Det mesta du skriver ovan är desvärre fel. De är nog snarast optimerade för max kapacitet. I batteriteknik är det mycket kompromisser.westerlund skrev:ni blandar ihop äpplen och päron. batterierna i våra telefoner är gjorda för att klara snabb laddning och dessutom till 100% medan batterierna i bilar inte har något "minne" samt ska klara fler laddningar och en mer stabil output.
Kass batterihantering
Moderator: Redaktion
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Kass batterihantering
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Kass batterihantering
Skulle nog vilja påstå att det inte finns någon direkt "optimering" i mobiltelefoner. Snarare är det så enkelt det kan bli.
Det är en battericell där 100% är tillgängligt från start, sedan blir kapaciteten allt sämre.
De klarar sisådär 500 cykler vilket med "normal" användning gör att de håller 1-3 år.
Det är en battericell där 100% är tillgängligt från start, sedan blir kapaciteten allt sämre.
De klarar sisådär 500 cykler vilket med "normal" användning gör att de håller 1-3 år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Kass batterihantering
Finns en del ljusglimtar ser jag, som nämnts. Men tyvärr är dessa bara undantag...
Cykler används mest som en test procedur. Ett batteri som håller 500-2500 cykler, osv. Men dessa cykler är gjorda 0-100% hela tiden. Skulle cykeln sett annorlunda ut, t.ex 20-80% så skulle man få ut många fler kWh ur batteriet under dess livslängd.
Jo, 100% skadar ganska rejält. En helt oanvänd telefon som blir liggande i ett år med 100% batteri kommer inte att vara speciellt den ska användas efter det. Samma anledning som att vi inte laddar elbilar till (riktiga) 100%.westerlund skrev:det är inte 100% som skadar telefoner utan snarare antalet cyklerfredli74 skrev:Jag har haft en dålig vana att lägga min iPhone X på trådlösa laddaren på kontoret så fort jag sitter ned. Efter 15 månader rapporterade telefonen att batteriet behöver service. Apple support gjorde ett fjärrtest och konstaterade att batteriet måste bytas, men att det är utanför garanti-tiden som bara är 12 månader. Som tur är köpte jag telefonen privat och kan därför reklamera där jag köpte den. Just nu väntar jag på att få tillbaka den. Apple själva säger att det inte ska vara något problem att ha den fullt laddad, men efter den här erfarenheten är jag ganska skeptisk.Alfred skrev:Instämmer helt. Elbilsägandet gör ju att man förstår sig på detta bättre och nu är det frustrerande att inte kunna ställa in sin telefon på att begränsa laddningen. När min iPhone X var ny märkte jag att jag utan problem skulle klara mig genom dagarna om jag laddade den till 90%. Efter snart två år av konstant laddande till 100% är batteriet så slitet att det börjar bli dags att byta. Man borde inte behöva roota sin telefon för att lösa detta.
Cykler används mest som en test procedur. Ett batteri som håller 500-2500 cykler, osv. Men dessa cykler är gjorda 0-100% hela tiden. Skulle cykeln sett annorlunda ut, t.ex 20-80% så skulle man få ut många fler kWh ur batteriet under dess livslängd.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- westerlund
- Teslaägare
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 27 jul 2017 12:09
Re: Kass batterihantering
det verkar som att jag får 0 poäng i antalet rätt, jag måste ha haft nattmössan på när jag lärde mig allt om batterier! ber om ursäkt för denna förvirring
Re: Kass batterihantering
Jag försöker ta hand om batteriet i min nuvarande telefon genom att ladda det när jag åker bil. På så sätt blir det oftast inte för mycket laddning, men batteriet fylls regelbundet på så att det inte blir tomt heller (för det mesta). Jag har 30 minuter till jobbet, så telefonen får två 30-minuters laddsessioner varje dag. Sen använder jag inte telefonen supermycket jämfört med många andra, så andra kanske behöver andra rutiner.
Att vårda datorn på samma sätt är väl trixigare. Där försöker jag hålla nere antalet laddcykler genom att helt enkelt köra på strömsladd så mycket som möjligt.
Ingen aning om någondera hjälper, men det visar sig väl om några år.
Att vårda datorn på samma sätt är väl trixigare. Där försöker jag hålla nere antalet laddcykler genom att helt enkelt köra på strömsladd så mycket som möjligt.
Ingen aning om någondera hjälper, men det visar sig väl om några år.
Re: Kass batterihantering
Äntligen!!
https://www.macrumors.com/2019/06/05/io ... -charging/
Trist att man inte får styra laddnivå själv. Apple krånglar till det genom att försöka lista ut själva när det behövs/när den ska ladda sista biten. Men antar att man kan ladda till 100% direkt genom att stänga av funktionen när man vet att man behöver extra juice asap.
Det viktigaste är ju att de äntligen ordnar så att telefonen inte ligger med 100% laddning större delen av nätterna.
https://www.macrumors.com/2019/06/05/io ... -charging/
Trist att man inte får styra laddnivå själv. Apple krånglar till det genom att försöka lista ut själva när det behövs/när den ska ladda sista biten. Men antar att man kan ladda till 100% direkt genom att stänga av funktionen när man vet att man behöver extra juice asap.
Det viktigaste är ju att de äntligen ordnar så att telefonen inte ligger med 100% laddning större delen av nätterna.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Kass batterihantering
Telefonerna byggs för att ha så lång batteritid som möjligt - det är ett försäljningsargument och då är det 100% laddning som gäller. Att sedan telefonen behöver bytas är ingen nackdel för tillverkaren...
Att stoppa i ett större batteri och begränsa laddningen till 90% ger en tyngre och dyrare telefon jämfört med konkurrenterna med samma batteritid.
Att stoppa i ett större batteri och begränsa laddningen till 90% ger en tyngre och dyrare telefon jämfört med konkurrenterna med samma batteritid.
Model S Standard Range Raven
Re: Kass batterihantering
Jag bytte batteri i min telefon och skaffade sedan en timer till eluttaget. 4 tryck på knappen när jag lägger mig ger 1 timme el. Det laddar telefonen till 70 procent ungefär.
Är den väldigt laddad från början trycker jag bara 2 ggr.
Finns på Kjell o co
Är den väldigt laddad från början trycker jag bara 2 ggr.
Finns på Kjell o co
Re: Kass batterihantering
Jag använder sån här till mobilen. Ett tryck per timma upp till fyra tryck.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Kass batterihantering
Förr kunde man enkelt byta batterier i telefoner, även smartphones. Hoppas det blir lagkrav. Fåfänga kan inte vara en anledning att slösa på miljön.
Jag upplever att moderna laptop-batterier är bättre än sitt rykte. Jag har en Asus EEE från 2008 till bokföringen som fortfarande har OK batteritid på originalbatteriet. En MacBook Pro 2010 används dagligen och fungerar faktiskt fortfarande hjälpligt. Många cykler på det batteriet, minst en om dagen.
Efter att ha läst en del rapporter om hur SoC påverkar livslängden så är förbättringen gradvis ner till att man begränsar SoC till ca 60% där det finns ett "knä" på kurvan. Om man håller laddningen under det så åldras cellen knappt alls. Kurvans utseende beror naturligtvis på cellens kemi och konstruktion.
Jag upplever att moderna laptop-batterier är bättre än sitt rykte. Jag har en Asus EEE från 2008 till bokföringen som fortfarande har OK batteritid på originalbatteriet. En MacBook Pro 2010 används dagligen och fungerar faktiskt fortfarande hjälpligt. Många cykler på det batteriet, minst en om dagen.
Efter att ha läst en del rapporter om hur SoC påverkar livslängden så är förbättringen gradvis ner till att man begränsar SoC till ca 60% där det finns ett "knä" på kurvan. Om man håller laddningen under det så åldras cellen knappt alls. Kurvans utseende beror naturligtvis på cellens kemi och konstruktion.
Re: Kass batterihantering
Jag har en 7 år gammal Ipad. Originalbatteri. Laddar till 100 % varje natt. Funkar fortfarande klockrent. Batteriet håller för en dags användning. Jag använder mycket. Laddar med en IKEA laddare med 3 usb uttag sedan ett par år tillbaka. Det är betydligt mer kräm i den laddaren än original laddaren. Kanske det är bättre än originalladdaren som är långsam.
Teslan (model S 90 D) däremot laddar jag till 80-90 %. Den har gått 6500 mil. Laddade fullt häromdagen för att se vad det blev för körsträcka. 426 km. Det är jag nöjd med.
Teslan (model S 90 D) däremot laddar jag till 80-90 %. Den har gått 6500 mil. Laddade fullt häromdagen för att se vad det blev för körsträcka. 426 km. Det är jag nöjd med.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld