Du blandar ihop olika miljöföroreningar och drar in att att lukten avgör hur rent något är samtidigt som du ignorerar att varken CO, CO2 eller några av kväveoxiderna har lukt. Reglerna för Euro5/Euro6 har inget med koldioxidutsläppen att göra utan kväveoxider, något som bevisat påverkar luften i stadsmiljö.Fredrik j skrev:I teorin. Men vi får väl återkomma i ämnet när försöket utvärderas.Svenssons skrev:Nä, ur koldioxid synpunkt spelar det ingen som helst roll om det är Euro5 eller Euro6 eftersom dessa inte alls påverkar koldioxid utan kväveoxider, något som har påverkan i stadsmiljö.Fredrik j skrev:
Om bilarna på hornsgatan är euro5 eller euro6 har ingen som helst betydelse i det avseendet. Bara signalpolitik och hat mot privatbilismen.
Nu införs miljözoner
Moderator: Redaktion
Re: Nu införs miljözoner
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu införs miljözoner
Nej jag blandar inye ihop det. Det var ju du som börjar prata koldioxid.
Jag vet att delar av avgaserna är luktfria tror inte luft är ren bara för att den inte luktar.
Vad jag beskrev var den stank som fanns i stadskärnor tidigare tillsammans med höga halter av luktfria avgaser. Det är inte så länge sedan.
Luften är betydligt renare idag och när halterna har sjunkit så mycket blir det svårt att mäta en förhållandevis liten sänkning som en lokal miljözon skulle utgöra.
Jag vet att delar av avgaserna är luktfria tror inte luft är ren bara för att den inte luktar.
Vad jag beskrev var den stank som fanns i stadskärnor tidigare tillsammans med höga halter av luktfria avgaser. Det är inte så länge sedan.
Luften är betydligt renare idag och när halterna har sjunkit så mycket blir det svårt att mäta en förhållandevis liten sänkning som en lokal miljözon skulle utgöra.
Nu införs miljözoner
Mest besvärade verkar bilkramarna vara. Yxskaften verkar liksom inte förstå att oavsett hur ny avgasbil man köpt så släpper den ut dödliga gifter mitt ibland folk. Det säger sig självt att det skall vara totalförbud på det.Fredrik j skrev:Besvärande för den som bekämpar ett krig mot privatbilismen på ideologiska grunder.taliz skrev:Varför skulle det vara "besvärande"?Fredrik j skrev:Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.Zalman3 skrev:Givetvis har miljözoner högt signalvärde.Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Luften i våra städer är fortfarande usel pga alla avgaser. Betydligt fler drabbas av tex astma, hjärt och kärlsjukdomar, demens etc i våra städer än de på landsbygden.
Jag själv har drabbats av KOL efter att ha spenderat 8 år i Stockholms innerstad. Största anledningen att jag flyttade därifrån var just den dåliga luften. Nu måste jag inhalera steroider varje dag. Tack för det alla som kör runt i stan och sprider ut avgaser bara för de inte orkar cykla eller åka kollektivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.