Något konstigt med IVL´s beräkning i sin nya film...

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Något konstigt med IVL´s beräkning i sin nya film...

Inlägg av Leo »

Låt oss backa bandet lite. Vi känner nog alla (tyvärr) till den beryktade IVL-rapporten som släpptes maj 2017. Som vi genom åren fått och fortfarande får stångas med. (Jag har själv läst hela rapporten och har ganska bra koll på hur deras antaganden gör att resultaten blir som den blir)

Fick nu idag se ett klargörande som IVL gjorde strax därefter i juli 2017. (Alltså INTE filmen som släpptes häromdagen)

https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/ny ... entar.html

I det här ”klargörandet” skriver man i juli 2017 att, citat ”-Tillverkningen av ett batteri som kan lagra 30 kWh skulle då motsvara i storleksordningen 2400–3000 mils körning med dagens klimatprestanda för diesel eller bensin i Sverige”.

Dvs det är alltså ursprungsrapporten applicerad på elbilar i just Sverige mm som gör att det trots allt ser vettigt ut (men fortfarande de ursprungliga konstiga antaganden/beräkningarna i grunden ändå skulle jag säga)

Samtidigt i den nu släppta FILMEN mars 2019 ”enligt nyare Norsk forskning =mer realistisk beräkning?) Anges att en ”liten elbil” (vilket i min värld motsvarar elbilar på ca 30kWh) På 18000mil har 60-70% lägre Co2” i Sverige än motsvarande fossilbil. (I Europa anger de 20% tror jag hon sa)

Omräknat borde det väl då ungefär motsvara ett miltal på ca 5500-7200mil (5500/18000=30%, dvs 70% bättre eller 7200/18000=40%, dvs 60% bättre)

Så enligt klargörandet i juli 2017 till den utsprungliga rapporten tog det 2400-3000mil i Sverige innan en 30kWh elbil var i kapp enligt de själva.

Nu enligt den nya filmen där man verkar vilja visa att elbilar är BÄTTRE än vad den första rapporten sa/misstolkades, då behöver plötsligt en ”liten elbil” 5500-7200mil innan elbilen är i kapp?

Jag får det inte att gå ihop helt enkelt.

Dvs nu är ”Rubrikerna” positiv men exemplet de själva tar upp är faktiskt mer negativt! Men jag kanske tänker/räknar totalt fel eller missar något? :?:

Det är därför det skaver lite i mig... (Är man själv en foliehatt???) att FILMENS budskapet/syfte egentligen är:

”-köp små elbilar MEN fortsätt köp stora fossilbilar/familjebilar eller alternativt köp familjebilar med små batterier =PHEV” dvs fortsätt köp Volvo och deras PHEV...

Särskilt med tanke på att Bilsweden är med som avsändare (Intresseorganisation för alla bilmärken i Sverige där Volvo har störst inflytande) Där det då blir en logisk kompromiss som alla bilmärken kan gå med på. Volvo som mest säljer stora familjebilar och många av de andra som mest säljer små/mellanstora bilar/elbilar =ALLA bilmärken är nöjda och kan stå bakom budskapet gemensamt även Volvo...

Sen om något år då även Volvo har nya (stora) elbilar så kommer en ny IVL-rapport som säkerligen säger -köp elbil oavsett storlek! (Rapporter som IVL alltså egentligen lätt skulle kunnat ta fram redan 2017...)

IVL skriver ju tex på sin hemsida om att de länge har jobbat med att hjälpa Volvo med miljöarbete...
22A3899D-CCE0-42F7-8605-CC02831862FA.png
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 11 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: IVL Hjälp mig förstå deras nya film/beräkning!

Inlägg av Mickep »

Självklart så är inte elbilar helt utsläppsfria. (eftersom de tillverkas och fraktias precis som vanliga bilar) prislappen brukar vara en indikation hur mycket energi som går åt.det finns förbättringsåtgärder skulle man snällt kunna utrycka det.
Sedan hur mycket som skiljer beror nog hur man räknar det. Men antar att de räknat på samma sätt ice vs batteribil. ett år verkar rimligt. annars har bilarna blivit mer miljövänliga om man kan åka längre i en fossilbil för att komma upp i samma utsläpp som en elbil. men då pratar vi max 3 år. sedan måste den skrotas. (se, det finns alltid något att totalt ändra budskapet i en text)
Skriv svar