Sida 24 av 32

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 11 jun 2018 22:04
av Crappy
Förlåt
Tysklands transportmyndighet har beslutat att återkalla 774 000 bilar från Daimler över hela Europa efter misstankar om utsläppsfusk.

Bilarna dras tillbaka omedelbart på grund av olagliga anordningar som används för att modifiera utsläppsnivåer, enligt landets transportminister Andreas Scheuer skriver flera medier.

Det rör bland annat Mercedes-bilar. Upp emot en miljon dieselbilar kan vara utrustade med förbjuden mjukvara som lurar utsläppstester, uppger tyska Bild am Sonntag. Det fick Daimlers aktie att falla med mer än två procent under måndagen. Vid börsstängningen hade den återhämtat sig något och stannade på minus 0,9 procent.

Daimlers vd Dieter Zetsche har samtidigt haft ett möte med transportministern på måndagen.

Matthias Brock, talesperson på Daimler, vill för TT inte kommentera myndigheternas påståenden om att företaget använder sig av olaglig mjukvara.

– Det enda jag kan säga i dag är att vi bekräftar återkallelsen, säger han och tillägger att frågorna kommer att redas ut i kommande rättsliga prövningar.

Hur många av de berörda bilarna som finns i Sverige är oklart.

– Vi har precis fått den här informationen så det är för tidigt att säga, säger Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige.

Utsläppsskandalen har hängt som ett svart moln över den tyska bilindustrin sedan hösten 2015 då Volkswagen erkände att de utrustat dieselbilar med mjukvara som kunde känna av när bilarna testades och sänkte utsläppsnivåerna tillfälligt för att klara de amerikanska kraven.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 11 jun 2018 22:48
av vigge50
Crappy skrev:
Dags för Mercedes
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/

Edit: Jag fick höra ett rykte om att alla tyska dislebilar ska kontrolleras innan leverans efter den 1 sept. VW har meddelat att de kommer inte klara det, utan kommer tvingas gå ner i produktionstakt, någon som vet mer?
Nä, stämmer inte riktigt.
Enligt EUs nya regler så måste alla bilar som säljs i EU efter 1:e september ange förbrukning och utsläpp enligt nya WLTP och RDE. Volkswagen har gjort en missbedömning och konstruerat för få testanläggningar vilket gör att de kommer inte hinna testa alla deras modeller(hundratals eller tusen ifall du räknar med alla motorer?). Detta gör att för att slippa stora parkeringsplatser med bilar som väntas på godkännande innan de kan säljas så stoppar man produktionen av de modeller som inte testats och godkänt. Det kan vara så att alla inte kommer klara det direkt men än så länge finns det ingen information som jag har sätt som tyder på detta.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 12 jun 2018 07:24
av mati
Crappy skrev:
Dags för Mercedes
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/

Edit: Jag fick höra ett rykte om att alla tyska dislebilar ska kontrolleras innan leverans efter den 1 sept. VW har meddelat att de kommer inte klara det, utan kommer tvingas gå ner i produktionstakt, någon som vet mer?
Porsche, som ingår i VW-koncernen, har ju uppenbarligen slutat sälja nya bilar, åtminstone tillfälligt, eftersom de inte klarar de nya utsläppskraven.
Jag pratade med en VW-anställd häromdagen, och enligt henne har VW hittills bara fått 2 motorer/motorvarianter godkända enligt de nya reglerna. Totalt har VW ett 60-tal olika motorer och motorvarianter. Ta den informationen med en nypa salt, siffrorna kan vara fel, men i grova drag stämmer det nog.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 12 jun 2018 09:33
av Arild
.. och så ökade priset på våra begagnade elbilar .. :mrgreen:

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 12 jun 2018 13:18
av Leo
WLTP handlar ju om att testa enligt en nu körcykel (WLTC). För att få fram ett nytt ”värde” att ange. Så det är inget ”krav” på utsläppsnivåer inblandade. Kravet gäller att den måste vara testad enligt nya normen.

Är galet många kombinationer av motorer, växellådor, 4WD, olika karosser. Så man har alltså en flaskhals att hinna testa alla kombinationer. Där man då väljer att sluta (inte prioritera att testa) med vissa versioner som säljer lite eller snart ska ersättas.

Lika för hela bilindustrin men mest ”jobb” för de tillverkare med brett modellprogram i många olika versioner.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 12 jun 2018 13:37
av vigge50
Leo skrev:
WLTP handlar ju om att testa enligt en nu körcykel (WLTC). För att få fram ett nytt ”värde” att ange. Så det är inget ”krav” på utsläppsnivåer inblandade.?Kravet gäller att den måste vara testad enligt nya normen.

Är galet många kombinationer av motorer, växellådor, 4WD, olika karosser. Så man har alltså en flaskhals att hinna testa alla kombinationer. Där man då väljer att sluta (inte prioritera att testa) med vissa versioner som säljer lite eller snart ska ersättas.

Lika för hela bilindustrin men mest ”jobb” för de tillverkare med brett modellprogram i många olika versioner.
Ja, men de måste ju även testa bilarna enligt RDE och vem vet, här kanske de har problem att uppnå kraven?

