Jag har inte uttalat mig alls hur man bemött kunderna. Jag skrev att det definitivt inte är sant att ledningen skulle "rycka på axlarna".
Kunderna har säkert bemötts som skit som vanligt Du kanske blandar ihop mig med Mati som var den jag svarade till, personligen skulle jag aldrig köpa en VW efter skandalerna...
Sorry, var inte meningen att hacka på dig.
Tyckte bara det var lite konstigt, att det kostat Vw miljarder men jag som (f.d.) kund inte sett något av det, bara tvärt om. Allt läggs över på kunderna.
Skandalen har redan kostat dem ca 30 miljarder dollar. De har reserverat ytterligare 8 miljarder dollar i balansräkningen. Vissa analytiker tror den totala återstående kostnaden kan landa uppåt 60 miljarder dollar!!
Du missförstår mig nog. Det jag menar är att det inte blir några personliga konsekvenser för VW:s ledning i i Europa. Eventuella böter betalas av VW men inte av de ansvariga cheferna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Trodde de inte var sant när man läste om de igen... Att man ens vågar försöka fuska igen eller de är helt enkelt billigare att fuska, dvs konsekvenserna är en del av den ekonomiska uträkningen kanske..
Skulle säga fängelse för ledande personer. Det skulle nog få dem att vakna till.
Precis, om konsekvenserna av lyckat fusk är fetare bonus och misslyckat fusk är en fallskärm så finns inte riktigt rätt incitament för att bete sig hederligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Lite tråkigt att de europeiska politikerna är så fega, enligt experter på naturvårdverket är mjukvaruförändringen de gjort mer eller mindre meningslös. De behöver helt enkelt bygga om hela reningen ordentligt om de ska funka som de sagt. Inför körförbud på samtliga bilar som inte uppfyller reningskraven med omedelbar verkan. Har jag trasig rening på min bil får jag körförbud varför är vissa undantagna?
Tyvärr drabbar ett körförbud bara kunderna. Visst skulle de bli arga, men troligen inte på dem som har fuskat utan på myndigheterna som utfärdar körförbudet. Och om det inte går att fixa bilarna så att de klarar utsläppskraven står plötsligt massor med människor med en bil som de inte får använda längre. En ekonomisk totalkatastrof för de drabbade. Enda lösningen är att Audi/VW tvingas köpa tillbaka alla bilar men det kommer aldrig att hända. Inte här i Europa iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr drabbar ett körförbud bara kunderna. Visst skulle de bli arga, men troligen inte på dem som har fuskat utan på myndigheterna som utfärdar körförbudet. Och om det inte går att fixa bilarna så att de klarar utsläppskraven står plötsligt massor med människor med en bil som de inte får använda längre. En ekonomisk totalkatastrof för de drabbade. Enda lösningen är att Audi/VW tvingas köpa tillbaka alla bilar men det kommer aldrig att hända. Inte här i Europa iaf.
Hårdvaran går att bygga om men WV vägrar. Klart att det drabbar kunderna, men varför tillåts de köra med bilar som dödar människor i förtid? Det finns liksom andra som drabbas mycket hårdare, än att några kunder blir arga på ett företag. Jag får körförbud om jag inte får godkänt vid besiktning på avgassystemet, varför detta undantag för en hel koncern?
Tyvärr drabbar ett körförbud bara kunderna. Visst skulle de bli arga, men troligen inte på dem som har fuskat utan på myndigheterna som utfärdar körförbudet. Och om det inte går att fixa bilarna så att de klarar utsläppskraven står plötsligt massor med människor med en bil som de inte får använda längre. En ekonomisk totalkatastrof för de drabbade. Enda lösningen är att Audi/VW tvingas köpa tillbaka alla bilar men det kommer aldrig att hända. Inte här i Europa iaf.
Nej, det kommer inte att hända eftersom det drabbar den inhemska bilindustrin, vilket drabbar företag som ger människor jobb, vilket drabbar väljarna, vilket drabbar politikerna. Av såna beslut blir det en sån rekyl som ingen politiker överlever.
Bra påminnelse vilket VW och övriga aktörer kan behöva. Vad som gör mig ännu mer upprörd är att man här i Europa i princip inte har agerat och att man från politiskt håll i Sverige har haft all fakta men väljer att inte agera. Ok, för att problemet är att om Sverige skulle agera på ett sådant sätt att det skulle påverka Volvo negativt så får EU agera på ett gränsöverskridande sätt istället för att lägga tid på vilken form gurkor och bananer skall ha.
Senast redigerad av unumlapis, redigerad totalt 1 gånger.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Tack för tipset. Såg den precis. Om uppgiften att 10000 bara i Tyskland dör årligen i förtid pga. avgaser från bilar stämmer så är det ju helt obegripligt att inget görs i europa för att tillverkarna måste ta sitt ansvar. Fixa bilarna eller köp tillbaka dom.
130 SVT Text Måndag 29 jan 2018
UTRIKES PUBLICERAD 29 JANUARI
Avgastester på både människor och apor
De tyska biljättarna BMW, Daimler och
Volkswagen har dragits in i en ny
dieselskandal, den här gången med
såväl människor som apor involverade.
Süddeutsche Zeitung och Stuttgarter
Zeitung rapporterar att bilföretagens
gemensamma forskningssatsning låtit
ett 20-tal försökspersoner i Aachen
inandas kväveoxid, en giftig gas som
bland annat finns i dieselavgaser.
Nyligen skrev NY Times att Volkswagen
stängt in apor i ett lufttätt rum och
sedan låtit djuren titta på tecknade
tv-serier samtidigt som de inandades
avgaser från en Volkswagen Beetle.