Behåll fossilbilen och miljökompensera
Moderator: Redaktion
Behåll fossilbilen och miljökompensera
Jag måste erkänna att jag är dåligt påläst angående utsläppsrätter. Jag vet ju att företag köper dessa för att få lov att släppa ut. Blev väldigt förvånad av en insändare i dagens tidning.
Insänadaren menade på att istället för att köpa en elbil så skulle man behålla sin fossilbil och klimatkompensera genom att köpa utsläppsrätter.
På vilket sätt hjälper det miljön? Jag har svårt att se resonemanget här, hur denna person tänker.
Insänadaren menade på att istället för att köpa en elbil så skulle man behålla sin fossilbil och klimatkompensera genom att köpa utsläppsrätter.
På vilket sätt hjälper det miljön? Jag har svårt att se resonemanget här, hur denna person tänker.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Man fixar sina egna CO2 utsläpp på det viset, ja. Men man löser inte problemet med att man förgiftar den lokala luften.
Dessutom, och kanske huvudsakligen, så ger det inga signaler till förändring i samhället. Att köpa elbil visar att man tar ställning; se bara vad förbeställningarna på Model 3 gjorde för bilindustrin.
Dessutom, och kanske huvudsakligen, så ger det inga signaler till förändring i samhället. Att köpa elbil visar att man tar ställning; se bara vad förbeställningarna på Model 3 gjorde för bilindustrin.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Det viktigaste när man köper elbil är att man stödjer omställningen. Man är med och ökar volymerna för att få ner priserna.
Visst, köpa utsläppsrätter kanske hindrar någon annan, men helt säkert är det ju inte.
Framförallt får man en sjukt mycket bättre upplevelse om man väljer elbil. Det är smidigt och drivlinan är fantastisk.
Visst, köpa utsläppsrätter kanske hindrar någon annan, men helt säkert är det ju inte.
Framförallt får man en sjukt mycket bättre upplevelse om man väljer elbil. Det är smidigt och drivlinan är fantastisk.
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Jag gör så och har gjort så i ca ett år. En dryg hundring i månaden gör att jag klimatkompenserar för mitt dubbla CO2-avtryck. I väntan på att en elbil som fyller mina behov och funkar med mina ekonomiska förutsättningar blir tillgänglig så är det tills vidare den bästa "lösningen". Det innebär inte att jag anser att jag "köpt mig fri" från att skaffa elbil - det vill och ska jag fortfarande - och jag kommer fortsätta klimatkompensera även efter att jag skaffat elbil.
Men ekonomiskt och miljömässigt sett så håller jag på sätt och vis med skribenten, det är lite att sila mygg och svälja kameler att köpa en elbil "för miljöns skull". Bara det att en dryg hundring i månaden - vilken investeras i globala projekt för förnybar energi - kompenserar för mitt dubbla CO2-avtryck säger en del om hur pengarna kommer till bäst nytta. Sen stämmer det så klart att vi långsiktigt måste styra om fordonsparken till ett hållbart alternativ och att varje ICE-bilist som byter till elbil är ett steg i rätt riktning. Vad jag säger är att det, i alla fall i nuläget, gör större nytta för miljön om man investerar i projekt som till exempel byter ut kolenergi mot förnybara energikällor. Att köpa en billig ICE-bil istället för en Tesla och investera mellanskillnaden i projekt för förnybar energi skulle göra mer nytta för miljön, ifall det var prio ett. Men hur kul är det?
Som tur är utesluter inte det ena det andra. Man kan BÅDE köra elbil OCH klimatkompensera. Eller göra det ena eller det andra, man får helt enkelt göra som man vill.
https://www.goclimateneutral.org/
Men ekonomiskt och miljömässigt sett så håller jag på sätt och vis med skribenten, det är lite att sila mygg och svälja kameler att köpa en elbil "för miljöns skull". Bara det att en dryg hundring i månaden - vilken investeras i globala projekt för förnybar energi - kompenserar för mitt dubbla CO2-avtryck säger en del om hur pengarna kommer till bäst nytta. Sen stämmer det så klart att vi långsiktigt måste styra om fordonsparken till ett hållbart alternativ och att varje ICE-bilist som byter till elbil är ett steg i rätt riktning. Vad jag säger är att det, i alla fall i nuläget, gör större nytta för miljön om man investerar i projekt som till exempel byter ut kolenergi mot förnybara energikällor. Att köpa en billig ICE-bil istället för en Tesla och investera mellanskillnaden i projekt för förnybar energi skulle göra mer nytta för miljön, ifall det var prio ett. Men hur kul är det?
Som tur är utesluter inte det ena det andra. Man kan BÅDE köra elbil OCH klimatkompensera. Eller göra det ena eller det andra, man får helt enkelt göra som man vill.
https://www.goclimateneutral.org/
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
För mig är det mest miljön och att få ner användningen av olja. Vill inte vara med och finansiera Putins imperium eller Saudiarabiens diktatur.
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Jag tycker Verdi har en riktigt bra poäng med: "Det viktigaste när man köper elbil är att man stödjer omställningen. Man är med och ökar volymerna för att få ner priserna. "
Tycker argumentet "det är att sila mygg och svälja kameler att köpa en elbil för miljöns skull" faller. Skulle gissa att alternativet i de flesta fall är: ska jag köpa en avgasbil eller en elbil och inte: ska jag köpa en bil eller fortsätta cykla?
En avgasbil är ju en commit på ca 65ton (Golf 1.6 TDi) jämfört med ca 12ton CO2 som en elbil (model 3) har, om man kör 2000mil/år i 15 år.
Tycker argumentet "det är att sila mygg och svälja kameler att köpa en elbil för miljöns skull" faller. Skulle gissa att alternativet i de flesta fall är: ska jag köpa en avgasbil eller en elbil och inte: ska jag köpa en bil eller fortsätta cykla?
En avgasbil är ju en commit på ca 65ton (Golf 1.6 TDi) jämfört med ca 12ton CO2 som en elbil (model 3) har, om man kör 2000mil/år i 15 år.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Frysa eller svettas? Syftar du på kallsvettningar pga dåligt samvete?Smutt skrev:Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Geni87 skrev:Frysa eller svettas? Syftar du på kallsvettningar pga dåligt samvete?Smutt skrev:Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Smutt har ju precis hämtat ut sin S75D, så den är ju just nu en miljöbelastning. Måste vara därför han kallsvettas
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Ja, lite så tänker jag.LarsL skrev:Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Det är precis vad s.k. klimatkompensation är: Avlatsbrev. Det är pengar som går till någon bedragare någonstans. Precis som kyrkans avlatsbrev förr i tiden.LarsL skrev:Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Elbilar minskar luftföroreningarna. "Klimatkompensation" gör inte det.
När alla är klimathysteriker och utmålar koldioxid som ett gift, titta på vad som faktiskt händer i naturen. Sök på global greening. I takt med att koldioxidhalten ökar så brer grönskan ut sig. Ljus, vatten, värme och koldixid är det viktigaste faktorerna för att växter ska trivas. Om växterna hade fått rösta hade de gått all in på att maxa koldioxiden och istället få bort såna utsläpp som skadar dem som gift eller surt regn. Otur för dem att de som bestämmer i världen andas syre...
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Aha, en klimatlögnare.HenrikC skrev:Det är precis vad s.k. klimatkompensation är: Avlatsbrev. Det är pengar som går till någon bedragare någonstans. Precis som kyrkans avlatsbrev förr i tiden.LarsL skrev:Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Elbilar minskar luftföroreningarna. "Klimatkompensation" gör inte det.
När alla är klimathysteriker och utmålar koldioxid som ett gift, titta på vad som faktiskt händer i naturen. Sök på global greening. I takt med att koldioxidhalten ökar så brer grönskan ut sig. Ljus, vatten, värme och koldixid är det viktigaste faktorerna för att växter ska trivas. Om växterna hade fått rösta hade de gått all in på att maxa koldioxiden och istället få bort såna utsläpp som skadar dem som gift eller surt regn. Otur för dem att de som bestämmer i världen andas syre...
Öknar sprider sig pga extremtorka, och sist jag kollade var inte öknar gröna.
Nej, skulle inte kalla varken TRINE eller projekt som planterar träd som en investering är bedragare. Det är däremot luddigare att köpa utsläppsrätter; men det är fortfarande inte så att jag skulle kalla det bedrägeri.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Jag tycker också att Verdi har ett bra argument.Teslalink skrev:Jag tycker Verdi har en riktigt bra poäng med: "Det viktigaste när man köper elbil är att man stödjer omställningen. Man är med och ökar volymerna för att få ner priserna. "
Tycker argumentet "det är att sila mygg och svälja kameler att köpa en elbil för miljöns skull" faller. Skulle gissa att alternativet i de flesta fall är: ska jag köpa en avgasbil eller en elbil och inte: ska jag köpa en bil eller fortsätta cykla?
En avgasbil är ju en commit på ca 65ton (Golf 1.6 TDi) jämfört med ca 12ton CO2 som en elbil (model 3) har, om man kör 2000mil/år i 15 år.
Det jag menade med "att sila mygg och svälja kameler" behöver kanske förklaras bättre. Bilkörningen är en mindre del i en persons totala CO2-avtryck även med en fossilbil, såvida man inte kör väldigt mycket. Att flyga, äta rött kött, leva och konsumera är den större delen. Därför ger investeringen i en elbil en rätt dålig utdelning i form av miljöpåverkan per krona, jämfört med att klimatkompensera. (Om man nu inte avfärdar klimatkompensation som en bluff som bara gör någon annan rik utan att nå projekt som gör miljönytta.) Att få utvecklingsländer (och Tyskland, Polen, USA m.fl.) att ställa om från kolenergi till förnybar energi ger mer positiv miljöpåverkan per investerad krona än att köpa en elbil. DET är min poäng.
Sen tycker jag så klart att alla får göra som de vill. Och bäst är så klart att både klimatkompensera och att stödja utvecklingen med elbilar. Köper ingen elbilarna så kommer ju så klart inte omställningen att gå så fort...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Ja, jag kan ta den anklagelsen. Har kört på biobränsle sedan RME var populärt. Bilen luktade mat när man körde!Teslaspolen skrev:
Aha, en klimatlögnare.
Öknar sprider sig pga extremtorka, och sist jag kollade var inte öknar gröna.
Nej, skulle inte kalla varken TRINE eller projekt som planterar träd som en investering är bedragare. Det är däremot luddigare att köpa utsläppsrätter; men det är fortfarande inte så att jag skulle kalla det bedrägeri.
Saharaöknen växer inte. Lokalbefolkningens ihärdiga arbete med lokala lösningar får den faktiskt att krympa och grönskan att breda ut sig.
Från tidningen Nature:
https://www.nature.com/articles/s41467-018-04616-8
Here we report, using high-resolution satellite imagery, that woody vegetation cover over sub-Saharan Africa increased by 8% over the past three decades and that a diversity of drivers, other than CO2, were able to explain 78% of the spatial variation in this trend. A decline in burned area along with warmer, wetter climates drove WPE, although this has been mitigated in areas with high population growth rates, and high and low extremes of herbivory, specifically browsers. These results confirm global greening trends,
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Teslaspolen skrev:Aha, en klimatlögnare.HenrikC skrev:Det är precis vad s.k. klimatkompensation är: Avlatsbrev. Det är pengar som går till någon bedragare någonstans. Precis som kyrkans avlatsbrev förr i tiden.LarsL skrev:Att köpa avlatsbrev kanske hjälper det dåliga samvetet men du gör inget i den riktiga världen.
Elbilar minskar luftföroreningarna. "Klimatkompensation" gör inte det.
När alla är klimathysteriker och utmålar koldioxid som ett gift, titta på vad som faktiskt händer i naturen. Sök på global greening. I takt med att koldioxidhalten ökar så brer grönskan ut sig. Ljus, vatten, värme och koldixid är det viktigaste faktorerna för att växter ska trivas. Om växterna hade fått rösta hade de gått all in på att maxa koldioxiden och istället få bort såna utsläpp som skadar dem som gift eller surt regn. Otur för dem att de som bestämmer i världen andas syre...
Öknar sprider sig pga extremtorka, och sist jag kollade var inte öknar gröna.
Nej, skulle inte kalla varken TRINE eller projekt som planterar träd som en investering är bedragare. Det är däremot luddigare att köpa utsläppsrätter; men det är fortfarande inte så att jag skulle kalla det bedrägeri.
Säger inget om klimatet. Det stämmer nog som de säger. Men visst är det så att öknarna faktiskt INTE sprider sig?
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Nej snälla, inte i denna tråden.HenrikC skrev:När alla är klimathysteriker och utmålar koldioxid som ett gift, titta på vad som faktiskt händer i naturen. Sök på global greening. I takt med att koldioxidhalten ökar så brer grönskan ut sig. Ljus, vatten, värme och koldixid är det viktigaste faktorerna för att växter ska trivas. Om växterna hade fått rösta hade de gått all in på att maxa koldioxiden och istället få bort såna utsläpp som skadar dem som gift eller surt regn. Otur för dem att de som bestämmer i världen andas syre...
Model 3 LR AWD 19"
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Om man inte behöver en bil men tycker att man ändå vill köpa en elbil för klimatets skull så håller jag med dig. Tror dock att det alternativet är bra sällsynt.juristen skrev:
Det jag menade med "att sila mygg och svälja kameler" behöver kanske förklaras bättre. Bilkörningen är en mindre del i en persons totala CO2-avtryck även med en fossilbil, såvida man inte kör väldigt mycket. Att flyga, äta rött kött, leva och konsumera är den större delen. Därför ger investeringen i en elbil en rätt dålig utdelning i form av miljöpåverkan per krona, jämfört med att klimatkompensera. (Om man nu inte avfärdar klimatkompensation som en bluff som bara gör någon annan rik utan att nå projekt som gör miljönytta.) Att få utvecklingsländer (och Tyskland, Polen, USA m.fl.) att ställa om från kolenergi till förnybar energi ger mer positiv miljöpåverkan per investerad krona än att köpa en elbil. DET är min poäng.
Sen tycker jag så klart att alla får göra som de vill. Och bäst är så klart att både klimatkompensera och att stödja utvecklingen med elbilar. Köper ingen elbilarna så kommer ju så klart inte omställningen att gå så fort...
Transport står för 1/3-del av sveriges utsläpp så det är en avsevärt stor del som tillfaller bilen.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Vet inte hur du kommit fram till detta. I den statistik jag har läst så ger ett bilfritt liv en större minskning på CO2-avtrycket än att äta en växtbaserad kost eller att avstå från att flyga.juristen skrev:Bilkörningen är en mindre del i en persons totala CO2-avtryck även med en fossilbil, såvida man inte kör väldigt mycket. Att flyga, äta rött kött, leva och konsumera är den större delen.
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Ja, det stämmer (så klart lite beroende på mängd flyg/körning/etc) och det jag sade motsäger inte heller detta. Det jag sa var att bilkörningen är en mindre del av en persons totala CO2-avtryck. Och att man med att klimatkompensera kan kompensera för hela avtrycket medan man genom att byta till elbil endast minskar en del av det.lano skrev:Vet inte hur du kommit fram till detta. I den statistik jag har läst så ger ett bilfritt liv en större minskning på CO2-avtrycket än att äta en växtbaserad kost eller att avstå från att flyga.juristen skrev:Bilkörningen är en mindre del i en persons totala CO2-avtryck även med en fossilbil, såvida man inte kör väldigt mycket. Att flyga, äta rött kött, leva och konsumera är den större delen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Detta äe ju totalt nonsens. Utsläppsrätter är ju ett av de bästa argumenten för att köpa elbil. Bensin och diesel är helt exkluderat, men när man börjar "tanka" el så är man plötsligt med och bidrar till en bättre kompensation för de som producerar fossilfri el
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Ja jag mår jättedåligtJeppe_E skrev:Geni87 skrev:Frysa eller svettas? Syftar du på kallsvettningar pga dåligt samvete?Smutt skrev:Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Smutt har ju precis hämtat ut sin S75D, så den är ju just nu en miljöbelastning. Måste vara därför han kallsvettas
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
I mina gamla fossiler så öppnade man dörrarna soliga dagar för att få ut värmen men det blev svettigt första 10min, på vintern körde jag elektrisk kupévärmare men det var kallt första 15min i alla fall, nu sätter jag mig alltid i en perfekt tempererad bilGeni87 skrev:Frysa eller svettas? Syftar du på kallsvettningar pga dåligt samvete?Smutt skrev:Köra vidare i en fossil och frysa eller svettas varför skulle nån göra det frivilligt???
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Behåll fossilbilen och miljökompensera
Är ju ganska enkelt egentligen.
Finns det ingen elbil som passar: behåll befintlig eller köp begagnat.
Finns det en elbil som fyller behov och man ska ha en ny bil, köp elbil.
Med andra ord alla nya bilar som säljs bör vara elbilar (hårddraget).
Finns det ingen elbil som passar: behåll befintlig eller köp begagnat.
Finns det en elbil som fyller behov och man ska ha en ny bil, köp elbil.
Med andra ord alla nya bilar som säljs bör vara elbilar (hårddraget).