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 12 jun 2018 13:43
av Leo
Nej de testar inte enligt RDE vad jag vet.

RDE handlar mer om att man ”kommit överrens” om hur mycket utsläppen får vara när man jämför via RDE mot för test gjort i labb.

Dvs pga att ”miljön” inte är kontrollerad/exakt så tillåts en avvikelse =högre utsläpp vid RDE.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 12 jun 2018 14:36
av 12man
vigge50 skrev:
Ja, men de måste ju även testa bilarna enligt RDE och vem vet, här kanske de har problem att uppnå kraven?
Vad jag förstått så måste alla avgasbilar fixa partikelutsläppsgränser med RDE testet även bensinare, kräver då partikelfilter, därav att bl.a BMW produktionsstoppar 5 liters bensinaren (aka Gustav T motorn)
Tillverkarna trodde väl att de skulle kunna lobba bort kravet mha Bryssel middagar, så nu är de lite sena i cykeln, jobbigt...

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 14 jun 2018 10:11
av vigge50
Nu har Tyskland bestämt att Volkswagen ska böta 1 miljard euro för utsläppsskandalen.

http://teknikensvarld.se/volkswagen-dom ... jard-euro/

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 14 jun 2018 10:15
av frippe
vigge50 skrev:
Nu har Tyskland bestämt att Volkswagen ska böta 1 miljard euro för utsläppsskandalen.

http://teknikensvarld.se/volkswagen-dom ... jard-euro/
För en koncern i VWs storlek låter det som en liten struntsumma. De kommer billigt undan där, men verkar ha svårare på andra plan.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 14 jun 2018 10:32
av 12man
När det sägs Volkswagen kan det vara inkl Seat, Škoda, Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, MAN och Scania. Eller bara VW, Diess är chef för båda. Omsättning på 230 MILJARDER euro
1/2 svenska BNP eller dubbla svenska statsskulden.
Så 1 miljard euro är som 2 dagsböter... Verkligen betydelselöst, vore bättre om de gör som i USA tvingar dem att investera rätt när det inte verkar som de fattar de besluten av sig själva... De 50 miljarder euro batteri investeringar det pratas om är faktiskt bara inköpslöften/loi/avtal att köpa batterier.

Men tror att VW nån gång snart knoppar av I.D. som ett märke.
Samt att det ska bli intressant att se uppföljningen av I.D. R och pikes peak 24-juni snabbast någonsin?

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 14 jun 2018 11:45
av Geni87
12man skrev:
När det sägs Volkswagen kan det vara inkl Seat, Škoda, Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, MAN och Scania. Eller bara VW, Diess är chef för båda. Omsättning på 230 MILJARDER euro
1/2 svenska BNP eller dubbla svenska statsskulden.
Så 1 miljard euro är som 2 dagsböter... Verkligen betydelselöst, vore bättre om de gör som i USA tvingar dem att investera rätt när det inte verkar som de fattar de besluten av sig själva... De 50 miljarder euro batteri investeringar det pratas om är faktiskt bara inköpslöften/loi/avtal att köpa batterier.

Men tror att VW nån gång snart knoppar av I.D. som ett märke.
Samt att det ska bli intressant att se uppföljningen av I.D. R och pikes peak 24-juni snabbast någonsin?
De där €50 miljarderna handlar väl som du säger i stort om att säkra tillgången på battericeller för elbilsproduktionen i en överskådlig framtid, typ kommande 10 åren eller något liknande läste jag.

Andra delar innefattar ju att de har öronmärkt €20 miljarder för investeringar i R&D, uppgraderingar av fabriker etc etc för de kommnade elbilarna och dess komponenter. De här investeringarna har ju redan startat med t.ex. Porsches Taycan-fabrik och e-drivlinefabrik i Zuffenhausen, och 16 andra fabriker inom koncernen som har börjat att uppgraderas för elbilsproduktion och komponentproduktion. Fabriken i Zwickau bli väl först ut med produktionsstart nästa år, och upprampning till en takt 10 000 BEV:ar i veckan i den fabriken.

Men visst kan man tycka att de borde ha fått ett högre bötesbelopp... €1 miljard motsvarar ca 5% av vinsten 2017.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 14 jun 2018 16:31
av 12man
VW har som mål att investera 6.5-7% årligen dvs €15-16 miljarder, hälften av det på framtiden vore väl inte orimligt. MEB plattformen ska ge säljbara bilar 2020, så 3 års investeringar är 50% av 3*16, = €24 miljarder, om de inte började tidigare...

För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA, så där kunde det funnits några € miljarder till att investera

Böter leder ingen vart, bara staten som stoppar dem i nåt hål...

Hittade i bokslutet:

We are currently transferring this principle of standardization with maximum flexibility to the Modular Electrification Toolkit (MEB), a concept developed for all-electric drives. The synergy effects and efficiency gains achieved from the modular toolkit strategy will give us the opportunity to bring e-mobility into mass production manufacturing worldwide from 2020 with the use of the first MEB-based vehicle.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 14 jun 2018 18:01
av LarsL
Att dieselbilar förbjuds i en del stadskärnor är ett betydligt hårdare slag än någon miljard i böter.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 14 jun 2018 18:08
av Geni87
12man skrev:
VW har som mål att investera 6.5-7% årligen dvs €15-16 miljarder, hälften av det på framtiden vore väl inte orimligt. MEB plattformen ska ge säljbara bilar 2020, så 3 års investeringar är 50% av 3*16, = €24 miljarder, om de inte började tidigare...

För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA, så där kunde det funnits några € miljarder till att investera

Böter leder ingen vart, bara staten som stoppar dem i nåt hål...

Hittade i bokslutet:

We are currently transferring this principle of standardization with maximum flexibility to the Modular Electrification Toolkit (MEB), a concept developed for all-electric drives. The synergy effects and efficiency gains achieved from the modular toolkit strategy will give us the opportunity to bring e-mobility into mass production manufacturing worldwide from 2020 with the use of the first MEB-based vehicle.
VW-gruppens vinstmarginal blev 7,4% 2017, om det var det du menade med avkastning. :)

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 14 jun 2018 19:21
av nek0
LarsL skrev:
Att dieselbilar förbjuds i en del stadskärnor är ett betydligt hårdare slag än någon miljard i böter.
Inte bara dieslar även bensinare drabbas

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 14 jun 2018 19:41
av 12man
Geni87 skrev:
12man skrev:
För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA,
VW-gruppens vinstmarginal blev 7,4% 2017, om det var det du menade med avkastning. :)

Fel av mig,( när jag läste den engelska versionen) ROI såklart var 12.1%

Vinsten blev trots allt €17 miljarder inte helt oävet

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 15 jun 2018 11:02
av Geni87
12man skrev:
Geni87 skrev:
12man skrev:
För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA,
VW-gruppens vinstmarginal blev 7,4% 2017, om det var det du menade med avkastning. :)

Fel av mig,( när jag läste den engelska versionen) ROI såklart var 12.1%

Vinsten blev trots allt €17 miljarder inte helt oävet
€17 miljarder är en bra (och nödvändig vinst) för ett företag av VW:s storlek, för att kunna fortsätta investera. 7,4% är ju ingen rekordmarginal, även om det nog är högt bland de riktigt stora tillverkarna. Porsche och Audi drar upp vinstmarginalen mycket inom koncernen, ser man bara till volymmärkena VW, Skoda och Seat är marginalerna lägre.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 16 jun 2018 16:12
av vigge50
En tysk Passatköpare har tydligen gått till domstol och velat att Volkswagen skulle köpa tillbaka hans bil sen 2012. Han fick tydligen rätt så frågan är om detta är första av flera återköp Volkswagen kommer få göra i Tyskland?

https://cleantechnica.com/2018/06/15/ge ... cars-back/

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 18 jun 2018 12:16
av Elbilisten
vigge50 skrev:
En tysk Passatköpare har tydligen gått till domstol och velat att Volkswagen skulle köpa tillbaka hans bil sen 2012. Han fick tydligen rätt så frågan är om detta är första av flera återköp Volkswagen kommer få göra i Tyskland?

https://cleantechnica.com/2018/06/15/ge ... cars-back/
Undrar om koncernens alla chefer har mardrömmar om de hundratusentals avgasbilar som redan står uppställda tills vidare på hyrda ytor. Blir det nu i stället miljontals bilar? Audis vd Rupert Stadler får i a f inte just nu mardrömmar hemma i hans egen säng. Avgasskandalen verkar fortsätta minst lika länge som de envisas med att tillverka avgasbilar.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 18 jun 2018 13:39
av Kulingen
Inte samma märke men dock samma koncern, dessutom VD gripen

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrike ... ocid=ientp

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 20 jun 2018 09:26
av Teslalink
"Resultatet visar att dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider i verklig körning i stort sett är oförändrade mellan avgasstandarden Euro 1 och 5, trots EU:s skärpta utsläppsregler. Först med den senaste klassen, Euro 6, har det skett förbättringar men fortfarande släpper de nya dieselbilarna ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning som vad lagkravet anger."

https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... bilar.html

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 20 jun 2018 10:31
av Jerker
Teslalink skrev:
"Resultatet visar att dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider i verklig körning i stort sett är oförändrade mellan avgasstandarden Euro 1 och 5, trots EU:s skärpta utsläppsregler. Först med den senaste klassen, Euro 6, har det skett förbättringar men fortfarande släpper de nya dieselbilarna ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning som vad lagkravet anger."

https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... bilar.html
En av många orsaker till varför jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en fossil igen. Skrämmande!

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 20 jun 2018 11:50
av 12man
Ivl släppte en liknande rapport i midsommarveckan förra året också
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... bilar.html

Bra detta med att mäta på bilarna i trafiken

https://www.theguardian.com/environment ... till-dirty?

Här kan din granne kolla sin bil

https://www.trueinitiative.org

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Postat: 27 jun 2018 08:01
av Jerker
Säg nåt riktigt snuskigt!