Vad jag läst i flera forum så verkar detta inte vara något unikt. Jag undrar mig hur mycket en ICE egentligen släpper ut i det verkliga livet.
Jo, det ser nog ut att vara ganska unikt. Samtidigt som man testade Volkswagens motorer gjorde man ett exakt likadant test på BMW X5 som genererade samma utsläpp i verkligheten som i bänktestet. Och VW har ju nu erkänt att man fifflat med bilarnas mjukvara för att släppa ut mindre när bilen upptäcker att den körs i ett bänktest. Tydligen handlar det om motorer utan AdBlue-katalysering som producerats fram till 2014 och sålts i USA som man bluffat med.
Vad är det exakt som gäller rent vetenskapligt? Är det någon som har en bra förklarande artikel?
Att NEDC ger för låga förbrukningssiffror är ju känt sen länge. Av samma anledning kommer en tesla model s mindre än 50 mil. När de drar mer släpper de så klart ut mer co2, men det är inte det som diskuteras nu va?
Nu handlar det om NOx, SO och PM och andra utsläpp som förorenar mer lokalt vad jag förstår det som och dessa hamnar ännu längre ifrån NEDC än vad CO2 gör eller? Nån som har några talande siffror?
Porsche har väl en historik med att "fuska" med avgasreningen, på äldre 911:or införde de en pump som blåser in friskluft i förbränningsrummet för att klara avgaskraven i Kalifornien. Teorin var att detta skulle ge en mer fullständig förbränning men den verkliga effekt var mer att avgaserna späddes ut och därmed minskade halten skadliga ämnen.
Finns gott om (föredetta?) porsche fantaster på forumet som säkert kan berätta om detta är sant eller en myt?
Vad är det exakt som gäller rent vetenskapligt? Är det någon som har en bra förklarande artikel?
Att NEDC ger för låga förbrukningssiffror är ju känt sen länge. Av samma anledning kommer en tesla model s mindre än 50 mil. När de drar mer släpper de så klart ut mer co2, men det är inte det som diskuteras nu va?
Nu handlar det om NOx, SO och PM och andra utsläpp som förorenar mer lokalt vad jag förstår det som och dessa hamnar ännu längre ifrån NEDC än vad CO2 gör eller? Nån som har några talande siffror?
VW har programmerat sina bilar att känna av när amerikanska standardtester genomförs. Under testerna så släpper bilarna ut mycket lägre (och tillåten) mängd kväveoxider på bekostnad av prestanda. När väl bilarna kommer ut i trafiken så ökar prestandan och mängden kväveoxider.
Det finns metoder att släppa ut lite kväveoxider samtidigt som prestandan hålls uppe och då krävs det att bilen förutom att tankas med diesel även behöver tankas med urea/karbamid emellanåt. Detta gör att det bildas kvävgas istället som är ofarlig (nästan 80% av den luft vi andas består av kvävgas). Problemet med urea är att kostnaden för bilen ökar och servicebehovet ökar.
Porsche har väl en historik med att "fuska" med avgasreningen, på äldre 911:or införde de en pump som blåser in friskluft i förbränningsrummet för att klara avgaskraven i Kalifornien. Teorin var att detta skulle ge en mer fullständig förbränning men den verkliga effekt var mer att avgaserna späddes ut och därmed minskade halten skadliga ämnen.
Finns gott om (föredetta?) porsche fantaster på forumet som säkert kan berätta om detta är sant eller en myt?
En "pump" som blåser in friskluft i förbränningsrummet brukar kallas turbo, alternativt kompressor om den inte är avgasdriven. Tror att det är mer än Porsche som använder detta fusksystem.
Kanske kan en Porschefantast berätta hur det egentligen ligger till med denna mystiska pump.
Ferrari har en lösning med bypass system vid höga effektuttag, som helt enkelt skickar avgaserna raka vägen ut utan att passera katalysatorerna. Det kan inte heller vara någon höjdare sett ur miljösynpunkt.
Fossilbilstillverkarnas kreativitet är stor när det gäller att komma runt miljökraven.
Porsche har väl en historik med att "fuska" med avgasreningen, på äldre 911:or införde de en pump som blåser in friskluft i förbränningsrummet för att klara avgaskraven i Kalifornien. Teorin var att detta skulle ge en mer fullständig förbränning men den verkliga effekt var mer att avgaserna späddes ut och därmed minskade halten skadliga ämnen.
Finns gott om (föredetta?) porsche fantaster på forumet som säkert kan berätta om detta är sant eller en myt?
Aha! Det var "Secondary Air Injection" som Reddy var ute och for efter, när han gjorde beskrivningen med luft som trycks in i förbränningsrummet. Viss skillnad på att trycka in luft i cylindrarna och i avgassystemet.
Läste att VW nu tappat 44% av sitt börsvärde sedan detta blev känt. Hoppas att de har mycket pengar i kassakistan, annars kommer de få mycket stora problem.
Jag tänkte igår, när de hade tappat 24%, att man kanske skulle köpa på sig en del VW-aktier och vänta ut detta.. men nu ser det nästan ut som att det hela utvecklar sig till ett blodbad.
Kommer nog att krävas en hel del försäljningar för att klara av alla böter och stämningar, kommer att vara ett MYCKET mindre bolag efter detta.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Läste att VW nu tappat 44% av sitt börsvärde sedan detta blev känt. Hoppas att de har mycket pengar i kassakistan, annars kommer de få mycket stora problem.
Jag tänkte igår, när de hade tappat 24%, att man kanske skulle köpa på sig en del VW-aktier och vänta ut detta.. men nu ser det nästan ut som att det hela utvecklar sig till ett blodbad.
Jag tänkte tvärtom att jävlar vad man skulle varit snabb med att blanka VW när nyheten först kom
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jag tror de är flera som fuskar så, frågan är vell var gränsen går, tex så laddar inte volvo batteriet under testcykeln för att spara in lite där, de gör säkert flera såna trick.
Och forskare i storbritanien har länge varnat om att nått är fel iom att luftföroreningarna kring städer inte har minskat i den takten de förväntat sig med tightare regler..
Är nog inte bara WV som myglar för att de ska märkas där.
De är ochså ett större problem här än i usa,
3% av bilarna i usa är disel, här är de väll närmre 50%..
Fast skatten baseras väl på koldioxid, inte kväveoxider och partiklar?
De är lite intresant, de värkar vara något av en trade off där, alltså man kan få ner co2 utsläpp med ökade nox utsläpp, så om dom lyckas fixa de med en softwere update så lär co2 utsläppen öka något, bilen lär ochså bli slöare än när du köpte den.
De hade testat BMW X5 samtidigt som VW:s bilar med samma testmetod, och den höll sig inom samma värden också vid vägtester, så BMW fuskar i alla fall inte.
Jag skulle tvärt om säga att det är ganska troligt att de andra inte fuskar på samma sätt. Risken är ju enorm och man måste tveklöst gå genom folk långt upp i ledningen innan man vågar sig på ett sådant bedrägeri. Kan inte tänka mig att det är många bilföretags styrelser som skulle okeja detta.
Till saken hör ju också att VW är ganska ensamma om att ha lagt sina ägg i diesel-korgen i USA - andra biltillverkare som inte fokuserar på försäljning av dieslar skulle ju bara ta en megarisk genom att fuska, utan att få del av en stor potentiell uppsida om man lyckats öka dieslars marknadsandel i USA.
De är lite intresant, de värkar vara något av en trade off där, alltså man kan få ner co2 utsläpp med ökade nox utsläpp, så om dom lyckas fixa de med en softwere update så lär co2 utsläppen öka något, bilen lär ochså bli slöare än när du köpte den.
Om jag förstått saken rätt skulle man kunna göra en softwareuppdatering av motorstyrningen för att minska nox-utsläppen, men bilen skulle då dra mer bränsle och få sämre prestanda. Kan inte tänka mig att någon VW-ägare skulle acceptera en sådan försämring, så det blir nog för VW att köpa tillbaka alla 11 miljoner bilarna.
Nu borde man köpa en begagnad diesel-VW med den berörda motorn och låta VW köpa tillbaka den till fullpris.