Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Zalman3 »

En lite annorlunda utveckling vore om CCS teknik används för att minska CO2 halten i luften.
Men istället för att lagra CO2 i marken, så tillverkar man grafit(kol).
Och elbilsbatterier består i allra största del av grafit.
Givetvis ska dessa fabriker drivas med vind/solel.

Så ju mera batterier man tillverkar, desto lägre CO2 halt i luften.

Och bygga fabriker går snabbt.
Teslas Shanghai fabrik kommer att kunna tillverka elbilar mycket snart.
Och uppgiften om att man ska tillverka 3000 bilar i veckan är kanske i underkant.

Ark Invest tror att det tillverkas 26 miljoner elbilar 2023.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av PoloPrinsen »

Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.

Det hade alltså kunnat vara en i den lilla bilstorleken,men ändå möljigt att åka 4 vuxna i den. Tänk minst 8-10 mil på vintern så att man kan pendla in till grannstaden, men i många fall "tvingas" man ladda både hemma och på jobbet. En bil med en prislapp på samma nivå som en lika stor modell med bensinmotoe/dieselmotor. Typ 120000 till 150000 sek, Inte dyrare, vem hade då inte bytt till en helt eldriven bil då?

Jajustja, i en liten bil så kanske det räcker med en stor bilmodells hybridbatteri X2 st för att göra den till ett bra rent elbilsalternativ!?!

Jag vill hävda att detta hade gjort mera för att skynda på omställningen till rena elbilar om alltså ett helt bilsegment där köparna ofta (men inte alltid) är ekonomiskt pressade hade valt eldrìft OM de fått välja fritt vilken drivlina de vill ha utan att inköpspriset påverkar i nån större utsträckning.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av vigge50 »

PoloPrinsen skrev:
Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.

Det hade alltså kunnat vara en i den lilla bilstorleken,men ändå möljigt att åka 4 vuxna i den. Tänk minst 8-10 mil på vintern så att man kan pendla in till grannstaden, men i många fall "tvingas" man ladda både hemma och på jobbet. En bil med en prislapp på samma nivå som en lika stor modell med bensinmotoe/dieselmotor. Typ 120000 till 150000 sek, Inte dyrare, vem hade då inte bytt till en helt eldriven bil då?

Jajustja, i en liten bil så kanske det räcker med en stor bilmodells hybridbatteri X2 st för att göra den till ett bra rent elbilsalternativ!?!

Jag vill hävda att detta hade gjort mera för att skynda på omställningen till rena elbilar om alltså ett helt bilsegment där köparna ofta (men inte alltid) är ekonomiskt pressade hade valt eldrìft OM de fått välja fritt vilken drivlina de vill ha utan att inköpspriset påverkar i nån större utsträckning.

Mvh PP
Kanske möjligt om något år när de stora tillverkarna har mycket kunskap och investeringar gjorda i elbilar men nog inte idag. Jag tycker du beskriver VW eUP ganska bra men tack vare den låga tillverkningsvolymen för elbilar generellt hos VW så är det ändå en dyr bil som knappt säljs över huvud taget.

Såg nu när jag kollade på Volkswagens hemsida att från modellår 2020 så kommer UP endast sämjas som eUP i Sverige, får se vad de får ner priset till på den modellen och speccen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av Niklas Z »

Jerka skrev:
Niklas Z skrev:
Jerka skrev:
Så om det fattas battericeller i världen så är lösningen att bygga laddhybrider. Smart.

Undrar om de där artikelförfattarna brukar äta chips med jordgubbssylt till middag också för att det var det som råkade finnas hemma?
Naturligtvis måste produktionskapaciteten för battericeller kraftigt öka, men det är inte så att om ett år så finns det fabriker som skulle kunna räcka till för att förse hela världens bilproduktion (någonstans mellan 50 och 100 miljoner bilar) med batterier. Till dess kan det vara smartare (om målet är att minimera de totala CO2-utsläppen) att fördela tillgängliga batterier så att största möjliga andel av alla körda mil sker med eldrift.
Vi vet dock inte hur lång tid det kommer ta att bygga dessa fabriker. Om vi startar laddhybridtillverkning i stor skala nu så kommer bilmodellerna säljas i 5-10 år till och leva vidare på begagnatmarknaden i ytterligare 10 år. Vi får leva med utsläppen hela vägen dit och de riktiga elbilarnas övertagande av marknaden kanske fördröjs. Jag tror det bästa vore att ställa om så fort som möjligt.
Nej, vi vet inte hur lång tid det kommer att ta att bygga dessa fabriker, men det är inte ett argument för elbilar i stället för laddhybrider.

Om jag minns rätt levererar väl Gigafactory i Nevada ungefär 25 GWh batterier per år. Om denna produktion går oavkortat till elbilar med 50 kWh batterier blir det 500000 bilar per år, eller mindre än 1 % av den årliga bilproduktionen. Det skulle således behövas väldigt många sådana fabriker och i detta sammanhang skulle det vara intressant att veta hur många liknande fabriker som projekteras, för det krävs många.

Det är ofta vanskligt att utgå från sig själv, men ska ändå göra det nu. Jag har räknat på mitt körmönster och kan konstatera att för mig skulle en laddhybrid, om den har en verklig räckvidd på el på minst 3 mil, innebära att ungefär 75 % av all körning skulle kunna göras på el. Då det främst är korta sträckor och stadskörning som då skulle ske på el, dvs körning där fossilmotorn är som mest ineffektiv, skulle den verkliga bränslebesparingen snarare bli 80 %. Således skulle ett batteri på max 10 kWh leda till en väldigt stor minskning av utsläpp. Därtill kommer att utsläpp av partiklar och NOx i stadsmiljö skulle minska ännu mer. Mitt körmönster är inte ovanligt.
Alternativet för mig vore att skaffa en Model 3 (vilket jag nog kommer att göra i vilket fall, eftersom jag personligen föredrar en elbil före laddhybrid) med 75 kWh batteri. Då minskar jag min förbrukning av fossila drivmedel med 100 %. Men ser vi det ur miljöns synpunkt vore det bättre att dessa 75 kWh batterier spreds ut på 7 likasinnade förare av laddhybrider, för då skulle den totala mängden utsläpp minska mycket mer. Och utsläppen måste ner snabbt. Det krävs naturligtvis mycket mer än att flottan av personbilar förändras, för de står för långt mindre än hälften av alla klimatpåverkande utsläpp.

Sedan tror jag att laddhybrider snarast stärker intresset för renodlade elbilar. Som ofta skrivits här på forumet kan de utgöra inkörsporten till tyngre missbruk.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av andersm »

Det största problemet nu är inte att vi behöver fördela en viss given begränsad batteriproduktion optimalt, det största problemet nu är att vi ännu inte på allvar startat konverteringen till el.

Det utvecklas fortfarande nya bensinmotorer! T.o.m VW som säger sig ligga långt fram när det gäller elbilar säger att de ska fortsätta designa nya bensinbilar fram till år 2025!

Det saknas vilja till elektrifiering. Grunden till detta är att den genomsnittliga bilköparen inte bryr sig så mycket om klimatpåverkan, och inte är villig att betala ens lite extra i pengar eller bekvämlighet genom att köpa en elbil.

Därför är det bästa man kan göra nu att vägra köpa bensinbil, och "rösta med plånboken" genom att köpa 100% elektriskt.

Om bilden i styrelserummen i hos VW etc var "enligt våra prognoser för hösten 2019 kommer 75% av alla bilköpare vägra köpa en bensinbil, och hellre köa för en model 3, Leaf eller Zoe och behålla sin befintliga bil så länge ", så är jag övertygad om att det skulle se HELT annorlunda ut. T.ex skulle Tesla-aktien troligtvis gå långt över $500. Investeringstakten i elbilar skulle skena.

Så köp 100% elektriskt. Vägra bensin! :-)
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av PoloPrinsen »

vigge50 skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.

Det hade alltså kunnat vara en i den lilla bilstorleken,men ändå möljigt att åka 4 vuxna i den. Tänk minst 8-10 mil på vintern så att man kan pendla in till grannstaden, men i många fall "tvingas" man ladda både hemma och på jobbet. En bil med en prislapp på samma nivå som en lika stor modell med bensinmotoe/dieselmotor. Typ 120000 till 150000 sek, Inte dyrare, vem hade då inte bytt till en helt eldriven bil då?

Jajustja, i en liten bil så kanske det räcker med en stor bilmodells hybridbatteri X2 st för att göra den till ett bra rent elbilsalternativ!?!

Jag vill hävda att detta hade gjort mera för att skynda på omställningen till rena elbilar om alltså ett helt bilsegment där köparna ofta (men inte alltid) är ekonomiskt pressade hade valt eldrìft OM de fått välja fritt vilken drivlina de vill ha utan att inköpspriset påverkar i nån större utsträckning.

Mvh PP
Kanske möjligt om något år när de stora tillverkarna har mycket kunskap och investeringar gjorda i elbilar men nog inte idag. Jag tycker du beskriver VW eUP ganska bra men tack vare den låga tillverkningsvolymen för elbilar generellt hos VW så är det ändå en dyr bil som knappt säljs över huvud taget.

Såg nu när jag kollade på Volkswagens hemsida att från modellår 2020 så kommer UP endast sämjas som eUP i Sverige, får se vad de får ner priset till på den modellen och speccen.
Ja kanske det, jag har bara provat framstolarna i eUP om jag minns korrekt. Fick intryck av aningens mindre inuti än polo. Och på tok för dyr såklart! Där stämmer don kh.teori om anral o pris säkert bra också.

Tänk OM WV 5 år tidigare än vad de nu gjort... beslutat sig för att iaf med en modell satsa 100% på eldrift. Dvs byggt en batteriforskningsfabrik, en batteritillverkningsfabrik, och en bilsammansättningsfabrik. Eller en alltiettfabrik. Som Tesgas Gigafactory ungefär typ. Ca 3-5 gånger fler bilar i kapacitet ut ungefär om batterikapaciteten är flaskhalsen. Och kundpris som i mitt förra inlägg skulle göra att Svenne vägrar bensin/diesel!

Iaf vad jag tror.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av LarsL »

Mest effektivt använda är batterierna i elbilar om de säljs till Sverige och andra länder med grön-el.

I Sverige kör en elbil in tillverkningskostnaden i CO^2 på 3200 mil, även om avgasbilen redan är tillverkad och står hemma på gården.
A996413E-83CB-496A-942B-D2613D6E7E21.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av LarsL »

PoloPrinsen skrev:
Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.
Det var väl typ det de etablerade tillverkarna försökte med? De byggde små pendlarbilar som inte skulle konkurrera med deras ”riktiga” bilar.

Tänk om dessa bolag istället hade byggt bra stora familjebilar? Kombi bilar med dragkrok, när kommer dom?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Hybrider bättre för miljön än elbilar!

Inlägg av PoloPrinsen »

LarsL skrev:
PoloPrinsen skrev:
Tänk OM tex Skoda/WV/Seat/Fiat/Toyota/Opel/Nissan hade beslutat sig för att masstillverka en liten och billig renodlad pendlarbil/citybil med viss långfärdskapacitet (CCS) men helt utan en ICE eller ens en REX.
Det var väl typ det de etablerade tillverkarna försökte med? De byggde små pendlarbilar som inte skulle konkurrera med deras ”riktiga” bilar.

Tänk om dessa bolag istället hade byggt bra stora familjebilar? Kombi bilar med dragkrok, när kommer dom?
Försökte o försökte... skulle nog vilja påstå att man byggde småbilar till sportbilens prislapp, men levererade trotts allt bara en liten liten bil. ( till kommuner o företag som måste grenwasha sig, elker till den miljömedvetne med riktigt tjock plånbok. Svenne hade inte råd. Och samma gäller ännu nu i denna stund, för inte är en
Leaf värd ca 430000
Zoe värd 333000
EUp vä280000
...egentligen värd dessa slantar jämfört med dess syskonmodeller som slukar olja.
Dessa massiva prispåslag hindrar effektivt småbilarna från att säljas och bli dominerand på vägarna.ī

Hmmm ja sgora bilar och med dragkrok.... ha det ķommer såfort de ställt om produktionslinorna till det. OM du har råd med en Passatkombi till Audi a7 pris... typ
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar