Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av AndersB_Hson »

https://www.nyteknik.se/fordon/analys-l ... ar-6964477

Det här är ett argument som jag ibland får till mig i val av elbil framför hybrid, att det skulle vara bättre om fler valde hybrid. En hybriddrivlina är rätt tråkig, typ det sämsta av två världar, men i övrigt, har de rätt?
Jag tycker ju inte det men skulle gärna få med mig lite argument i de debatter man hamnar i ibland....
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Jerker »

Svaret är ganska enkelt: Det är aldrig bättre att förbränna fossila bränslen än att köra på grön el.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av TiborBlomhall »

Undersökningen de citerar menar att mest effektiva sättet att minska utsläppen är att 5 laddhybrider får lägre utsläpp än en enda elbil. Med tanke på begränsade antal batterier som finns att tillgå gäller det att fördela batterierna på så många bilar som möjligt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Jerker »

Men sen vet vi ju att det finns de som inte bryr sig att köra alls på el (har bara köpt bilen för förmånsvärdets skull) och då är genast en hybrid mycket sämre ur alla aspekter.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Feddan »

Senast redigerad av Feddan, redigerad totalt 3 gång.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Niklas Z »

Med tanke på hur bilar i allmänhet körs (oftast korta sträckor och relativt sällsynta längre körningar) så finns det gott om folk som skulle kunna köra huvuddelen av sina mil på eldrift, även med en laddhybrid.
Så ja, till dess att batteriproduktionen är betydligt större, så skulle det vara möjligt att minska mer på bensin/diesel-förbränning med laddhybrider än renodlade elbilar. Det förutsätter givetvis att det är "rätt" användare som skaffar laddhybriderna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
Med tanke på hur bilar i allmänhet körs (oftast korta sträckor och relativt sällsynta längre körningar) så finns det gott om folk som skulle kunna köra huvuddelen av sina mil på eldrift, även med en laddhybrid.
Så ja, till dess att batteriproduktionen är betydligt större, så skulle det vara möjligt att minska mer på bensin/diesel-förbränning med laddhybrider än renodlade elbilar. Det förutsätter givetvis att det är "rätt" användare som skaffar laddhybriderna.
Ja, och det tror tyvärr inte jag att det är, i så särskilt stor utsträckning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Niklas Z skrev:
Med tanke på hur bilar i allmänhet körs (oftast korta sträckor och relativt sällsynta längre körningar) så finns det gott om folk som skulle kunna köra huvuddelen av sina mil på eldrift, även med en laddhybrid.
Så ja, till dess att batteriproduktionen är betydligt större, så skulle det vara möjligt att minska mer på bensin/diesel-förbränning med laddhybrider än renodlade elbilar. Det förutsätter givetvis att det är "rätt" användare som skaffar laddhybriderna.
Ja, och det tror tyvärr inte jag att det är, i så särskilt stor utsträckning.
Vad bygger du det på? Har du sett någon statistik över hur stor del av körningen som sker på eldrift och hur stor del som sker med fossildrift?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
Jerker skrev:
Niklas Z skrev:
Med tanke på hur bilar i allmänhet körs (oftast korta sträckor och relativt sällsynta längre körningar) så finns det gott om folk som skulle kunna köra huvuddelen av sina mil på eldrift, även med en laddhybrid.
Så ja, till dess att batteriproduktionen är betydligt större, så skulle det vara möjligt att minska mer på bensin/diesel-förbränning med laddhybrider än renodlade elbilar. Det förutsätter givetvis att det är "rätt" användare som skaffar laddhybriderna.
Ja, och det tror tyvärr inte jag att det är, i så särskilt stor utsträckning.
Vad bygger du det på? Har du sett någon statistik över hur stor del av körningen som sker på eldrift och hur stor del som sker med fossildrift?
Nej, det är bara min förutfattade mening som bygger på anekdotiskt bevisföring. Men jag vet att jag har rätt! :mrgreen:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Svenssons »

Det är ju bättre för miljön att det säljs 5 rena elbilar med 20 kWh batteripack per bil än 5 hybrider med avgasmotor plus 20 kWh batteripack per bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av thedude »

Jerker skrev:
Svaret är ganska enkelt: Det är aldrig bättre att förbränna fossila bränslen än att köra på grön el.
Ingenting är så enkelt! Du må köra på grön el men batteritillverkningen görs oftast inte med grön el. Med det sagt så är det fortfarande bättre än att köra med förbränningsmotorer pga andra gifter som de spyr ut.

Om man kör korta sträckor (som många som pendlare gör) så räcker det med hybrider med mindre batterier som har mindre CO2 fotavtryck vid tillverkning, och man kör på el (förhoppningsvis grön el) Men kör man långa sträckor så förbränner man fossila bränslen och ju mer man kör desto mer koldioxid utsläpp.

Artikeln må vara korrekt men det gäller dagens teknik. Blir tillverkningen av batterier effektivare och koldioxid snålare (vilket det kommer att bli) så har man ingen vinning med hybrider.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Svenssons »

Eftersom Tesla står för så stor andel av batterier till elbilar och de använder förnybar el i tillverkningen så görs batterier oftast med grön el. Att producera förbränningsmotorer i onödan är inte miljövänligt. Att köra med förbränningsmotor istället för elmotor är inte miljövänligare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av frippe »

Jag har inte läst hela undersökningen som den korta artikeln bygger på.
Och jag vet inte, men alla verkar utgå ifrån att en förbränningsmotor och drivmedlet när dessa tillverkas är ett nollsummespel. Dvs tillverkningen inte genererar några utsläpp eller miljöpåverkan alls. Men däremot tillverkning av batterier det ska räknas med i Miljöpåverkan och utsläppsberäkningarna.

Blir lite haltande på så sätt och omöjligt att dra några slutsatser ifrån.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av thedude »

Svenssons skrev:
Eftersom Tesla står för så stor andel av batterier till elbilar och de använder förnybar el i tillverkningen så görs batterier oftast med grön el. Att producera förbränningsmotorer i onödan är inte miljövänligt. Att köra med förbränningsmotor istället för elmotor är inte miljövänligare.
Sant, sant och sant :) men artikeln handlar om enbart Tesla utan elbilar generellt. Jag vet också att Tesla avänder 1/4 Kobolt av vad andra tillverkare gör och dessutom är inget av Teslas Kobolt kommer från Kongo.

Som med andra aspekter av elbilar och batterier så är Tesla ett undantag som oftast glöms bort i liknande artiklar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av LarsL »

Tesla och Northvolt kommer väl med batterier med väldigt låga CO2 utsläpp i tillverkningen.
Om det är ett sådant batteri du har i elbilen så är det knappast meningsfullt att ha en avgasgenerator i bilen.
3996948E-01AC-4354-9145-5E48D3C3BDBA.jpeg
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av thedude »

LarsL skrev:
avgasgenerator
:lol:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Svenssons »

thedude skrev:
Svenssons skrev:
Eftersom Tesla står för så stor andel av batterier till elbilar och de använder förnybar el i tillverkningen så görs batterier oftast med grön el. Att producera förbränningsmotorer i onödan är inte miljövänligt. Att köra med förbränningsmotor istället för elmotor är inte miljövänligare.
Sant, sant och sant :) men artikeln handlar om enbart Tesla utan elbilar generellt. Jag vet också att Tesla avänder 1/4 Kobolt av vad andra tillverkare gör och dessutom är inget av Teslas Kobolt kommer från Kongo.

Som med andra aspekter av elbilar och batterier så är Tesla ett undantag som oftast glöms bort i liknande artiklar.
Ja, det var generellt som jag tänkte också. Tesla står väl för mer än hälften av alla batterier till elbilar och eftersom de endast använder förnybar el till sin tillverkning så blir mer än hälften av alla batterier tillverkade av grön el, oftast är de alltså tillverkade med grön el. Nu tror jag inte att andra tillverkare använde enbart energi från fossila bränslen. Tvärtom tror jag att även för de övriga tillverkarna så är grön el en viktig energikälla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av swegarm »

Sen är ju hybrider lite begränsade , vissa saknar helt el-värme vilket gör att de i princip inte går att köra på bara el på vintern.

