Läste det där nyss, man slutar aldrig att förvånas...vigge50 skrev:Om vi säger att tillverkarna ska sänka sina utsläpp med 15% från 2020 till 2025 så kan vi väll förvänta oss att de kommer försöka pressa ner utsläppen 2020....
https://teknikensvarld.se/biltillverkar ... stesterna/
Nu tar denna artikeln dock upp att de påverkar WLTP testerna genom att ladda ut batterierna mm innan testet för att få så hög förbrukning som möjligt. Utsläppen som tillverkarna anger är i snitt 4,5% högre än oberoende WLTP tester och i ett fall 13% högre. Från och med den första september så lär detta dock drabba svenska köpare då bilskatten kommer baseras på de högre utsläppen.
VW:s ofattbara utsläppsskandal
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Det blir allt mer vrickat det där med utsläppsreglerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
EU sitter i händerna på lobbyister från branschen. Det största felet i Europa är ju att man låter tillverkarna mäta sina egna bilar, då blir det så här. Hoppas att EU verkligen tar sitt ansvar och inför verkliga regler istället. När VW och andra kommer med mängder med elmodeller 2020 så borde man kunna gå med på det rimliga kravet att tillverkarna får stå för att betala EU:s myndighet att utföra avgastester, vilket man givet slipper helt och hållet för rena elbilar.mati skrev:Det blir allt mer vrickat det där med utsläppsreglerna.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Volkswagen har mycket kvar att göra när det kommer till certifiera sina modeller för WLTP då av deras 14 populäraste modeller är bara 7 certifierade. Inte ens Golf förväntas gå igenom förrän i slutet av september. Nu får bilar som står hos återförsäljaren den 31 augusti säljas i september men bara i en begränsad mängd.
https://teknikensvarld.se/halften-av-vo ... tifierade/
https://teknikensvarld.se/halften-av-vo ... tifierade/
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Chefen Diess vill att cheferna ska köra batteribilar, och inte motorstarka törstiga SUVar..
På tyska
https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... eigen.html
På tyska
https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... eigen.html
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Intressant att de faktiskt inser att det finns ett litet problem där....12man skrev:Chefen Diess vill att cheferna ska köra batteribilar, och inte motorstarka törstiga SUVar..
På tyska
https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... eigen.html
Det finns helt enkelt inga vettiga bilar inom koncernen att erbjuda.
Ser knepigt ut om cheferna åker omkring i Teslor istället för egna märken.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Lite andra tjänstebilsregler än här i Sverige. Två tjänstebilar för mellanchefer. 1% av bilens bruttolistpris som förmånsvärde. Allt annat betalas av arbetsgivaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
1% tycker jag låter bra som förmånsvärdemati skrev:Lite andra tjänstebilsregler än här i Sverige. Två tjänstebilar för mellanchefer. 1% av bilens bruttolistpris som förmånsvärde. Allt annat betalas av arbetsgivaren.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Ja, det hade varit fint. De har väldigt fina tjänstebilsregler i Tyskland. Och så gnälls det ändå att staten tar ut för mycket skatt. Det finns en annan förmån som anställda, och till och med pensionerade anställda, hos alla biltillverkare kan ta del av. Det kallas för "Jahreswagen". Det innebär att man tar ut en ny bil varje år till ett mycket rabatterat pris. I praktiken kostar det nästan ingenting eftersom man kan sälja bilen för nästan samma peng som man har köpt den för ett år tidigare. Fint va?Bjelke skrev:1% tycker jag låter bra som förmånsvärdemati skrev:Lite andra tjänstebilsregler än här i Sverige. Två tjänstebilar för mellanchefer. 1% av bilens bruttolistpris som förmånsvärde. Allt annat betalas av arbetsgivaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jo, det är fint, men om man då måste jobba med att gasa apor så vettefan om det är värt det...mati skrev:Det kallas för "Jahreswagen". Det innebär att man tar ut en ny bil varje år till ett mycket rabatterat pris. I praktiken kostar det nästan ingenting eftersom man kan sälja bilen för nästan samma peng som man har köpt den för ett år tidigare. Fint va?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Det är inte bara VW som har detta system om du menar det. Det finns hos alla tyska tillverkare. Men du kanske menar att alla gasar apor.Surfaren skrev:Jo, det är fint, men om man då måste jobba med att gasa apor så vettefan om det är värt det...mati skrev:Det kallas för "Jahreswagen". Det innebär att man tar ut en ny bil varje år till ett mycket rabatterat pris. I praktiken kostar det nästan ingenting eftersom man kan sälja bilen för nästan samma peng som man har köpt den för ett år tidigare. Fint va?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Självklart, alla som jobbar i den Tyska bilindustrin har som primär arbetsuppgift att gasa apor, det är sen gammalt.mati skrev:Det är inte bara VW som har detta system om du menar det. Det finns hos alla tyska tillverkare. Men du kanske menar att alla gasar apor.Surfaren skrev:Jo, det är fint, men om man då måste jobba med att gasa apor så vettefan om det är värt det...mati skrev:Det kallas för "Jahreswagen". Det innebär att man tar ut en ny bil varje år till ett mycket rabatterat pris. I praktiken kostar det nästan ingenting eftersom man kan sälja bilen för nästan samma peng som man har köpt den för ett år tidigare. Fint va?
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Man glömmer nog aldrig dom där aporna till och med när VWs elbil diskuteras så ser jag bilden framför mig
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jaha, de har fipplat med bensinavgasbilarna också, är det nåt de inte lurats med??
På tyska såklart
https://m.focus.de/auto/news/wird-der-d ... 17234.html
På tyska såklart
https://m.focus.de/auto/news/wird-der-d ... 17234.html
ms 76132 "Eleamore"
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
12man skrev:Jaha, de har fipplat med bensinavgasbilarna också, är det nåt de inte lurats med??
På tyska såklart
https://m.focus.de/auto/news/wird-der-d ... 17234.html
Jodå, det verkar stämma! Tyvärr också på tyska men det framgår ju tydligt att VW fuskat med avgassystem och avgasvärden på bensinbilar.
Men det gäller inte bara VW utan även hela koncernen VW Porsche och Audi. Aktiekursen föll med -1.5% i Tyskland.
Ursprungligen var det Bild Am Sonntag som publicerade artikeln. De har uppenbarligen kommit över dokument som är väldigt allvarliga för VW. Tyvärr låst för icke prenumeranter.
Men här hittade jag en länk med kortare beskrivning: https://www.reuters.com/article/volkswa ... SL8N1VO060
En representant för hela koncernen, Audi, Porsche och VW menade att de inte kan kommentera pågående utredningar i Tyskland gällande avgasskandalen.
Om det här stämmer så är det bara ytterligare krydda på fossil-tillverkarnas olika metoder att komma undan avgastesterna och den nya tunga och mer rättvisande avgaskraven.
https://www.handelszeitung.ch/unternehm ... h-benziner
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Lägg till att bilarna idag drar 30-40% mer än angiven förbrukning. De har optimerats extremt mot testerna och även om just detta har varit över gränsen så är hela fenomenet otroligt suspekt. Förbränningsmotorerna verkar helt enkelt inte ha blivit så mycket bättre utan har i stort sett nått vägs ände.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
En tjockTV är alltid en tjockTV, en trådbunden knapptelefon likaså. En förbränningsmotor kommer alltid vara just det, hur man än vänder och vrider på det. Det är helt klart dax att gå vidare....Jerka skrev:Lägg till att bilarna idag drar 30-40% mer än angiven förbrukning. De har optimerats extremt mot testerna och även om just detta har varit över gränsen så är hela fenomenet otroligt suspekt. Förbränningsmotorerna verkar helt enkelt inte ha blivit så mycket bättre utan har i stort sett nått vägs ände.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Walker skrev:En tjockTV är alltid en tjockTV, en trådbunden knapptelefon likaså. En förbränningsmotor kommer alltid vara just det, hur man än vänder och vrider på det. Det är helt klart dax att gå vidare....Jerka skrev:Lägg till att bilarna idag drar 30-40% mer än angiven förbrukning. De har optimerats extremt mot testerna och även om just detta har varit över gränsen så är hela fenomenet otroligt suspekt. Förbränningsmotorerna verkar helt enkelt inte ha blivit så mycket bättre utan har i stort sett nått vägs ände.
Bra kommentarer!
De stämmer tyvärr väldigt bra. Jag har bara den hopplösa? förhoppningen att våra politiker också måste inse det positiva i omställningen till el-bilar och fossilfri energi.
Framförallt tror jag att landsbygdens utveckling verkligen går att vända. El-bilister reser mycket och längre.
Skrev detta på Fejk-book...
”Om vi nu själva, vi som fällt våra tårar vid räkningarna,
ser att den egna ekonomin kan komma ligga på plussidan
med upp till +80% tror jag de flesta blir nyfikna”.
https://www.facebook.com/groups/1444530929123578/
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Just att det är billigare att köra elbil kommer förmodligen bli ett kortlivat kapitel i historien. Finns redan förslag på kilometerskatt för att skatteintäkterna inte ska minska i.o.m omställningen till eldrivna bilar.TeslaTissel skrev:Walker skrev:En tjockTV är alltid en tjockTV, en trådbunden knapptelefon likaså. En förbränningsmotor kommer alltid vara just det, hur man än vänder och vrider på det. Det är helt klart dax att gå vidare....Jerka skrev:Lägg till att bilarna idag drar 30-40% mer än angiven förbrukning. De har optimerats extremt mot testerna och även om just detta har varit över gränsen så är hela fenomenet otroligt suspekt. Förbränningsmotorerna verkar helt enkelt inte ha blivit så mycket bättre utan har i stort sett nått vägs ände.
Bra kommentarer!
De stämmer tyvärr väldigt bra. Jag har bara den hopplösa? förhoppningen att våra politiker också måste inse det positiva i omställningen till el-bilar och fossilfri energi.
Framförallt tror jag att landsbygdens utveckling verkligen går att vända. El-bilister reser mycket och längre.
Skrev detta på Fejk-book...
”Om vi nu själva, vi som fällt våra tårar vid räkningarna,
ser att den egna ekonomin kan komma ligga på plussidan
med upp till +80% tror jag de flesta blir nyfikna”.
https://www.facebook.com/groups/1444530929123578/
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jag tror precis tvärtom. Elbilar kommer successivt bli ännu billigare relativt fossilbilar under all överskådlig framtid:Geni87 skrev:Just att det är billigare att köra elbil kommer förmodligen bli ett kortlivat kapitel i historien. Finns redan förslag på kilometerskatt för att skatteintäkterna inte ska minska i.o.m omställningen till eldrivna bilar.
* Tillverkningskostnaden för fossilbilar lär ligga relativt konstant framöver, medan tillverkningskostnaden för elbilar kommer falla snabbt. Framförallt pga fortsatt ras i batteripriser, men även pga att tillverkningsprocesserna kommer effektiviseras ju större volymer det är och ju fler aktörer som blir inblandade.
* Mig veterligen har ingen diskuterat att införa en kilometerskatt på enbart elbilar, det som diskuteras (och det enda rimliga) är samma skattepåslag på alla bilar.
* Framtida skatter/subventioner kommer rimligtvis ytterligare gynna elbilar och missgynna fossilbilar.
* Inom några år kommer rimligtvis kineserna ha bilar klara för Europamarknaden.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Ja, jag undrar om politikerna kommer att kunna beskatta elbilsåkande lika hårt som fossilbilsdito. Det största argumentet på senare år har ju varit miljön. Så de får nog hitta nåt annat att dra in pengar på när inkomsterna från fossilbeskattandet viker.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jerker skrev:Ja, jag undrar om politikerna kommer att kunna beskatta elbilsåkande lika hårt som fossilbilsdito. Det största argumntet på senare år har ju varit miljön. Så de får nog hitta nåt annat att dra in pengar på när inkomsterna från fossilbeskattandet viker.
Usch ja. Och vad skulle de kunna hitta på?
Vilken gren av branscherna kan de ge sig på tror du Jerker?
Hepp!
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
* Syftade på kostnaden för att köra bilen, även om en bil som är billigare i inköp också blir billigare per mil i och med mindre värdeminskning i kronor. Men vi är några år bort innan en elektrisk drivlina är billigare än en fossildrivlina. Just nu kostar en elektrisk drivlina med 100 kWh batteri flera gånger mer, så det kommer ta ett tag - hur lång tid det kommer ta får vi se.Legato skrev:Jag tror precis tvärtom. Elbilar kommer successivt bli ännu billigare relativt fossilbilar under all överskådlig framtid:Geni87 skrev:Just att det är billigare att köra elbil kommer förmodligen bli ett kortlivat kapitel i historien. Finns redan förslag på kilometerskatt för att skatteintäkterna inte ska minska i.o.m omställningen till eldrivna bilar.
* Tillverkningskostnaden för fossilbilar lär ligga relativt konstant framöver, medan tillverkningskostnaden för elbilar kommer falla snabbt. Framförallt pga fortsatt ras i batteripriser, men även pga att tillverkningsprocesserna kommer effektiviseras ju större volymer det är och ju fler aktörer som blir inblandade.
* Mig veterligen har ingen diskuterat att införa en kilometerskatt på enbart elbilar, det som diskuteras (och det enda rimliga) är samma skattepåslag på alla bilar.
* Framtida skatter/subventioner kommer rimligtvis ytterligare gynna elbilar och missgynna fossilbilar.
* Inom några år kommer rimligtvis kineserna ha bilar klara för Europamarknaden.
* Javisst, men det betyder fortfarande att vi i en framtid med en stor majoritet elbilar måste ta ut samma skatteintäkter på elbilarna (eller på något annat) som vi gör på fossibilarna och dess bränsle. Jag skulle vilja se den politiker som föreslår att vi skär ner i skolan eller något annat pga att ingen tankar bensin längre.
Batterier är för övrigt lika dyra för Kineser, kostnaden är mer bunden till råvarurpriser, energipriser och produktionsutrustning än något annat som t.ex. arbetskraftskostnad. Men visst, det är fullt rimligt att anta att Kinesiska biltillverkare kan bli subventionerade av "partiet" för att kunna sälja sina bilar till underpris utan förlust, hoppas dock att vi slipper det.
Ett som iaf är säkert är att de kommer hitta något sätt att få in de förlorade pengarna på, sen om det blir på bilar eller på någon annan skatt får vi se.Jerker skrev:Ja, jag undrar om politikerna kommer att kunna beskatta elbilsåkande lika hårt som fossilbilsdito. Det största argumentet på senare år har ju varit miljön. Så de får nog hitta nåt annat att dra in pengar på när inkomsterna från fossilbeskattandet viker.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jag brukar ibland byta ut ordet ”Politikerna, skatteverket, de” osv mot VI!
Dvs VI behöver få in pengar via tex skatter för att tex satsa på skolor. VI behöver få in pengar som går till vägunderhåll, räddningstjänst, sjukvård osv.
”Politikerna” (oavsett parti) hanterar ju inte skatter för att vara taskiga mot medborgarna. Dvs VI!
Nu har vi ju också möjlighet att rösta på just de politiker som fördelar skatter som just VI vill.
Känns som lite tråkigt diskussionsklimat när politiker anses som några DE som gör en massa saker som man personligen inte tycker om.
De allra flesta gör nog sitt bästa utifrån sin kunskap/ideologi/inställning osv. Sen kanske man personligen tycker ”tvärs emot” men då får man försöka jobba för att det röstas fram politiker som tycker som man själv vill!
(Min mor var en gång oavlönad lokalpolitiker och det var nog inte alltid så lätt och oftast en väldigt otacksam uppgift)
Dvs VI behöver få in pengar via tex skatter för att tex satsa på skolor. VI behöver få in pengar som går till vägunderhåll, räddningstjänst, sjukvård osv.
”Politikerna” (oavsett parti) hanterar ju inte skatter för att vara taskiga mot medborgarna. Dvs VI!
Nu har vi ju också möjlighet att rösta på just de politiker som fördelar skatter som just VI vill.
Känns som lite tråkigt diskussionsklimat när politiker anses som några DE som gör en massa saker som man personligen inte tycker om.
De allra flesta gör nog sitt bästa utifrån sin kunskap/ideologi/inställning osv. Sen kanske man personligen tycker ”tvärs emot” men då får man försöka jobba för att det röstas fram politiker som tycker som man själv vill!
(Min mor var en gång oavlönad lokalpolitiker och det var nog inte alltid så lätt och oftast en väldigt otacksam uppgift)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil