Bensinupproret

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bensinupproret

Inlägg av Mickep »

Tyvärr så måste de lägga ut 250 kkr extra för en elbil vilket motsvarar 16 kr/litern (om de far 15 000 mil på 10 år) det är om de kan betala kontant.måste de ta lån blir det ännu värre. De kan inte betala dessa nivåer annars skulle de inte protestera. När de har ett rimligt alternativ kan man föreslå elbil. Det skall inte dröja länge får jag hoppas.
Verdi

Re: Bensinupproret

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Tyvärr så måste de lägga ut 250 kkr extra för en elbil vilket motsvarar 16 kr/litern (om de far 15 000 mil på 10 år) det är om de kan betala kontant.måste de ta lån blir det ännu värre. De kan inte betala dessa nivåer annars skulle de inte protestera. När de har ett rimligt alternativ kan man föreslå elbil. Det skall inte dröja länge får jag hoppas.
Varför räknar du med ett restvärde på 0:-?

Är ju annat som spelar in också.

För övrigt så är det inte bensinpriset som ska sänkas om vissa grupper inte har råd. Det gynnar ju miljonären som ska fylla sin yacht med några kubikmeter bensin också...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Använd Teslakalkylen.com eller andra verktyg så att du får med alla kostnader mer korrekt. Jag har kommit fram till att bryt punkten för elbil verkar ligga vid 2000 mil just nu. Kör man längre än så är det ekonomiskt fördelaktigt att välja elbil istället för avgasbil när man köper bil.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Visste ni om att det är dyrare att bilsemestra i grannländerna än i Sverige?
https://omni.se/dyrare-att-bilsemestra- ... e/a/rAV6qR

Konstigt, det är ungefär samma pris överallt tycker jag. Dvs ibland betald laddning, men oftast helt gratis hos Tesla, vandrarhem och hyresstugor... ;)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bensinupproret

Inlägg av Mickep »

Verdi skrev:

Varför räknar du med ett restvärde på 0?

För övrigt så är det inte bensinpriset som ska sänkas...
Därför att det är mig mer ärligt mot en själv och kalkylen. Vad man får vid en försäljning är helt oberoende (om man ens skall sälja) banken kommer vilja ha betalt för hela beloppet. Men förstår att vissa behöver räkna på andra sätt för att få glädjekalkylen att gå ihop.

Skrev inget om bensinpriset, och tycker inte det skall sänkas (dock inte höjas) men för 1500 mil så räknar jag att det är 1500 kr/mån extra man kan betala för att nå samma kostnad med ex elbil. Om ens gamla skutt till dieselbil går på 50 kkr så blir det svårt att hitta något leasbart (Volvo gjorde en miss där de släppte v40 leasande inkl allt för 1995kr/mån för några år sedan som de drog tillbaka illa fort). Men inte omöjligt.
Priserna måste ned och det är en annan sak som gör att jag sätter restvärdet lågt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bensinupproret

Inlägg av Zalman3 »

Regeringen har kommit överens med Centern och Liberalerna om att återinföra den automatiska indexeringen av bränsleskatten.
Priset på bensin kommer att öka med 15 öre. Centerpartiet ska dock samtidigt ha fått igenom en skattesänkning på bränsle för att lindra smällen mot glesbygden.
https://www.expressen.se/dinapengar/ben ... re-litern/

Först en sänkning, sedan en återställning av bensinpriset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Regeringen har kommit överens med Centern och Liberalerna om att återinföra den automatiska indexeringen av bränsleskatten.
Priset på bensin kommer att öka med 15 öre. Centerpartiet ska dock samtidigt ha fått igenom en skattesänkning på bränsle för att lindra smällen mot glesbygden.
https://www.expressen.se/dinapengar/ben ... re-litern/

Först en sänkning, sedan en återställning av bensinpriset.
Sänkningen beror på om biobränslen blandas i soppan. Tyvärr är delar av partiets medlemmar lite väl besatta av biobränslen. Finns de som aktivt sprider elbilsmyter men tycker både biobränslen och vätgas är underbart och problemfritt.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Bensinupproret

Inlägg av vibrationsfri »

När det blir ännu dyrare med drivmedel och skatter så lär andrahandsvärdet se riktigt bra ut på våra elbilar.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Bensinupproret

Inlägg av roder99 »

Laddning gratis på Madeira med mobi:e kort :-)
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

Den siste idioten är inte född än.
Idiot_bensinupproret.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinupproret

Inlägg av TiborBlomhall »

Är det 32A trefas hen försöker installera? :roll:
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Bensinupproret

Inlägg av HenrikM76 »

Jerker skrev:
Den siste idioten är inte född än.
Min installation kostade 6000 kr inklusive Teslaladdare.....räknar man hem fort :) Men vill man så kan man med siffror påvisa allt idiotiskt bara för att bekräfta sin tes......det mer skrämmande är att så många tar det de läser på FB som sanning och fakta......källkritik, vad är det idag?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Bensinupproret

Inlägg av termosen »

TiborBlomhall skrev:
Är det 32A trefas hen försöker installera? :roll:
Snabbladdare har han räknar på. Alltså 50kw.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinupproret

Inlägg av TiborBlomhall »

De kostar mer än 38,000
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Bensinupproret

Inlägg av termosen »

TiborBlomhall skrev:
De kostar mer än 38,000
Då får han höja kalkylen lite till då!
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av M3apan »

Förjävligt! Låt oss starta snabbladdarupproret NU!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bensinupproret

Inlägg av nek0 »

TiborBlomhall skrev:
Är det 32A trefas hen försöker installera? :roll:
Det verkar som att det handlar om 63A.
Ska han ladda en Tesla Semi?
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/s ... 190701.pdf
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinupproret

Inlägg av TiborBlomhall »

:lol:

Han frågar sista raden "vad anser ni övriga?"
Ja vad ansåg de?

Kanske dags att gå med i bensinupproret för underhållningens skull :lol:

Jag kollade också hur mycket en bensinbil skulle kosta mig men oljeborrtorn är så förbaskat dyra! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
:lol:

Han frågar sista raden "vad anser ni övriga?"
Ja vad ansåg de?

Kanske dags att gå med i bensinupproret för underhållningens skull :lol:

Jag kollade också hur mycket en bensinbil skulle kosta mig men oljeborrtorn är så förbaskat dyra! :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Bensinupproret

Inlägg av frippan »

TiborBlomhall skrev:
:lol:

Han frågar sista raden "vad anser ni övriga?"
Ja vad ansåg de?

Kanske dags att gå med i bensinupproret för underhållningens skull :lol:

Jag kollade också hur mycket en bensinbil skulle kosta mig men oljeborrtorn är så förbaskat dyra! :mrgreen:
Då kommer de att kontra med hur mycket ett kärnkraftverk kostar, är ungefär så mycket el varje bil behöver enligt vissa
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

Tyvärr har jag hört nåt liknande, fast i mindre omfattning så sent som igår. Som jag skrev i en annan tråd har jag hjälpt min Audi-säljare att sälja en e-tron till en kund som var lite tveksam om han skulle ha elbil eller inte. Igår fick jag höra att kunden hade pratat med en elektriker om hemmaladdning och installation av ett trefasuttag. Enligt elektrikern var det förfärligt farligt att ladda hemma, men inte pga brandrisken eller så. Nej, det är tydligen så att elbilar matar in likström i elnätet, och därför måste man installera en svindyr laddbox som förhindrar detta! Audi-säljaren var tack och lov så pass insatt i ämnet att han tyckte det lät helt orimligt, och för säkerhets skull frågade han även Audi vad de tyckte om detta. Svaret han fick var såklart som förväntat att det är bullshit.
Sen frågade han mig och jag sa bara att kunden inte ska låta just denna elektrikern installera en laddbox. För den människan är antingen inkompetent eller oseriös.
Installera en laddbox ska man helst göra, ja, men främst för smidighetens skull, inte för att elektrikern ska bli rik på det. Tyvärr finns nog många skojare som kommer att tjäna en hel del pengar på det här viset framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8505
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bensinupproret

Inlägg av Pontus »

Ingen som reagerade på hans förbrukning, han kör 1500 mil per månad. Då har han ju sparat in kostnaden bara där. Klart han behöver en snabbladdare om han snittar 50 mil om dagen :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Faktiskt räcker det med 11 kW under 10 timmer.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Bensinupproret

Inlägg av Elbilisten »

"det är tydligen så att elbilar matar in likström i elnätet, och därför måste man installera en svindyr laddbox som förhindrar detta!"

Likström är livsfarligt. Man dör av det. Det är just därför det heter likström. Och det är alldeles sant, för det har någon skrivit på nätet.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Bensinupproret

Inlägg av kikat »

Elbilisten skrev:
"det är tydligen så att elbilar matar in likström i elnätet, och därför måste man installera en svindyr laddbox som förhindrar detta!"

Likström är livsfarligt. Man dör av det. Det är just därför det heter likström. Och det är alldeles sant, för det har någon skrivit på nätet.
Gillar inte att håna andra människor men förmodligen har det blivit något missförstånd.
Elbilar och främst de som går på 3-fas kan vid fel läcka likström som mättar den vanliga JFB TYP A och då kan det bli livsfarligt eftersom den ordinarie jordfelsbrytaren inte slår ut vid ex. strömgenomgång. Därför installerar man en JFB TYP B som bryter om likströmsfel skulle uppstå så inte likströmmen ska vandra vidare ut på nätet.
En JFB TYP B från de vanliga märkena (Hager, Garo) som elektriker vanligtvis använder kostar runt 10k, förmodligen där ordvalet "svindyr" kommer ifrån.
Men har man en gång installerat en laddbox så har man den och den fungerar till alla bilar, för har du en gång skaffat elbil kommer du aldrig vilja gå tillbaka.
Skriv svar