Min erfarenhet av en Xc60 T8 är även att motorn startade lite då och då utan anledning även på sommaren , oklart varför.
Användarvisningsbild
JustGo
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 nov 2018 17:30

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av JustGo »

10 anledningar till att inte köpa en elbil :?:
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Rennwagen »

Min egen tolkning är att en hybridbil är en tulipanros som om några år inte kommer att vara attraktiv på andrahandsmarknaden då den är extremt komplex, har både eldrift och fossil, som dessutom skall fungera ihop. Den är tillkommen pga skattelagstiftning och miljövänlighetsiver. Teknisk är det bättre med ren el eller ren fossildrift. Då bilar för mig även skall inkludera körglädje konkluderade jag nyligen en längre provkörning av BMW 530e med förskräckelse. Den har ett 200 kg tungt batteri i bakluckan som tar bort utrymme och påverkar köregenskaper. Vid långkörning då batteriet är urladdat är den törstig (i alla fall om man gasar lite) och slö.
Det har heller aldrig debatterats hur en bensinmotor mår och vilka avgaser den skjuter ut då den går igång i samband med acceleration på en motorvägsuppfart. En hybridbil startar alltid med batteridrift, men de ca 100 hk som den har för eldrift räcker inte för att accelerera upp på en motorväg. Alltså får den stackars fosilmotorn vakna från kall till full effekt på ingen tid alls. Katalysatorn kan knappast tända upp och rena på rätt sätt och all olja är kall i motorn. Ingen lyckad lösning.
Jag tror att hybridbilen är dagens kassett-skivspelare eller allvädersdäck, inte bra på något. Om vi flyttar oss några år fram i tiden är hybridbilarna borta och det finns bara el, gas och riktigt rena fossilbilar kvar. Därför tycker jag att man skall undvika hybrider. Som tjänstebilsåkare kan man givetvis skippa alla faktorer utom förmånsvärdet och då kan det givetvis se lite annorlunda ut. Det är därför Tesla 3 är en hit, för man får en bil med M3 liknande prestanda för en tusenlapp i månaden.
Tillbaka till provturen av BMW 530e och det var värre än jag trott. Förutom att det går tyst och fint vid låg fart så finns det inte något positivt alls. Den kommer alldeles för kort sträcka på el, bensinfyran är seg, låter ansträngd och bilen skjuter inte fart. Ideliga växlingar mellan el och bensin stör harmonin. Men vad som var nytt för mig är att body-rollen är förskräcklig. Det tunga batteriet som ligger för högt upp skapar krängningar vid inspirerad kurvtagning som skulle få Wasa-skeppet att verka stabilt. BMW’s chassietekniker borde skämmas hela vägen till Biergarten för 530e. Det är betydande Sheisse-am-fahren nivå på den. Jag tog i rätt hårt på en provsträcka och lyckades halvera batteriet och den drog 2,77 liter/mil. Törstig liten rackare den där fyran!
Körde en 530d samma sträcka. Yes den låter som en traktor vid kallstart och det känns inte speciellt modernt. Men sedan är harmonin total. Man kan åka på vridet, växlingarna sitter smäck-rätt och sexan morrar potent. Helt annan körkänsla, ingen kraftig body-roll det går att peka in den fint i kurva nr 2. Känns som om det är bättre bett i bromsarna också, men det är väl avsaknaden av 200 kg batteri som gör skillnad. Helt enkelt BMW som det skall vara – Freude am fahren. På samma sträcka och med tung högerfot drog den 1,27 liter/mil.
Kört 540i samma sträcka några veckor tidigare och den var lika fin som 530d, men med ännu skönare motorljud. Lite spetsigare karaktär och måste varvas mer, samt att den drog betydligt mer bränsle än 530d.
Hur står sig då dessa mot min Tesla 90D. Teslan har brutalt mycket bättre bottenklipp, allt kommer på en gång och den accar som satan till typ 130 km/h. Sen är det rätt segt. Styrningen är som att hålla i en blöt gädda, noll styrkänsla och ryck och drag i ratten för den matar för mycket effekt till framhjulen. Gasar man så drar den elektroner som en alkoholiserad kamel på julbord och man måste ladda hela tiden. Det trista är att antispinn och antisladd inte går att koppla ur (ja jag har letat över hela internet och i bilen efter säkringar). Men bilfan är bättre nu än när jag fick den på grund av alla uppdateringar. Ibland buggar en funktion som funkat tidigare, men om någon vecka så kommer det en ny uppdatering som löser det mesta. Och efter ha funnits i sex år så känns den fortfarande mer modern än 5-serien både i design och funktioner. Användargränssnittet är outstanding.
Så min verdict blir: Kompromisser är skräp, allvädersdäck är inte bra på något och hybrider kommer att förpassas till historien som en tulipan-ros i bästa fall. I sämsta fall ett bojsänke andrahandsvärdesmässigt och en och annan lär om inte sladda ned i diket så i alla fall klippa en trottoarkant eller två på grund av en katastrofal chassiavstämning (på BMW 530e). I bästa fall duger den att pösa omkring och röka cigarr i och låtsas att man är miljövänlig. Men egentligen är man inte det för man har skräpat ned världen både med en bensinmotor och batteridrift i en komplex kompromiss.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Grimlos
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Grimlos »

Knappast bra för miljön då det håller oljeproduktionen igång med all tillhörande infrastruktur. Servicefolk och oljemagnater är de enda som hybrider är bra för.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Jerker »

Grimlos skrev:
Knappast bra för miljön då det håller oljeproduktionen igång med all tillhörande infrastruktur. Servicefolk och oljemagnater är de enda som hybrider är bra för.
Ja, jag tänker också så. Och med tanke på argumentationen i en annan tråd om fossilbilarnas död så har väl bilindustrin alla orsaker att få miljömuppar att välja hybrid- istf batteribilar.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Jerka »

Jag tycker att alltför mycket av dagens debatt utgår ifrån situationen exakt som den är idag, eller rentav igår:

- Det finns inte så många elbilsmodeller
- De som är bra är dyra och de som är överkomliga är dåliga (kort räckvidd, halvdan snabbladdning)
- Det tar flera timmar att ladda dem
- Batterier innehåller sällsynta ämnen och kostar massor av energi att tillverka
- Den mesta elen kommer från fossil energi
- Det tillverkas bara en viss begränsad mängd batterier varje år

Visst, om man utgår från allt ovanstående så kanske hybrider vore bra just precis nu, år 2019. Men redan idag är flera av punkterna inte sanna längre och om bara några år så kommer nästan alla vara överspelade. Då kommer analysens slutsats också bli helt fel.

Elbilarna må ha vissa brister men de erbjuder åtminstone en väg framåt. Elbilarnas problem går att lösa. Fossilbilarnas, och därmed även hybridernas, grundläggande problem kommer aldrig någonsin att kunna lösas.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Wahll »

Varje tillverkad bil idag med förbränningsmotor, betyder 20 (jaja 17 då rå om man går på snittet) år till med co2 emmisioner. Det finns ingen tid kvar för detta, vare sig fossilt eller förnybart.

Artikeln/undersökningen är ju väldigt tveksam ur ett WTW analys.
Och slutsatsen att det råder brist på celler? Är det någon som inte fått sin elbil man beställt pga cellbrist?

Som forskare skulle jag skämmas att medverka i en sådan rapport.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Niklas Z »

Wahll skrev:
Artikeln/undersökningen är ju väldigt tveksam ur ett WTW analys.
Och slutsatsen att det råder brist på celler? Är det någon som inte fått sin elbil man beställt pga cellbrist?

Som forskare skulle jag skämmas att medverka i en sådan rapport.
Att inte kunna leta upp någon som inte fått sin elbil på grund av cellbrist är väl ingen relevant invändning. Vad som avses är att den nuvarande produktionskapaciteten för celler, i hela världen, är väldigt långt från att räcka till att förse alla bilar med rejäla batterier.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar