Bensinupproret

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Att sänka bensinpriset är ett väldigt trubbigt instrument. Det gynnar alla som kör bil oavsett ekonomi och missgynnar de som inte kör. De som är allra svagast har inte råd med bil alls.
Precis. Dessutom är höga bensinpriser inte det egentliga problemet. Kruxet är att folk inte har råd, och att de samtidigt måste pendla långt för att ta sig till jobbet. Och då sticker höga bränslepriser i ögonen. Man är beroede av bilen eftersom alternativen saknas. Det går att köpa billigare mat i viss mån, men bränsle kostar vad det kostar. En moment-22 situation.
Men lösningen är varken att avskaffa skatt på drivmedel eller att alla ska flytta till en stad. Lösningen måste rimligen vara att se till att alla kan klara sig på sin inkomst. Det får inte bli så att man inte har råd att ta sig till jobbet. Men det tror jag ärligt talat inte heller är fallet. Det är snarare så att det är så himla enkelt att skylla på bensinpriset när man anser att man har det för dåligt ställt. Precis på samma sätt som andra alltid skyller på invandring. I båda fallen är det naturligtvis så att det kostar en massa pengar som fattas någon annanstans. Men verkligheten är mer invecklad än så.
Visst kan ett drivmedelspris påverka en kalkyl. Men många köper ganska dyra bilar som drar en del soppa och sedan klagar de på bränslepriset, istället för att fundera på om de kanske borde köpt en billigare bil. Alla måste inte ha en ny eller nästan ny Volvo, BMW, VW eller Audi eller en väldigt stor bil som drar mer bränsle.
Ibland funderar jag på om en del inte har något konsekvenstänk alls på sina egna beslut utan bara tror att det är att tuta och köra så fixar någon annan (löv)biffen.
Det är en faktor som påverkade min kalkyl ivf.

XC60: Lån + Drivmedel + skatt = 7300 kr/mån
Model 3: Lån + El + Skatt = 5500 kr/mån

Sen ska man förstås inte sticka under stolen med att värdeminskningen inte är medräknad i den kalkylen. Men rent utgiftsmässigt per månad så är det + :lol:

Dock är totalkalkylen mot en ny Volvo S60 ganska bra för mig sett över 36 månader
Volvo S60: 7875 kr / 10200 kr per månad (utan/med kontantinsats). 50% restvärde 2500 mil/år
Tesla Model 3: 5615 kr / 9300 kr per månad (utan/med kontantinsats). 50% restvärde 2500 mil/år
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinupproret

Inlägg av mati »

mickeisol skrev:
Jo detta är såklart rätt, men att sänka bensinpriset och samtidigt göra det tokdyrt att köpa fossilbil är ju ett sätt att slå flera flugor i en smäll...
Man har ju med bonus-malus gjort ett försök att göra det tokdyrt att köra bensinbil. Syftet ska väl vara att göra fossilbilarna dyrare och elbilarna billigare. Idén är bra, men som vanligt har man inte tänkt färdigt. Eller så har man inte tänkt alls. Få har råd med en ny elbil, oavsett om den får bonus eller inte. Det är alltså främst företag som nu köper elbilar med bonusen. Privatbilisten är hänvisad till beg-marknaden. Okej då. Men där får man ingen bonus, och dessutom finns inga elbilar eftersom de försvinner till Norge. Jag har själv sålt min Tesla till Norge eftersom ingen i Sverige ville ha den. I slutändan bestämmer den egna plånboken, även om man inte är riktigt bekväm med det.
Vad har farbror staten hittat på för smart då? Jo, malus-bilarna blir efter några år plötsligt billigare i skatt, vilket innebär att privatbilisten kommer ändå skaffa en fossilbil, dels pga att det inte finns några begagnade elbilar, dels pga att fossilbilarna har passerat malus-tiden och är billiga igen. Men bensin är ju lika dyrt oavsett om man får malus eller inte. Sen sitter de där med höga bensinpriser och klagar att det är dyrt. Men bilen var billig att köpa. Det är ju ett systemfel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Bensinupproret

Inlägg av RagWal »

Bonus malus påverkar ju inte äldre bilar negativt ekonomiskt men ger incitament för de som har mer pengar och köper nya bilar att välja mer rätt. Valet av nya bilar påverkar ju mycket då de ska rulla många år. Sätter fler miljöbilar på marknaden åtminstone. Lite rätt är det ju men inte tillräckligt...
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Bensinupproret

Inlägg av RagWal »

Tycker det värsta bilköpet är en NY avgasbil. Begköp är ju bara en del i åldrandet av vagnsparken.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Bensinupproret

Inlägg av clecab »

En extra straffskatt på tex 1000kr per gram CO2 på varje ny bil så skulle nybilsköparna börja välja rätt sorts bilar.
De som köper nytt är oftast tjänstebilar och tycker oftast att de har råd. Men med en galet stort straff så blir det kanske ändring. Då finns det utrymme att kanske tom sänka bensinskatten för hela bilparken.
Men samtidigt införa tex km skatt så folk blir vana vid en sådan. Kanske 1kr/mil och ton fordon. Då väljer men mindre bilar också.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Bensinupproret

Inlägg av Swede1 »

clecab skrev:
En extra straffskatt på tex 1000kr per gram CO2 på varje ny bil så skulle nybilsköparna börja välja rätt sorts bilar.
De som köper nytt är oftast tjänstebilar och tycker oftast att de har råd. Men med en galet stort straff så blir det kanske ändring. Då finns det utrymme att kanske tom sänka bensinskatten för hela bilparken.
Men samtidigt införa tex km skatt så folk blir vana vid en sådan. Kanske 1kr/mil och ton fordon. Då väljer men mindre bilar också.
Oj vad du verkar gilla skatt, jobbar du på skatteverket?

Jag skulle hellre se att man tar bort momsen på elbilar bara. Ingen kilometerskatt. Nejdå, det ska krånglas till med bonus hit och malus dit och förmånsvärde suck vilket mupp beskattat folk svenskarna är, högst skattetryck i världen och folk verkar tro att det är bra att nån gammal sosse bestämmer med konstig liberal politik.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jeppe_E »


Ja, det är väl inte oväntat. Världens enklaste sak att klicka på "gå med i grupp". Men få är beredda på att göra något, mer än att knyta näven i fickan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Bensinupproret

Inlägg av Elbilisten »

Jeppe_E skrev:

Ja, det är väl inte oväntat. Världens enklaste sak att klicka på "gå med i grupp". Men få är beredda på att göra något, mer än att knyta näven i fickan.
En hel del i detta forum har dock genomfört den kraftfullaste protesten mot bensinpriset: börjat köra elbil :-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Mitt Facebook inlägg:
Det de vill uppnå är exakt samma sak som jag vill uppnå, bara det att jag har en helt annan (bättre?) lösning. De vill göra sina resor billigare så att de kan åka vart de vill när de vill och känna frihet, precis som jag. Problemet är att de har blivit lurade av oljeindustrin, politiker och journalister (SVT) att denna frihet bara går att få med avgasbilen. Det bilindustrin, politikerna och journalisterna nu kan göra är att visa att det går få ännu mer frihet och med en billigare lösning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bensinupproret

Inlägg av Mickep »

Tyvärr så måste de lägga ut 250 kkr extra för en elbil vilket motsvarar 16 kr/litern (om de far 15 000 mil på 10 år) det är om de kan betala kontant.måste de ta lån blir det ännu värre. De kan inte betala dessa nivåer annars skulle de inte protestera. När de har ett rimligt alternativ kan man föreslå elbil. Det skall inte dröja länge får jag hoppas.
Verdi

Re: Bensinupproret

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Tyvärr så måste de lägga ut 250 kkr extra för en elbil vilket motsvarar 16 kr/litern (om de far 15 000 mil på 10 år) det är om de kan betala kontant.måste de ta lån blir det ännu värre. De kan inte betala dessa nivåer annars skulle de inte protestera. När de har ett rimligt alternativ kan man föreslå elbil. Det skall inte dröja länge får jag hoppas.
Varför räknar du med ett restvärde på 0:-?

Är ju annat som spelar in också.

För övrigt så är det inte bensinpriset som ska sänkas om vissa grupper inte har råd. Det gynnar ju miljonären som ska fylla sin yacht med några kubikmeter bensin också...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinupproret

Inlägg av LarsL »

Använd Teslakalkylen.com eller andra verktyg så att du får med alla kostnader mer korrekt. Jag har kommit fram till att bryt punkten för elbil verkar ligga vid 2000 mil just nu. Kör man längre än så är det ekonomiskt fördelaktigt att välja elbil istället för avgasbil när man köper bil.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Visste ni om att det är dyrare att bilsemestra i grannländerna än i Sverige?
https://omni.se/dyrare-att-bilsemestra- ... e/a/rAV6qR

Konstigt, det är ungefär samma pris överallt tycker jag. Dvs ibland betald laddning, men oftast helt gratis hos Tesla, vandrarhem och hyresstugor... ;)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bensinupproret

Inlägg av Mickep »

Verdi skrev:

Varför räknar du med ett restvärde på 0?

För övrigt så är det inte bensinpriset som ska sänkas...
Därför att det är mig mer ärligt mot en själv och kalkylen. Vad man får vid en försäljning är helt oberoende (om man ens skall sälja) banken kommer vilja ha betalt för hela beloppet. Men förstår att vissa behöver räkna på andra sätt för att få glädjekalkylen att gå ihop.

Skrev inget om bensinpriset, och tycker inte det skall sänkas (dock inte höjas) men för 1500 mil så räknar jag att det är 1500 kr/mån extra man kan betala för att nå samma kostnad med ex elbil. Om ens gamla skutt till dieselbil går på 50 kkr så blir det svårt att hitta något leasbart (Volvo gjorde en miss där de släppte v40 leasande inkl allt för 1995kr/mån för några år sedan som de drog tillbaka illa fort). Men inte omöjligt.
Priserna måste ned och det är en annan sak som gör att jag sätter restvärdet lågt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bensinupproret

Inlägg av Zalman3 »

Regeringen har kommit överens med Centern och Liberalerna om att återinföra den automatiska indexeringen av bränsleskatten.
Priset på bensin kommer att öka med 15 öre. Centerpartiet ska dock samtidigt ha fått igenom en skattesänkning på bränsle för att lindra smällen mot glesbygden.
https://www.expressen.se/dinapengar/ben ... re-litern/

Först en sänkning, sedan en återställning av bensinpriset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinupproret

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Regeringen har kommit överens med Centern och Liberalerna om att återinföra den automatiska indexeringen av bränsleskatten.
Priset på bensin kommer att öka med 15 öre. Centerpartiet ska dock samtidigt ha fått igenom en skattesänkning på bränsle för att lindra smällen mot glesbygden.
https://www.expressen.se/dinapengar/ben ... re-litern/

Först en sänkning, sedan en återställning av bensinpriset.
Sänkningen beror på om biobränslen blandas i soppan. Tyvärr är delar av partiets medlemmar lite väl besatta av biobränslen. Finns de som aktivt sprider elbilsmyter men tycker både biobränslen och vätgas är underbart och problemfritt.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Bensinupproret

Inlägg av vibrationsfri »

När det blir ännu dyrare med drivmedel och skatter så lär andrahandsvärdet se riktigt bra ut på våra elbilar.
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Bensinupproret

Inlägg av roder99 »

Laddning gratis på Madeira med mobi:e kort :-)
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bensinupproret

Inlägg av Jerker »

Den siste idioten är inte född än.
Idiot_bensinupproret.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinupproret

Inlägg av TiborBlomhall »

Är det 32A trefas hen försöker installera? :roll:
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Bensinupproret

Inlägg av HenrikM76 »

Jerker skrev:
Den siste idioten är inte född än.
Min installation kostade 6000 kr inklusive Teslaladdare.....räknar man hem fort :) Men vill man så kan man med siffror påvisa allt idiotiskt bara för att bekräfta sin tes......det mer skrämmande är att så många tar det de läser på FB som sanning och fakta......källkritik, vad är det idag?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Bensinupproret

Inlägg av termosen »

TiborBlomhall skrev:
Är det 32A trefas hen försöker installera? :roll:
Snabbladdare har han räknar på. Alltså 50kw.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bensinupproret

Inlägg av TiborBlomhall »

De kostar mer än 38,000
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Bensinupproret

Inlägg av termosen »

TiborBlomhall skrev:
De kostar mer än 38,000
Då får han höja kalkylen lite till då!
Model Y LR
Model S 100D -18
Skriv svar