VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Nej, majoriteten av deras kunder skiter väl i det här.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Smutt »

Geni87 skrev:
Smutt skrev:
Personligen eller snarare hela familjen kommer vi aldrig köpa nåt från dom vi gillar Apor. Tror alla underskattar hur stor skada varumärket tagit det dom gjort tar ett namnbyte+20år att fixa
Fast försäljningen sjunker ju inte, så att varumärket har tagit så stor skada verkar inte synas i försäljningsstatistiken iaf?
Nej så är det, men frågan är hur stora dom hade varit nu om fusket inte hade avslöjats?

Och hur ser försäljningen ut framöver?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Nej, majoriteten av deras kunder skiter väl i det här.
Tyvärr är det nog så. De flesta i min närhet vet i princip ingenting om vad skandalen handlar om. Alternativt tror det att andra tillverkare gör likadant, vilket man iofs kan argumentera för nästan är sant.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

Smutt skrev:
Geni87 skrev:
Smutt skrev:
Personligen eller snarare hela familjen kommer vi aldrig köpa nåt från dom vi gillar Apor. Tror alla underskattar hur stor skada varumärket tagit det dom gjort tar ett namnbyte+20år att fixa
Fast försäljningen sjunker ju inte, så att varumärket har tagit så stor skada verkar inte synas i försäljningsstatistiken iaf?
Nej så är det, men frågan är hur stora dom hade varit nu om fusket inte hade avslöjats?

Och hur ser försäljningen ut framöver?
Det kan man ju bara spekulera i. Men det var ett tag sen skandalen blev offentlig, och kunderna verkar inte bry sig nämnvärt direkt. Till sist handlar det väl om ifall de får en bra produkt som passar sina behov, och då ligger ju VW bra till - skandal eller inte. Sen kan man ju tycka vad man vill om det men det är ju upp till varje konsument att välja.

Finns exempel på många skandaler i bilindustrin och i andra industrier, inte minst relaterat till dödsfall pga hos företaget kända feldesignade komponenter och även vidriga arbetsvillkor och barnarbete hos leverantörer. De flesta konsumenter skiter i det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av frippe »

Geni87 skrev:
Smutt skrev:
Personligen eller snarare hela familjen kommer vi aldrig köpa nåt från dom vi gillar Apor. Tror alla underskattar hur stor skada varumärket tagit det dom gjort tar ett namnbyte+20år att fixa
Fast försäljningen sjunker ju inte, så att varumärket har tagit så stor skada verkar inte synas i försäljningsstatistiken iaf?
Har också ett stort ogillande av deras aktivitet. Men det träliga i det hela är deras bilar faktiskt är väldigt lockande sombilmodeller. Gillar dem skarpt på något sätt. Men av princip blev det inget köp just nu.
Model Y LR.
Model S70D
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Nej, majoriteten av deras kunder skiter väl i det här.
Dom jag pratar med har enbart den där IVL rapporten i huvudet om hur långt man kan köra en dieselbil innan batteriet i elbilen räknats hem. Ang avgasskandalen finns nada.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av 12man »

lite har konsumenterna reagerat i VW hemlandet, registerade VW Golf i tyskland jan-maj resp år

...................totalt diesel hybrid batteri
2018......... 99096 23155 1249 2271
2017......... 94122 34380 465 355
2016........ 106937 43293
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
lite har konsumenterna reagerat i VW hemlandet, registerade VW Golf i tyskland jan-maj resp år

...................totalt diesel hybrid batteri
2018......... 99096 23155 1249 2271
2017......... 94122 34380 465 355
2016........ 106937 43293
En sån liten minskning (för en enskild modell) är nog omöjligt att koppla till ett visst event så som utsläppskandalen. Det finns mängder av anledningar som gör att en modell kan minska, kanske inte minst att Golf av nuvarande generation börjar bli lite gammal (6 år) och snart ska bytas ut. Att dieselandelen minskar är väl däremot i linje med den rådande trenden i Europa.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Crappy »

Dags för Mercedes
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/

Edit: Jag fick höra ett rykte om att alla tyska dislebilar ska kontrolleras innan leverans efter den 1 sept. VW har meddelat att de kommer inte klara det, utan kommer tvingas gå ner i produktionstakt, någon som vet mer?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Surfaren »

Betalvägg :(
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Crappy »

Förlåt
Tysklands transportmyndighet har beslutat att återkalla 774 000 bilar från Daimler över hela Europa efter misstankar om utsläppsfusk.

Bilarna dras tillbaka omedelbart på grund av olagliga anordningar som används för att modifiera utsläppsnivåer, enligt landets transportminister Andreas Scheuer skriver flera medier.

Det rör bland annat Mercedes-bilar. Upp emot en miljon dieselbilar kan vara utrustade med förbjuden mjukvara som lurar utsläppstester, uppger tyska Bild am Sonntag. Det fick Daimlers aktie att falla med mer än två procent under måndagen. Vid börsstängningen hade den återhämtat sig något och stannade på minus 0,9 procent.

