VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Just att det är billigare att köra elbil kommer förmodligen bli ett kortlivat kapitel i historien. Finns redan förslag på kilometerskatt för att skatteintäkterna inte ska minska i.o.m omställningen till eldrivna bilar.
Jag tror precis tvärtom. Elbilar kommer successivt bli ännu billigare relativt fossilbilar under all överskådlig framtid:
* Tillverkningskostnaden för fossilbilar lär ligga relativt konstant framöver, medan tillverkningskostnaden för elbilar kommer falla snabbt. Framförallt pga fortsatt ras i batteripriser, men även pga att tillverkningsprocesserna kommer effektiviseras ju större volymer det är och ju fler aktörer som blir inblandade.
* Mig veterligen har ingen diskuterat att införa en kilometerskatt på enbart elbilar, det som diskuteras (och det enda rimliga) är samma skattepåslag på alla bilar.
* Framtida skatter/subventioner kommer rimligtvis ytterligare gynna elbilar och missgynna fossilbilar.
* Inom några år kommer rimligtvis kineserna ha bilar klara för Europamarknaden.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jerker »

Ja, jag undrar om politikerna kommer att kunna beskatta elbilsåkande lika hårt som fossilbilsdito. Det största argumentet på senare år har ju varit miljön. Så de får nog hitta nåt annat att dra in pengar på när inkomsterna från fossilbeskattandet viker.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Ja, jag undrar om politikerna kommer att kunna beskatta elbilsåkande lika hårt som fossilbilsdito. Det största argumntet på senare år har ju varit miljön. Så de får nog hitta nåt annat att dra in pengar på när inkomsterna från fossilbeskattandet viker.

Usch ja. Och vad skulle de kunna hitta på?
Vilken gren av branscherna kan de ge sig på tror du Jerker? :shock:

Hepp!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
Just att det är billigare att köra elbil kommer förmodligen bli ett kortlivat kapitel i historien. Finns redan förslag på kilometerskatt för att skatteintäkterna inte ska minska i.o.m omställningen till eldrivna bilar.
Jag tror precis tvärtom. Elbilar kommer successivt bli ännu billigare relativt fossilbilar under all överskådlig framtid:
* Tillverkningskostnaden för fossilbilar lär ligga relativt konstant framöver, medan tillverkningskostnaden för elbilar kommer falla snabbt. Framförallt pga fortsatt ras i batteripriser, men även pga att tillverkningsprocesserna kommer effektiviseras ju större volymer det är och ju fler aktörer som blir inblandade.
* Mig veterligen har ingen diskuterat att införa en kilometerskatt på enbart elbilar, det som diskuteras (och det enda rimliga) är samma skattepåslag på alla bilar.
* Framtida skatter/subventioner kommer rimligtvis ytterligare gynna elbilar och missgynna fossilbilar.
* Inom några år kommer rimligtvis kineserna ha bilar klara för Europamarknaden.
* Syftade på kostnaden för att köra bilen, även om en bil som är billigare i inköp också blir billigare per mil i och med mindre värdeminskning i kronor. Men vi är några år bort innan en elektrisk drivlina är billigare än en fossildrivlina. Just nu kostar en elektrisk drivlina med 100 kWh batteri flera gånger mer, så det kommer ta ett tag - hur lång tid det kommer ta får vi se.

* Javisst, men det betyder fortfarande att vi i en framtid med en stor majoritet elbilar måste ta ut samma skatteintäkter på elbilarna (eller på något annat) som vi gör på fossibilarna och dess bränsle. Jag skulle vilja se den politiker som föreslår att vi skär ner i skolan eller något annat pga att ingen tankar bensin längre.

Batterier är för övrigt lika dyra för Kineser, kostnaden är mer bunden till råvarurpriser, energipriser och produktionsutrustning än något annat som t.ex. arbetskraftskostnad. :) Men visst, det är fullt rimligt att anta att Kinesiska biltillverkare kan bli subventionerade av "partiet" för att kunna sälja sina bilar till underpris utan förlust, hoppas dock att vi slipper det.
Jerker skrev:
Ja, jag undrar om politikerna kommer att kunna beskatta elbilsåkande lika hårt som fossilbilsdito. Det största argumentet på senare år har ju varit miljön. Så de får nog hitta nåt annat att dra in pengar på när inkomsterna från fossilbeskattandet viker.
Ett som iaf är säkert är att de kommer hitta något sätt att få in de förlorade pengarna på, sen om det blir på bilar eller på någon annan skatt får vi se. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Leo »

Jag brukar ibland byta ut ordet ”Politikerna, skatteverket, de” osv mot VI! ;)

Dvs VI behöver få in pengar via tex skatter för att tex satsa på skolor. VI behöver få in pengar som går till vägunderhåll, räddningstjänst, sjukvård osv.

”Politikerna” (oavsett parti) hanterar ju inte skatter för att vara taskiga mot medborgarna. Dvs VI!

Nu har vi ju också möjlighet att rösta på just de politiker som fördelar skatter som just VI vill.

Känns som lite tråkigt diskussionsklimat när politiker anses som några DE som gör en massa saker som man personligen inte tycker om.

De allra flesta gör nog sitt bästa utifrån sin kunskap/ideologi/inställning osv. Sen kanske man personligen tycker ”tvärs emot” men då får man försöka jobba för att det röstas fram politiker som tycker som man själv vill!

(Min mor var en gång oavlönad lokalpolitiker och det var nog inte alltid så lätt och oftast en väldigt otacksam uppgift)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Jag brukar ibland byta ut ordet ”Politikerna, skatteverket, de” osv mot VI! ;)

Dvs VI behöver få in pengar via tex skatter för att tex satsa på skolor. VI behöver få in pengar som går till vägunderhåll, räddningstjänst, sjukvård osv.

”Politikerna” (oavsett parti) hanterar ju inte skatter för att vara taskiga mot medborgarna. Dvs VI!

Nu har vi ju också möjlighet att rösta på just de politiker som fördelar skatter som just VI vill.

Känns som lite tråkigt diskussionsklimat när politiker anses som några DE som gör en massa saker som man personligen inte tycker om.

De allra flesta gör nog sitt bästa utifrån sin kunskap/ideologi/inställning osv. Sen kanske man personligen tycker ”tvärs emot” men då får man försöka jobba för att det röstas fram politiker som tycker som man själv vill!

(Min mor var en gång oavlönad lokalpolitiker och det var nog inte alltid så lätt och oftast en väldigt otacksam uppgift)
Du har rätt, jag håller egentligen med dig. Jag brukar vara den förste som försvarar att samhället måste få in sina intäkter. Så det var lite slarvigt uttryckt av mig.

Men samhället måste alltså vända sig nån annanstans för att täcka inkomstbortfallet från miljöskatten på fossila bränslen. Det finns väl gott om andra miljöbovar att beskatta. Flyget t.ex.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av TeslaTissel »

Leo skrev:
Jag brukar ibland byta ut ordet ”Politikerna, skatteverket, de” osv mot VI! ;)

Dvs VI behöver få in pengar via tex skatter för att tex satsa på skolor. VI behöver få in pengar som går till vägunderhåll, räddningstjänst, sjukvård osv.

”Politikerna” (oavsett parti) hanterar ju inte skatter för att vara taskiga mot medborgarna. Dvs VI!

Nu har vi ju också möjlighet att rösta på just de politiker som fördelar skatter som just VI vill.

Känns som lite tråkigt diskussionsklimat när politiker anses som några DE som gör en massa saker som man personligen inte tycker om.

De allra flesta gör nog sitt bästa utifrån sin kunskap/ideologi/inställning osv. Sen kanske man personligen tycker ”tvärs emot” men då får man försöka jobba för att det röstas fram politiker som tycker som man själv vill!

(Min mor var en gång oavlönad lokalpolitiker och det var nog inte alltid så lätt och oftast en väldigt otacksam uppgift)
JAG INSTÄMMER HELT LEO!

Jag tror ingen av oss vill ha ett noll-samhälle, även om våra kommentarer kan vara lite ”satiriska”.
För min del gissar jag att vägskatterna skulle kunna vara en post.
Kanske den även kan utvecklas så att fossildrivna transporter ger ett litet bidrag till statskassan.
Bötesbelopp för miljöförseelser kanske kan höjas?
Avgifter för lokala bestämmelser kan anpassas bättre?
Parkeringsbestsmmelser kan justeras också lokalt så att rena elbilar får något billigare parkering, medan resten får lite höjda innerstads-avgifter?
Tekniskt sett borde det vara enkelt få in det i system som kan hantera det?

Sammantaget skall politikerna ändå vara försiktiga med alltför kraftiga höjningar oavsett område då det snabbt skapar oro inom flera branscher och i värsta fall kan regleringar kring vilka fordon som faller under olika nivåer skapa ytterligare bekymmer.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Leo »

:P Tack!

Jag tycker också VI ska styra skatterna hårdare mot det som förstör och/men styra intäkterna från JUST DET som skatterna beskattar till att hantera det området så att säga.

Så bilismen ska inte vara ”allmän kassako” bara för att det är enkelt, eller har varit/är så idag. OM man anser att det är ”överbeskattat”.

I så fall kanske det är bättre att höja de olika momssatserna tex. Då blir det en ”allmän kassako” eller liknande och sen kombineradet med välavvägd nivå på ”punktskatter” som används för att hantera olika ”punktfrågor”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

En bra princip är ju att varje område bekostar sig själv. För att hålla igång vägnätet behövs en skatt på ungefär 5000kr/år och bil. Allt över det som tas ut nu är alltså en ersättning för miljö- och hälsoskador eller helt enkelt ett straff för bekvämligheten. Hur mycket av straff delen ska vara kvar? Det beror ju till stor del på hur vi röstar.

Vi betalar in mycket pengar till det gemensamma och politikerna ska se till att hushålla med våra pengar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

Just att det är billigare att köra elbil kommer förmodligen bli ett kortlivat kapitel i historien. Finns redan förslag på kilometerskatt för att skatteintäkterna inte ska minska i.o.m omställningen till eldrivna bilar.
Tror tvärtom att elbilar alltid kommer att vara billigare att köra än avgasbilar. Jag tror också tyvärr att kilometerskatt kommer att komma men avgasbilarna kommer ju inte vara undantagen detta. Även med kilometerskatter kommer alltså elbilar vara billigare än avgasbilar och skatterna kommer inte bli så höga att elbilar med kilometerskatt i framtiden kommer vara dyrare än dagens avgasbilar (inflation borträknat). Att köra på el istället för bensin/diesel är ju effektivare och därmed billigare.

Tror att det kommer att komma allt mer kreativa lösningar för att kunna kringgå skatter allt eftersom kilometerskatt och elskatter höjs. Elskatter kan ju kringås rätt enkelt och detta tillsammans med faktum att el även är nödvändigt för hushållen gör att elskatter inte kommer att kunna höjas särskilt mycket. Kilometerskatt baserad på avstämning vid t.ex. bilprovning kan vara svårare att kringgå men kreativa lösningar för kilometerräknaren i bilen finns ju redan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av lator »

Angående det totala skattebehovet så har det ju visats att vi kommer att spara ofantliga summor på den renare miljö som övergången till utsläppsfria (vid fordonet) bilar kommer att medföra. Sjukdomsfall minskar kraftigt vilket också gör att andelen sjukskrivna minskar vilket medför att riket får minskade kostnader för den produktion som vi har.

Sen löser vi resten (om det finns behov) genom att införa höga skatter på läsk, godis och "skräpmat". Därigenom minskar behovet av sjukvård med ytterligare en tiopotens eller mer.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Just att det är billigare att köra elbil kommer förmodligen bli ett kortlivat kapitel i historien. Finns redan förslag på kilometerskatt för att skatteintäkterna inte ska minska i.o.m omställningen till eldrivna bilar.
Tror tvärtom att elbilar alltid kommer att vara billigare att köra än avgasbilar. Jag tror också tyvärr att kilometerskatt kommer att komma men avgasbilarna kommer ju inte vara undantagen detta. Även med kilometerskatter kommer alltså elbilar vara billigare än avgasbilar och skatterna kommer inte bli så höga att elbilar med kilometerskatt i framtiden kommer vara dyrare än dagens avgasbilar (inflation borträknat). Att köra på el istället för bensin/diesel är ju effektivare och därmed billigare.

Tror att det kommer att komma allt mer kreativa lösningar för att kunna kringgå skatter allt eftersom kilometerskatt och elskatter höjs. Elskatter kan ju kringås rätt enkelt och detta tillsammans med faktum att el även är nödvändigt för hushållen gör att elskatter inte kommer att kunna höjas särskilt mycket. Kilometerskatt baserad på avstämning vid t.ex. bilprovning kan vara svårare att kringgå men kreativa lösningar för kilometerräknaren i bilen finns ju redan.
Att komma runt kilometerskatt kommer att bli en sport och intressant för typ alla som "drabbas" så det kommer precis som du säger att dyka upp sätt att göra det på, det var
(bla.) precis detta jag tänkte på förut när jag skrev att det är skatteverket som främst vill ha krav på hemmaladdboxar med mätning, du tvingas då att ladda med en metod som en myndighet
sedan kan hämta information ifrån (ingen direkt koppling mellan energimängd och faktiskt körda sträckor och med vilken bil men "bevis" i viss mån blir det ju ändå).
Alternativt så punktbeskattar man det som laddas från dessa boxar osv men det blir väl om möjligt ännu svårare att styra upp (både juridiskt och praktiskt).

Hur som haver så är jag också rädd för att det blir en km-skatt framöver, iaf om vi inte inom rimlig tid hinner se några andra nationalekonomiska fördelar med att bränslet (elen) är
producerad i Sverige medans olja inte är det osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jerker »

Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
Hur gör man i vårt västra grannland?
Där är det mig veterligen fortfarande billigare att köra elbil än fossilmonster trots att det är elbilar som säljer mest.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
Jerker skrev:
Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
Hur gör man i vårt västra grannland?
Där är det mig veterligen fortfarande billigare att köra elbil än fossilmonster trots att det är elbilar som säljer mest.
Norge har iofs enorma statliga inkomster via oljan, så de behöver inte inkomsterna från bensinskatten, men de har också många hårdnackade petrolheads.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av StefL »

lator skrev:
Angående det totala skattebehovet så har det ju visats att vi kommer att spara ofantliga summor på den renare miljö som övergången till utsläppsfria (vid fordonet) bilar kommer att medföra. Sjukdomsfall minskar kraftigt vilket också gör att andelen sjukskrivna minskar vilket medför att riket får minskade kostnader för den produktion som vi har.

Sen löser vi resten (om det finns behov) genom att införa höga skatter på läsk, godis och "skräpmat". Därigenom minskar behovet av sjukvård med ytterligare en tiopotens eller mer.
Tibor gjorde ju också en artikel för rätt längesen som tittade på just detta med skattebortfallet från bensin- och dieselskatten. Grundläggande i den beräkningen var bland annat att vi slipper importera bensin och diesel och därmed frigör en massa pengar som istället kan konsumeras internt i landet och generera alternativa skatteinkomster i form av bl.a. moms. Den del som ändå fortfarande kunde räknas som ett "bortfall" kunde kompenseras med en kilometerskatt på - om jag minns rätt - cirka 4 kronor per mil.

Och med tanke på de miljövinster - och därpå följande minskande kostnader - du mycket riktigt påtalar borde detta kunna reduceras ytterligare.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

StefL skrev:
Tibor gjorde ju också en artikel för rätt längesen som tittade på just detta med skattebortfallet från bensin- och dieselskatten.
http://teslaclubsweden.se/kilometerskatt/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
StefL skrev:
Tibor gjorde ju också en artikel för rätt längesen som tittade på just detta med skattebortfallet från bensin- och dieselskatten.
http://teslaclubsweden.se/kilometerskatt/
Tackar - var för lat för att leta...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
Håller med dig, inom en överskådlig framtid kommer det inte ske - då kommer man beskatta fossila drivmedel än mer. Det jag skrev om var på längre sikt, när elbilarna är i majoritet och fossilbilarna är så få att deras bidrag (oavsett skattenivå) till stadskassan är förhållandevis liten.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av 12man »

Kommer att bli fler och fler betalportaler, Sundsvall, Motala, Stockholm och Göteborg än så länge, vänta bara...
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
Håller med dig, inom en överskådlig framtid kommer det inte ske - då kommer man beskatta fossila drivmedel än mer. Det jag skrev om var på längre sikt, när elbilarna är i majoritet och fossilbilarna är så få att deras bidrag (oavsett skattenivå) till stadskassan är förhållandevis liten.
När avgasbilarn är så få kommer priset på bränslet ha gått upp bra mycket mer och då inte enbart skattedelen, så elbilar kommer vara mycket billigare att köra jämfört med avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
Håller med dig, inom en överskådlig framtid kommer det inte ske - då kommer man beskatta fossila drivmedel än mer. Det jag skrev om var på längre sikt, när elbilarna är i majoritet och fossilbilarna är så få att deras bidrag (oavsett skattenivå) till stadskassan är förhållandevis liten.
När avgasbilarn är så få kommer priset på bränslet ha gått upp bra mycket mer och då inte enbart skattedelen, så elbilar kommer vara mycket billigare att köra jämfört med avgasbil.
Ja det säger väl sig självt att den mest beskattade varianten blir dyrast. Men min poäng var fortfarande att de låga kostnader vid elbilskörning som vi har idag - ej kommer förbli så i all evighet. Men det kanske inte framgick tydligt. De måste gå upp på sikt, för att skatteintäkterna inte ska minska.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:

Ja det säger väl sig självt att den mest beskattade varianten blir dyrast. Men min poäng var fortfarande att de låga kostnader vid elbilskörning som vi har idag - ej kommer förbli så i all evighet. Men det kanske inte framgick tydligt. De måste gå upp på sikt, för att skatteintäkterna inte ska minska.
Du skrev "Just att det är billigare att köra elbil...".

Då är väl den enda rimliga tolkningen att du menade "billigare att köra elbil än fossilbil"? Där känner jag mig väldigt övertygad om att det är fel på längre sikt.

Menade du istället (vilket det nu låter som) "billigt att köra elbil" så känns det för mig inte lika solklart åt något håll. Jag är övertygad om att inköpspriserna på elbilar kommer falla snabbt, men jag tror också att man på sikt kommer få skatta mer, den totala nettoeffekten är svårt att sia om tycker jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:

Ja det säger väl sig självt att den mest beskattade varianten blir dyrast. Men min poäng var fortfarande att de låga kostnader vid elbilskörning som vi har idag - ej kommer förbli så i all evighet. Men det kanske inte framgick tydligt. De måste gå upp på sikt, för att skatteintäkterna inte ska minska.
Du skrev "Just att det är billigare att köra elbil...".

Då är väl den enda rimliga tolkningen att du menade "billigare att köra elbil än fossilbil"? Där känner jag mig väldigt övertygad om att det är fel på längre sikt.

Menade du istället (vilket det nu låter som) "billigt att köra elbil" så känns det för mig inte lika solklart åt något håll. Jag är övertygad om att inköpspriserna på elbilar kommer falla snabbt, men jag tror också att man på sikt kommer få skatta mer, den totala nettoeffekten är svårt att sia om tycker jag.
Jag menade helt enkelt att de låga kostnader per mil (bilens inköpspris borträknad) som elbilsförare kan njuta av idag ej kommer att kunna kvarstå i all framtid. Absolut, inköpspriserna kommer falla snabbt. Men de har en lång väg att falla, så att säga. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Svenssons »

Det är visst inte enbart europeiska avgasbiltillverkare som fuskar i testerna. Är detta ett tecken på att vi får se fusk från fler kommande kinesiska tillverkare? :)

https://swedroid.se/huawei-anklagas-for ... tvecklare/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar