VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inläggav Teslaägare Monark1954 » 30 mar 2018 09:46

300 000 återköpta VW dieselbilar lagrade i USA enligt Ruters.

https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1H50GQ
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat. Den har regnr. OBELIX. Stark med röda flätor.
e-Golf 2018. Än slå länge 2:a bil.
Har haft. Nissan Leaf Tekna 30 kWh.
För extra förmånder vi nyköp, använd min länk http://ts.la/mats8766
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inläggav Teslaägare helix » 16 apr 2018 23:59

Dokument utifrån på SVT Play:
Bilindustrins rökridåer. Fransk dokumentär från 2018.

"Fusket med utsläppen från dieselbilar har hittills kostat Volkswagen nästan 200 miljarder kronor i böter. Men fusket omfattar många fler biltillverkare. Över hela Europa rullar miljontals dieselbilar som släpper ut skyhöga mängder skadliga kväveoxider. Bilindustrin vädrar morgonluft medan vi andra blir sjuka av röken."

https://www.svtplay.se/video/17627714/b ... ?info=visa
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav Jerker » 17 apr 2018 07:04

helix skrev:Dokument utifrån på SVT Play:

"Fusket med utsläppen från dieselbilar har hittills kostat Volkswagen nästan 200 miljarder kronor i böter. Men fusket omfattar många fler biltillverkare. Över hela Europa rullar miljontals dieselbilar som släpper ut skyhöga mängder skadliga kväveoxider. Bilindustrin vädrar morgonluft medan vi andra blir sjuka av röken."

Såg den igår. Fokus på Renault. Intressant att se hur alla ansvariga på Renault bara vänder ryggen till och går sin väg när han försöker ställa frågor...
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav chaffis75 » 17 apr 2018 07:32

Ja den var väldigt intressant... Ja vi har lite företagsledare som vänder ryggen men helt ärligt så måste jag nog säga att de som är allvarligast i de hela är väl att våra politiker i EU skyddar dessa personer, OBS jag har inget bevis för detta men visst är de den känslan man får för hur skulle de annars kunna fortsätta på detta sättet. Allt handlar om pengar, utsläpp är bara sekundärt... Jo jag börjar bli riktigt orolig samtidigt är valen väldigt begränsade (Dock inte obefintliga) på vad man kan göra. Oavsett om alla hade pengar till en Tesla så klarar de inte tillverka tillräckligt många, de är väl M3 ett bevis på men vi hoppas ju alla på att takten ska öka så vi kan börja köpa dessa bilar i stora volymer och slippa avgasröret där bak.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav joel80 » 17 apr 2018 07:42

chaffis75
Sen tycker jag också att vi här i Sverige bara trätar om vilket parti eller regering som lurat oss mest då det egentligen borde vara biltillverkarna vi riktar ilskan emot och kräver att våra politiker gör något åt det.
De flesta svenska EU-politiker röstade dock emot EUs beslut om att höja NoX-gränserna med det dubbla för att biltillverkarna skulle klara sig, förutom Moderaterna och KD som röstade för. :/

De som fuskat borde ställas till svars som i USA och de som köpt fuskbilar borde få ersättning. Det bör kosta att föra både konsumenter och politiker/regeringar bakom ljuset.
joel80

Inläggav chaffis75 » 17 apr 2018 07:48

joel80 skrev:chaffis75
Sen tycker jag också att vi här i Sverige bara trätar om vilket parti eller regering som lurat oss mest då det egentligen borde vara biltillverkarna vi riktar ilskan emot och kräver att våra politiker gör något åt det.
De flesta svenska EU-politiker röstade dock emot EUs beslut om att höja NoX-gränserna med det dubbla för att biltillverkarna skulle klara sig, förutom Moderaterna och KD som röstade för. :/

De som fuskat borde ställas till svars som i USA och de som köpt fuskbilar borde få ersättning. Det bör kosta att föra både konsumenter och politiker/regeringar bakom ljuset.

Jo håller med dig i sak men för att de ska kunna hända så måste våra politiker agera tror jag. Detta är en så stor fråga så de måste hela vägen upp.

Jag får erkänna att jag bli lite arg att både moderater och KD röstar för att tillåta ökad NoX, de är inte OK... Tur att de finns några partier till i de blocket men de blir inte lätt att välja i år... Finns flera viktiga frågor för mig och inget parti svara rätt på alla mina frågor...
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Jerker » 17 apr 2018 08:28

Jo, detta med att EU visste om fusket sedan länge men inte gjorde nåt åt det, det är ju känt sedan förut. Det som var lite nytt i den här dokumentären var att de dels berättade om hur det hela började. Det hade jag inte fått berättat för mig på det sättet förut. Intressant! Dels var det nytt att Renault har fuskat lika grovt som VW. Jag har faktiskt inte hört det förut.

Men det är intressant detta med hur man i USA kan döma ut så stora böter medan man i EU tvärtom höjer utsläppsgränserna. Jag tror att det beror på lite olika kultur och syn på företag i EU och USA. I USA har man en friare syn på företagande och att företagen ska tillåtas göra stora vinster etc. Men när ett företag väl bryter mot lagar och man lyckas bevisa det, då slår man å andra sidan till med stora släggan och dömer ut böter som kan knäcka företagen. Då visar man ingen nåd. I EU så är man rädda för att låta fuskande företag ta sitt ansvar eftersom man anser att det skulle skada industrin med följder som ökande arbetslöshet och att den europeiska industrin skulle komma på efterkälken och då blundar man gärna. Den krassa kortsiktiga ekonomin och nästa val är viktigare än hänsyn till människors hälsa och miljön.

Men så ska jag argumentera emot mig själv och säga att det finns gränser även för USA. Det visade man när GM och Chrysler höll på att gå omkull och när bankväsendet i USA svajade. Då fick de istället massor av pengar av staten på sant Europeiskt manér.

Frågan är om det hade blivit lika dryga böter mot ett inhemskt företag som mot VW?
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav zyax » 17 apr 2018 08:47

Jerker skrev:Frågan är om det hade blivit lika dryga böter mot ett inhemskt företag som mot VW?

Aldrig, inte från amerikanska statens sida, de har sjukt många som arbetar med att skydda amerikanska företag. Däremot kan någon starta ett gemensam stämningsansökan mot de fuskande eller egentligen alla fossiltillverkare att de dödar folk i närmiljön och vet om det.
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
Solceller på hela taket (ca 18kWp)
zyax

Inläggav Laban » 18 apr 2018 09:03

Jerker skrev:
helix skrev:Dokument utifrån på SVT Play:

Såg den igår. Fokus på Renault. Intressant att se hur alla ansvariga på Renault bara vänder ryggen till och går sin väg när han försöker ställa frågor...

Ser den nu. Noterade också att de inte ville svara på frågor, samtidigt som man visade upp elbilskoncept i presentationen. Man blir inte direkt jättesugen på att köpa nya Leaf när koncernen har det beteendet.
Laban

Inläggav Laban » 19 apr 2018 10:05

Jerker skrev:Men det är intressant detta med hur man i USA kan döma ut så stora böter medan man i EU tvärtom höjer utsläppsgränserna.

Nu höjer man väl även utsläppsgränserna i USA tack vare vår käre vän mr Trump:

http://abcnews.go.com/Politics/trump-ep ... d=52162794
Laban

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö