Bensinupproret

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10282
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bensinupproret

Inlägg av Legato »

jpetters skrev:
Verdi skrev:
Man blir bara ledsen över brist på bildning och intelligens när man läser i såna där forum. Är nog det jag uppskattar mest i Tesla-bubblan. De allra flesta är med i matchen så att säga. :lol:
Håller helt med.
+1

Orkar inte längre med att ta strider mot LHS. Det går inte att "vinna".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av M3apan »

Svenssons skrev:
Vi har bunktrat lite olja för sämre tider... Vad ska vi göra med oljan nu när el tar över?
20190512_120333.jpg
Minst 10 fat är oöppnade...
Men häll ut oljan och fyll upp dom med el istället!!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Bensinupproret

Inlägg av bullen »

Hur många kwh går det i en liter el?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bensinupproret

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Vi har bunktrat lite olja för sämre tider... Vad ska vi göra med oljan nu när el tar över?
20190512_120333.jpg
Minst 10 fat är oöppnade...
Gör som VW. Märk om oljefaten till HVO100 och sälj till miljöpartiet :lol:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

bullen skrev:
Hur många kwh går det i en liter el?
Det beror på hur många elektroner du lyckas trycka ner i måttet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Elmil skrev:
EnTraktor skrev:
Kollade på denna video på Aftonbladet. Vilka "stjärnor" det finns där ute :D

- Det finns massa som säger att det är bättre att vi kör mindre av miljöskäl, vad säger du till dom?
- Det tror inte jag på. Jag har läst på rapporterna och så där, men jag tror inte på det. Nä... Elbilen är ju värre Vi kan inte sluka mer el från jorden, det går inte! Vi kommer äta upp jorden inifrån. Så finns det ingenting kvar.
- Men nu måste jag ändå ställa en kritisk fråga, gör man inte samma sak med bensin?
- Nää, nä det tror jag inte... Det är alldeles för hög skatt på det!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2G ... protestera
Vi kan inte sluka mer el från jorden, det går inte!
:D :D :D
Jag hade tänkt föreslå att be dem räkna på energiinnehållet i bensinen (9 kWh) för att få dem att förstå att ett kWh-pris på ca 1:80 inte är särskilt dyrt, men jag inser nu att det vore meningslöst.. :roll: :roll:
Ja, allt resonemang går rakt över huvudet på den typen av folk.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av mickeisol »

Alfred skrev:
Håller med ett gäng här i tråden som är inne på att vi främst borde rikta in oss på att få stopp på nybilsförsäljningen av fossilbilar för att undvika att kostnaderna för omställningen drabbar låginkomsttagare på landsbygd som ändå i praktiken inte har något alternativ till att fortsätta tanka bensin idag.

Blev dessutom ombedd av Aftonbladet att skriva ett inlägg i frågan i slutet på förra veckan eftersom jag har varit ute och vevat i stad/land-debatten tidigare. Det publicerades nyss på webben och ska gå i tidningen imorgon tillsammans med ett helt paket om Bensinskatteupporet 3.0.

Sprid gärna om ni tycker det finns något vettigt i det.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Xg4 ... ivna-bilar
Kan någon påverka några partier med detta förslag, samt samtidigt tillfredsställa bensinupproret med 12kr/liter.

Med norge som exempel och deras andel sålda elbilar (58% mars) så visar det ju att det är den snabbaste vägen att gå ifall man påskynda sverige mot en fossilfri biltrafik, samtidigt som man underlättar för dom som inte har råd både med nya elbilar och dyr bensin.
Med det uppenbara att flera som inte har råd med en ny elbil kommer att kunna köpa en begagnad inom några år.

Politiker bör inte kunna förkasta detta ifall dom har en agenda mot fossilfri biltrafik.
Om det bara är skattepengar som är intressant, så lär dom motarbeta ett sådant här förslag.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bensinupproret

Inlägg av joel80 »

Vi är så jävla körda.. Människan som ras är för dum för att överleva..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Bensinupproret

Inlägg av Tars »

joel80 skrev:
Vi är så jävla körda.. Människan som ras är för dum för att överleva..

Jag drar till mars.
Någon som hakar på?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Vi är så jävla körda.. Människan som ras är för dum för att överleva..
Hjärnsläppet är totalt. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

Dags för människa 2.0 kanske? ;)

Men skämt åsido. Det där kan ju knappast vara på riktigt. För mig känns det som att Aftonblasket har iscensatt detta högst begåvade samtalet. Och så har de klippt ihop det lite snyggt så att kvinnan i filmen ser så dum ut som möjligt. Jag hoppas verkligen att det är så. Annars är det här ett bevis på att evolutionsteorin är fel i grunden eftersom människan annars aldrig hade kunnat lämna apstadiet. Eller så har vi inte gjort det.
Det måste vara fejk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Dags för människa 2.0 kanske? ;)

Men skämt åsido. Det där kan ju knappast vara på riktigt. För mig känns det som att Aftonblasket har iscensatt detta högst begåvade samtalet. Och så har de klippt ihop det lite snyggt så att kvinnan i filmen ser så dum ut som möjligt. Jag hoppas verkligen att det är så. Annars är det här ett bevis på att evolutionsteorin är fel i grunden eftersom människan annars aldrig hade kunnat lämna apstadiet. Eller så har vi inte gjort det.
Det måste vara fejk.
Nej, alltså jag har kollat på hela inslaget och visst är det klippt. Men klippningen är inte mellan själva frågan och svaret. Jag önskar verkligen att det hade varit det...men nä. Men det platsar väl väl in i gruppen Vi-som-borde-vara-tysta-men-som-ändå-öppnar-munnen. Finns ju en hel del youtube-stjärnor som man kan titta på om man vill känna sig lite smart :lol:

Det finns (tyvärr) en hel del människor som lever i en liten liten låda och som är helt faktaresistenta. Eller rättare sagt, har de läst något som stämmer in med deras världsbild i lådan så tar de detta till sig och förkastar all annan fakta. Hon har ju för bövelen läst rapporter och så om det... :?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

En viss faktaresistens är väl mer eller mindre normalt för alla människor. Och i en bubbla lever alla. Man ser sin lilla värld. Hjärnan filtrerar bort allt som anses onödigt. Det är så vi fungerar. Sen finns olika begåvningsnivåer. Vissa har lättare för att ta till sig ny information, även om det kanske inte passar in i den aktuella världsbilden. Och då får man revidera sin världsbild. Det är väl i princip så all form av forskning och utveckling fungerar. Världen fungerar bra för mig tills någon annan bevisar för mig att jag har fel och då är det bara bekänna färg och tänka om. Men det är lättare sagt än gjort.

Andra kan inte tänka sig överhuvudtaget att ändra uppfattning. Uttrycket "jag tror inte på detta" är ganska synonymt för denna världsbild. Min mor som var lärare, brukade säga, tro får man göra i kyrkan. Och det sammanfattar nog det hela ganska bra. Man har byggt sig en världsbild som bygger på tro, känsla och gissningar, samtidigt som man saknar förmåga att ändra sin åsikt. Det är väl så religion fungerar i stort sett. Och det har ju tydligen varit ett ganska framgångsrikt koncept hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Bensinupproret

Inlägg av Kevork »

0c4.jpg
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bensinupproret

Inlägg av tor-ake »

När hon säger att man suger el ur jorden så menar hon troligen att kol (som genererar fossil el) och kobolt mm.( som behövs till batterier) är ändliga resurser.

Hon är inte så bra på att förmedla sin mentala modell av hur saker hänger ihop, bara. Men det är det inte så många som kan, helt oförberett.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bensinupproret

Inlägg av nek0 »

Hur tillagar man lövbiff med köttfärssås? Har någon recept och är villig att dela med sig? Jag är lite sugen på att smaka på det :lol:
Sedan vill jag ha några ton el helst 800V och förpackat i plastdunkar de håller bättre än metall :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bensinupproret

Inlägg av tor-ake »

Findus kan göra lövbiff av färs.

Bild
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bensinupproret

Inlägg av nek0 »

tor-ake skrev:
Findus kan göra lövbiff av färs.

Bild
Fast det var lövtunn bit inte biff :lol:
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Bensinupproret

Inlägg av Hammar »

nek0 skrev:
Hur tillagar man lövbiff med köttfärssås? Har någon recept och är villig att dela med sig? Jag är lite sugen på att smaka på det :lol:
Sedan vill jag ha några ton el helst 800V och förpackat i plastdunkar de håller bättre än metall :)
Här är en veckomatsedel. Smaklig måltid :mrgreen:

https://www.tasteline.com/recept/farsfy ... dragonsas/
http://kicki.fagotten.ac/recept/fylld_biff_fers.htm
https://www.kokaihop.se/recept/faersfylld-loevbiff
https://matmorsann.blogg.se/2010/januar ... vbiff.html
https://recept.allas.se/recept/farsfyll ... srullader/
https://www.mathem.se/recept/lovbiff-med-champinjonkram
https://matmorsann.blogg.se/2013/decemb ... vbiff.html
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bensinupproret

Inlägg av nek0 »

Hammar skrev:
nek0 skrev:
Hur tillagar man lövbiff med köttfärssås? Har någon recept och är villig att dela med sig? Jag är lite sugen på att smaka på det :lol:
Sedan vill jag ha några ton el helst 800V och förpackat i plastdunkar de håller bättre än metall :)
Här är en veckomatsedel. Smaklig måltid :mrgreen:

https://www.tasteline.com/recept/farsfy ... dragonsas/
http://kicki.fagotten.ac/recept/fylld_biff_fers.htm
https://www.kokaihop.se/recept/faersfylld-loevbiff
https://matmorsann.blogg.se/2010/januar ... vbiff.html
https://recept.allas.se/recept/farsfyll ... srullader/
https://www.mathem.se/recept/lovbiff-med-champinjonkram
https://matmorsann.blogg.se/2013/decemb ... vbiff.html
Tack men det var inte "lövbiff med köttfärssås" ;)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bensinupproret

Inlägg av Mickep »

Tycker det är lite för mycket misskreditering av människor. Därför behövs det lite förståelse över deras situation.
När man läser historierna som folk berättar slår det en att många utav dem är låginkomsttagare, deras löner har inte hängt med i kpi utveklingen. De bor oftast så kollektivtrafiken inte passar eller inte alls (orimliga pendlingstider eller för att få livspuisslet att gå ihop). En stor del av deras lön går till bensin. Det blir som ett moment 22 för dem, de har inte råd att köpa ny/annan bil. Lösningen blir för många att bryta upp sitt liv och samhälle och flytta närmare staden (vilket en del inte kommer klara). De är liksom fast i en rävsax och den lata förklaringen att det är bara att flytta eller byta jobb är väldigt okänslig. En sänkning av bensinkostnaden skulle underlätta för dem, de är helt klart och det är halmstrået de drar efter. Så för dem så är klimatet lägre prioriterat eftersom deras liv och leverne står högre i kurs än den lilla påverkan de gör. många har minskat sitt bilåkande så mycket de kan.
Hur ser deras möjlighet att få igenom sina krav? Små, för att inte säga obefintliga. men det beror inte på klimatet utan främst ekonomipolitiken.
I Norge har man incitament att flytta ut på landsbygden. De kommuner som har naturtillgångar får beskatta dem där. Sånt är svårt att införa i Sverige där det är ett mer kolonitänkande. och att sänka skatten, det kommer aldrig att ske.punkt. möjligtvis om det blir andra lättnader/bidrag/åtgärder.

I miljöbalken har man tex en rimlighetsavvägning (Rimlighetsavvägning, 2 kap. 7 §) att kraven som ställs skall vara miljömässigt motiverade utan att vara ekonomiskt orimliga att genomföra. När skall bensinpriset anses som orimligt? Jag tror att en del folk skulle klara ett högre pris, men det skulle inte bli kul. vid 50 kr (dubblering) skulle man se att folk skulle börja slås ut, då är det semestrar folk får skippa. det är realiteten för många.
Så de ligger redan ned, att sparka på den som ligger får den som vill göra. jag tror att det bästa är att lyssna på dem och beklaga, för det kommer bara bli värre för dem.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Bensinupproret

Inlägg av EnTraktor »

Mickep skrev:
Tycker det är lite för mycket misskreditering av människor. Därför behövs det lite förståelse över deras situation.
När man läser historierna som folk berättar slår det en att många utav dem är låginkomsttagare, deras löner har inte hängt med i kpi utveklingen. De bor oftast så kollektivtrafiken inte passar eller inte alls (orimliga pendlingstider eller för att få livspuisslet att gå ihop). En stor del av deras lön går till bensin. Det blir som ett moment 22 för dem, de har inte råd att köpa ny/annan bil. Lösningen blir för många att bryta upp sitt liv och samhälle och flytta närmare staden (vilket en del inte kommer klara). De är liksom fast i en rävsax och den lata förklaringen att det är bara att flytta eller byta jobb är väldigt okänslig. En sänkning av bensinkostnaden skulle underlätta för dem, de är helt klart och det är halmstrået de drar efter. Så för dem så är klimatet lägre prioriterat eftersom deras liv och leverne står högre i kurs än den lilla påverkan de gör. många har minskat sitt bilåkande så mycket de kan.
Hur ser deras möjlighet att få igenom sina krav? Små, för att inte säga obefintliga. men det beror inte på klimatet utan främst ekonomipolitiken.
I Norge har man incitament att flytta ut på landsbygden. De kommuner som har naturtillgångar får beskatta dem där. Sånt är svårt att införa i Sverige där det är ett mer kolonitänkande. och att sänka skatten, det kommer aldrig att ske.punkt. möjligtvis om det blir andra lättnader/bidrag/åtgärder.
Det ligger absolut nått i det du skriver. Men om vi räknar damen med lövbiffen, så har hon enligt uppgift 10 mil till jobbet, vilket ger ca 200 mil i månaden för jobbresor. Gånger 0,75 i förbrukning ger 150 liter soppa per månad. Om man skulle sänka bensinskatten med 2-3 kr/liter så skulle det ge henne 300-400 kr/mån. Det skulle inte förändra hennes ekonomi nämnvärt och än mindre skulle det förändra hennes miljöavtryck eller möjligheten att köpa en miljövänligare bil i framtiden. Samtidigt skulle svenska staten tappa enorma skatteintäkter.

Om man istället t.ex. skulle ta bort momsen på elbilar så skulle det snabba på omställningen och om bara 1-2 år skulle utbudet begagnade elbilar explodera. Så det gäller att rika insatserna rätt och sänkt bensinskatt är det absolut sämsta alternativet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: Bensinupproret

Inlägg av Verdi »

Att sänka bensinpriset är ett väldigt trubbigt instrument. Det gynnar alla som kör bil oavsett ekonomi och missgynnar de som inte kör. De som är allra svagast har inte råd med bil alls.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

EnTraktor skrev:

Det ligger absolut nått i det du skriver. Men om vi räknar damen med lövbiffen, så har hon enligt uppgift 10 mil till jobbet, vilket ger ca 200 mil i månaden för jobbresor. Gånger 0,75 i förbrukning ger 150 liter soppa per månad. Om man skulle sänka bensinskatten med 2-3 kr/liter så skulle det ge henne 300-400 kr/mån. Det skulle inte förändra hennes ekonomi nämnvärt och än mindre skulle det förändra hennes miljöavtryck eller möjligheten att köpa en miljövänligare bil i framtiden. Samtidigt skulle svenska staten tappa enorma skatteintäkter.

Om man istället t.ex. skulle ta bort momsen på elbilar så skulle det snabba på omställningen och om bara 1-2 år skulle utbudet begagnade elbilar explodera. Så det gäller att rika insatserna rätt och sänkt bensinskatt är det absolut sämsta alternativet.
Fast hon sa ju själv att nästan halva hennes lön gick till bensin. Då tänker jag lite som du. 200 liter soppa per månad á 17 kr = 3400 kr. Har verkligen en postanställd bara 7000 kr ut i månaden?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Bensinupproret

Inlägg av juristen »

Jag är för att sänka bensinskatten. Inte bara för att jag bor på landsbygden, men för att staten måste minska sitt ekonomiska beroende av fossila bränslen som inkomstkälla. Omställningen till fossilfritt kommer hämmas om staten förlorar pengar på den.

Staten har målat in sig själv i ett hörn här. Själva idén med att bränslet är dyrt så man betalar mer i proportion till hur mycket man kör är i och för sig god. Problemet är att det blivit en allmän inkomstkällan till statens svarta hål, förlåt - statskassan - istället för att vara öronmärkta pengar som går till att motverka den klimatpåverkan som utsläppen från bränslet ställer till med.

Sen anser jag det vara ett likabehandlingsproblem att bränsleskatt i praktiken innebär en skatteväxling FRÅN de som bor på landsbygden (och är beroende av bil i vardagen) TILL de i städerna (som har möjlighet att åka kollektivt). Samma landsbygd har dessutom generellt BÅDE lägre löner OCH högre skattetryck.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar