De verkar vara med sladd. Eller är det direkt på en robotklippare modell dyr som gäller?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Jojo »

Jag har min Automower nu den 11:e säsongen och skulle den gå sönder idag så köper jag en ny imorgon. 'nough said...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Niklas Z »

Vi har en elgräsklippare med sladd (Bosch). Den har fungerat bra, men vi har en ganska liten gräsyta på vår tomt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av LarsL »

En klipprobotar verkar funka bra, de går ju på el också. En handskuffad med sladd har ett problem, sladden. Det är väldigt lätt att klippa av sladden på en sådan klippare.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Bengt »

Har en batteridriven Boshklippare hemma och en på landet - funkar klockrent. Har även en motorsåg som går på samma batterier, räcker för mindre träd till öppna spisen.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av LarsB »

Har också en 43 cm Bosch klippare samt en häcksax som kan dela batterier. Har haft dem i 3-4 år tror jag. Liten gräsmatta ca 600 m2 gissar jag. De 2 batterierna som följde med räcker till denna plätt även om gräset blivit lite för långt. Har man större matta behöver man ändå en öl medans batteriet laddas...
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av martinsson »

Jag kan rekommendera Ryobi. Har en som klarar ungefär 600 kvadrat på en laddning. Har haft den ett år och har ingenting att klaga på.
http://se.ryobitools.eu/outdoor/lawn-mo ... 6x46l5f-2/
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av martinsson »

Teslaspolen skrev:
Inte säker på att en gräsklippare klassas som ett fordon :lol: Så jag lägger inlägget här.

Hittils i alla år har vi haft fossilklippare som väsnas, luktar och är dryg att starta. Efter att jag fick upp ögonen för Tesla har jag kikat på el-allt annat möjligt med.
Jag kan tillägga att jag blev likadan för ett år sedan när jag fick min Tesla.
Jag äger inte ens en bensindunk idag :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Teslaspolen »

martinsson skrev:
Jag kan rekommendera Ryobi. Har en som klarar ungefär 600 kvadrat på en laddning. Har haft den ett år och har ingenting att klaga på.
http://se.ryobitools.eu/outdoor/lawn-mo ... 6x46l5f-2/
Intressant. Tror vår gräsmatta är just 500-600 kvadrat. Eftersom jag inte ser något pris där så kikade jag på Prisjakt, jag antar att den här är densamme? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2515680 Lite annat modellnummer var det. Är priset likt det du betalade?
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 274
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av martinsson »

Ja, jag har för mig jag betalade 4900 så det verkar vara den.
Om du köper den i butik så ser du på kartongen hur många kvadrat den klarar.
När jag letade så ville jag hitta den som klarar 2000 kvm ( ) men då jag inte hittade den så nöjde mig med den jag har.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av kanylbullen »

Jag var sugen på en robot men frugan tyckte det var jätteonödigt. Då köpte jag den billigaste eldrivna jag hittade. 599 kr på JULA. Tanken var att frugan skulle slita med eländet, tröttna och sedan ge efter för en robot. Problemet var ju att den fungerar ju utmärkt!
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Franz »

Jag har en Husqvarna 330X. Klipper väldigt bra och sköter sig själv! Inbyggd GPS gör att den fixar lite mer avancerade tomter där det är smala passager mellan klippområdena. Nackdelen är väl priset som ju är på ungefär 23 000:- idag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1611839
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Teslaspolen »

kanylbullen skrev:
Jag var sugen på en robot men frugan tyckte det var jätteonödigt. Då köpte jag den billigaste eldrivna jag hittade. 599 kr på JULA. Tanken var att frugan skulle slita med eländet, tröttna och sedan ge efter för en robot. Problemet var ju att den fungerar ju utmärkt!
Äsch, vad dum du är! :D Det blev ju svårt nu! Batteri eller sladd? Känns som om att sladden skulle komma ivägen och/eller fastna, alternativt att man skulle behöva flytta runt sladden hela tiden i olika uttag utomhus. Eller är det en överdrift?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Teslaspolen »

Franz skrev:
Jag har en Husqvarna 330X. Klipper väldigt bra och sköter sig själv! Inbyggd GPS gör att den fixar lite mer avancerade tomter där det är smala passager mellan klippområdena. Nackdelen är väl priset som ju är på ungefär 23 000:- idag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1611839
Jag tror robotklippar går bort så så länge priset är vad det är. Tar inte mer än 40 minuter att gå och klippa gården själv, men den är lite knepigt upplagd så jag vet inte hurvida en robotklippare skulle klara det eller ej.

Tror dock att steget till manuell med elmotor är det naturliga steget först. Robot blir det nog kanske i längre fram i framtiden, beror på!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Franz »

Teslaspolen skrev:
Franz skrev:
Jag har en Husqvarna 330X. Klipper väldigt bra och sköter sig själv! Inbyggd GPS gör att den fixar lite mer avancerade tomter där det är smala passager mellan klippområdena. Nackdelen är väl priset som ju är på ungefär 23 000:- idag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1611839
Jag tror robotklippar går bort så så länge priset är vad det är. Tar inte mer än 40 minuter att gå och klippa gården själv, men den är lite knepigt upplagd så jag vet inte hurvida en robotklippare skulle klara det eller ej.

Tror dock att steget till manuell med elmotor är det naturliga steget först. Robot blir det nog kanske i längre fram i framtiden, beror på!
Det är dock svårt att slå resultatet av en daglig klippning med en robot. Min matta ser oftast nästan ut som en golfbana utan några tråkiga spår av gräsklipparhjul :)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
kanylbullen skrev:
Jag var sugen på en robot men frugan tyckte det var jätteonödigt. Då köpte jag den billigaste eldrivna jag hittade. 599 kr på JULA. Tanken var att frugan skulle slita med eländet, tröttna och sedan ge efter för en robot. Problemet var ju att den fungerar ju utmärkt!
Äsch, vad dum du är! :D Det blev ju svårt nu! Batteri eller sladd? Känns som om att sladden skulle komma ivägen och/eller fastna, alternativt att man skulle behöva flytta runt sladden hela tiden i olika uttag utomhus. Eller är det en överdrift?
Nej, sladd är värdelöst. Hade en lite billig elklippare till en radhustomt, jag klippte aldrig sladden men andra gjorde det. Man måste hela tiden tänka på var sladden är och dra och flytta den så att man inte klipper av den. Så nej, nej, batteri i så fall.
Men som sagt hade jag funderat på ny klippare hade jag köpt en robot, om nu min trädgård funkat för det osv. De finns ju från 6-7kkr och uppåt väl värt 40-120 minuter i veckan.
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av REIT »

Jag har 2 st med sladd. Funkar väldigt bra. Har valt bort plastiga modeller och satsat på metall vilket håller bättre. Den ena är 5 år och den andra 25 år!
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Tars »

Franz skrev:
Teslaspolen skrev:
Franz skrev:
Jag har en Husqvarna 330X. Klipper väldigt bra och sköter sig själv! Inbyggd GPS gör att den fixar lite mer avancerade tomter där det är smala passager mellan klippområdena. Nackdelen är väl priset som ju är på ungefär 23 000:- idag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1611839
Jag tror robotklippar går bort så så länge priset är vad det är. Tar inte mer än 40 minuter att gå och klippa gården själv, men den är lite knepigt upplagd så jag vet inte hurvida en robotklippare skulle klara det eller ej.

Tror dock att steget till manuell med elmotor är det naturliga steget först. Robot blir det nog kanske i längre fram i framtiden, beror på!
Det är dock svårt att slå resultatet av en daglig klippning med en robot. Min matta ser oftast nästan ut som en golfbana utan några tråkiga spår av gräsklipparhjul :)
Kan varmt rekommendera 330.
Har ca 3000 att klippa och gräsmattan ser ut som du nämner, golfgreen.
Det finns mindre modeller från Husqvarna också.
Har provat andra märken för Husqvarna var lite dyrt, men kom till insikt att det är Husqvarna som har varit med i robotutvecklingen från första början vet vad de sysslar med. Tyvärr är mycket annat skräp.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Stefan T »

Min skalman(automover) fixar gräset är på 8:onde säsongen
Skit bra pajar han köper jag en aldrig mer en fosilklippare som dånar
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Nusse »

Enligt en färsk test av Råd&Rön fungerar de elektriska klipparna alldeles utmärkt. Bosch Rotak Ergoflex 37-43 får toppbetyg och kostar ~2-2.500 kr.
Jag gissar att det ändå är lite jobbigt med sladd. Finns versioner med batteri, men då är (pris)steget upp till en robot inte många tusen. Har själv köpt en enkel worx för 7 kkr som ska installeras idag.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av kanylbullen »

Teslaspolen skrev:
kanylbullen skrev:
Jag var sugen på en robot men frugan tyckte det var jätteonödigt. Då köpte jag den billigaste eldrivna jag hittade. 599 kr på JULA. Tanken var att frugan skulle slita med eländet, tröttna och sedan ge efter för en robot. Problemet var ju att den fungerar ju utmärkt!
Äsch, vad dum du är! :D Det blev ju svårt nu! Batteri eller sladd? Känns som om att sladden skulle komma ivägen och/eller fastna, alternativt att man skulle behöva flytta runt sladden hela tiden i olika uttag utomhus. Eller är det en överdrift?
Med sladd. Inga problem med sladden, den ligger ju bara där du redan varit och där klipper man ju inte igen. 25 meter räcker för hela min baksida i alla fall.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Bjorn »

Har aldrig haft nåt annat än elklippare i 21 år.

Klippare med sladd Partner höll från 1994 - 2009. Bara slipa kniven då och då, Motorlager slut 2009. En avklippt sladd på alla år när en annan skulle prova. Sedan en Flymo med sladd. Helt värdelös, brann upp (rök) andra säsongen. 2010 en Bosch rotak 43 med sladd, Den är bra och funkar fortfarande.

Sen 2012 har jag Huskvarna robotklippare, den enklaste som bara irrar. Kommer aldrig att ha nåt annat än robot igen.
- Gräsmattan blir bättre, mindre mossa.
- Slipper klippa i regn. Den gör det så mycket bättre iom att den bara klipper några mm.
- Slipper klippa kl 22 för att man ska iväg en vecka.
- Slipper uppsamlare. Den lämnar ju inget som märks.
- Slipper göda (nästan iallafall).

Undvik kanter, bättre med avslut mot plattor i samma nivå som gräset så att klipparen kan gå ute en bit på plattorna.
Den lämnar nämligen lite större kanter oklippta.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Niklas Z »

kanylbullen skrev:
Teslaspolen skrev:
kanylbullen skrev:
Jag var sugen på en robot men frugan tyckte det var jätteonödigt. Då köpte jag den billigaste eldrivna jag hittade. 599 kr på JULA. Tanken var att frugan skulle slita med eländet, tröttna och sedan ge efter för en robot. Problemet var ju att den fungerar ju utmärkt!
Äsch, vad dum du är! :D Det blev ju svårt nu! Batteri eller sladd? Känns som om att sladden skulle komma ivägen och/eller fastna, alternativt att man skulle behöva flytta runt sladden hela tiden i olika uttag utomhus. Eller är det en överdrift?
Med sladd. Inga problem med sladden, den ligger ju bara där du redan varit och där klipper man ju inte igen. 25 meter räcker för hela min baksida i alla fall.
Jag tycker inte heller kabeln än något problem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Svenssons »

Har robotgräsklippare sedan förra året. Mitt bästa köp hittills. Mycket nöjd att alltid ha en nyklippt gräsmatta och dessutom slipper klippa efter jobbet eller på helgen. Håller sniglarna borta dessutom.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Teslaspolen »

Har funderat lite mer på det och kommit fram till att för att ha en robotklippare som fungerar på den här lite konstiga gräsmattan så behövs det en rejält upp i prisklasserna, vilket det inte är på tal om just nu. Manuellt får det bli med säkerhet.
Skriv svar