Daimlers vd Dieter Zetsche har samtidigt haft ett möte med transportministern på måndagen.

Matthias Brock, talesperson på Daimler, vill för TT inte kommentera myndigheternas påståenden om att företaget använder sig av olaglig mjukvara.

– Det enda jag kan säga i dag är att vi bekräftar återkallelsen, säger han och tillägger att frågorna kommer att redas ut i kommande rättsliga prövningar.

Hur många av de berörda bilarna som finns i Sverige är oklart.

– Vi har precis fått den här informationen så det är för tidigt att säga, säger Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige.

Utsläppsskandalen har hängt som ett svart moln över den tyska bilindustrin sedan hösten 2015 då Volkswagen erkände att de utrustat dieselbilar med mjukvara som kunde känna av när bilarna testades och sänkte utsläppsnivåerna tillfälligt för att klara de amerikanska kraven.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

Crappy skrev:
Dags för Mercedes
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/

Edit: Jag fick höra ett rykte om att alla tyska dislebilar ska kontrolleras innan leverans efter den 1 sept. VW har meddelat att de kommer inte klara det, utan kommer tvingas gå ner i produktionstakt, någon som vet mer?
Nä, stämmer inte riktigt.
Enligt EUs nya regler så måste alla bilar som säljs i EU efter 1:e september ange förbrukning och utsläpp enligt nya WLTP och RDE. Volkswagen har gjort en missbedömning och konstruerat för få testanläggningar vilket gör att de kommer inte hinna testa alla deras modeller(hundratals eller tusen ifall du räknar med alla motorer?). Detta gör att för att slippa stora parkeringsplatser med bilar som väntas på godkännande innan de kan säljas så stoppar man produktionen av de modeller som inte testats och godkänt. Det kan vara så att alla inte kommer klara det direkt men än så länge finns det ingen information som jag har sätt som tyder på detta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av mati »

Crappy skrev:
Dags för Mercedes
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/

Edit: Jag fick höra ett rykte om att alla tyska dislebilar ska kontrolleras innan leverans efter den 1 sept. VW har meddelat att de kommer inte klara det, utan kommer tvingas gå ner i produktionstakt, någon som vet mer?
Porsche, som ingår i VW-koncernen, har ju uppenbarligen slutat sälja nya bilar, åtminstone tillfälligt, eftersom de inte klarar de nya utsläppskraven.
Jag pratade med en VW-anställd häromdagen, och enligt henne har VW hittills bara fått 2 motorer/motorvarianter godkända enligt de nya reglerna. Totalt har VW ett 60-tal olika motorer och motorvarianter. Ta den informationen med en nypa salt, siffrorna kan vara fel, men i grova drag stämmer det nog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Arild »

.. och så ökade priset på våra begagnade elbilar .. :mrgreen:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Leo »

WLTP handlar ju om att testa enligt en nu körcykel (WLTC). För att få fram ett nytt ”värde” att ange. Så det är inget ”krav” på utsläppsnivåer inblandade. Kravet gäller att den måste vara testad enligt nya normen.

Är galet många kombinationer av motorer, växellådor, 4WD, olika karosser. Så man har alltså en flaskhals att hinna testa alla kombinationer. Där man då väljer att sluta (inte prioritera att testa) med vissa versioner som säljer lite eller snart ska ersättas.

Lika för hela bilindustrin men mest ”jobb” för de tillverkare med brett modellprogram i många olika versioner.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

Leo skrev:
WLTP handlar ju om att testa enligt en nu körcykel (WLTC). För att få fram ett nytt ”värde” att ange. Så det är inget ”krav” på utsläppsnivåer inblandade.?Kravet gäller att den måste vara testad enligt nya normen.

Är galet många kombinationer av motorer, växellådor, 4WD, olika karosser. Så man har alltså en flaskhals att hinna testa alla kombinationer. Där man då väljer att sluta (inte prioritera att testa) med vissa versioner som säljer lite eller snart ska ersättas.

Lika för hela bilindustrin men mest ”jobb” för de tillverkare med brett modellprogram i många olika versioner.
Ja, men de måste ju även testa bilarna enligt RDE och vem vet, här kanske de har problem att uppnå kraven?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Leo »

Nej de testar inte enligt RDE vad jag vet.

RDE handlar mer om att man ”kommit överrens” om hur mycket utsläppen får vara när man jämför via RDE mot för test gjort i labb.

Dvs pga att ”miljön” inte är kontrollerad/exakt så tillåts en avvikelse =högre utsläpp vid RDE.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av 12man »

vigge50 skrev:
Ja, men de måste ju även testa bilarna enligt RDE och vem vet, här kanske de har problem att uppnå kraven?
Vad jag förstått så måste alla avgasbilar fixa partikelutsläppsgränser med RDE testet även bensinare, kräver då partikelfilter, därav att bl.a BMW produktionsstoppar 5 liters bensinaren (aka Gustav T motorn)
Tillverkarna trodde väl att de skulle kunna lobba bort kravet mha Bryssel middagar, så nu är de lite sena i cykeln, jobbigt...
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av vigge50 »

Nu har Tyskland bestämt att Volkswagen ska böta 1 miljard euro för utsläppsskandalen.

http://teknikensvarld.se/volkswagen-dom ... jard-euro/
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av frippe »

vigge50 skrev:
Nu har Tyskland bestämt att Volkswagen ska böta 1 miljard euro för utsläppsskandalen.

http://teknikensvarld.se/volkswagen-dom ... jard-euro/
För en koncern i VWs storlek låter det som en liten struntsumma. De kommer billigt undan där, men verkar ha svårare på andra plan.
Model Y LR.
Model S70D
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av 12man »

När det sägs Volkswagen kan det vara inkl Seat, Škoda, Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, MAN och Scania. Eller bara VW, Diess är chef för båda. Omsättning på 230 MILJARDER euro
1/2 svenska BNP eller dubbla svenska statsskulden.
Så 1 miljard euro är som 2 dagsböter... Verkligen betydelselöst, vore bättre om de gör som i USA tvingar dem att investera rätt när det inte verkar som de fattar de besluten av sig själva... De 50 miljarder euro batteri investeringar det pratas om är faktiskt bara inköpslöften/loi/avtal att köpa batterier.

Men tror att VW nån gång snart knoppar av I.D. som ett märke.
Samt att det ska bli intressant att se uppföljningen av I.D. R och pikes peak 24-juni snabbast någonsin?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
När det sägs Volkswagen kan det vara inkl Seat, Škoda, Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, MAN och Scania. Eller bara VW, Diess är chef för båda. Omsättning på 230 MILJARDER euro
1/2 svenska BNP eller dubbla svenska statsskulden.
Så 1 miljard euro är som 2 dagsböter... Verkligen betydelselöst, vore bättre om de gör som i USA tvingar dem att investera rätt när det inte verkar som de fattar de besluten av sig själva... De 50 miljarder euro batteri investeringar det pratas om är faktiskt bara inköpslöften/loi/avtal att köpa batterier.

Men tror att VW nån gång snart knoppar av I.D. som ett märke.
Samt att det ska bli intressant att se uppföljningen av I.D. R och pikes peak 24-juni snabbast någonsin?
De där €50 miljarderna handlar väl som du säger i stort om att säkra tillgången på battericeller för elbilsproduktionen i en överskådlig framtid, typ kommande 10 åren eller något liknande läste jag.

Andra delar innefattar ju att de har öronmärkt €20 miljarder för investeringar i R&D, uppgraderingar av fabriker etc etc för de kommnade elbilarna och dess komponenter. De här investeringarna har ju redan startat med t.ex. Porsches Taycan-fabrik och e-drivlinefabrik i Zuffenhausen, och 16 andra fabriker inom koncernen som har börjat att uppgraderas för elbilsproduktion och komponentproduktion. Fabriken i Zwickau bli väl först ut med produktionsstart nästa år, och upprampning till en takt 10 000 BEV:ar i veckan i den fabriken.

Men visst kan man tycka att de borde ha fått ett högre bötesbelopp... €1 miljard motsvarar ca 5% av vinsten 2017.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av 12man »

VW har som mål att investera 6.5-7% årligen dvs €15-16 miljarder, hälften av det på framtiden vore väl inte orimligt. MEB plattformen ska ge säljbara bilar 2020, så 3 års investeringar är 50% av 3*16, = €24 miljarder, om de inte började tidigare...

För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA, så där kunde det funnits några € miljarder till att investera

Böter leder ingen vart, bara staten som stoppar dem i nåt hål...

Hittade i bokslutet:

We are currently transferring this principle of standardization with maximum flexibility to the Modular Electrification Toolkit (MEB), a concept developed for all-electric drives. The synergy effects and efficiency gains achieved from the modular toolkit strategy will give us the opportunity to bring e-mobility into mass production manufacturing worldwide from 2020 with the use of the first MEB-based vehicle.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av LarsL »

Att dieselbilar förbjuds i en del stadskärnor är ett betydligt hårdare slag än någon miljard i böter.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
VW har som mål att investera 6.5-7% årligen dvs €15-16 miljarder, hälften av det på framtiden vore väl inte orimligt. MEB plattformen ska ge säljbara bilar 2020, så 3 års investeringar är 50% av 3*16, = €24 miljarder, om de inte började tidigare...

För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA, så där kunde det funnits några € miljarder till att investera

Böter leder ingen vart, bara staten som stoppar dem i nåt hål...

Hittade i bokslutet:

We are currently transferring this principle of standardization with maximum flexibility to the Modular Electrification Toolkit (MEB), a concept developed for all-electric drives. The synergy effects and efficiency gains achieved from the modular toolkit strategy will give us the opportunity to bring e-mobility into mass production manufacturing worldwide from 2020 with the use of the first MEB-based vehicle.
VW-gruppens vinstmarginal blev 7,4% 2017, om det var det du menade med avkastning. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar