Att resa miljövänligt

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Att resa miljövänligt

Inlägg av Lasse »

Ska åka upp från Malmö till Stockholm över en helg om några veckor. Då jag inte har bil i dagsläget är för det mesta tåg det självklara alternativet för långresor.

Men när jag skulle beställa biljett konstaterade jag att det skulle kosta minst 2300kr ToR. 2a klass biljett utan avbokning eller något annat extra. Kollade lite på flygaternativ och där skulle det istället kosta strax över 1000-lappen ToR.

Har svårt att förstå logiken i det och känner mig inte speciellt sugen på inrikesflyg av miljöskäl. Kollade upp ett tredje alternativ och visade sig att jag att skulle jag hyra Renault Zoe med 41kWh-batteri skulle det kosta mig 550kr från fredag 08:00 till måndag 08:00 med fria mil. Kan dess utom passa på att besöka vänner längs vägen när jag ändå ska ladda.

Jag får som sagt inte alls ihop logiken men då jag inte har någon tidspress mer än när jag ska vara framme så blir hyrbil i detta fall bästa alternativet. Skulle gärna fråga någon politiker hur detta är möjligt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av Teslaspolen »

Flyget har skattebefriat bränsle. Hade det varit skattat som vi beskattar annan fossil soppa så hade nog läget varit lite annorlunda.

Men ja, det är vansinne att prisläget mellan flyg/tåg är som det är.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 2 gång.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av Svenssons »

Kostar lite mer att underhålla rälsen än luften... Snabbtåg kommer bli ännu dyrare. Elflyg lär kunna bli billigare när det kommer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av unumlapis »

Svenssons skrev:
Kostar lite mer att underhålla rälsen än luften... Snabbtåg kommer bli ännu dyrare. Elflyg lär kunna bli billigare när det kommer.
Med tanke på snabbtågs diskussionerna här i Sverige men som du säger har någon pratat något om vad biljetter kostar? Vet ju när jag åkte med Shinkansen T/R Tokyo Kyoto (drygt 500km) så kostade de biljetterna runt 3000 per person vilket visserligen var under högsäsong men dock.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av Mickep »

Jag tycker också det är synd att flyget är billigare än tåg. (Dock så är jag emot att flyg skall bli dyrare av principskäl).
Men jag har svårt att motivera tåget när det är dyrare, tar längre tid, inte helt driftsäkert (tyvärr, att det går på räls betyder numera att det inte gör det *ka-tshh* :) ). Jag ser jättegärna tåg som pendlingsmedel, men då skall det vara billigare och snabbare än bil eller annat.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av Svenssons »

unumlapis skrev:
Svenssons skrev:
Kostar lite mer att underhålla rälsen än luften... Snabbtåg kommer bli ännu dyrare. Elflyg lär kunna bli billigare när det kommer.
Med tanke på snabbtågs diskussionerna här i Sverige men som du säger har någon pratat något om vad biljetter kostar? Vet ju när jag åkte med Shinkansen T/R Tokyo Kyoto (drygt 500km) så kostade de biljetterna runt 3000 per person vilket visserligen var under högsäsong men dock.
Snabbtågsbiljeter kommer ju inte bli billigare än dagens tågbiljetter. Större energiåtgång och dyrare underhåll än dagens tåg.

Man kan önska sig att mer miljövänligare alternativ ska vara billigare och bättre men det finns ju inget som säger att det kommer vara så.

Att gå eller cykla kanske man tycker är miljövänligare men hur lång tid kommer inte det ta när det gäller resor på många mil och vad kommer energiåtgången egentligen vara? Man kan visserligen se resan som ett mycket längre gymbesök...

Själv tror inte jag att de snabbtåg som politikerna kommer vilja bygga kommer vara samhällsekonomiskt lönsamma eller ens miljövänligare sett till alternativ som vi har inom snar framtid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Kostar lite mer att underhålla rälsen än luften... Snabbtåg kommer bli ännu dyrare. Elflyg lär kunna bli billigare när det kommer.
Det beror väl delvis på att vi struntar i att underhålla luften, och släpper ut vad skit som helst där, utan att det kostar något för flygbolagen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Kostar lite mer att underhålla rälsen än luften... Snabbtåg kommer bli ännu dyrare. Elflyg lär kunna bli billigare när det kommer.
Det beror väl delvis på att vi struntar i att underhålla luften, och släpper ut vad skit som helst där, utan att det kostar något för flygbolagen.
Bör ju styras på bränslet, elflyg lär väl ha mindre skit ut i luften? Själv ser jag en framtid med mindre elplan för "kortare" resor. Kontinentala resor lär fortsätta med flytande bränsle för förbränning ett bra tag. Jag säger inte heller att flyg är miljövänliga men tror inte att snabbtågen är varken sammhällsekonomiska, miljövänliga eller ens billiga för resenärerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
Kostar lite mer att underhålla rälsen än luften... Snabbtåg kommer bli ännu dyrare. Elflyg lär kunna bli billigare när det kommer.
Det beror väl delvis på att vi struntar i att underhålla luften, och släpper ut vad skit som helst där, utan att det kostar något för flygbolagen.
Bör ju styras på bränslet, elflyg lär väl ha mindre skit ut i luften? Själv ser jag en framtid med mindre elplan för "kortare" resor. Kontinentala resor lär fortsätta med flytande bränsle för förbränning ett bra tag. Jag säger inte heller att flyg är miljövänliga men tror inte att snabbtågen är varken sammhällsekonomiska, miljövänliga eller ens billiga för resenärerna.
Jag håller med om att det bör styras på bränslet. Jag är inte emot flyg, jag är emot att miljöförstörare inte behöver betala för den skada de orsakar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av lator »

Lasse skrev:
Kollade upp ett tredje alternativ och visade sig att jag att skulle jag hyra Renault Zoe med 41kWh-batteri skulle det kosta mig 550kr från fredag 08:00 till måndag 08:00 med fria mil. Kan dess utom passa på att besöka vänner längs vägen när jag ändå ska ladda.

Jag får som sagt inte alls ihop logiken men då jag inte har någon tidspress mer än när jag ska vara framme så blir hyrbil i detta fall bästa alternativet. Skulle gärna fråga någon politiker hur detta är möjligt.
Blir nyfiken på var du lyckas hyra en Zoe så billigt med fria mil... MoveAbout tar 695 kr med milbegränsning (30mil/dag) och då är det från kl 16 fredag till 23 på söndag (går att sträcka till 07 mändag...).
Perpetum i Göteborg vill ha 875 kr för lång helg (samma tider som du fick) med fria mil.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av bat »

Lasse skrev:
Ska åka upp från Malmö till Stockholm över en helg om några veckor. Då jag inte har bil i dagsläget är för det mesta tåg det självklara alternativet för långresor.

Men när jag skulle beställa biljett konstaterade jag att det skulle kosta minst 2300kr ToR. 2a klass biljett utan avbokning eller något annat extra. Kollade lite på flygaternativ och där skulle det istället kosta strax över 1000-lappen ToR.

Har svårt att förstå logiken i det och känner mig inte speciellt sugen på inrikesflyg av miljöskäl. Kollade upp ett tredje alternativ och visade sig att jag att skulle jag hyra Renault Zoe med 41kWh-batteri skulle det kosta mig 550kr från fredag 08:00 till måndag 08:00 med fria mil. Kan dess utom passa på att besöka vänner längs vägen när jag ändå ska ladda.

Jag får som sagt inte alls ihop logiken men då jag inte har någon tidspress mer än när jag ska vara framme så blir hyrbil i detta fall bästa alternativet. Skulle gärna fråga någon politiker hur detta är möjligt.
SJ brukar ha väldigt dynamisk prissättning. Enklaste sättet att få ned kostnaden är justera restid/resdag. Om det nu är möjligt..

Finns även en del rabatter via olika föreningar. E.g. medlemmar i Coop, Friluftsfrämjandet mfl har 10-15% på de flesta resorna.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av jeppe_sthlm »

Rätt märkligt att det inte är skatt på flygbränsle. Behöver åka en del mellan Stockholm och Oslo i jobbet. Har tänkt att ta tåget någon gång, men det har varit dyrare än flyget.

Ett par gånger har jag tagit bilen, men milersättningen för resan blir typ dubbelt så dyr som en flygbiljett. Går nog dock ungefär jämt ut om man räknar med taxi och tågresor till och från flygplatser.

Nåt knas är det..men jag förstår att det inte är
helt enkelt att komma överens om en global flygbränsleskatt. För stora ekonomiska intressen bakom för att det ska bli av
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 jul 2014 11:43
Ort: Malmö

Re: Att resa miljövänligt

Inlägg av Lasse »

Hyr via Hertz, tror det är med 15% rabatt via SJ prio men verkar vara lätt att få tag på rabatt via andra också. Hyrt Zoe via dom två gånger tidigare och kört runt hundra mil varje gång under en helg.
Screenshot_20190331-235021.png
Skriv svar