13,53 kWp solpaneler

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

[quote="Zalman3"]275W solceller för 1.205kr.
https://etcel.se/kop-solceller-till-nettopris[
Tack Zalman3.
Etcel säljer samma panel som ingår i Eon Bas paket .Etcel är klart billigare men man måste vara kund hos de.
Har ca 70m2 tak och vill ha max produktion och då vill jag inte gå under 300W/panel.
Helst vill jag ha komplett paket inklusive allt så att jag har bara ett telefonnummer att hålla reda på.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Walker »

perwis skrev:
Nja. Optimerare är bra om man har mycket skuggor. Annars onödiga felkällor. Ta in lite olika offerter och jämför.
Nja.... håller nog med Crappy. En dag med moln så ger hela uppsättningen bara den effekt som den panel som för tillfället skuggas av molnet. Dessutom kan du inte övervaka din anläggning via app utan optimerare. Jag var tveksam till det i början, nära beställning utan. Ändrade mig i sista stund och är mer än glad för det.
Att köpa solpaneler utan optimerare är som att köpa bil utan instrumentpanel.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av mati »

Jag har en anläggning på 19,4kW och jag har optimerare. Först var jag skeptisk och tyckte inte att det behövdes. Men när man sedan tittar hur olika panelerna är och hur mycket det skiljer mellan dem framförallt när det inte är klarblå himmel, inser man att det faktiskt är en fördel att ha optimerare. Minsta lilla fågelskit gör ju att den skitiga panelen tappar effekt. Dumt när den drar med sig alla andra då. På vintern är skillnaden störst, fast då ger ju anläggningen totalt sett inte så mycket i alla fall.
Det är svårt att räkna på vad skillnaden blir. Den kanske inte väger upp merkostnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av PhR34k »

NilsL skrev:
Fadern köpte precis en 12kw från Ottovo. 153K före rot. Snygga svarta premium paneler.

Varit igång 1,5 månad. Producerat 87 kWh på en dag som mest. Dom installerade allt på en dag.

Han är otroligt nöjd!
Låter väldigt billigt, var det monterat och klart med optimerade också?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nx00 »

Ja allt inkl. 40 paneler var av en har optimerare då den ev kunde skuggas utav att träd en bit bort.

Han fick en 5-6 offerter innan han bestämde sig för Ottovo.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av +46 »

nek0 skrev:
Helst vill jag ha komplett paket inklusive allt så att jag har bara ett telefonnummer att hålla reda på.
Jag valde Vattenfall. Inte för att jag tror att de är billiga utan just för att de tar huvudansvaret för hela anläggningen från projektering och installation till drift och garantier. Jag inbillar mig att händer det något med anläggningen långt in i framtiden så finns de kvar på marknaden. Kanske lite nojigt tänkt men jag var tidigt ute och installerade min första värmepump i mitten på 80-talet. När den och även senare installerade värmepumpar börjat krångla så finns det ingen som tar ansvaret för felen.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Anderzzon »

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

+46 skrev:
nek0 skrev:
Helst vill jag ha komplett paket inklusive allt så att jag har bara ett telefonnummer att hålla reda på.
Jag valde Vattenfall. Inte för att jag tror att de är billiga utan just för att de tar huvudansvaret för hela anläggningen från projektering och installation till drift och garantier. Jag inbillar mig att händer det något med anläggningen långt in i framtiden så finns de kvar på marknaden. Kanske lite nojigt tänkt men jag var tidigt ute och installerade min första värmepump i mitten på 80-talet. När den och även senare installerade värmepumpar börjat krångla så finns det ingen som tar ansvaret för felen.
Det är lite så jag tänker.de som jag tittat på är lite billigare än Eon,Vattenfall.... men oftast säljer helt okända paneler . Frågan är vem som står för garantierna. Har ingen lust att jaga folk i Kina om jag får problem
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
Att köpa solpaneler utan optimerare är som att köpa bil utan instrumentpanel.
Dvs en Model 3? ;)
Tackar!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Så här ser taket ut
20190726_114805.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av mati »

Är det verkligen så med alla paneler? Jag har i vintras gjort en massa försök med att skotta bort snön från panelerna. Det jag märkte är att en panel ger i princip ingen ström alls så länge det finns lite snö kvar pä den. Även om det är bara en liten fläck som har fastnat nånstans i nederkanten. Så fort man har skrapat bort den sistsa snön och panelen är ren skjuter den genererade effekten omedelbart upp till normala nivåer. Tack vare optimerarna kan man ju se varje enskild panel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Är det verkligen så med alla paneler? Jag har i vintras gjort en massa försök med att skotta bort snön från panelerna. Det jag märkte är att en panel ger i princip ingen ström alls så länge det finns lite snö kvar pä den. Även om det är bara en liten fläck som har fastnat nånstans i nederkanten. Så fort man har skrapat bort den sistsa snön och panelen är ren skjuter den genererade effekten omedelbart upp till normala nivåer. Tack vare optimerarna kan man ju se varje enskild panel.
Läste någonstans att i princip alla dagens paneler är såna. Läste också att om man får problem med produktionen i princip alltid är det optimeraren som är felkälla. Vet inte om det stämmer för att allt är så nytt för mig. Just nu läser jag och ställer frågor :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Svensk Solenergi verkar vara jätte seriös branschförening.
Man fyller in en masa uppgifter och när man ska skicka skiten för man det här svaret
"404 - Filen eller katalogen hittades inte.
Resursen du letar efter kan ha tagits bort, hade dess namn ändrats eller är tillfälligt inte tillgänglig."
Någon som kan tipsa om någon annan sida där man kan söka flera offerter samtidigt?
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av perwis »

Kolla in solcellskollen.se

Mycket bra sida för att få hjälp att dimensionera sin anläggning. Sist jag kollade hade de inte automatisk offertförfrågan men de hade i alla fall några olika leverantörer som de hänvisade till.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Headline »

eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Fyllde mina uppgifter på Greenmatch.se igår och idag kl 9 ringde de. Innan kl 13 ringde folk från Svea solar och Solkraft EMK AB . Nu är processen i gång på riktigt :) Orkar inte vänta till efter semestern
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Mr S »

nek0 skrev:
Fyllde mina uppgifter på Greenmatch.se igår och idag kl 9 ringde de. Innan kl 13 ringde folk från Svea solar och Solkraft EMK AB . Nu är processen i gång på riktigt :) Orkar inte vänta till efter semestern
Vi installerade en 8,26 kW anläggning via Svea Solar för ett år sedan. Allt fungerade perfekt, från offert till färdig installation. Kan verkligen rekommenderas. Trina Solar 295 Watts paneler med SolarEdge optimerare och växelriktare.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Dream99 »

Har installerat 8,7 kWp anläggning från Svea Solar i maj. De var väldigt stressade när de installerade och hade dålig projektstyrning.
Bild
Alla dragningar gick väl inte 100...
Men det fungerar.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Mr S skrev:
nek0 skrev:
Fyllde mina uppgifter på Greenmatch.se igår och idag kl 9 ringde de. Innan kl 13 ringde folk från Svea solar och Solkraft EMK AB . Nu är processen i gång på riktigt :) Orkar inte vänta till efter semestern
Vi installerade en 8,26 kW anläggning via Svea Solar för ett år sedan. Allt fungerade perfekt, från offert till färdig installation. Kan verkligen rekommenderas. Trina Solar 295 Watts paneler med SolarEdge optimerare och växelriktare.
Tack. Fick höra idag att Solkraft monterar LG paneler med 25 årig produkt garanti. Har inte fått offerten än och hoppas att flera företag hör av sig. Kul att 2 seriösa företag hörde av sig inom några timmar efter att de blev tillfrågade
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Mr S »

Dream99 skrev:
Har installerat 8,7 kWp anläggning från Svea Solar i maj. De var väldigt stressade när de installerade och hade dålig projektstyrning.
Bild
Alla dragningar gick väl inte 100...
Men det fungerar.
Trist att det blivit så, de kanske växer för fort? Den dragningen hade jag reklamerat. Hos mig gjordes det mycket snyggare.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av evilirish »

Installerade 12kWp förra veckan (40 st 300W paneler med optimerare och solaredge växelriktare+effektmätare)
Idag kopplade elektrikern in det.
Tre tak totalt sett (öst/uterum/väst). Totalt 184k installerat och klart (kompispris).

Riktigt gött att se min simpla Ikea-mätare visa 0kW el dragen från nätet
Kommer tyvärr dröja ett tag innan jag får tillgång till solaredge hemsidan/appen och kan se det hela i realtid..

Edit: Fixade Auto-incorrect
Senast redigerad av evilirish, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

evilirish skrev:
Installerade 12kWp förra veckan (40 st 300W paneler med optimerare och solaredge växelriktare+effektmätare)
Idag kopplade elektrikern in det.
Tre tak totalt sett (öst/uterum/väst). Totalt 184k installerat och klart (kompispris).

Riktigt gött att se min simpla Ikea-mätare visa 0kW el dragen från nätet Bild
Kommer tyvärr dröja ett tag innan jag får tillgång till solaredge hemstaden/appen och kan se det hela i realtid..
184k innan eller efter eventuella stöd/rot avdrag?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av Monark1954 »

En länk till en välrenommerad bloggare och installatör från Australien.
Här sammanfattar han sin syn på marknaden.
https://mcelectrical.com.au/blog/best-s ... rter-2019/
Då jag kan åtgärda skuggning med motorsåg på egna träd hade jag nu inte valt SolarEdge av de skäl som Mark anför men nu är mitt SolarEdge system just drifttaget och beställningen var lagd innan nördintresset tog vid.
Tror jag sammanfattar Mark till att han ogillar garantihanteringen från SolarEdge och att få komponenter gör ett robust system. Komponenterna har låg garantitid men du får byta och många villkor skall vara uppfyllda.
I länken ovan finns länkar till bloggar om de olika fabrikaten, en kväll räcker inte om man nördar ner sig men bara länkat inlägg är läsbart på rimlig tid.
Förstår att många tyckare och experter skriver saker men ju mer man läser så kanske allt inte är så enkelt. Läs kommenteren som Mark har om skuggning, dioder och optimerare. "En komplex fråga".

PS. Det tog ett tag innan jag insåg att för Australien står solen i Norr mitt på dagen, bra att veta om fler blogginlägg läses. DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 12kW solpaneler

Inlägg av nek0 »

Monark1954 skrev:
En länk till en välrenommerad bloggare och installatör från Australien.
Här sammanfattar han sin syn på marknaden.
https://mcelectrical.com.au/blog/best-s ... rter-2019/
Då jag kan åtgärda skuggning med motorsåg på egna träd hade jag nu inte valt SolarEdge av de skäl som Mark anför men nu är mitt SolarEdge system just drifttaget och beställningen var lagd innan nördintresset tog vid.
Tror jag sammanfattar Mark till att han ogillar garantihanteringen från SolarEdge och att få komponenter gör ett robust system. Komponenterna har låg garantitid men du får byta och många villkor skall vara uppfyllda.
I länken ovan finns länkar till bloggar om de olika fabrikaten, en kväll räcker inte om man nördar ner sig men bara länkat inlägg är läsbart på rimlig tid.
Förstår att många tyckare och experter skriver saker men ju mer man läser så kanske allt inte är så enkelt. Läs kommenteren som Mark har om skuggning, dioder och optimerare. "En komplex fråga".

PS. Det tog ett tag innan jag insåg att för Australien står solen i Norr mitt på dagen, bra att veta om fler blogginlägg läses. DS.
Tack så mycket för hjälpen.
Några optimerare tror jag inte jag behöver. Bilden som jag lagt här i tråden visar taket kl12 och det finns inga skuggor där panelerna ska monteras.Har solen över hela taket från ca kl 9-18 . Precis som du seger ju mer man läser desto mindre vet man :)
Skriv svar