Det är bråttom nu, annars tar kineserna över helt med sina billiga elbilar.
Därför skriver Sverige och Tyskland ett samarbetsavtal om
tillverkning av batterier.
"Löfven avslöjade samtidigt att han och förbundskansler Angela Merkel i morgon kommer att underteckna ett nytt samarbetsavtal som rör artificiell intelligens och tillverkning av batterier."
"Han poängterade också vikten av att industrin nu tar itu med klimathotet "
https://www.expressen.se/nyheter/lofven ... d-i-kvall/
Nu är det full satsning på elbilar från VW.
Inte gasbilar eller vätgasbilar.
"Framför allt måste föreningen flytta sig från strategin om ‘teknikneutralitet’ och se till att alla styrkor uteslutande inriktas på utvecklingen av batterielektriska bilar. Utveckling och marknadsföring av fordon med bränsleceller och gasmotorer eller andra miljövänliga tekniker måste stoppas då detta överbelastar industrin, säger VW-chefen Herbert Diess”, skriver tyska tidningen Welt."
http://www.elbilen.org/tyska-jattarnas- ... en-framat/
Löven satsar på miljön och batterier
Moderator: Redaktion
Löven satsar på miljön och batterier
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Löven satsar på miljön och batterier
Det där med kinesiska elbilar kommer har vi hört länge. När batteritillverkaren BYD köpte en bilfabrik tänkte jag att nu kommer det snart kinesiska elbilar. Grymt besviken blev jag. Det tog fem år innan deras första seriösa elbil (BYD e6) presenterades och än har inga bilar dykt upp här. Dessutom är bilarna dyra om man räknar bort subventionerna.
Kineserna var tidigt ute med litiumjonbatterier till elbilar men exporten har dröjt. Jag har en cell på 50 Ah stående sedan femton år tillbaka. Någon gång ska jag kolla hur mycket kapacitet det är kvar i den.
Jag antar att Löven vill sälja Nortvolts batterier. Scania (=Volkswagen) har ju satsat i bolaget.
Kineserna var tidigt ute med litiumjonbatterier till elbilar men exporten har dröjt. Jag har en cell på 50 Ah stående sedan femton år tillbaka. Någon gång ska jag kolla hur mycket kapacitet det är kvar i den.
Jag antar att Löven vill sälja Nortvolts batterier. Scania (=Volkswagen) har ju satsat i bolaget.
Re: Löven satsar på miljön och batterier
HenrikC skrev:Det där med kinesiska elbilar kommer har vi hört länge. När batteritillverkaren BYD köpte en bilfabrik tänkte jag att nu kommer det snart kinesiska elbilar. Grymt besviken blev jag. Det tog fem år innan deras första seriösa elbil (BYD e6) presenterades och än har inga bilar dykt upp här. Dessutom är bilarna dyra om man räknar bort subventionerna.
Kineserna var tidigt ute med litiumjonbatterier till elbilar men exporten har dröjt. Jag har en cell på 50 Ah stående sedan femton år tillbaka. Någon gång ska jag kolla hur mycket kapacitet det är kvar i den.
Jag antar att Löven vill sälja Nortvolts batterier. Scania (=Volkswagen) har ju satsat i bolaget.
Billiga elbilar säljs ju redan idag i Tyskland.
VW Polo-klassen.
e.Go Life
Pris från € 15,900
https://e-go-mobile.com/en/models/e.go-life/
VW Golf-klassen.
MGC Model MG E60/5 Reichweite bis 420 km
Pris från 19.040 €
http://www.mg-motor.world/MGC-Model-MG- ... index.php/
VW SUV-klassen
MG Electric MG E 60 ZS Navi LED Smart-Key B, 562km
Pris från 26.500 €
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 87e3d9747a
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Löven satsar på miljön och batterier
Detta är Sverige och här finns ingen elbil under 300kkr före subventioner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Löven satsar på miljön och batterier
Svenssons skrev:Detta är Sverige och här finns ingen elbil under 300kkr före subventioner.
Smart Electric Drive kostar från 218 900 kr.
VW e-up kostar från 266.500kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension