Examensarbete slår hål på fördomarna!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av TeslaTissel »

Mer förnybart möjligt på Gotland. - Med elbilar!

Mer förnybar energi kan produceras på Gotland utan en ny fastlandskabel. Det visar ett exjobb som gjorts i samarbete mellan Power Circle och Lunds Tekniska Högskola. Med smart laddning av ELBILAR kan allt större mängder variabel förnybar el balanseras.

- Att elbilarna rent tekniskt kan stötta systemet behöver verkligen poängteras. Tekniken finns och testas på flera håll i världen och standardprotokollet ISO 15118 är på plats och används av redan av många tillverkare av laddstolpar och elbilar. Att vi nu visar att elbilar kan öka kapaciteten i elsystemet och användas för att integrera mer förnybar kraft på Gotland är fantastiskt. Hampus har verkligen gjort ett utmärkt jobb, säger Daniel Kulin, handledare och sakkunnig för e-mobility på Power Circle.

Handledare för exjobbet var Daniel Kulin, Power Circle, och Francisco J. Márquez-Fernández, Institutionen för industriell elektroteknik och automation, Lunds Tekniska Högskola. Examinator var Olof Samuelsson, Lunds Tekniska Högskola.

LÄNK: https://www.facebook.com/elbilsverige/
behovelpaGotland.jpg
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av TeslaTissel »

INGA GLADA kommentarer?

Det här är ju väldigt bra för hela Sverige - micro-grid vinner!

:)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av Elof »

Läser jag diagrammet fel, eller vore det bäst med "inga elbilar"? Det är väl bra att exportera mycket och importera lite?
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av loftux »

TeslaTissel skrev:
INGA GLADA kommentarer?

Det här är ju väldigt bra för hela Sverige - micro-grid vinner!

:)
Tror du får förklara diagrammet lite (för ingen orkar kolla källan ;) )
Ser bara att import är ungefär lika för olika laddning, men att det kommer använda ca 150 GWh mer än ingen laddning. Sedan exporteras mer (el?) med direkt laddning, blir det alltså mer över? Men "smart laddning" skulle ju vara bättre? Säkert bättre att inte skicka fram och tillbaka, men nettot verkar ju sämre med "smart".
Som du ser har jag kanske inte förstått :roll:
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av Zalman3 »

TeslaTissel skrev:
INGA GLADA kommentarer?

Det här är ju väldigt bra för hela Sverige - micro-grid vinner!

:)
Lysande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
kontakten2

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av kontakten2 »

Bland farhågorna är bland annat begränsningar i mobilitet när elbilsbatterierna används för balansering något som konsumenterna är fundersamma över inför att delta.

No shit
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av [JM] »

kontakten2 skrev:
Bland farhågorna är bland annat begränsningar i mobilitet när elbilsbatterierna används för balansering något som konsumenterna är fundersamma över inför att delta.

No shit
Jag vill ju ha ganska bra betalt från elbolaget innan jag låter dom köra skiten ur mitt bilbatteri.
Med risken att åka på batteribyte för 100tkr så bör ju ersättningen vara hög så att säga....
Nu går det inte med tesla men principen gäller ju alla elbilar.
Om batterikapacitet är dyrt så att elbolaget inte har råd att fixa balansering själva varför ska vi löntagare stå för den kostnaden/risken utan ersättning.
Om batterier är billiga så har elbolagen råd att installera detta själva och V2G blir meningslöst.

Kanske funkar i komunistkina där staten bestämmer men på en fri marknad, tveksamt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av TiborBlomhall »

De förslag jag har sett skulle elbolagen bjuda på strömmen, så man får gratis laddning av elbilen, mot att man upplåter typ en fjärdedel av batterierna till elbolaget.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av Elof »

TiborBlomhall skrev:
De förslag jag har sett skulle elbolagen bjuda på strömmen, så man får gratis laddning av elbilen, mot att man upplåter typ en fjärdedel av batterierna till elbolaget.
Låter ju inte som någon kanondeal för bilägaren. Eller? Batteriet ska väl klara 1000 kompletta laddcykler (50000 mil för en M3 LR). Kör energibolaget en 20% cykel varje dygn med mitt batteri så motsvarar det 1000 fullcykler efter drygt 13 år. Eller, om man översätter till mil så tar energibolaget 10 mils livslängd varje dygn. Kostar ett nytt batteri 150000 och håller 50000 mil blir det 3 kr milen. 30 spänn i batteriförslitning per dygn. Laddar man för mer än det går man alltså plus. Om man räknar väldigt snällt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av [JM] »

Tesla har ju redan gått in och börjat strypa laddhastigheten via SuC för att skydda batterierna så att dom ska klara en "livstid" i bilen.
Dom om några har ju koll på hur batterierna slits i våra bilar.
Skulle vara kul att höra Elons syn på V2G.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av [JM] »

TiborBlomhall skrev:
De förslag jag har sett skulle elbolagen bjuda på strömmen, så man får gratis laddning av elbilen, mot att man upplåter typ en fjärdedel av batterierna till elbolaget.
Här kommer ett annat sätt att räkna på det.

Siffran 1200 mil per år för genomsnittsbilen har figurerat på forumet.
Man laddar hemma för några kronor milen.
Räkna i överkant med 5kr/mil.
Kostnad i snitt per år 6000kr hemmaladdning.
Riskera 100000 för att slippa betala 6000. Dålig deal.
Vill dom nyttja mitt batteri så får dom slanta upp bra mkt mer.

Om man går på Elofs ovan uträknade 30kr per dygn i förslitning medans jag får tillbaka 6000/365=16kr/dygn.

Edit:
Dom behöver således betala det dubbla för att vi ska nå break even. Nu tillhandahåller jag en tjänst med att låta dom nyttja batteriet. Tjänster brukar man ta betalt för som det sen kommer skatt på.
Det är dom skattade pengarna som jag sedan kan köpa nytt batteri för.
Som sagt. DÅÅÅÅLIG DEAL...

Någon får gärna kontrollräkna och se om jag gjort en tankevurpa på vägen
kontakten2

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av kontakten2 »

Jag kan inte utröna om det ska ske via ac laddaren ut på enfas alternativt 3fas. Eller via dcladdare för större effekter och bättre v2g respons. Det sista försvårar det hela.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av LarsL »

Till att börja räcker det ju med att styra laddningen av bilar centralt som Tibber gör. Då går det att redan där jämna ut svängningarna i nätet över tid.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Examensarbete slår hål på fördomarna!

Inlägg av Wahll »

Har för mig att jag läst, att Type2/CCS inte stödjer V2G. Någon som vet exakt.
Den leverantör av stolpar jag hittade för v2g stödjer bara CHADEMO.
ISF. lär det ju ta ett tag innan V2G slår igenom.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Skriv svar