VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av TiborBlomhall »

Fascinerande vilken ekonomisk effekt några rader kod kan få. Programmeraren som skrev dem har nog svårt att sova i natt då han tänker på antal miljarder hans lilla kodsnutt kostat företaget. Även om det var någon chef som beordrade honom göra det.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jorma »

Svenssons skrev:
Herr X skrev:
Kalle skrev:
Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt.
Tror på detta också. VW var rätt envisa med att inte lägga till en enhet med uera för att få ner NOX då bilarna skulle bli dyrare i tillverkning, tyngre och kräva dyrare service. BMW har teknik för att göra om NOX till N2. Lite ironiskt är det att VW i och med årsmodell 2016 har med uera för att minska NOX men dessa har nu säljförbud...

Urea heter ämnet och tillsatsen som innehåller urea heter ADblue. Min merca har detta och det kallas hos mercedes för Bluetech.
Jag har aldrig behövt fylla på mellan servicarna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Jorma skrev:

Urea heter ämnet och tillsatsen som innehåller urea heter ADblue. Min merca har detta och det kallas hos mercedes för Bluetech.
Jag har aldrig behövt fylla på mellan servicarna.
Korrekt, skrev lite snabbt i går natt. Här kommer lite mer infom om det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust_fluid

Tror det är ett par liter av detta som behöver tankas på service. Skulle man missa en service och detta tar slut så verkar kraven i USA vara att bilen får gå max 5 mile/timme. I moderna dieselbilar skall man alltså fylla bilen med diesel, olja och ADblue förutom spolarvätska. I en Tesla krävs endast spolarvätska, ingen service krävs heller för garantier eller påfyllning av något. Undra om det går att köpa ADblue och fylla på själv?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av jonas »

AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

jonas skrev:
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:



EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1493
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Sprider det sig nu? BMW handelstoppat!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

SR-71-BlackBird skrev:
Sprider det sig nu? BMW handelstoppat!
Va? Källa?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1493
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Twitter, handlas igen, -5%
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
jonas skrev:
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:



EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
VW har 3000 mil mellan sevicen på sina dieselbilar. Men det är ju ingen raketforskning att fylla på AdBlue, så det är inget problem.

Det är bara ytterligare en sak att tänka på som fossilbilsägare :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jorma »

Svenssons skrev:
jonas skrev:
AdBlue kan man köpa på Swedol för 7,4kr /liter i 10l dunk. Åtgång ca 1l/100 mil på en modern passat utan fuskmotorstyrning. Fuskmotorerna hade ju inte Urea.
Har man 1500 mil mellan service så måste tanken alltså vara på 15 liter för att detta ska skötas på service. Går dock att fylla på själv:



EDIT: Fick uppgift att Passat TDI har 4,6 gallon eller 17,5 liter tank.
Mercans ureatank är på 25l.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Jorma skrev:

Mercans ureatank är på 25l.
Är detta kanske en orsak varför bränsletankarna blir mindre? Vikt och utrymme som en 25 liter ureatank tar är ju inte obetydlig.

Kan tänka mig att politiker i en snar framtid kommer kräva ureatank på samtliga dieselbilar i trafik för att hjälpa de inhemska dieselbilstillverkarna. Detta skulle ju leda till att nya bilar måste köpas in men vem vet, de kanske ersätts med elbilar istället...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jorma »

Svenssons skrev:
Jorma skrev:

Mercans ureatank är på 25l.
Är detta kanske en orsak varför bränsletankarna blir mindre? Vikt och utrymme som en 25 liter ureatank tar är ju inte obetydlig.
Bilarna drar ju lite mindre bränsle idag än förr.
Min förra S-klass merca 2005 utan Urea hade 15 liter större soppatank, och min nuvarande 2015 trots 4-hjulsdrift som ökar förbrukningen något, kommer lika långt på den 15 liter mindre tanken.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Martinen »

Är det oftast så att detta endast behöver fyllas på vid service om man följer tillverkarens intervall, eller måste man fylla på urea själv mellan service om man har en sådan bil.
Jag har ju helt ointresserad av bilar och sånt, men jag har inte hört talas om detta innan.


Lite OT, men jag kommer ihåg förr i tiden när jag tog körkort. Då hällde jag Regelbundet Bensin i min bil för att motorn skulle fungera. Det fanns ett speciellt hål man skulle hälla detta i. För att ladda batteriet var man tvungen att öppna motorhuven och sen använda en speciell laddare.
Tänk att det fortfarande är folk som har det. så ;)
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jorma »

Martinen skrev:
Är det oftast så att detta endast behöver fyllas på vid service om man följer tillverkarens intervall, eller måste man fylla på urea själv mellan service om man har en sådan bil.
Jag har ju helt ointresserad av bilar och sånt, men jag har inte hört talas om detta innan.


Lite OT, men jag kommer ihåg förr i tiden när jag tog körkort. Då hällde jag Regelbundet Bensin i min bil för att motorn skulle fungera. Det fanns ett speciellt hål man skulle hälla detta i. För att ladda batteriet var man tvungen att öppna motorhuven och sen använda en speciell laddare.
Tänk att det fortfarande är folk som har det. så ;)

Det får du väl fortfarande göra om du vill ha spolarvätska i bilen.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Martinen »

Jorma skrev:
Martinen skrev:
Är det oftast så att detta endast behöver fyllas på vid service om man följer tillverkarens intervall, eller måste man fylla på urea själv mellan service om man har en sådan bil.
Jag har ju helt ointresserad av bilar och sånt, men jag har inte hört talas om detta innan.


Lite OT, men jag kommer ihåg förr i tiden när jag tog körkort. Då hällde jag Regelbundet Bensin i min bil för att motorn skulle fungera. Det fanns ett speciellt hål man skulle hälla detta i. För att ladda batteriet var man tvungen att öppna motorhuven och sen använda en speciell laddare.
Tänk att det fortfarande är folk som har det. så ;)

Det får du väl fortfarande göra om du vill ha spolarvätska i bilen.
Nej jag brukar inte hälla bensin i spolarvätskan. Det får räcka med spolarvätska i den behållaren. :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Gustafsson »

Hörde att Teslas supercharger egentligen innehåller fuldiesel. Elon musik säger att han inte visste, men att problemet kan växa eftersom då har el i mars sondernas tankar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av pegs »

Jag hörde att batteripacket egentligen innehåller 8 små bensinmotorer och att tandfén extraknäcker för Tesla och fyller på med bensin varje natt.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av TiborBlomhall »

D i modellbeteckningen för Model S P85D står egentligen för Diesel. Det var ju enda sättet att lösa långresor, med snåldiesel.
Bilarna levererades med dieselmotorer gömda under oöppningsbara huven i frunken och fyllda bränsletank.
Nu när inbyggda dieseltanken börjar sina inför Tesla "vätskekylda" laddsladdar till sina Superchargers, som egentligen är en förklädd påfyllningsslang så D modellerna kan tankas med diesel utan ägarnas vetskap.
Volkswagens dieselskandal var ingenting jämfört med Teslas dieselskandal när detta avslöjas!
Elon Musk kommer bekänna bittra sanningen den 29:e: "Biljournalisterna hade rätt hela tiden - enda sättet åka långresor är snåldiesel!"

;) :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av TiborBlomhall »

Shockerande bild på avslöjad Teslaägare:
Tanka.jpg
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Teslaspolen »

Om D är för Diesel, tänk om P:et står för Petrol?! Elbilar har ju som bekant ingen prestanda, det är ju som golfbilar, eller hur?
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jorma »

Martinen skrev:
Jorma skrev:
Martinen skrev:
Är det oftast så att detta endast behöver fyllas på vid service om man följer tillverkarens intervall, eller måste man fylla på urea själv mellan service om man har en sådan bil.
Jag har ju helt ointresserad av bilar och sånt, men jag har inte hört talas om detta innan.


Lite OT, men jag kommer ihåg förr i tiden när jag tog körkort. Då hällde jag Regelbundet Bensin i min bil för att motorn skulle fungera. Det fanns ett speciellt hål man skulle hälla detta i. För att ladda batteriet var man tvungen att öppna motorhuven och sen använda en speciell laddare.
Tänk att det fortfarande är folk som har det. så ;)

Det får du väl fortfarande göra om du vill ha spolarvätska i bilen.
Nej jag brukar inte hälla bensin i spolarvätskan. Det får räcka med spolarvätska i den behållaren. :)
Ja, det gör inte jag heller.
Men bensin är användbart till torkarna, det funkar fint att rengöra torkarbladen med bensin, men inte den man köper på tappen utan kemiskt ren bensin som finns att köpa på apoteket. Dom blir som nya efter en bensintvätt. Alltså inte via spolartanken utan en skvätt bensin på en tyg eller pappersbit och sedan torka av bladen med detta.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av danni »

Teslaspolen skrev:
Om D är för Diesel, tänk om P:et står för Petrol?! Elbilar har ju som bekant ingen prestanda, det är ju som golfbilar, eller hur?
Ah! Tesla har ju sagt att P85D har dubbla motorer... Så en bensinmotor och en dieselmotor, med andra ord. Makes perfect sense!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Teslaspolen skrev:
Om D är för Diesel, tänk om P:et står för Petrol?! Elbilar har ju som bekant ingen prestanda, det är ju som golfbilar, eller hur?
Ah! Tesla har ju sagt att P85D har dubbla motorer... Så en bensinmotor och en dieselmotor, med andra ord. Makes perfect sense!
Tack, äntligen fattar jag med hur det står till
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
Teslaspolen skrev:
Om D är för Diesel, tänk om P:et står för Petrol?! Elbilar har ju som bekant ingen prestanda, det är ju som golfbilar, eller hur?
Ah! Tesla har ju sagt att P85D har dubbla motorer... Så en bensinmotor och en dieselmotor, med andra ord. Makes perfect sense!
Ja... Helt logiskt. Dieselmotorn har mer vrid vid låga varv och väl i fart kommer bensinaren in, smart ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Herr X »

chpaulin skrev:
Ja... Helt logiskt. Dieselmotorn har mer vrid vid låga varv och väl i fart kommer bensinaren in, smart ;)
Noterar att sekten gått in i "fredagshumor"-mode. Härligt tycker jag, för jag har en idé till en "rolig" bild som jag tänker Photoshoppa strax..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar