Elektrisk gräsklippare?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Svenssons »

Machris skrev:
Skaffade Viking iMove förra året när sonen flyttade hemifrån och kvarvarande dottern inte tyckte det var värt att slita 1½-2 timmar för 150 spänn :)
Bästa investeringen på mycket länge. Fenomenalt om man som jag har en hustru som är extremt trädgårdsintresserad vilket innebär att vi inte bara har en fyrkantig stor gräsplätt utan avbrott, utan istället massor med rabatter o planteringar i gräsmattorna. Som tidigare nämnts även skönt att slippa tovig matta o massa visset klippt gräs bara för att man inte hann ut innan det hade vuxit 1 dm, skönt att slippa krångla sig in under låga äppelträd o taggiga buskage.
Vikingen hade lite barnsjukdomar med bl.a möjlighet för tvestjärtar o andra kryp att komma in på kretskortet i laddstationen o orsaka kortslutning ( hände 2 ggr) men det är fixat nu. Lantmännen i Kalmar hade dessutom ett enhetspris för installation vilket var extremt prisvärt om man hade en krånglig tomt.
Intressant... Jag köpte min Viking iMow där också i Kalmar... Har dock inte haft några problem med kortslutning eller andra barnsjukdommar. En annan fördel är att jag får det klippt under ungarnas studsmatta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Machris »

Svenssons skrev:

Intressant... Jag köpte min Viking iMow där också i Kalmar... Har dock inte haft några problem med kortslutning eller andra barnsjukdommar. En annan fördel är att jag får det klippt under ungarnas studsmatta.
Du har haft tur att någon litet kryp inte hittat in ännu. :) Om du lämnar in laddstationen så byter de kretskortet till en "tät" variant som ett garantijobb
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Jorma »

Bjorn skrev:
Har aldrig haft nåt annat än elklippare i 21 år.

Samma här, jag köpte den första 1994 och det var en billig sladdklippare som hette Wolfcraft eller liknande.
Den hängde med 10 år och sedan blev det en till som jag har glömt namnet på, men den tog slut efter 4 år.
Ingen sladd avklippt.
Nästa var en Bosch med batteridrift och den tog slut för några veckor sedan efter ca. 7 års efter att ha klippt i en sten, lager och kniv gick åt skogen, så det blev en ny Bosch, Batterierna från den förra är fortfarande friska och passar i den nya med samma spänning 36 V och samma storlek på måtten på batterierna, men den nya har 4 Ah batterier, dom gamla som får bli reserver har bara 2,4 Ah.
Det kommer inte att bli någon automatklippare då vi inte klipper gräset förrän vid midsommar första gången, det är så fina vita blommor som får blomma ut först och en automat klarar inte lite högre gräs.

Jag hatar grannens Klippo som går illa och luktar illa, han har nog aldrig servat den, men han får fin motion i alla fall då det tar lika lång tid att få igång den som det tar att klippa vår gräsmatta med en susande elklippare :mrgreen: .
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av AGCF »

Det finns en Husqvarna rider på el nu och även "proffs" grästrimmer. Jag köpte trimmern och den är riktigt kraftfull. Fick faktiskt tag på en extra trimmer som är ouppackad om intresse finns :)

http://www.husqvarna.com/se/products/ri ... r-batteri/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av joel80 »

Jag har varit lite testperson på robotklippare.. Testat två budgetmodeller (bl.a den där biltemaklipparen) och nu en Robomow RS612 GSM.
Älskar att alltid ha nyklippt och fin gräsmatta.. Fantastiskt hur bra gräset verkar må av det.. Aldrig förut haft så grön matta.

De billigare klipper bra, men då jag har en avancerad tomt med många öar och rätt stor yta hade jag vissa problem.. De körde fast rätt ofta så man fick gå ut o hjälpa den lite.. Sen kunde jag inte klara av hela tomten (ca 1800 kvadrat) med de heller.. Gick inte att dra så lång tråd som behövdes.. Signalen blev för svag. Skulle klarat mig om det var färre saker att dra runt i mitten..

Med Robomow är det dock inga problem. Där fick man med kraftigare tråd och klipparen är mkt smartare. De få gånger den fastnat är det för att jag dragit tråden för nära saker eller när barnen/sambon lämnat saker på gräsmattan som den inte gillar.. En filt trasslade den in sig i.. Och en kissblöja(!) blev pulver.

Jag har koppling till poolrobot.se där den är köpt och det är för dem jag testat maskinerna.
Nån som är intresserad av att köpa nått därifrån så tror jag att jag kan fixa lite höstrabatt såhär nu när säsongen börjar ta slut. Skicka ett mess till mig isåfall så kan jag med stor sannolikhet fixa en rabattkod på fri frakt. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Teslaspolen »

Mycket intressant (och vänligt!)! Återkommer när jag hört mig för lite...
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Bow »

Är det någon som vet om det finns åkbara elklippare. Har stor tomt 4.500 kvadratmeter varav gräs ca. 3000 med massor av träd rabatter grusgångar m.m. Så robot tror jag inte funkar.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Machris »

Låter som vår tomt ungefär, vi har inte riktigt så mycket gräs men annars mycket rabatter, gångar o träd. Är ju idealiskt med robotklippare då du slipper krångla dig runt med en stor maskin.
Vikings största modell ska ju klara 4000 kvm, säljs på Lantmännen i Kalmar. När vi köpte vår där förra året hade de ett enhetspris för installation och dragning av signalkabel oavsett storlek på tomten. Tror det kostade 1800 för installationen. Tog hela dagen så det blev en ganska låg timpeng :)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Svenssons »

Bow skrev:
Är det någon som vet om det finns åkbara elklippare. Har stor tomt 4.500 kvadratmeter varav gräs ca. 3000 med massor av träd rabatter grusgångar m.m. Så robot tror jag inte funkar.
Viking iMow som jag har ska klara av 3000 kvm. Träd är ju ingen fara, rabatter och gångar får man lägga slinga runt och det är slingan som kan bli jobbig att lägga. Det går dock få hjälp att lägga ner den. Åkgräsklippare tror jag funkar bättre på större ytor utan gångar, rabatter och träd. Det är i alla fall så vi använder det. Har en robotgräsklippare på trädgården med rabatter och träd som visserligen bara är på kanske 1500 kvm, åkgräsklippare (dieseldriven John Deere) på de större ytorna med enbart enstaka träd och buskar som kanske är på 5 000-10 000 kvm per plats och sedan en trimmer för mindre gränsytor. Åkgräsklipparen kommer bara fram när gräset blivit en bit över decimetern, robotgräsklipparen går dagligen.

Skulle inte ha något emot en eldriven åkgräsklippare i framtiden dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av AGCF »

Bow skrev:
Är det någon som vet om det finns åkbara elklippare. Har stor tomt 4.500 kvadratmeter varav gräs ca. 3000 med massor av träd rabatter grusgångar m.m. Så robot tror jag inte funkar.
Husqvarna Rider Battery
http://www.husqvarna.com/se/products/ri ... r-batteri/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av 12man »

de borde uppdatera denna är från 2011,

om de byggt den mot lager så måste det bli rea snart

ger blyrumpa ett nytt utseende , ser lite labbigt ut också

Bild
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av 12man »

husqvarna panter leo video från 2010, vad blev det av denna



ströks bort i nåt krispaket, men vill ha
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av AGCF »

Det finns en från Cub Cadet som inte säljs i EU och en från Mean Green som kostar runt 200k men har väldigt hög kapacitet.
http://www.meangreenproducts.com/commercialmower.html
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Bengt »

Bosch batteriklippare är ruskigt bra, har en hemma och en på landet. Har även en Bosch motorsåg som använder samma batteri.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
mseid
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 maj 2016 15:21

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av mseid »

Tillhör de som väntar tappert på att Husqvarna ska komma med en lite effektivare modell än "Rider Battery".
Vore verkligen smart av Husqvarana eller Stiga om de kunde göra något som Mean Greens CXR-60RD till en vettig kostnad.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av drakbane »

Har sedan jag köpte huset för snart 10 år sedan satsat på Makita 18v handverktyg, de 2 (skruvdragare o borrmask) jag köpte då snurrar fortfarande.
Har kompletterat efterhand med ytterligare saker.

Så förra året, efter att vi tröttnat på dessa tråkiga elklippare med sladd som ALLTID är i vägen! :evil: ,
införskaffades en batteriklippare. Då vi inte har så stora gräsmattor, men 2 st på olika ställe, var prio liten men effektiv.

Den har fungerat över förväntan! 2st 18v batterier ger 36v o 5ah, så den klarar av allt vi behöver o lite till. Vill jag flytta den får den plats i en stor sopsäck i Teslans bagage.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av apkungen »

12man skrev:
de borde uppdatera denna är från 2011,

om de byggt den mot lager så måste det bli rea snart

ger blyrumpa ett nytt utseende , ser lite labbigt ut också

Bild
Nätaggregatet är för stort för att bygga in i den där lilla klipparen, det är därför det ser ut så där...
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Tjell »

Vi köpte en Husqvarna elåkklippare. Vi har ca 1,5 ha gräsmatta. Eftersom jag jobbar hemifrån så har jag tid att dela upp klippandet på två dagar vilket går åt för körtiden på en laddning räcker inte riktigt till allt vi behöver klippa.

Apparaten fungerar hyfsat bra, speciellt efter att vi lärt oss hur den funkar: det skiljer sig lite från en ICE-klippare.

Jag berättar gärna mer om nån vill veta...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
mseid
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 maj 2016 15:21

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av mseid »

Tjell skrev:
Vi köpte en Husqvarna elåkklippare. Vi har ca 1,5 ha gräsmatta. Eftersom jag jobbar hemifrån så har jag tid att dela upp klippandet på två dagar vilket går åt för körtiden på en laddning räcker inte riktigt till allt vi behöver klippa.

Apparaten fungerar hyfsat bra, speciellt efter att vi lärt oss hur den funkar: det skiljer sig lite från en ICE-klippare.

Jag berättar gärna mer om nån vill veta...
Har också funderat på den (delvis för att den verkar vara den enda som finns att få tag på just nu). Är egentligen sugen på en modell med mer utvecklad ack-teknik (som Husqvarna aldrig verkar få tummen ur och släppa) med just kortare laddtider. Men, jag undrar vad du menar med ”hyfsat bra” – vad är det med den som skulle kunna vara bättre?
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Tjell »

Den borde vara 4WD. Klippdäcket borde vara lättare att ta väck för rengöring (håller på och bygger om för just detta). Laddtiden borde vara kortare. Batteritekniken känns rent uråldrig. Körtiden borde vara längre. Motorerna till visparna är i svagaste laget. Klippbredden borde vara betydligt större.

Men den är TYST och väldigt smidig att köra omkring buskar med. Totalt sett så är den mycket trevlig, trots allt som borde vara bättre.

Jo, vi har en asstor gräsmatta så egentligen borde vi ha en asstor klippare också - och det har vi men den är inte ombyggd till eldriven rotorklippare ännu (jag har väl för mycket annat att göra, jobba t.ex.). Det är en gammal greenklippare med cylinderaggregat så det funkar inte så bra på vanlig gräsmatta, måste alltså byggas om.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
mseid
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 maj 2016 15:21

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av mseid »

Tack, dina synpunkter verkar överensstämma rätt bra med den bild jag har fått av den. Den har ju iofs sjunkit i pris till vettig nivå i år, men jag velar nog fortfarande - köpa eller vänta. (den gamla harven rullar ju fortfarande...) Märkligt dock att Husqvarna inte lyckas med att släppa en ny i år heller. Jag började ju tjata på dem om det för något år sedan och det borde väl ändå vara fler och fler nu som vill ha en uppdaterad version?
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Elektrisk gräsklippare?

Inlägg av Tjell »

Vi avser att byta ut våra andra grejer också: motorsågar, röjsåg etc. Vi har redan ytterligare ett elfordon, en golfbil med ett skapligt flak som vi använder här på gården till allt tänkbart flytta-runt-jobb. Frugan är greenkeeper på Vårgårda golfklubb så iv tog hand om ett gammalt vrak som jag ordnat till nu så den funkar riktigt bra, fastän den också har asgammal teknik...
Gårdsbilen.jpg
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar