Bonus-malus-utredningen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Surfaren »

Vilket troll
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Elbilisten »

Surfaren skrev:
Vilket troll
- som hänvisar till det kanske största trollet av alla; Bjørn Lomborg :roll:
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Jerka »

Vad jag hör i artikeln är:

- Låt marknaden bestämma, inga bidrag för miljövänliga bilar
- Kärnkraft och kolkraft är de enda två energislag som funkar
- Köp utsläppsrätter istället.

Låter som en skitbra plan för att skapa en fossilfri transportsektor.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
Vad jag hör i artikeln är:

- Låt marknaden bestämma, inga bidrag för miljövänliga bilar
- Kärnkraft och kolkraft är de enda två energislag som funkar
- Köp utsläppsrätter istället.

Låter som en skitbra plan för att skapa en fossilfri transportsektor.
I princip håller jag med om att det inte skall vara några bidrag. Det gäller dock oavsett drivmedel och biltyp. Dock så är jag inte för en helt avreglering eller utsläppsrätter heller. Kostnaden för miljöpåverkan måste påverka priset och detta får då tas ut av staten t.ex. genom drivmedelsskatt. Även el ska ha skatt men det är miljöpåverkan som får styra och för el är det ju produktionen som påverkar och för bensin/diesel är det både produktion och konsumtion som påverkar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Monark1954 »

Vad gäller nu och när vid köpa av nya elbilar?

I en text från regeringen.se står att premien föreslås ökas upp till 60 000 kr.

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/

I en artikel i dag i DN om skatten på "Volvobilar" står att supermiljöbilspremien höjs till 50 000 kr 1/7 2018.

Vad händer med elbilsmarknaden tiden innan en höjning?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av vigge50 »

Monark1954 skrev:
Vad gäller nu och när vid köpa av nya elbilar?

I en text från regeringen.se står att premien föreslås ökas upp till 60 000 kr.

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/

I en artikel i dag i DN om skatten på "Volvobilar" står att supermiljöbilspremien höjs till 50 000 kr 1/7 2018.

Vad händer med elbilsmarknaden tiden innan en höjning?
Höjningen sker först den förste juli så förvänta dig inte hög försäljning av elbilar under våren och juni, många kommer nog vänta till Juli ifall de kan spara 20 000 kr.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av joel80 »

Monark1954
DN har gjort en liten groda. Finns inga förslag som säger 50 000kr.

Förslaget är dock att det ska gälla från och med 1:a juli 2018 som både DN och vigge skriver.

Jag tror vi kommer att se en försiktig höjning under kommande halvår.. För att sen bromsa in månaderna innan höjningen. Sen tror jag på att det tar rejäl fart och det enda som hindrar en kraftig ingång är tillgången på nya elbilar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Monark1954 »

DN gjorde mycket riktigt en felskrivning i helgen.
4 september hade de en artikel med en faktaruta.
"Högsta möjliga bonus för den som köper en av de miljösmartaste bilarna blir från den 1 juli nästa år blir 60.000 kronor. Bonusen minskar linjärt ner till 10.000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer.
En ny bil som släpper ut mer än 95 gram straffas med höjd skatt i malusdelen. För en bil som släpper ut 150 gram per kilometer blir skattekostnaden knappt 4.000 kronor per år de första tre åren, är utsläppet 200 gram blir det drygt 8 000 kronor. Gasbilar får 10.000 kronor och fordon som drivs på etanol och fordonsgas får ingen höjd skatt.
Den femåriga supermiljöbilspremien tas bort.
Fakta: Regeringen"

Kanske för mycket pengar att göra som för elcyklar med retroaktivt bidrag från nu med pengar från 2018 års budget, dessutom kanske nuvarande premier är beslutad att gälla viss tid.

Någon effekt torde det bli på elbilsförsäljningen nästa år, speciellt för bilar som levereras närmare sommaren och i prisklasserna under Tesla.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Verdi

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Lembritt skrev:
Nu blir det tydligen en Teslaskatt.
Måste alla vi Teslaägare flytta till Stockholm nu? :lol:

http://www.frojdh.se/2016/05/01/nya-tes ... lpendling/
Ännu en journalist som inte är nöjd att han inte får hummersås av Tesla...
Precis. Det är tyvärr inte mycket i denna text som stämmer. Jag orkade inte räkna alla elbilsmyter han räknar upp.
Roligt nog bor jag på landsbygden, långt utanför storstäderna, och jag tillhör inte heller den välbärgade överklassen.
Allt detta till trots har jag lyckats skaffa en Tesla som dessutom fungerar utmärkt i vardagen. Jag orkar bara inte bemöta sånt trams. :evil:

Han har ju fel för att Tesla och andra elbilar fungerar BÄTTRE på landsbygden än i storstan. På landet kan de flesta ladda hemma. Så är det inte i stan. Och om man pendlar 5-10 mil enkel resa så är ju elbil fantastiskt. Och varför ska han ha snabbladdare? Han har inte fattat ett dyft. Tyvärr är artikeln ett år gammal och det är väl ingen idé att kommentera den nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Bjelke »

https://www.va.se/nyheter/2017/10/16/nu ... sla-skatt/

"smarta" myndigheter behöver inte regeringsbeslut/direktiv osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av 12man »

IVL strikes again
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Leo »

Och IVL har tydliga kopplingar till Volvo dessutom. Man börjar ju fundera i konspiratorisk banor när man ser det...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av joel80 »

Dom undersöker ju nu för att dom ser att om 10-15 år säljs bara elbilar.. Sånna här utredningar tar 10-15 år.
Bilar som kör på gatorna sliter på gatorna.. Får dom inte in pengar via bensin och dieselskatt måste dom väl utreda hur den minskningen påverkar och om det behövs en annan skatt som tas in oavsett bränsle.

Det är ingen specifik skatt för Tesla eller för elbilar som alla media verkar vilja få det till. Det är inget klart än ju men av vad man kan utläsa är att dom undersöker en kilometerskatt för personbilar. Inget om hur dom drivs.. Ingen inriktning på vare sig elbilar eller Tesla.
Sen kan man vara emot en kilometerskatt! Men jag gillar inte att alla media, och alla tolkningar får det till att det skulle bli en elbilsskatt enbart.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av LarsL »

Vi har ju redan en vägskatt, räckte inte de pengarna? Staten kanske måste växa upp och börja hushålla med den veckopeng jag redan ger dem?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av joel80 »

Om man fimpar ett par jobbskattebidrag (ja.. Hu va härligt med alla nya bidrag vi arbetare fått!) blir det faktiskt mer till staten än vad bensin och diesel för personbilar drar in..

Å andra sidan skulle det kanske göra att de som faktiskt inte kör så mkt bil och sliter på vägarna får betala också..

Nån måste i allafall betala för att hålla vägarna igång.. Jag skippar gärna vägtullar likt USA....
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Svenssons »

Jag är inte för bidrag, inte heller för elbilar. Jag anser att skatt skall användas som styrmedel förutom som inkomstkälla för staten. Vill staten ha mindre CO2-utsläpp eller färre avgasbilar så beskatta man dessa. Vill man ha färre elbilar beskattar man dessa vill man ha färre som jobbar så beskattar man jobb (jobbskatteavdrag är inte bidrag, det är sänkt skatt alternativt skulle man kunna säga sänkt bidrag till staten).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
Om man fimpar ett par jobbskattebidrag (ja.. Hu va härligt med alla nya bidrag vi arbetare fått!) blir det faktiskt mer till staten än vad bensin och diesel för personbilar drar in..

Å andra sidan skulle det kanske göra att de som faktiskt inte kör så mkt bil och sliter på vägarna får betala också..

Nån måste i allafall betala för att hålla vägarna igång.. Jag skippar gärna vägtullar likt USA....
Avdrag på skatten är INTE bidrag. ;-) Det förutsätter att man anser att alla pengar egentligen tillhör staten och att allt man får behålla efter skatt är bidrag... Jag är av motsatt åsikt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Mickep »

lite hårklyveri, hade man kallat avdraget för bidrag så hade det varit exakt samma sak. staten tar in skatten och sedan lämnas en del tillbaka. om man är bekväm med att kalla det bidrag eller avdrag beror på vilken refereens man har.
Många bidrag som folk får skulle jag egentligen kall avdrag, då många är nettoinbetalare av skatt.
Jag skulle egentligen vilja säga att man gör en omdefiniering av orden. alla tillbakabetalningar en person får från staten är avdrag om de är mindre än skatteinbetaningen, är de högre så betecknas överskjutande del som bidrag (och den delen skulle kunna i vissa fall vara skattepliktig). tänk er att man får barn(bidrags)-avdrag bostadsavdrag, arbetslöshetsavdrag + bidrag.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av joel80 »

Ska man sänka skatten anser jag att man ska sänka skattesatsen.. Inte ge ett bidrag på en skatt som redan är uttagen. Folk tror fortfarande att man betalar kring 30-33% inkomstskatt i det här landet men i verkligheten ligger det på runt 25% eller mindre för en medelinkomsttagare. Jag betalade ca 24% inkomstskatt förra året efter alla "bidrag".

Man verkar vilja förvirra och försvåra för folk att enkelt se hur och vad man betalar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av leiflodde »

Funderar på bonus manus och premien höjs till 60000 för rena elbilar men den 5 åriga skattebefrielsen försvinner.

Vad blir skatten för en tung Tesla?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

360 kr/år är den nu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av chaffis75 »

leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D
Precis, numera är det utsläpp som avgör. Nollutsläppsbilar får alltså grundbeloppet, och jag har inte sett att det ska höjas. På äldre bilar avgör vikt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av mati »

Den enbart viktbaserade skatten försvann 2006. Sedan dess har skatten varit koldioxidbaserad, med en massa konstiga formler hur den ska beräknas. Det var då alla bilar plötsligt släppte ut 119g/km eftersom det var gränsen för att klassas som miljöbil. Sen ändrades det och bilens vikt ingick igen i beräknigen. 360kr/år är grundskatten som även nuvarande Teslor och andra elbilar får betala efter att skattebefrielsen har gått ut. Det handlar alltså inte om en jättevinst att man slipper betala skatt med nuvarande regelverk.
Bilar som har registrerats före 2006 beskattas fortfarande enbart efter vikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar