Kass batterihantering
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Kass batterihantering
Många elbilar (men det borde egentligen vara alla) tillåter dig att sätta en laddningsgräns på batteriet. Alla utom Tesla hindrar dig från att ladda till 100% SoC.
Men detta är sannerligen inte verkligheten vad gällande hemelektronik. Datorer, telefoner, surfplattor och så vidare laddar glatt upp till 100%. Laptops är kanske värst, då de oftast sitter inkopplade dagarna i ända. Det var det som fick mig till att skriva nu; batteriet till min laptop har just dött för andra gången. Senaste höll cirka två år. Telefoner laddar många till 100% varje natt, även om jag just där är skonad tack vare rootad Android + en app vid namn Battery Charge Limiter.
Hur ligger det till med trädgårdsredskap? Har t.ex elklippare från Bosch med batteri och snabbladdare. Laddar denna sig till 100% varje gång och kommer dö efter några år bara? Skruvdragare, routrar med inbyggda batterier, bluetooth-prylar... Allt!
Varför denna fruktansvärda batterihantering? Efter över två årtionden med Li-Ion borde man ändå ha lärt sig kan jag tycka...
Men detta är sannerligen inte verkligheten vad gällande hemelektronik. Datorer, telefoner, surfplattor och så vidare laddar glatt upp till 100%. Laptops är kanske värst, då de oftast sitter inkopplade dagarna i ända. Det var det som fick mig till att skriva nu; batteriet till min laptop har just dött för andra gången. Senaste höll cirka två år. Telefoner laddar många till 100% varje natt, även om jag just där är skonad tack vare rootad Android + en app vid namn Battery Charge Limiter.
Hur ligger det till med trädgårdsredskap? Har t.ex elklippare från Bosch med batteri och snabbladdare. Laddar denna sig till 100% varje gång och kommer dö efter några år bara? Skruvdragare, routrar med inbyggda batterier, bluetooth-prylar... Allt!
Varför denna fruktansvärda batterihantering? Efter över två årtionden med Li-Ion borde man ändå ha lärt sig kan jag tycka...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Kass batterihantering
Instämmer helt. Elbilsägandet gör ju att man förstår sig på detta bättre och nu är det frustrerande att inte kunna ställa in sin telefon på att begränsa laddningen. När min iPhone X var ny märkte jag att jag utan problem skulle klara mig genom dagarna om jag laddade den till 90%. Efter snart två år av konstant laddande till 100% är batteriet så slitet att det börjar bli dags att byta. Man borde inte behöva roota sin telefon för att lösa detta.
I elbilsdiskussioner med motsträviga tycker jag att man ofta hör just dessa erfarenheter som argument för varför elbilar aldrig kan funka. Alla "vet" ju att att batterierna är utslitna efter cirka två år.
I elbilsdiskussioner med motsträviga tycker jag att man ofta hör just dessa erfarenheter som argument för varför elbilar aldrig kan funka. Alla "vet" ju att att batterierna är utslitna efter cirka två år.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Kass batterihantering
Tror att jakten på att påvisa bra batteritid på nya enheter överväger lång lisvlängd, i synnerhet på telefoner där risken att de kasseras inom 3år av andra skäl ändå är rätt stor.
Men undrar ändå hur du vet att de faktiskt laddar fullt? Att det står 100% är ju inte samma sak som att batteriet är laddat till sin nominella maxkapacitet, om man skulle sätta en begränsning hade man ju antagligen fortfarande kallat "full" laddning för 100%.
De flesta elverktyg använder man ju inte så ofta och står inte på laddning när de inte används så tycker de håller rätt bra men undrar lite hur det är med batterihanteringen på robotklippare? De går ju alltid till sin laddare och vill minnas jag läst att de äter en del batteri.
Men undrar ändå hur du vet att de faktiskt laddar fullt? Att det står 100% är ju inte samma sak som att batteriet är laddat till sin nominella maxkapacitet, om man skulle sätta en begränsning hade man ju antagligen fortfarande kallat "full" laddning för 100%.
De flesta elverktyg använder man ju inte så ofta och står inte på laddning när de inte används så tycker de håller rätt bra men undrar lite hur det är med batterihanteringen på robotklippare? De går ju alltid till sin laddare och vill minnas jag läst att de äter en del batteri.
Re: Kass batterihantering
Ja det är kass att det inte hanteras bättre. Problemet är väl att många ser det som slit och släng-produkter, och tillverkarna vill få oss att köpa nytt så ofta de kan. En bil däremot är så pass dyr att det inte är rimligt att inte vårda den bättre.
Själv brukar jag försöka se till att ladda mina produkter till ca 80% och fylla på när de hamnar under 50%.
På jobbet tvingas vi använda Dell laptops, och där har jag noterat att man i "setup" vid boot faktiskt kan ställa max laddnivå, och även om den skall optimera batteriet för stationärt bruk.
Själv brukar jag försöka se till att ladda mina produkter till ca 80% och fylla på när de hamnar under 50%.
På jobbet tvingas vi använda Dell laptops, och där har jag noterat att man i "setup" vid boot faktiskt kan ställa max laddnivå, och även om den skall optimera batteriet för stationärt bruk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 202
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Kass batterihantering
Min sony lur säger att den är färdigladdad vid 90%. Laddar man varje natt skall den lära sig att styra laddningen så den är klar precis när man brukar gå upp.
Re: Kass batterihantering
Sony har länge legat framme med sin stamina och batterihanteringSyncronauten skrev:Min sony lur säger att den är färdigladdad vid 90%. Laddar man varje natt skall den lära sig att styra laddningen så den är klar precis när man brukar gå upp.
Har för mig att även DELL kan laddas under 100%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Kass batterihantering
Det var precis det jag skrev i inlägget ovan.e5m1r skrev:Har för mig att även DELL kan laddas under 100%
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Kass batterihantering
ni blandar ihop äpplen och päron. batterierna i våra telefoner är gjorda för att klara snabb laddning och dessutom till 100% medan batterierna i bilar inte har något "minne" samt ska klara fler laddningar och en mer stabil output.
Re: Kass batterihantering
Jag har haft en dålig vana att lägga min iPhone X på trådlösa laddaren på kontoret så fort jag sitter ned. Efter 15 månader rapporterade telefonen att batteriet behöver service. Apple support gjorde ett fjärrtest och konstaterade att batteriet måste bytas, men att det är utanför garanti-tiden som bara är 12 månader. Som tur är köpte jag telefonen privat och kan därför reklamera där jag köpte den. Just nu väntar jag på att få tillbaka den. Apple själva säger att det inte ska vara något problem att ha den fullt laddad, men efter den här erfarenheten är jag ganska skeptisk.Alfred skrev:Instämmer helt. Elbilsägandet gör ju att man förstår sig på detta bättre och nu är det frustrerande att inte kunna ställa in sin telefon på att begränsa laddningen. När min iPhone X var ny märkte jag att jag utan problem skulle klara mig genom dagarna om jag laddade den till 90%. Efter snart två år av konstant laddande till 100% är batteriet så slitet att det börjar bli dags att byta. Man borde inte behöva roota sin telefon för att lösa detta.
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Kass batterihantering
det är inte 100% som skadar telefoner utan snarare antalet cyklerfredli74 skrev:Jag har haft en dålig vana att lägga min iPhone X på trådlösa laddaren på kontoret så fort jag sitter ned. Efter 15 månader rapporterade telefonen att batteriet behöver service. Apple support gjorde ett fjärrtest och konstaterade att batteriet måste bytas, men att det är utanför garanti-tiden som bara är 12 månader. Som tur är köpte jag telefonen privat och kan därför reklamera där jag köpte den. Just nu väntar jag på att få tillbaka den. Apple själva säger att det inte ska vara något problem att ha den fullt laddad, men efter den här erfarenheten är jag ganska skeptisk.Alfred skrev:Instämmer helt. Elbilsägandet gör ju att man förstår sig på detta bättre och nu är det frustrerande att inte kunna ställa in sin telefon på att begränsa laddningen. När min iPhone X var ny märkte jag att jag utan problem skulle klara mig genom dagarna om jag laddade den till 90%. Efter snart två år av konstant laddande till 100% är batteriet så slitet att det börjar bli dags att byta. Man borde inte behöva roota sin telefon för att lösa detta.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Kass batterihantering
Det mesta du skriver ovan är desvärre fel. De är nog snarast optimerade för max kapacitet. I batteriteknik är det mycket kompromisser.westerlund skrev:ni blandar ihop äpplen och päron. batterierna i våra telefoner är gjorda för att klara snabb laddning och dessutom till 100% medan batterierna i bilar inte har något "minne" samt ska klara fler laddningar och en mer stabil output.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Kass batterihantering
Skulle nog vilja påstå att det inte finns någon direkt "optimering" i mobiltelefoner. Snarare är det så enkelt det kan bli.
Det är en battericell där 100% är tillgängligt från start, sedan blir kapaciteten allt sämre.
De klarar sisådär 500 cykler vilket med "normal" användning gör att de håller 1-3 år.
Det är en battericell där 100% är tillgängligt från start, sedan blir kapaciteten allt sämre.
De klarar sisådär 500 cykler vilket med "normal" användning gör att de håller 1-3 år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kass batterihantering
Finns en del ljusglimtar ser jag, som nämnts. Men tyvärr är dessa bara undantag...
Cykler används mest som en test procedur. Ett batteri som håller 500-2500 cykler, osv. Men dessa cykler är gjorda 0-100% hela tiden. Skulle cykeln sett annorlunda ut, t.ex 20-80% så skulle man få ut många fler kWh ur batteriet under dess livslängd.
Jo, 100% skadar ganska rejält. En helt oanvänd telefon som blir liggande i ett år med 100% batteri kommer inte att vara speciellt den ska användas efter det. Samma anledning som att vi inte laddar elbilar till (riktiga) 100%.westerlund skrev:det är inte 100% som skadar telefoner utan snarare antalet cyklerfredli74 skrev:Jag har haft en dålig vana att lägga min iPhone X på trådlösa laddaren på kontoret så fort jag sitter ned. Efter 15 månader rapporterade telefonen att batteriet behöver service. Apple support gjorde ett fjärrtest och konstaterade att batteriet måste bytas, men att det är utanför garanti-tiden som bara är 12 månader. Som tur är köpte jag telefonen privat och kan därför reklamera där jag köpte den. Just nu väntar jag på att få tillbaka den. Apple själva säger att det inte ska vara något problem att ha den fullt laddad, men efter den här erfarenheten är jag ganska skeptisk.Alfred skrev:Instämmer helt. Elbilsägandet gör ju att man förstår sig på detta bättre och nu är det frustrerande att inte kunna ställa in sin telefon på att begränsa laddningen. När min iPhone X var ny märkte jag att jag utan problem skulle klara mig genom dagarna om jag laddade den till 90%. Efter snart två år av konstant laddande till 100% är batteriet så slitet att det börjar bli dags att byta. Man borde inte behöva roota sin telefon för att lösa detta.
Cykler används mest som en test procedur. Ett batteri som håller 500-2500 cykler, osv. Men dessa cykler är gjorda 0-100% hela tiden. Skulle cykeln sett annorlunda ut, t.ex 20-80% så skulle man få ut många fler kWh ur batteriet under dess livslängd.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Kass batterihantering
det verkar som att jag får 0 poäng i antalet rätt, jag måste ha haft nattmössan på när jag lärde mig allt om batterier! ber om ursäkt för denna förvirring
Re: Kass batterihantering
Jag försöker ta hand om batteriet i min nuvarande telefon genom att ladda det när jag åker bil. På så sätt blir det oftast inte för mycket laddning, men batteriet fylls regelbundet på så att det inte blir tomt heller (för det mesta). Jag har 30 minuter till jobbet, så telefonen får två 30-minuters laddsessioner varje dag. Sen använder jag inte telefonen supermycket jämfört med många andra, så andra kanske behöver andra rutiner.
Att vårda datorn på samma sätt är väl trixigare. Där försöker jag hålla nere antalet laddcykler genom att helt enkelt köra på strömsladd så mycket som möjligt.
Ingen aning om någondera hjälper, men det visar sig väl om några år.
Att vårda datorn på samma sätt är väl trixigare. Där försöker jag hålla nere antalet laddcykler genom att helt enkelt köra på strömsladd så mycket som möjligt.
Ingen aning om någondera hjälper, men det visar sig väl om några år.
Re: Kass batterihantering
Äntligen!!
https://www.macrumors.com/2019/06/05/io ... -charging/
Trist att man inte får styra laddnivå själv. Apple krånglar till det genom att försöka lista ut själva när det behövs/när den ska ladda sista biten. Men antar att man kan ladda till 100% direkt genom att stänga av funktionen när man vet att man behöver extra juice asap.
Det viktigaste är ju att de äntligen ordnar så att telefonen inte ligger med 100% laddning större delen av nätterna.
https://www.macrumors.com/2019/06/05/io ... -charging/
Trist att man inte får styra laddnivå själv. Apple krånglar till det genom att försöka lista ut själva när det behövs/när den ska ladda sista biten. Men antar att man kan ladda till 100% direkt genom att stänga av funktionen när man vet att man behöver extra juice asap.
Det viktigaste är ju att de äntligen ordnar så att telefonen inte ligger med 100% laddning större delen av nätterna.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Kass batterihantering
Telefonerna byggs för att ha så lång batteritid som möjligt - det är ett försäljningsargument och då är det 100% laddning som gäller. Att sedan telefonen behöver bytas är ingen nackdel för tillverkaren...
Att stoppa i ett större batteri och begränsa laddningen till 90% ger en tyngre och dyrare telefon jämfört med konkurrenterna med samma batteritid.
Att stoppa i ett större batteri och begränsa laddningen till 90% ger en tyngre och dyrare telefon jämfört med konkurrenterna med samma batteritid.
Model S Standard Range Raven
Re: Kass batterihantering
Jag bytte batteri i min telefon och skaffade sedan en timer till eluttaget. 4 tryck på knappen när jag lägger mig ger 1 timme el. Det laddar telefonen till 70 procent ungefär.
Är den väldigt laddad från början trycker jag bara 2 ggr.
Finns på Kjell o co
Är den väldigt laddad från början trycker jag bara 2 ggr.
Finns på Kjell o co
Re: Kass batterihantering
Jag använder sån här till mobilen. Ett tryck per timma upp till fyra tryck.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Kass batterihantering
Förr kunde man enkelt byta batterier i telefoner, även smartphones. Hoppas det blir lagkrav. Fåfänga kan inte vara en anledning att slösa på miljön.
Jag upplever att moderna laptop-batterier är bättre än sitt rykte. Jag har en Asus EEE från 2008 till bokföringen som fortfarande har OK batteritid på originalbatteriet. En MacBook Pro 2010 används dagligen och fungerar faktiskt fortfarande hjälpligt. Många cykler på det batteriet, minst en om dagen.
Efter att ha läst en del rapporter om hur SoC påverkar livslängden så är förbättringen gradvis ner till att man begränsar SoC till ca 60% där det finns ett "knä" på kurvan. Om man håller laddningen under det så åldras cellen knappt alls. Kurvans utseende beror naturligtvis på cellens kemi och konstruktion.
Jag upplever att moderna laptop-batterier är bättre än sitt rykte. Jag har en Asus EEE från 2008 till bokföringen som fortfarande har OK batteritid på originalbatteriet. En MacBook Pro 2010 används dagligen och fungerar faktiskt fortfarande hjälpligt. Många cykler på det batteriet, minst en om dagen.
Efter att ha läst en del rapporter om hur SoC påverkar livslängden så är förbättringen gradvis ner till att man begränsar SoC till ca 60% där det finns ett "knä" på kurvan. Om man håller laddningen under det så åldras cellen knappt alls. Kurvans utseende beror naturligtvis på cellens kemi och konstruktion.
Re: Kass batterihantering
Jag har en 7 år gammal Ipad. Originalbatteri. Laddar till 100 % varje natt. Funkar fortfarande klockrent. Batteriet håller för en dags användning. Jag använder mycket. Laddar med en IKEA laddare med 3 usb uttag sedan ett par år tillbaka. Det är betydligt mer kräm i den laddaren än original laddaren. Kanske det är bättre än originalladdaren som är långsam.
Teslan (model S 90 D) däremot laddar jag till 80-90 %. Den har gått 6500 mil. Laddade fullt häromdagen för att se vad det blev för körsträcka. 426 km. Det är jag nöjd med.
Teslan (model S 90 D) däremot laddar jag till 80-90 %. Den har gått 6500 mil. Laddade fullt häromdagen för att se vad det blev för körsträcka. 426 km. Det är jag nöjd med.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld